Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Var hos Arnes Gummiverkstad i Borås idag. 1494 kr för Roadsmart II 150/70/17. Monterat och klart medan jag snackade med däckskillen, som bl a hade haft en Africa Twin och en Honda 650.

Jag har tvättat min hoj i år. Två gånger.

Nä, där ser man ju. Det priset för ett däck monterat och klart finns inget att tjäna på. Här kostade dock mina däck bort emot 2500 kr inklusive montering för ett bakdäck då jag kom med ett löst hjul. Då finns det lite att spara in när jag kan byta fram och bak för sammanlagt 2500 kr. Dessutom kan jag göra bytet på en helg. med de priser du nämner är det dock inte värt besväret.

Tvättat har jag inte gjort i år men heller inte kört i regn å då ska man inte behöva tvätta. Nu har jag waxat och polerat så nu skiner den som tandraden när man blivit polerad i käften hos tandläkaren. Skaffa mörka glasögon om jag inte hinner matta ner den innan Vättern.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
53fe58c1-d45b-173e.jpg

:D :D tvättade av leran från förra året o kraschen för några dar sen, o putsade lite repiga backspeglar, men hon ser nog ändå råttigare ut än din med ett magura crosshandtag till kopplingen och ett halvt original på styret.. P.s. Ska vi tävla om värk? Känns som nån vridit min ryggrad ur led och hoppat på min axel.. Haha. Brännvin.. Mmm...

Brännvin är din vän! :D

DirtyDick28

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Hoj
BMW 650 GT
Godmorgon alla fartälskare.

Finns det verkligen igen/inga som är åksugna nu i helgen?

Har nyss varit ute och det verkar bli en kanon dag idag:banana

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Godmorgon alla fartälskare.

Finns det verkligen igen/inga som är åksugna nu i helgen?

Har nyss varit ute och det verkar bli en kanon dag idag:banana

Nope! Inte idag. Igår körde jag en rejäl runda men det var med splajders nya däck på Suzukin så det gick väldigt försiktigt till en början men när jag kom hem så såg jag att jag faktiskt utnyttjat hela slitbanan på däcket så jag skärpte väl till mig på slutet. Idag blir det bara att bota foten och jag kör med samma medicin som Twintorsk å den är inte kompatibel med hojkörning.:D

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Inget mer åka i helgen för mig heller. Hemmaarbete, jobb och diverse sociala plikter kommer att äta upp resten av helgen. Heller inga kvällsturer i veckan som kommer, det bli jobb alla dagar och kvällar (pga mässa i Frankfurt).

Nästa hojtur = tidigast lördag.

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nyss hemkommen från besiktning av hojen..inga anmärkningar..bara att köra fullt nu!!!

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Förresten, är det bara jag som har klockfetisch?
Märkte att mitt nya hemmagjorda natoband är stort nog för detta;
Thruxton6309-1.jpg

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Hade, men det blev för dyrt!:)

Hade du någon dB-killer i när du besiktigade, Thruxtonerich?

Ja, det hade jag, för säkerhets skull, men killen var inte intresserad av ljud, enbart bromsar, ljusen/blinkers och styr/hjullager. Hade nog kunnat köra med "öppna spjäll". Just kille som brydde sig om det viktiga på hojen!!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Förresten, är det bara jag som har klockfetisch?
Märkte att mitt nya hemmagjorda natoband är stort nog för detta;

Ja det var ju najs men visar klockorna olika eller är det bara jag som har dålig syn?

Ja, det hade jag, för säkerhets skull, men killen var inte intresserad av ljud, enbart bromsar, ljusen/blinkers och styr/hjullager. Hade nog kunnat köra med "öppna spjäll". Just kille som brydde sig om det viktiga på hojen!!

Precis en sån hade jag (samma kille) till båda hojarna nu under våren. Riktigt kunnig och trevlig. Å så gillar han Thruxton och det gör honom ju inte till en sämre människa precis. Hade nog heller inte behövt några dB-killers men jag satte i för säkerhets skull.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Du ser rätt. Jag har inte orkat byta batteri på den stationära klockan sedan i höstas. Det tar ju säkert hela 5 minuter....
Bra, då tycker jag att du byter och så lägger du upp en instruktion hur man får isär klockeländet för att komma åt och byta. Kass på klockor.Hatar sån där finmekanik. Stora rörtänger, stora skiftnycklar och kofot är mer i min smak men kom inte åt riktigt med dessa verktyg på klockan.

EDIT: Vi har väl ungefär likadana klockor på styrkronan vad jag kan se.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Bra, då tycker jag att du byter och så lägger du upp en instruktion hur man får isär klockeländet...
Jag tror inte vi har exakt likadana. Har för mig att jag och TMax köpte likadana och du någon annan version. Om vi har likadana, så är det bara att bända av locket på baksidan. Det är inte ens skruvat. Därunder sitter batteriet. :tummenupp

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
30 avverkade mil och ett första oljebyte/filter är gjort..motorn spinner som en katt däremot så slirar kopplingen över 6000 rpm.
Det är straffet för att jag var för lat för att byta till den kraftigare som ligger här i paket och grinar mig i ansiktet. Ett byte är nog oundvikligt så fort det blir lite sämre väder...oljan kan också ha betydelse förstås, kör på mineral nu under inkörningen.. ett shims eller två på fjädrarna kan också hjälpa lite och det blir första hjälpen vid nästa oljebyte. Den bredare fälgen med 160/60 däcket funkar alldeles utmärkt. Framhjulet kommer också att konverteras nu när jag har fått hastighetsmätarsnäckan. Kostade mig 350 kr från ebay.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
30 avverkade mil och ett första oljebyte/filter är gjort..motorn spinner som en katt däremot så slirar kopplingen över 6000 rpm.
Det är straffet för att jag var för lat för att byta till den kraftigare som ligger här i paket och grinar mig i ansiktet. Ett byte är nog oundvikligt så fort det blir lite sämre väder...oljan kan också ha betydelse förstås, kör på mineral nu under inkörningen.. ett shims eller två på fjädrarna kan också hjälpa lite och det blir första hjälpen vid nästa oljebyte. Den bredare fälgen med 160/60 däcket funkar alldeles utmärkt. Framhjulet kommer också att konverteras nu när jag har fått hastighetsmätarsnäckan. Kostade mig 350 kr från ebay.

Jag erfor att kopplingen var väldigt känslig för fel olja.. Slirade för mig med just vid dom varven.
Bytte till rätt klassning så försvann problemet. Men den dör ju inte av att slira lite medan herrn kör in :)

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Jag erfor att kopplingen var väldigt känslig för fel olja.. Slirade för mig med just vid dom varven.
Bytte till rätt klassning så försvann problemet. Men den dör ju inte av att slira lite medan herrn kör in :)

Klassningen på mineraloljanoljan jag kör just nu under inkörningen är samma/bättre som/än rekommenderad. Har tidigare kört Biltemas racingolja och den har funkat utmärkt. Kommer att byta till biltema så fort inkörningen är klar. Beställde Barnet Green kopplingsfjädrar idag för att ha nått att jämföra med..har EBC:s hårdare fjädrar just nu. Barnet Green ska enl. "reklamen" klara 904cc med orginalkopplingen. Vi får se när jag byter olja/fjädrar nästa gång om det stämmer annars får jag väl byta hela kopplingen!!!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!