Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fick precis svar från Italien.. enbart en "naken" sving kostar 770€ + frakt. Komplett med justering för kedja/hjul + stötdämparjustering + lyftstödet är 880€ + frakt. 1€ ~ 8,70. En affär på ca 8000 kr inkl. frakt för en komplett sving.
Sen tillkommer grovt gissat 800 - 1000 kr. för nya lager + tätningar..dom gamla får väl sitta kvar i den gamla svingen. Inte gratis precis men man sparar 2,3 kg i vikt!!! Det här kan bli mitt vinterprojekt 2013-2014. Någon intresserad som vill köpa original sving???

Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Ingen med bild på en trajamotor (blueprint) dvs sprängskiss. Håller på med ett litet kommande projekt som innebär en del smärta/bläck på överkroppen. Vore jättetacksam om någon kunde tipsa. Har letat som fasen

Kolla med att söka på "exploded view", kanske tillsammans med "triumph" o "engine", då dyker det nog upp något.
Typ den här.
TriumphT110Engine.jpg
Kanske inte senaste generationens traja-motor, men ändå.
Vill till att man inte vill byta märke sen bara.
Fast å andra sidan, varför skulle man vilja.

Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hahaha, kopplingschema. Det vore något det!
Har letat som fasen, men inte hittat något på nya Hinckley trajamotorerna.
Jag kör fler märken än bara traja. Har en förkärlek till både Honda och Yamma sedan många år så det oroar jag mig inte för :)

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hahaha, kopplingschema. Det vore något det!
Har letat som fasen, men inte hittat något på nya Hinckley trajamotorerna.
Jag kör fler märken än bara traja. Har en förkärlek till både Honda och Yamma sedan många år så det oroar jag mig inte för :)

Det var samma reflektion jag gjorde när jag tittade runt. Det finns gott om skisser på de äldre motorerna men inget på de nya. Det enda jag kommer att tänka på är reservdelssajterna http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=55 fast där är nog inget lätt att hitta bra motiv.

Lite mer seriöst förslag än kopplingsschema är att kolla efter en snygg tanklogga men har du bestämt dig för motor/motordel så är kanske det inget alternativ.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Fick precis svar från Italien.. enbart en "naken" sving kostar 770€ + frakt. Komplett med justering för kedja/hjul + stötdämparjustering + lyftstödet är 880€ + frakt. 1€ ~ 8,70. En affär på ca 8000 kr inkl. frakt för en komplett sving.
Sen tillkommer grovt gissat 800 - 1000 kr. för nya lager + tätningar..dom gamla får väl sitta kvar i den gamla svingen. Inte gratis precis men man sparar 2,3 kg i vikt!!! Det här kan bli mitt vinterprojekt 2013-2014. Någon intresserad som vill köpa original sving???

Nä, men jag paxar för aluminiumsvingen när du byter den till något i magnesium, titan eller kolfiber. :D

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Snygg 2005:a till salu på Johans Mc: http://www.bytbil.com/mc-mopeder/triumph/vvrphdrg#totop

Kanske ett tips till dig som "smygläser" :) här i tråden medan du letar efter en Thruxton? Gul är den också. De gula är de snabbaste enligt BJN! *)

*) Nä, han säger inte det. Men håll med om att det lät bra! :D

Ser mer vältvättad och välputsad ut än min! Men den kanske inte varit tre resor i Norge (inkl. fjälltur i snöblandat regn), kört autobahn eller testat den dåliga kombon Thruxton och en dansk sandstrand! :)

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Snygg 2005:a till salu på Johans Mc: http://www.bytbil.com/mc-mopeder/triumph/vvrphdrg#totop

Kanske ett tips till dig som "smygläser" :) här i tråden medan du letar efter en Thruxton? Gul är den också. De gula är de snabbaste enligt BJN! *)

*) Nä, han säger inte det. Men håll med om att det lät bra! :D

Ser mer vältvättad och välputsad ut än min! Men den kanske inte varit tre resor i Norge (inkl. fjälltur i snöblandat regn), kört autobahn eller testat den dåliga kombon Thruxton och en dansk sandstrand! :)

Nä,nu får vi hålla oss till fakta. De röda är ju de snabbaste!:fakta Det är ju så vi alltid har sagt.

Den ser i a f väldigt fin ut den gule du länkar till. Norman Hyde Toga,rensad bak å bara 1360 mil. Ja, finns det nån smygare här är det väl bara att pruta lite och slå till.

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Hoj
Tiger 1050 -08
Vårkänslorna börjar infinna sig...
Så nu väntar även jag på ett par FCR 39:eek:r. Det blev Raisch i Tyskland och han lovar att leverera dom "rätt" bestyckade. Skall bli intressant att se om han träffar rätt....
Kommer att köra första säsongen med moddad originalbox och KN insatsfilter. Det skall funka om man öppnar upp filterplattan och plockar bort restriktorplattan.
Dags att putsa och fixa till allt så att man kan hoppa rakt ut den dag då solen skiner och saltet regnat bort.

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Hoj
2005, Triumph T100
Hej
'ville bara meddela att Norman Hyde är en hedersman. När jag förklarat mitt problem och skickat bilder beklagade han att jag hade haft strul och dunkade snabbt iväg en ny växelarm utan kostnad. Så skall det funka. När brorsan såg hojen med bakflyttat kommenterade han med ett flin att jag snart byggt om hojen till en Thruxton.
Hasse D
Hej, 'fick hem Norman Hydes bakflyttade häromdagen. Vid provmontering gick växelarmens skruv lite segt och knäckte av utan att ens börjat klämma till om växelaxeln. En kombination av dålig skruv och kromade gängor antar jag. Det var inte lätt att demontera armen men det gick med hjälp av ett avbrutet bågfilsblad och grovt våld medelst stor skruvmejsel. Nu ser armen ut som faan och bultbiten innehåller en avbruten grispick så den går knappast att borra ut.
View attachment 376938View attachment 376939
Nu måste jag provmontera andra sidan och sedan reklamera till Norman H...
På Thruxan sitter väl en fin liten växelarm i Alu, eller hur? Är det någon på tråden som har en sådan liggande som jag kan få köpa till ett förnuftigt pris?
Hasse D

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Hej
'ville bara meddela att Norman Hyde är en hedersman. När jag förklarat mitt problem och skickat bilder beklagade han att jag hade haft strul och dunkade snabbt iväg en ny växelarm utan kostnad. Så skall det funka. När brorsan såg hojen med bakflyttat kommenterade han med ett flin att jag snart byggt om hojen till en Thruxton.
Hasse D

Gott att det löste sig. Jag har själv samma erfarenhet av Norman Hyde. Hoppas få se prylarna live vid någon tur när det blir säsong.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag skulle rekommendera att slita bort luftboxen när du kör med FCR fuggarna.
Dessa gossar vill ha högt flöde och mycket luft. Svårt att träffa rätt med bestyckningen. Mina går för fett org bestyckade. Skall införskaffa lite nya HF munstycken tills i vår och montera min lamdamätare

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag skulle rekommendera att slita bort luftboxen när du kör med FCR fuggarna.
Dessa gossar vill ha högt flöde och mycket luft. Svårt att träffa rätt med bestyckningen. Mina går för fett org bestyckade. Skall införskaffa lite nya HF munstycken tills i vår och montera min lamdamätare

Och jag håller med dig Panzaa, bästa resultat får man utan l-boxen med separata filter!

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
2006, triumph thruxton
hemma o packar lite nya kalsonger sen åka tillbaka till stockholm o jobba beordrad övertid hela helgen, så tänkte beställa lite nya kopplings/bromshandtag...
frågan är om någon provat kort handtag på kopplingssidan??? kanske blir trögt, och man skall hålla sig till de längre modellerna, det är ju iallafall hävstångsprincipen som gäller. vad säger/tror ni expertpanelen??
:banana

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
hemma o packar lite nya kalsonger sen åka tillbaka till stockholm o jobba beordrad övertid hela helgen, så tänkte beställa lite nya kopplings/bromshandtag...
frågan är om någon provat kort handtag på kopplingssidan??? kanske blir trögt, och man skall hålla sig till de längre modellerna, det är ju iallafall hävstångsprincipen som gäller. vad säger/tror ni expertpanelen??
:banana

Jag var orolig av samma skäl men beställde kort och har inte ångrat mig. Har relativt starka nypor men absolut ingen överdängare i greppstyrka.

Nu har jag återmonterat förgasarna efter att de varit på besök hos "Bra i gasen". Verkar fungera jättebra nu och nu ska jag bli, om än inte bra i gasen, så i a f lite i gasen.

Bifogat

• DSC_0282.jpg
    DSC_0282.jpg
    253.4 KB · Visningar: 95

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
2006, triumph thruxton
Jag var orolig av samma skäl men beställde kort och har inte ångrat mig. Har relativt starka nypor men absolut ingen överdängare i greppstyrka.

Nu har jag återmonterat förgasarna efter att de varit på besök hos "Bra i gasen". Verkar fungera jättebra nu och nu ska jag bli, om än inte bra i gasen, så i a f lite i gasen.

gasa på åt mig med, efter gladiatorerna blir det bingen för mig :hej tack för bra respons, lutar nu åt röda pazzo, tillsammans med british customs nya 2-1 system.
sen får gärna våren komma snabbt som ........attan

www.youtube.com/watch?v=PBFfPRBG_gk

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fy fan BJN! Din hoj ser absolut racigast ut här nu (om den inte gjorde det innan). Johans mc har en gul begagnad thruxton till salu nu och jag blev lite orolig för att det var din innan jag kollade deras annonsbilder.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Fy fan BJN! Din hoj ser absolut racigast ut här nu (om den inte gjorde det innan). Johans mc har en gul begagnad thruxton till salu nu och jag blev lite orolig för att det var din innan jag kollade deras annonsbilder.

Min hoj är klar för thruxton cup men du får köra yonsson. :D Jag är för gammal!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!