Körde "Härryda-rundan" idag (Eskilsby-Hällingsjö-Kungsbacka) för att testa den nya fjädringen. Testade lite olika inställningar av rebound (vad det nu heter på svenska). 3 av 5 verkar vara det bästa. Det är lite jobbigt att erkänna, men det är faktiskt ganska stor skillnad mot originalfjädringen. Jag önskar dock att jag hade kört en runda med originalen precis innan jag bytte för bättre referens.
Hojen följer asfalten bättre nu, vilket gör att all åkning känns mjukare, utan att bli svampig. Både på bra och dålig asfalt alltså. Jag var lite rädd för att dämpningen skulle bli för hård, som om den var inställd för bana, men så är det inte alls. När det kommer mindre gupp, märker jag knappt av de, till skillnad mot innan bytet och vid medelstora gupp behöver jag inte längre stålsätta mig. Stora gupp kan däremot fortfarande ge studs, men inte alls som innan. I kurvorna har gungfaktorn helt försvunnit. Innan kändes det som att hela hojen trycktes ihop mitt i kurvan. Jag tycker även framgaffeln känns bättre och jag inbillar mig i alla fall att hojen nu niger mindre när jag bromsar, men det kan vara inbillning. Det märks dock att bakfjädringen är bättre än framgaffeln, som ibland kan få lite svårt att hänga med.
Kontentan: Det var helt klart värt de 3400kr jag la på fjädringen och de ger en klar uppgradering av känslan för hela hojen. Jag ser ingen anledning att köpa dyrare versioner, men är nöjd att jag inte snålade allt för mycket. Jag är även glad att jag körde 900mil med originalfjädringen innan jag bytte, så jag uppskattar skillnaden. Bitubopaketet till framgaffeln kostar 4000kr
Det skulle eventuellt kunna bli ett sånt kit någon gång i framtiden misstänker jag. Gaffeloljan ska väl bytas vid 3000mil enligt boken tror jag.
När jag innan en kurva skulle växla ner, hände ingenting.
Efter kurvan kollade jag ner, för att märka att jag inte längre hade någon växelpedal. WTF! Jag var mitt ute i skogen på en kurvig väg och att börja leta efter pedalen och muttrar var inget jag såg fram emot. Som tur var, körde jag inte så fort, så det var inte risk för någon avåkning. Jag stannade efter nästa kurva och märkte att länken mellan växellådan och pedalen hade skruvat loss sig själv. Som tur var, var det bara att skruva dit den igen och inga muttrar hade ramlat av. Hett tips: Kolla så eran "länkarm" sitter som den ska.
Tog lite bilder också.