Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Igår kväll kom så mina nya ställbara clipon och dom verkar riktigt bra, i alla fall innan provkörning, he he! Är ju några veckor till med vinter så en komplett utvärdering får väl vänta!! En visuell jämförelse med org. visar ungefär samma höjd. Finns också möjligheten att köpa till höjningsats, 15 mm, och det går att kombinera flera på varandra..15 + 15 + 15 om man så vill. Mer än 15 mm är nog inte aktuellt för mig.

Ser ju jättebra ut och det där med att kunna höja 15 mm kan ju vara något för mig också. Ska de här sitta på ordinarie plats eller ovanpå kronan?

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ser ju jättebra ut och det där med att kunna höja 15 mm kan ju vara något för mig också. Ska de här sitta på ordinarie plats eller ovanpå kronan?

Det blir på ordinarie plats och utan höjning till en början sen får jag se om en höjning är nödvändig. Dom säljer h-kit (2 x 15 mm), höjer 15 mm, eller 2-pack (4 x 15 mm) som höjer 30 mm. Sen är det väldigt lätt att ändra vinkeln på styret!
Det går naturligtvis att montera över kronan men det blir inte så bra för mig som jag redogjort i ett tidigare inlägg. Fästet som omsluter gaffelbenet är också mycket bredare/högre, 40 mm, än original som bara är 25 mm. Det skulle kunna gå att fräsa ner fästet ca 8 mm men fortfarande har man ca 32 mm kvar.

Last edited:

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
Thruxton -04
Körde "Härryda-rundan" idag (Eskilsby-Hällingsjö-Kungsbacka) för att testa den nya fjädringen. Testade lite olika inställningar av rebound (vad det nu heter på svenska). 3 av 5 verkar vara det bästa. Det är lite jobbigt att erkänna, men det är faktiskt ganska stor skillnad mot originalfjädringen. Jag önskar dock att jag hade kört en runda med originalen precis innan jag bytte för bättre referens.

Hojen följer asfalten bättre nu, vilket gör att all åkning känns mjukare, utan att bli svampig. Både på bra och dålig asfalt alltså. Jag var lite rädd för att dämpningen skulle bli för hård, som om den var inställd för bana, men så är det inte alls. När det kommer mindre gupp, märker jag knappt av de, till skillnad mot innan bytet och vid medelstora gupp behöver jag inte längre stålsätta mig. Stora gupp kan däremot fortfarande ge studs, men inte alls som innan. I kurvorna har gungfaktorn helt försvunnit. Innan kändes det som att hela hojen trycktes ihop mitt i kurvan. Jag tycker även framgaffeln känns bättre och jag inbillar mig i alla fall att hojen nu niger mindre när jag bromsar, men det kan vara inbillning. Det märks dock att bakfjädringen är bättre än framgaffeln, som ibland kan få lite svårt att hänga med.

Kontentan: Det var helt klart värt de 3400kr jag la på fjädringen och de ger en klar uppgradering av känslan för hela hojen. Jag ser ingen anledning att köpa dyrare versioner, men är nöjd att jag inte snålade allt för mycket. Jag är även glad att jag körde 900mil med originalfjädringen innan jag bytte, så jag uppskattar skillnaden. Bitubopaketet till framgaffeln kostar 4000kr :rolleyes: Det skulle eventuellt kunna bli ett sånt kit någon gång i framtiden misstänker jag. Gaffeloljan ska väl bytas vid 3000mil enligt boken tror jag.

När jag innan en kurva skulle växla ner, hände ingenting. :va Efter kurvan kollade jag ner, för att märka att jag inte längre hade någon växelpedal. WTF! Jag var mitt ute i skogen på en kurvig väg och att börja leta efter pedalen och muttrar var inget jag såg fram emot. Som tur var, körde jag inte så fort, så det var inte risk för någon avåkning. Jag stannade efter nästa kurva och märkte att länken mellan växellådan och pedalen hade skruvat loss sig själv. Som tur var, var det bara att skruva dit den igen och inga muttrar hade ramlat av. Hett tips: Kolla så eran "länkarm" sitter som den ska.

Tog lite bilder också.

Var beställde du dina BITUBO? Tänkte nämligen göra samma sak, och om man tittar på Bitubos hemsida så är det olika beställningsnummer för nästan varje årsmodell. Tittar man däremot på Bestforbritts så finns det till Thruxton, inga olika årsmodeller eller så. Är det någon skillnad på dom? Vet du, eller någon annan, hur det är.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Var beställde du dina BITUBO? Tänkte nämligen göra samma sak, och om man tittar på Bitubos hemsida så är det olika beställningsnummer för nästan varje årsmodell. Tittar man däremot på Bestforbritts så finns det till Thruxton, inga olika årsmodeller eller så. Är det någon skillnad på dom? Vet du, eller någon annan, hur det är.

Här har du en annan säljare..kan vara idé att jämföra olika handlare och deras priser..jag har handlat härifrån utan några problem..
http://www.britishracer.com/index.php?main_page=index&cPath=297_235

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj

Tittar man på original så är det samma reservdelsnummer till alla Thruxton så du behöver nog inte tänka på något med årsmodeller.

Fan också, MCThrux och thruxtonerich nu blev jag ju sugen på att beställa ett Bitubo framgaffelkit från British Racer. Får nog sluta läsa den här tråden.:)

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
Thruxton -04
Ni ska ha tack ska ni ha för svar. Det blir nog till att beställa Bitubo då, något måste man ju roa sig med!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Ni ska ha tack ska ni ha för svar. Det blir nog till att beställa Bitubo då, något måste man ju roa sig med!

Jag tycker att de är jäkligt snygga och allt vad jag läst ( inklusive yonssons utvärdering)så är de också väldigt bra. Slå till så får vi förhoppningsvis se dem live under Vätternturen 2013.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Fredagstrams igen!

Jag är ju väldigt förtjust i Isle of Man TT och har sett alla sen 2000 på DVD. Någon gång ska jag se ett live men vågar inte hoppas på näst år på grund av jobbet.

Här är det en som försökt skapa konst av IOM TT och jag tycker att han har lyckats. Döm själva!
http://www.youtube.com/watch?v=v0pLZyLXJKg

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det finns två modeller som du ser. WME och WMB. Jag beställde den dyrare av dessa två. Den billigare har inte inställning för retur. Vet inte om det är nödvändigt att ha eller inte däremot. Kör man på mittinställningen, så borde det vara en meningslös funktion. Jag beställde från bestforbritts, eftersom jag har bra erfarenheter av dem. Snabba, billiga och svarar alltid snabbt på mail.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
The 2013 Triumph Thruxton Lake Vättern Tour

Hallå pojkar och flickor!
Vilka vill åka med på The 2013 Triumph Thruxton Lake Vättern Tour? Jag vet att det bara är februari, men vi måste ju får drömma lite om sommaren, eller hur?

Svårigheten brukar vara att hitta en helg då så många som möjligt kan vara med. Så jag har lagt upp en förfrågan på den här adressen http://doodle.com/vuvz3tr595yqb55v där jag föreslår tre helger i juli/nära juli. Skriv in vilken eller vilka helger du kan åka med, så får vi nog till ett datum som passar flertalet av oss.

Kort repetition för er som kanske är nya här i tråden:
Thruxtontråden med syskon (Bonneville, Scrambler) har kört Vättern runt en helg i juli åren 2010, 2011 och 2012. Vi kör inte så sakta att vi hinner räkna blommorna, men inte heller så fort att det är fara för liv, lem eller körkort. Vi väljer små, krokiga vägar och undviker trista sträckor. Den "stora landsvägen" runt Vättern kör vi alltså inte, utan vi väljer roligare sträckor.

Hittills har vi gjort så att ett gäng har åkt från västkusten och ett från östkusten. 2012 utökades detta med en kontingent från Dalarna. Så nu väntar vi bara på skåningarna... :)

Alla har samlats i Askersund lördag kl. 13, efter att ha tagit sig dit på egen hand, eller i grupp. Resan till Askersund kan vara ett äventyr bara den, om man väljer rätt (= kurviga) vägar.

I Askersund har vi lunchat innan vi kört söderöver på östra sidan av Vättern, på underbart krokiga vägar inne i östgötabygderna, och vidare till Gränna och Jönköping där vi har övernattat på A6 vandrarhem. Efter middag och pilsner på uteserveringen på lördag kväll inleder vi söndag morgon med att rulla norrut på västra sidan sjön, genom Hökensås. Bitvis vackert som ett vykort och kurvigt som tusan! ;)

Någonstans runt Tidaholm/Hjo har västkustbor och östkustbor skiljts åt för respektive hemfärd. Hemresan kan liksom ditresan vara ett äventyr den också, om man väljer "rätt" vägar. Nöje hela tiden i två hela dagar, med andra ord! :)

Last edited:

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
Thruxton -04
Det finns två modeller som du ser. WME och WMB. Jag beställde den dyrare av dessa två. Den billigare har inte inställning för retur. Vet inte om det är nödvändigt att ha eller inte däremot. Kör man på mittinställningen, så borde det vara en meningslös funktion. Jag beställde från bestforbritts, eftersom jag har bra erfarenheter av dem. Snabba, billiga och svarar alltid snabbt på mail.

Hmm, tittar man på BFB så står det inget om WME eller WMB. Är det dom här du köpte?

http://bestforbritts.com/en/bitubo-shocks-360mm-black-Thruxton/articolo-266.html

whitewater

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Yamaha DT 1979, Husqvarna 2vxl moped
Hej. För en nybörjare som bara kört enduro och grusväg med diverse maskiner innan men som nu snöat in på Triumph Thruxton, vilka årmodeller ska man undvika på beg marknaden eller har dom hållt en jämn kvalite under åren. Tänker modellår 2005 och framåt. tacksam för svar.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Bra val av hoj!!!!!!!
Kvaliten skiljer inget nämnvärt mellan årsmodellerna..däremot är det förgasare och clipon tom 2007...därefter from 2008 insprut och "vanligt styre".

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Instämmer. Små skillnader över åren, bortsett från de som Erich nämnde. Vissa skillnader i form av instrumentering mellan åren. Sen har jag för mig (rätta mig om jag har fel) att rödvarvet ligger på 8500 på de allra nyaste, istället för 7500. Detaljer som skiljer, med andra ord. Förutom styre och förgasare/insprutning då alltså.

Så köp en, och häng med Vättern Runt i sommar! :)

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Hallå pojkar och flickor!
Vilka vill åka med på The 2013 Triumph Thruxton Lake Vättern Tour? Jag vet att det bara är februari, men vi måste ju får drömma lite om sommaren, eller hur?

Svårigheten brukar vara att hitta en helg då så många som möjligt kan vara med. Så jag har lagt upp en förfrågan på den här adressen http://doodle.com/vuvz3tr595yqb55v där jag föreslår tre helger i juli/nära juli. Skriv in vilken eller vilka helger du kan åka med, så får vi nog till ett datum som passar flertalet av oss.

Bra initiativ att du lade ut den här anmälan nu och kul att se att vi redan är 6 stycken som anmält intresse.
Vi får väl göra så med jämna mellanrum att vi citerar inlägget med länken i så att inte eventuella nytillkomna missar den om de inte bläddrar bakåt.

BJN ( som hoppas få ISR-pump och grepp att montera till helgen)

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Bra initiativ att du lade ut den här anmälan nu och kul att se att vi redan är 6 stycken som anmält intresse....
Ja, tyckte det var lika gott. "Gör man det direkt när man kommer på det så blir det gjort" som någon lärde mig.

Andra turer kan vi ju planera när våren närmar sig. En Bohus-Dalslandstur över dagen är alltid rätt. En dagstur i Halland kan också arrangeras ganska enkelt. En västgötatur, kanske? Finns gott om fina hojvägar både ute på "slätta" och runt sjöarna (Vänern, Hornborgasjön, Åsunden m fl). Någon som känner sig frivillig? Norra Skåne? Söderåsen är rena hoj-godiset...

Östkusten, Svealand och norröver får någon annan ordna, jag kan inte peta i allt! ;)

Last edited:

whitewater

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Hoj
Yamaha DT 1979, Husqvarna 2vxl moped
Instämmer. Små skillnader över åren, bortsett från de som Erich nämnde. Vissa skillnader i form av instrumentering mellan åren. Sen har jag för mig (rätta mig om jag har fel) att rödvarvet ligger på 8500 på de allra nyaste, istället för 7500. Detaljer som skiljer, med andra ord. Förutom styre och förgasare/insprutning då alltså.

Så köp en, och häng med Vättern Runt i sommar! :)

Tack för snabbt och bra svar! Då ser det ut som att en 2008 och framåt skulle passa mig fint :)

Fastnade för Thruxton modellen efter dens medverkan i filmen: Lucky You med Eric Bana och Drew Berrymore.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Hmm, tittar man på BFB så står det inget om WME eller WMB. Är det dom här du köpte?

http://bestforbritts.com/en/bitubo-shocks-360mm-black-Thruxton/articolo-266.html

Jag ber om ursäkt för sent svar. Hänger inte här hela dagarna nu på vintern. Ja, det är den modellen jag köpte. Man kan se rebound-regleringen som en svart stav nära det undre fästet.

Ang Vätternrundan, så var den väldigt väldigt trevlig, trots LITE regn och jag ska göra allt för att kunna hänga med även i år. Det kommer dock att klämmas ut en liten mini-me i april/maj, så med reservation för att mitt liv kan bli något annorlunda och svårt att planera. Strax under 100mil blev rundan för mig som utgick och avslutade i GBG centrum.

TMax500

Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Hallå pojkar och flickor! Vilka vill åka med på The 2013 Triumph Thruxton Lake Vättern Tour
8 intresserade redan! Som någon skrev, det kan hända mycket fram till juli och det är svårt att planera så långt i förväg. Men vi får ändå en bild av vilken helg som passar flertalet, och så får vi boka in den och hoppas att det inte blir ösregn...

McThrux

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Hoj
Thruxton -04
Jag ber om ursäkt för sent svar. Hänger inte här hela dagarna nu på vintern. Ja, det är den modellen jag köpte. Man kan se rebound-regleringen som en svart stav nära det undre fästet.

Ang Vätternrundan, så var den väldigt väldigt trevlig, trots LITE regn och jag ska göra allt för att kunna hänga med även i år. Det kommer dock att klämmas ut en liten mini-me i april/maj, så med reservation för att mitt liv kan bli något annorlunda och svårt att planera. Strax under 100mil blev rundan för mig som utgick och avslutade i GBG centrum.

Ok, tack. Då är det bara att beställa då. Kul!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!