Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Kan när jag vill vettu.. ;) höll på å flyga av stallbackabron!

Ja, det går att köra flygplan långsammare än vad du körde.:)

EDIT: Klarar du att få tummen ur arslet utan hjälp oxå? Hoppas på det för TMax och yonsson har ändå inga verktyg. Sixty?
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Ehum-diverse verktyg för att få en tumme ur arslet. Nog för att jag har fått kommentarer om off topic men allvarligt talat finns det säkert forum på nätet för sådana aktiviteter.
'ville bara tipsa om ett nytt sätt att förvirra "fienden". När jag besiktigade Hinkleyn idag hade jag förväntat reprimand för att jag klippt bort EU märke och skatteklister plats fr bakskylten samt att inte bakre blinkers hade lagpliktiga 220 mm mellan centrum. Dessbättre rådde total förvirring angående en eller två backspeglar. Den retroaktiva lag som diffust infördes för över ett år sedan att hojar (före ett visst årtal ingen känner till) skall ha 2 speglar har inte riktigt funkat. Det fanns ingen kod för bara en spegel. Församlingen på besiktningen enades om att om jag lovade att montera en mer så blev det rena papper. 'klart jag lovar det sa jag med ett brett flin och alla garvade.
Det påminner om en kompis fr Gotland som i alla år körde till besiktning med ett 10 cm kedjeskydd. Varje år blev det diskussion om detta och de kollade aldrig om hans glasfibertank var laglig (det var den inte). Det funkade i över 20 års tid...
Vänligen Hasse D
Göteborgare!

Kör nu till Twintorsk medhavande verktyg för att få ur hans tumme ur arslet. Köp dessutom en billig väckarklocka men som låter fan på min bekostnad. Ställ den på 06.00 den 29/6 2013 så att han slipper köra 160+ för att ändå komma för sent till Överby.

Bra jobbat ändå Twintorsk. Hade du inte kört så jävla fort som du gjorde hade vi ju blivit en och en halv timme sena.:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ehum-diverse verktyg för att få en tumme ur arslet. Nog för att jag har fått kommentarer om off topic men allvarligt talat finns det säkert forum på nätet för sådana aktiviteter.
'ville bara tipsa om ett nytt sätt att förvirra "fienden". När jag besiktigade Hinkleyn idag hade jag förväntat reprimand för att jag klippt bort EU märke och skatteklister plats fr bakskylten samt att inte bakre blinkers hade lagpliktiga 220 mm mellan centrum. Dessbättre rådde total förvirring angående en eller två backspeglar. Den retroaktiva lag som diffust infördes för över ett år sedan att hojar (före ett visst årtal ingen känner till) skall ha 2 speglar har inte riktigt funkat. Det fanns ingen kod för bara en spegel. Församlingen på besiktningen enades om att om jag lovade att montera en mer så blev det rena papper. 'klart jag lovar det sa jag med ett brett flin och alla garvade.
Det påminner om en kompis fr Gotland som i alla år körde till besiktning med ett 10 cm kedjeskydd. Varje år blev det diskussion om detta och de kollade aldrig om hans glasfibertank var laglig (det var den inte). Det funkade i över 20 års tid...
Vänligen Hasse D

Då är det ballt bättre med gamla trajor/hojar. Behöver bara lyse fram å bak. Thatsit. Allt annat är exter!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
På tal om besiktning. Skulle de inte ändra så alla hojar enbart behöver besiktas en gång vartannat år? Jag besiktade ju förra året, men fick kallelse ändå.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fan att vätternrundan återigen krockade med andra planer (bokat sedan förra året). Hoppas ni får en grym helg
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jäkligt udda det där med besiktningen. Jag är väl senil helt enkelt. :va

Sitter och kollar lite på drivpaket bara för att bilda mig en prisuppfattning (dags att byta).
Surfar in här: http://www.s-racing.se/album.php?c=330 och får se en bild på BJNs hoj. WTF!? -Visste du det BJN?

Edit: Någon som vet om drivpaketen skiljer sig mellan årsmodeller? Verkstan hittar bara 07 och framåt i katalogerna.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jäkligt udda det där med besiktningen. Jag är väl senil helt enkelt. :va

Sitter och kollar lite på drivpaket bara för att bilda mig en prisuppfattning (dags att byta).
Surfar in här: http://www.s-racing.se/album.php?c=330 och får se en bild på BJNs hoj. WTF!? -Visste du det BJN?

Edit: Någon som vet om drivpaketen skiljer sig mellan årsmodeller? Verkstan hittar bara 07 och framåt i katalogerna.

Jodå det vet jag allt om. Min andra hoj finns med på betydligt fler bilder.

Tror inte det skiljer mellan årsmodellerna Möjligen 08 eller senare men du ska i a f ha
18/43 drev och 525-104 kedja.

Grabben har fått spons!?

Spons och spons, någon har ju gjort alla monteringsanvisningar som finns på sajten.:)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tror inte det skiljer mellan årsmodellerna Möjligen 08 eller senare men du ska i a f ha
18/43 drev och 525-104 kedja.

Vad jag ska ha för storlekar vet jag, men det var fästen mm jag funderade på. Det borde ju inte skilja mellan årsmodeller kan man tycka. Har inte så bra koll på det där.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tips!

Kanske överflödigt för många men möjligen någon kan ha nytta av detta.

Det händer lite då och då att inte alla årsmodeller finns listade och ibland står det att det passar Bonneville men Thruxton står inte med. Då kan man få en indikation på om det passar den egna hojen genom att jämföra original reservdelsnummer t.ex. här.
Om delarna inte har samma nummer så kan de ändå passa men om de har samma nummer så är det ju samma del.

Sen kan det löna sig att ögna igenom tråden i länken nedan. Där kan man få bra tips om att man kan köpa delar till helt andra hojar som passar rakt av. Mina fotpinnar t.ex. är köpta till en Yamaha R6.

http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/99905-other-parts-that-fit-our-bikes.html
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Bra BJN, men just den där fotpinnegrejen har jag gått på. Jag har 3 sett liggandes hemma som påstods passa, men som inte passar.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bra BJN, men just den där fotpinnegrejen har jag gått på. Jag har 3 sett liggandes hemma som påstods passa, men som inte passar.

Fast mina passade perfekt och de är beställda till en R6 så det måste vara något annat fel.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tog en tur ihop med 1014 igår. Jättekul att få köra hoj ihop med honom som jag känt i 30 år. Har i o f s gjort det någon gång tidigare fast nu blir det nog mer. Tar mig friheten att bifoga ett par bilder som han tog. (Hans hoj ser annorlunda och ännu bättre ut nu idag.)

Nu till min hoj.

Beställt nytt bakdäck. Det gamla (Dunlop Roadsmart 150/70-17) har gått ca 800 mil och 3/4 av de milen med originalfälg. Därav lite konstigt slitage. Det blev ett Dunlop Roadsmart 2 för 1250 spänn. Fast då får jag kränga på det själv.

Kommentera gärna hur många mil ni får ut av ett däck. För mig är 800 mil något av ett rekord. Oftast 600-700 mil.

Framgaffeln ser exakt likadan ut som förra året men innanmätet är modifierat med RaceTech-prylar från Thruxtonerich. Blev riktigt bra.

Kanske ändå blir ett cartridgekit så småningom. Det verkar mer rejält på någe sätt jämfört med alla små lösa prylar i våra gafflar.

Förgasarna CR35 och Airbox removal kit är en höjdare. Det ger en hel del effekt där man vill ha den. Tyvärr hänger inte kopplingen med nu så att jag har beställt ny fjädrar till att börja med.

Hoppas hinna få och byta däck samt kopplingsfjädrar och olja innan Vätternturen.
 

Bifogat

  • P6180030.jpg
    P6180030.jpg
    265.1 KB · Visningar: 130
  • P6180031.jpg
    P6180031.jpg
    259.5 KB · Visningar: 115

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
...Tar mig friheten att bifoga ett par bilder som han tog. (Hans hoj ser annorlunda och ännu bättre ut nu idag.)

... Kommentera gärna hur många mil ni får ut av ett däck. För mig är 800 mil något av ett rekord. Oftast 600-700 mil.
Fina moppar! :)

Jag fick ut 1000 mil bak på mitt första Metzeler. Därefter 1000 mil bak och 2000 fram med Roadsmart. Nu är jag "halvvägs" på ett Roadsmart II baktill så vi får se om det tål fler mil än gamla Roadsmart.

Du kanske accar mer aggressivt? :) Eller har högre krav på mönsterdjup? Jag byter ungefär när jag känner att "jag klarar inte en poliskontroll utan böter" eller "jag klarar inte ett regnväder utan att halka omkull". Där ungefär.


Gott! Bara att beställa 525/104 kedja, 43+19-drev (tänkte gå upp ett kugg fram)....
Det är rätt. 19 kugg är för de hårda grabbarna! :)

Men allvarligt, så är jag är nöjd med 19. Ingen jätteskillnad, men den märks i vissa register. Visst, man får ibland växla ned lite oftare från 5:an till 4:an. Men å andra sidan räcker 4:an längre och är bra växel på krokvägar. Tillräcklig kraft ut ur böjarna och ändå någorlunda vettigt varvtal. Tycker jag.
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Ehum-diverse verktyg för att få en tumme ur arslet. Nog för att jag har fått kommentarer om off topic men allvarligt talat finns det säkert forum på nätet för sådana aktiviteter.
'ville bara tipsa om ett nytt sätt att förvirra "fienden". När jag besiktigade Hinkleyn idag hade jag förväntat reprimand för att jag klippt bort EU märke och skatteklister plats fr bakskylten samt att inte bakre blinkers hade lagpliktiga 220 mm mellan centrum. Dessbättre rådde total förvirring angående en eller två backspeglar. Den retroaktiva lag som diffust infördes för över ett år sedan att hojar (före ett visst årtal ingen känner till) skall ha 2 speglar har inte riktigt funkat. Det fanns ingen kod för bara en spegel. Församlingen på besiktningen enades om att om jag lovade att montera en mer så blev det rena papper. 'klart jag lovar det sa jag med ett brett flin och alla garvade.
Det påminner om en kompis fr Gotland som i alla år körde till besiktning med ett 10 cm kedjeskydd. Varje år blev det diskussion om detta och de kollade aldrig om hans glasfibertank var laglig (det var den inte). Det funkade i över 20 års tid...
Vänligen Hasse D

Då hade du tur! Det finns nämligen visst en kod... Det blev jag varse förra året när jag besiktade! Hade iofs en riktig besiktningshitler som kollade hojen. Mätte ljudet med stor noggrannhet (klarade mig precis med diskbollar i struten :hihi ) och vinkeln på regskylten (så den fick jag böja till för hand så min egenbyggda skyltinfästning blev fuckad). :huvet image.jpg
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ingen jätteskillnad, men den märks i vissa register. Visst, man får ibland växla ned lite oftare från 5:an till 4:an. Men å andra sidan räcker 4:an längre och är bra växel på krokvägar. Tillräcklig kraft ut ur böjarna och ändå någorlunda vettigt varvtal. Tycker jag.

Jag är medveten om att man rent teoretiskt tappar effekt (7%, eller vad säger man?), men när jag kör själv, så kör jag ytterst sällan i andra växlar än 4an och 5an. Det blir en del motorväg till och från jobbet dessutom, så det vore gött att få ner varvtalet lite. Känns som att jag kör i högre hastigheter än hojens drevning är anpassad till.

Det är väl personligt det där och på Duccen jag hade innan, så drevade jag ner ett kugg fram istället, vilket blev mycket bättre.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nu börjar man vaka över vädret under nästa helg. Ser dessvärre ut som skit än så länge, men det kan ju vända 10 gånger tills dess.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top