Ursäkta att det blev ett lite väl långt inlägg. Kanske skulle jag startat en projekttråd i höstas om jag tyckt att mitt amatörmeck platsat bland alla andra fina hojar i den delen av forumet. Jag börjar väl gå från en ren katalogcustom till något med i alla fall ett par egna inslag.
Disclaimer:
Det var inte meningen att det skulle bli så här. Det är kombinationsverkan av 1) att jag i somras skaffade tjej och ivrigt köpte på mig en massa delar innan investeringskommittén hann konstitueras, 2) att jag har garagekompisar med fina hojar och mycket kunnande som inspirerar och 3) det är bara
lite för roligt att mecka.
Det här är väl egentligen ett delbokslut för vintern. Några projekt pågår ännu.
1 – Instrumentering
Som många andra gjort före mig lät jag Sigge Ehrling ekra upp nya fälgar förra vintern. Eftersom jag valde 17 tum fram (18 original) så visade hastighetsmätaren lite för mycket i somras. Även om jag kände mig snabb som fan när jag var ute och körde visste jag att det på sikt behövde åtgärdas. Jag letade länge efter en annan snäcka med rätt utväxling för 17 tums hjul. När jag väl fick hem den var den paj så då bestämde jag mig för att löpa linan ut. Motogadgets Chronoclassic monterades och nu mäts hastigheten på samma sätt som en cykeldator från två magnetiska bultar som ersatt de ordinarie bultarna till främre bromsskivan. Att montera detta tog en jävla tid. Eljobbet gick bra men ska inte underskattas. Det blev många långa kvällar i garaget. Men nu funkar det och rent utseendemässigt blev det ett lyft.
Före/efter
2 – Frambroms
Eftersom väghållning och aktiv säkerhet är prioriterat för mig som bara haft MC-kort i ett par år (och därmed rätt rudis bakom styret) ville jag göra något åt bromsverkan. Ett besök hos Acke på ISR avgjorde saken. Sexkolvsok, en sjukt stor bromskiva, bromshandtag med integrerad huvudcylinder (äntligen slipper jag alla kommentarer om den ”konstiga koppen” på styret), överfall med knappsatser och matchande kopplingshandtag fick följa med hem. Rätt kostsamt men enligt mitt tycke underbart funkisvackert hantverk. Ännu har jag ju inte hunnit provköra men hoppas på en något förbättrad bromsverkan. Monteringen var rätt straight forward med ett undantag. Det är tight som satan mot fälgbanan. Allt går fritt men man får lossa på skivan för att kunna kränga in oket om man som jag har 17 tumsfälg. (Om det är någon som behöver ett par EBC klotsar är det bara att skicka ett meddelande, jag har ett par över och säljer dem billigt)
3 - Framskärm
Ytterligare en konsekvens av den mindre framfälgen var ju att skärmen hamnade alldeles för högt och retade ögat med sin felaktiga radie. Jörgen Karlsson hjälpte till med att smida om original skärmfäste och helt plötsligt blev höjden den önskvärda. Efter mycket letande hjälpte Daniel på CafeTwin mig att få tag på en handgjord aluminiumskärm med rätt radie. Skönt, en sak färre att reta sig på.
Före:
4 – Rensa under sadeln
Några kanske minns att jag redan för något år sedan sa att jag ville rensa upp under sadeln. Nu är jag snart i mål! Luftbox och sånt krafs hör till historien. Fästena till sidokåporna har tagits bort och all el (förutom batteriet) sitter nu prydligt under sadeln. En liten bit av det nedre fästet på höger sida behölls och återanvändes för att fästa en liten bromsvätskebehållare. Den sitter faktiskt riktigt bra där. Ett tråg stukades till av aluminiumplåt för att hålla ordning på det elektriska. Den makalöst fula bromsljuskontakten som normalt sitter dold bakom kåpan ersattes av en smidigare variant direkt på huvudcylindern. Det som kvarstår är att ordna ett fäste till mitt lilla Shorai batteri. Jag hade tänkt använda mig av original fästpunkter för centralstödet. Lite jobb kvarstår men det ska nog gå bra. (Om det är någon som är intresserad av en batterilåda från Brittish Customs är det bara att skicka ett meddelande)
Fortsättning i nästa inlägg...