Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Vitsen med dom här dioderna är ju att dom ska vara bipolära och inte behöva något motstånd. Allt enligt reklamen!!
Jo jag förstår men en diod kan per definition aldrig vara bipolär. Det måste fixas med hjälp av någon elektrisk krets men jag orkar/ kan inte komma på hur man ska fixa det. En diod som i sig själv är bipolär är väl en uppfinning som skulle vara i paritet med evighetsmaskinen.

EDIT: Att de inte behöver någon extra resistor har inget att göra med bipolär-unipolär utan det har helt och hållet att göra med effekten i lampa vs LED. Detta kan lätt fixas med en enkel resistor (motstånd med rätt ohm-tal). Unipolär till bipolär är en helt annan sak.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
OK BJN, jag kan för lite om det här och har bara "svalt" det jag har läst att inget motstånd behövs med "rätt" relä. Nu har jag ju inte "rätt" relä utan biltemas bilrelä för LED som funkar hos Middleton men icke hos mig! "Rätt" relä är dock beställt så vi avvaktar väl. Bara det funkar inför besiktningen är jag nöjd sen får det gärna slockna!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
OK BJN, jag kan för lite om det här och har bara "svalt" det jag har läst att inget motstånd behövs med "rätt" relä. Nu har jag ju inte "rätt" relä utan biltemas bilrelä för LED som funkar hos Middleton men icke hos mig! "Rätt" relä är dock beställt så vi avvaktar väl. Bara det funkar inför besiktningen är jag nöjd sen får det gärna slockna!!

Det är ju så. Inget motstånd ska behövas med rätt relä. Ett s k lastoberoende relä från Biltema t.ex. Fast det jag såg hos 1014 var att ett sådant definitivt inte alltid löser problemet. Inte heller de motstånd man köper för att koppla ihop med led.Det är fan ofattbart att:

1. De som tillverkar dessa belysningar inte kan ge säkert besked om vad som behövs.

2. Dessutom inte kan uppge siffervärlden på Resistans, ström, spänning och effekt gällande de LED de själva levererar.

Jag har bestämt mig att bojkotta LED tills ovan två är uppfyllda. Blir så himla förbannad när saker inte fungerar och man inte kan göra en logisk felsökning.

M v h
Björn
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det är ju så. Inget motstånd ska behövas med rätt relä. Ett s k lastoberoende relä från Biltema t.ex. Fast det jag såg hos 1014 var att ett sådant definitivt inte alltid löser problemet. Inte heller de motstånd man köper för att koppla ihop med led.Det är fan ofattbart att:

1. De som tillverkar dessa belysningar inte kan ge säkert besked om vad som behövs.

2. Dessutom inte kan uppge siffervärlden på Resistans, ström, spänning och effekt gällande de LED de själva levererar.

Jag har bestämt mig att bojkotta LED tills ovan två är uppfyllda. Blir så himla förbannad när saker inte fungerar och man inte kan göra en logisk felsökning.

M v h
Björn

Idag har jag iallafall undersökt marknaden på motstånd till LED och har hittat en hel del och även fler exempel på hur andra Thruxton/Bonnevilleägare löst sina blinkersproblem. Det märkliga är att hos en del funkar det bara med ett relä och andra har samma problem som jag och måste tillgripa motstånd. Exempelvis har en kille på tyska forumet konverterat 3 st olika årgångar, både efi och gasare med enbart relä! På ett eller annat sätt så löser jag det! Nu väntar jag på RÄTT (Triumph originaldel A9830044) relä och testar det först!! Det är iallafall det reläet som alla med lyckad konvertering hänvisar till!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Idag har jag iallafall undersökt marknaden på motstånd till LED och har hittat en hel del och även fler exempel på hur andra Thruxton/Bonnevilleägare löst sina blinkersproblem. Det märkliga är att hos en del funkar det bara med ett relä och andra har samma problem som jag och måste tillgripa motstånd. Exempelvis har en kille på tyska forumet konverterat 3 st olika årgångar, både efi och gasare med enbart relä! På ett eller annat sätt så löser jag det! Nu väntar jag på RÄTT (Triumph originaldel A9830044) relä och testar det först!! Det är iallafall det reläet som alla med lyckad konvertering hänvisar till!

Jo jag kan bara säga att jag köpte ett biltema lastoberoende relä förra året, provade på alla hojar jag har, dött på samtliga så det kan mycket gärna vara en feltema den här gången!
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ni får väl helt enkelt skärpa er och läs er att stänga av blinkersen efter att ni svängt. :tummenupp
Har aldrig ens funderat över att lamporna skulle lysa dåligt. Det är väl en forumskada att byta de där lamporna? En typiskt meningslös modd men som man vill göra för att det går. :crash
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ni får väl helt enkelt skärpa er och läs er att stänga av blinkersen efter att ni svängt. :tummenupp
Har aldrig ens funderat över att lamporna skulle lysa dåligt. Det är väl en forumskada att byta de där lamporna? En typiskt meningslös modd men som man vill göra för att det går. :crash

Tycker ditt inlägg är lite nedlåtande!!
Bara för att du tycker vissa moddar är meningslösa betyder ju inte att dom är meningslösa för andra. Det finns naturligtvis en anledning att man moddar, inte bara "för att det går". Skärp dig själv!!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tycker ditt inlägg är lite nedlåtande!!
Bara för att du tycker vissa moddar är meningslösa betyder ju inte att dom är meningslösa för andra. Det finns naturligtvis en anledning att man moddar, inte bara "för att det går". Skärp dig själv!!

Tummenmittihanden avundsjukan bara erich :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Triumph Road Show på Johans Mc (Göteborg) i morgon! Se http://johansmc.se/.
Ses vi där?
Isle of Man TT om en månad. Vi ses nog inte där för fan vad svårt det var att få flyg och boende trots att vi var ute i augusti förra året. Nu verkar det funka i a f. Nä, det blir inte Johans för mig i morgon.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag skulle aldrig kört daytonan... thruxtonen kändes som ett självdött blysänke hela vägen hem.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag skulle aldrig kört daytonan... thruxtonen kändes som ett självdött blysänke hela vägen hem.

Se det inte så för då tycker jag att du tänker fel och det brukar väl inte du göra. :)

Du vet lika väl som jag och alla vi andra som älskar Thruxton att den inte kan mäta sig med en modern sporthoj när det gäller performance. Den har dock andra kvaliteter som coolt utseende, häftigt ljud, rätt körställning och som Robert Lavér uttryckte sig, "Man känner sig verkligen som en riktig knutte på en Thruxton."

Jag har ju en SV 1000 också med 50 hk + och mer av allt men inte tycker jag att den är roligare att köra än Thruxton. Rätt väg och rätt sällskap så är Thruxton den roligaste hoj jag har upplevt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det ligger mycket i det, BJN. Jag har ju också en annan hoj med 50+ extra hästar jämfört med min Thruxton. Den (Sprinten) är förstås lite snabbare... Men de två är bra på olika sätt.

Jag hade en lite annan upplevelse än Twintorsk idag efter provkörningarna. När jag bytte från provkörningshojar som Triumph Trophy (135 hk) och Storm (98 hk, 1700 cc) till min egen 70-hästare så kändes det riktigt bra! :) Inte lika vass, självklart, men med en tydlig karaktär och charm.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top