Triumph Thruxton-tråden

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Stiligt! :yoparty Två frågor:

1. Vad har du för längd på bakdämparna? Tänkte på att du sänkt ner gaffelbenen lite och undrar hur du upplever förändringen. Antar att den styr i bättre men känner du att en styrdämpare behövs/skulle göra nytta? Jag har själv öhlinare bak men av annan modell som är något längre än originaldämparna. Kanske det räcker med "rake" för min del eftersom jag också har 17" framhjul. Funderar mycket på väghållning och den tillhörande fysiken och är därför alltid nyfiken på andras erfarenheter.

2. Innebär ditt nick att du investerat i ett big bore kit? Om ja, kan du inte bjuda på en liten redogörelse för vad som är gjort, och hur det blev? Vore väldigt rolig läsning!

En bild från igår och idag, tog med donnan på en liten sväng (därav de bakre fotpinnarna och utebliven cuts). Hursomhelst syns de nya krökarna som Jörgen Karlsson förtjänstfullt hjälpt mig svetsa ihop. Dom börjar få en riktigt härlig gyllene ton nu. Notera även hur rent det blivit under sadeln nu när allt är klart. Det var en del jobb att få till det men blev som jag hoppats på.

View attachment 404860
View attachment 404861

Är någon intresserad av ett inlägg om hur jag gick tillväga i bygget av krökarna?
1. Lite längre - sannolikt samma längd som dina. Har inte skaffat mig tillräcklig erfarenhet för att bidra med något klokt. Dessutom är det ett Andreani-kit i gafflelben - har inte ens provkört med dessa - har väl inget med styrradien o göra men förhoppningsvis med dämpningen... BJN har dock grejat en del med "höjder " på sin gaffelkronan - utgår från att han hoppar in o har lite synpunkter

2. Inget "Big -bore" ännu - Wictorsson monterade 39 mm förgasare o portade toppen före det att jag tog över - har väl givit en del mera drag + att drevningen är en kugg ned fram o två upp bak - effekten på det sistnämnda är dock inte heller prövad.

Det går som sagt inte fort när grejar:)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
1. Lite längre - sannolikt samma längd som dina. Har inte skaffat mig tillräcklig erfarenhet för att bidra med något klokt. Dessutom är det ett Andreani-kit i gafflelben - har inte ens provkört med dessa - har väl inget med styrradien o göra men förhoppningsvis med dämpningen... BJN har dock grejat en del med "höjder " på sin gaffelkronan - utgår från att han hoppar in o har lite synpunkter..................

Jag fick idén av Thruxtonerich och tänkte först flytta upp gaffelbenen 25 mm och sätta clipon ovanför gaffelbryggan. Provade först med att bara flytta upp 25 mm och det påverkar mycket. Roligare och mer lättstyrd hoj. Inför en långtur med Thruxtontråden flyttade jag dock ner dem en bit ( uppstick 15 mm) för jag var rädd att körställningen skulle bli för framåtlutad. Detta kändes bra och det fick vara så tills jag monterade Öhlinarna som är 15 mm längre än original. Då justerade jag upsticket på gaffelbenen till 10 mm vilket jag kör med nu och är nöjd med.
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Med tanke på vad jag ser och vad jag kommer ihåg att min taxameter stannade på i extrautrustning så är jag helt övertygad om att du snart har Sveriges mest påkostade Thruxton. Det gläder mig att hon hamnat i så goda händer. Visa upp för försäkringsbolaget innan premiärturen och få en värdering!
Själv trivs jag med Tigerlivet, dock är det trist att det finns så få prylar till den.

Jocke - frågan är om det påkostade är en merit eller ett fall för män o kvinnor i vita rockar...:rodnar
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nu kanske jag har blivit knäpp? Tillverkade perforerade rörinsatser och fyllde ljuddämparna med ull igår.. tyckte ljudet blev väldigt mycket mulligare och skönare men nu kanske den är för tyst..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ja vad är det för dämpare du har Twintorsk? Ifö? :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gör något mellanting då? Vilka dämpare är det nu som du har?

Twintorsk Thruxton Superdön Diskbänk Edition - nu utrustade med Nuclearpower db killers :D
Jag måste ju ha den minst påkostade mest hemmasnickrade hojen i hela tråden.. hemgjort batterilåda, blinkersfästen, ljuddämpare, snabbgas, sadelskruvar, lackering ja fan vet allt.. än så länge har inget pajat iaf!
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag fick idén av Thruxtonerich och tänkte först flytta upp gaffelbenen 25 mm och sätta clipon ovanför gaffelbryggan. Provade först med att bara flytta upp 25 mm och det påverkar mycket. Roligare och mer lättstyrd hoj. Inför en långtur med Thruxtontråden flyttade jag dock ner dem en bit ( uppstick 15 mm) för jag var rädd att körställningen skulle bli för framåtlutad. Detta kändes bra och det fick vara så tills jag monterade Öhlinarna som är 15 mm längre än original. Då justerade jag upsticket på gaffelbenen till 10 mm vilket jag kör med nu och är nöjd med.

Idag kör jag standardlängd bak och 10mm uppstick på Andreanigaffeln och 17" hjul. Ger ca 25 mm totalt.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jocke - frågan är om det påkostade är en merit eller ett fall för män o kvinnor i vita rockar...:rodnar

Det lutar väl åt dom vita rockarna, ha ha..jag räknade lite mellan tummen o pekfingret hur mycket jag lagt ner under dom 10 år som jag ägt hojen..inköpspriset var ca 84000 kr år 2004 och ungefär lika mycket har jag lagt till på diverse delar/arbeten genom åren..(en del har jag sålt och fått tillbaka en bråkdel av kostnaden)..däck, drivpaket och vanlig service oräknat..och mesta jobbet har jag gjort själv förutom portning och borrning av cylindern..är det värt det?? jo självklart!! är ju en del av "terapin" för att må bra!
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Flera inlägg ovan, slutsats:

Vi är alla galna var och en på sitt sätt :) men precis som thruxtonerich säger så mår vi nog alla bättre av att få vara lite galna. Inte minst i goda vänners lag som i den här tråden. Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Ett antal personer som aldrig skriver här sitter ändå och följer tråden Flera har på olika sätt hört av sig och berömt den goda stämning som råder här.

(26 dagar kvar)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
När det rör sig om en hobby så är pengar oväsentligt. :) Det där blir ju ungefär vad du skulle få ge för en ny BMW och då är din Thruxton bra mycket häftigare. :rock

Jo, det är ju så man måste se det. Hur häftigt är det på en skala att slanta upp 200000 kr för en ny hoj mot att bygga sin egen drömhoj för samma summa. I min värld är det ingen tvekan. Den som själv styr hur hojen ska vara är kung. :tummenupp:banana:fyllisar:yoparty:smasha:rock ( tillräckligt kidslookalike för en oldie som jag?)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Klart ni ska byta indikatorlampor killar! Försökte ju bara skämta lite. :rodnar
De flesta moddarna är ju egentligen "onödiga" utifrån vita rock-synvinkeln även om vi tycker det är en del av charmen att förbättra hojarna. :tummenupp
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Klart ni ska byta indikatorlampor killar! Försökte ju bara skämta lite. :rodnar
De flesta moddarna är ju egentligen "onödiga" utifrån vita rock-synvinkeln även om vi tycker det är en del av charmen att förbättra hojarna. :tummenupp

Du är förlåten, yonsson!!
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Twintorsk Homebrew Special Limited Edition-Right on man!
Hasse D
Twintorsk Thruxton Superdön Diskbänk Edition - nu utrustade med Nuclearpower db killers :D
Jag måste ju ha den minst påkostade mest hemmasnickrade hojen i hela tråden.. hemgjort batterilåda, blinkersfästen, ljuddämpare, snabbgas, sadelskruvar, lackering ja fan vet allt.. än så länge har inget pajat iaf!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Provgasade lite med dämpningen i igår.. fan vad mycket tystare den blev.. förgasarhästarna gick o la sig.
Får nog ut o blåsa ur ullen med lite gas på rullen!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Provgasade lite med dämpningen i igår.. fan vad mycket tystare den blev.. förgasarhästarna gick o la sig.
Får nog ut o blåsa ur ullen med lite gas på rullen!

Heja Twintorsk friskt humör. På med rullen blås ur ullen! Heja, heja heja! :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top