Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä jag överdrev ju såklart, älskar min hoj för allt den är men små pigga plastraketer är ju sjukt roliga! Förutom premierna då såklart - siktar på 200hästars monstrena när jag gått i pension tror jag. Så kanske jag får behålla lappen mer än en dag i taget.. svårt att ta det lugnt när det skickar på så frenetiskt uppåt 14k varv! Och quickshifter har jag aldrig provat innan heller, görfett ju :)
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Nä jag överdrev ju såklart, älskar min hoj för allt den är men små pigga plastraketer är ju sjukt roliga! Förutom premierna då såklart - siktar på 200hästars monstrena när jag gått i pension tror jag. Så kanske jag får behålla lappen mer än en dag i taget.. svårt att ta det lugnt när det skickar på så frenetiskt uppåt 14k varv! Och quickshifter har jag aldrig provat innan heller, görfett ju :)

Man kan ju göra som jag gjorde i kväll när jag körde fast - göra något helt meningslöst - gå ut i boden, riva ned en löjlig leksak, skära till en sadel, dekaltrimma o drömma att man hade en trepipig Thruxton i reserv... :confused:View attachment 404776View attachment 404777
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Väntar på nya packningar till bensinkranen... Det går inte fort - men så blir det inte bra heller - fast dyrt. Kaross-kostymen rullar dock på min andra.

Stiligt! :yoparty Två frågor:

1. Vad har du för längd på bakdämparna? Tänkte på att du sänkt ner gaffelbenen lite och undrar hur du upplever förändringen. Antar att den styr i bättre men känner du att en styrdämpare behövs/skulle göra nytta? Jag har själv öhlinare bak men av annan modell som är något längre än originaldämparna. Kanske det räcker med "rake" för min del eftersom jag också har 17" framhjul. Funderar mycket på väghållning och den tillhörande fysiken och är därför alltid nyfiken på andras erfarenheter.

2. Innebär ditt nick att du investerat i ett big bore kit? Om ja, kan du inte bjuda på en liten redogörelse för vad som är gjort, och hur det blev? Vore väldigt rolig läsning!

En bild från igår och idag, tog med donnan på en liten sväng (därav de bakre fotpinnarna och utebliven cuts). Hursomhelst syns de nya krökarna som Jörgen Karlsson förtjänstfullt hjälpt mig svetsa ihop. Dom börjar få en riktigt härlig gyllene ton nu. Notera även hur rent det blivit under sadeln nu när allt är klart. Det var en del jobb att få till det men blev som jag hoppats på.

image.jpg
image.jpg

Är någon intresserad av ett inlägg om hur jag gick tillväga i bygget av krökarna?
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Är någon intresserad av ett inlägg om hur jag gick tillväga i bygget av krökarna?[/QUOTE]


Ja det vore intressant, dom ser riktigt fina ut:)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
@ Middleton..
Klart du ska redovisa och visa mycket bilder!!
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Sorry att det blev ett lite långt inlägg men ni kan ju scrolla förbi om ni inte orkar läsa.

Ok, en liten write-up på hur man kan göra om man är petig med hur man vill ha det och inte räds en hel del arbete... Motiveringen till att jag fick för mig att ordna egna krökar istället för att ta the easy way out med köpedelar är flerfaldig.

För det första är det estetiken. Jag har aldrig riktigt gillat att den första böjen på krökarna ligger en bit framför rambenen och viker ut så mycket åt sidan. Jag tycker inte att det är särskilt snyggt och det ser lite spretigt ut (påminner lite om en dam på besök hos gynekologen...). Det bidrar också till att rören i sig ser tanigare ut än när om dom (som nu) harmonerar med de främre rambenen. Allkt ser lite mer kompakt och tajt ut tycker jag och garagepolarna. Flickvännen och gemene man ser ingen skillnad...

Bilder på originalkrökarna som visar hur långt fram och ut den "första böjen" ligger.
image.jpg
image.jpg

För det andra så behövde något ändå göras åt krökarna som var i risigt skick. Det hade säkert gått bra att polera bort möget som blev kvar efter avgasbandaget men hur kul vore det? Jag hade kollat lite på Zards låga 2-1 system som jag gillar men inte riktigt förlikat mig med tanken på att släppa det klassiska stuket som två megafoner bidrar med. Möjligheten att få något vettigt för mina Predators på andrahandsmarknaden bedömde jag också som liten.

För det tredje erbjöd Jörgen Karlsson en deal som jag inte kunde avstå. Om ni inte sett hans kunnande utmynna i ett vansinnigt sportsterbygge rekomenderar jag ett besök bland byggtrådarna ögona böj. För mig som utpräglad kontorsråtta med hobbyambitioner ensam ta sig an tig-svetsande och annat klurigt på så exponerade och funktionellt viktiga delar vore dumt och naivt. En riktigt bra mentor och bollplank att ha med i sånna här sammanhang kort sagt.

Själva byggprocessen är enkel och svår på en och samma gång. Rören och böjar köps och svetsas ihop - klart! :hej (totalt sett tog det flera veckors kvällsarbete att bli helt klar)

Valde att återanvända muffen (säkerligen fackspråkligt riktig term för infästningen mot avgasporten) och fästöronen som ansluter till fästet i ramen vid fotpinnarna. Såg ingen anledning att fippla med dessa eftersom det gör jobbet bra redan från början. Dessa slaktades därför från originalkrökarna.

Övrigt material betälldes från Burns. Fint rostfritt stål i 304-kvalitet och 18 g godstjocklek. Den första böjen är samma diameter som original men halvvägs ner på framre rambenen hoppade vi upp 1/8" för att få en ett bättre (i vart fall teoretiskt) flöde. Steped headers effekt är ju lite omdebaterat men tanken är hursomhelst att mellanregistret ska gynnas av minskade backpulser.

Att kapa till böjar och längder till exakt rätt mått och få till symmetrin var tidsödande. Skruvade nog av och på systemet hundra gånger innan jag var nöjd... Man måste nog jobba på OCC eller vara rätt rutinerad för att sätta snitten på rätt ställe på första försöket. Ett riktigt 3D-pussel är vad det är.

Byggbilder
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Två andra beslut jag tog var att skippa utjämningsröret och svetsa dit uttag för O2-sonder. Utjämningsröret tycks enligt vad jag förstår i första hand göra nytta med originaldämparna, och på låga varv. Min teori är att motorn är så strypt att bägge burkarna behövs för evakuera avgaserna på tomgång och strax däröver. På högre varv tvivlar jag på att det gör någon nämnvärd nytta då avgashastigheten torde minska pulsernas intresse för alternativa vägval. Det är en löst underbyggd tes men jag saknar inte utjämningsröret på något sätt och noterar att flera eftermarknadssystem är rena 1-1. Uttagen för O2 sonderna kommer förhoppningsvis till användning i en bromsbänk relativt snart.

Valet att högglanspolera systemet är väl ingen vetenskap egentligen men däremot ett riktigt terapiarbete. Har fått mer terapi än jag någonsin haft behov av...

Hålborrade och polerade klämman till ljuddämparn också när jag ändå var igång.
image.jpg

Slutresultatet ser ni i inlägget ovanför och jag är supernöjd. Det är helt enkelt kul med sånt som man gjort själv (även om Jörgen höll i svetsen) och som är gjort i redigt material.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    242.9 KB · Visningar: 73
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Snyggt! Visa fler bilder på hojen vetja! Den är ju så jäkla läcker nu efter alla jobb du gjort i vinter!
Ser snart lika arbetad och handbyggd ut som den moderna Norton Commando.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det där är sjukt snyggt gjort! Fast jag personligen gillar att originalrören är 'kvinnoben hos gynekologen' som du säger. Har bara inte fattat varför förrän nu så det tackar vi för :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Bra jobbat Middleton, och bättre mentor än Jörgen kan man nog inte få..jag har följt hans bygge i flera år nu..imponerande och inspirerande!!
Nu behöver du en Procom ecu för att modda tändkurvan!!
http://www.procomeng.com/estore/
 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Tack, kul att det uppskattas!

@Erich - Jag har monterat en procom men lite utprovning kvarstår ännu. Kör på tändkurvan för 790-motorn som jag förstår är lite aggressivare än original. Tycker att den går riktigt fint faktiskt trots att förgasarna var bestyckade på förhand och bara monterats rätt ur lådan. Det finns med all säkerhet mer att hämta och möjlighet till ännu bättre register och respons. Fullständig utsortering står högt på agendan!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tändmappen för 790-motorn är också det jag kör, fast med en moddad t-kurva, och 2 st 790-insugskammar med förändrade kamtider.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag gjorde en mer kostsam lösning med en rostfri catshcan från USA men du kan i princip bara dra ut slangen där du vill.
Sitter mellan dämpare o sidokåpan fäst på ramröret med "gummiklammer"!
Tidigare hade jag slang + filter mellan gasarna/insuget. Jag har både fästet o filter kvar om du eller nån annan är intresserad..mot fraktkostnad!!

 
Last edited:

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Ni som har slängt bort luftburken: Var har ni placerat filtret till vevhusventilationen? Bifoga gärna bild(er). :)

Enklast är att återanvända den böjda gummislangen och trycka dit ett litet filter från k&n eller liknande. Mitt vevhus filter hamnade mellan förgasarna (ett buntband eller två håller det på plats).

Funkar fint men högvarvsorgier kan resultera i en tunn oljefilm på närliggande delar. Inget egentligt besvär om motorn är frisk. Ska man vara miljövän och inte spy ut hal olja på vägarna kan man ordna någon form av catch-can. Tror Erich har en catch-can och jag har en på hyllan. Kan inte bestämma för placeringen...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag fick med pryttlar i BCs kit (filtret i det här fallet), men placeringen är temporär: det ligger under spjällhusen (eller vad nu "throttle bodies" heter på svenska :p). Så det som jag sökte var lite inspiration för en snyggare/bättre placering. :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
@ middelton.. jag har 6 st dioder nu och alla kan inte vara fel..måste vara nått med ström fram eller reläet som är ett biltema (feltema kanske) :(. Jag har beställt ett nytt relä från Lelles så får vi se. Vilka LED har du??

@alikzus..är helt handikappad när det kommer till elektricitet..fler än 2 sladdar och det är kört, ha ha!!
Seriemotstånd rekommenderas ofta till LED, men jag har läst om fler som konverterat utan motstånd med ovannämnda nybeställda relä (A9830044) så jag testar det först. Biltemas var nog för billigt!!

Idag tog jag tag i det och plockade isär indikatorpanelen igen, för 6;e gången, testade alla dioder på oljelampan o neutrallampan och alla lyser som dom ska utom blinkersen..dvs min teori om reläfel är nog riktig. Har tyvärr inte fått reläet än..hoppas i veckan!!
 

Jockewictorsson

Only dead fish follow the stream
Gick med
1 Mar 2011
Ort
Lomma
Hoj
Tiger 1050 -08
Med tanke på vad jag ser och vad jag kommer ihåg att min taxameter stannade på i extrautrustning så är jag helt övertygad om att du snart har Sveriges mest påkostade Thruxton. Det gläder mig att hon hamnat i så goda händer. Visa upp för försäkringsbolaget innan premiärturen och få en värdering!
Själv trivs jag med Tigerlivet, dock är det trist att det finns så få prylar till den.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top