Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Heja Twintorsk friskt humör. På med rullen blås ur ullen! Heja, heja heja! :)

Stack ut och vred kraftigt på rullen idag! Blev bra mycket bättre ljud efter några mil! Mötte en hårdgasande gubbe på en 60tals bonneville målad i krämiga blå nyanser. Hans lät ännu bättre :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Efter mycket funderande och med stor vånda har jag bestämt mig för att SÄLJA min Thruxton!! Anledningen är att jag åker alldeles för lite, minskat intresse och även min ålder förstås..jag kommer endast att sälja till en riktig entusiast så har ni någon som ni känner så PM:a mig för diskussion. Jag har inte bråttom med detta så "spara" gärna den här "annonsen".
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tråkigt att höra. Du har ju byggt en referenshoj och tillfört mycket kunskap till tråden. Du fortsätter väl hänga här ändå hoppas jag så andra kan lära av dina erfarenheter.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det går ju inte, Erich. Det är som om jultomten skulle sälja säck, släde och renar. Funkar inte, liksom!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä Erich.. säljer du den är du igång med vansinnestrimning av nåt annat objekt om max två år! Och hade jag haft pengarna hade jag köpt den..
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
thruxtonerich: Tråkigt att höra... Hur blir det med Vätternrundan för din del nu då?

Om det inte dyker upp någon spekulant innan dess så är jag med. Jag lägger inte ut den på Blocket utan väntar gärna på "rätt" köpare. Kommer att annonsera på FB och en del andra forum, eventuellt på ebay.

Twintorsk.. nä det blir inget mer med motorcykel för min del..har en del annat att tänka på!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Idag har jag iallafall undersökt marknaden på motstånd till LED och har hittat en hel del och även fler exempel på hur andra Thruxton/Bonnevilleägare löst sina blinkersproblem. Det märkliga är att hos en del funkar det bara med ett relä och andra har samma problem som jag och måste tillgripa motstånd. Exempelvis har en kille på tyska forumet konverterat 3 st olika årgångar, både efi och gasare med enbart relä! På ett eller annat sätt så löser jag det! Nu väntar jag på RÄTT (Triumph originaldel A9830044) relä och testar det först!! Det är iallafall det reläet som alla med lyckad konvertering hänvisar till!

Fick paket från Lelles idag..skulle vara A9830044 men var A9830046..monterade och fick samma resultat som med biltemas relä dvs dioden blinkar knappt synbart. Dioden funkar på dom andra indikatorlampornas plats så den är OK..samtal till Lelles som inte leder någon vart..återstår att prova med den vanliga lampan monterad..funkar det inte då så måste jag ta till motstånd, men vilken storlek ska det vara??? FAN vad trött jag blir på detta nu!!!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nej Alikzus, jag har inget att mäta med och kan inget om el, tyvärr. Den vanliga lampan lyser ju när den är i så det borde vara ok med ström. Fast då får jag "varningsblinkers", ha ha!! Imorgon ska jag ta tag i det och testa diverse kombinationer. Kollade bara att reläet funkar, blinkningarna alltså.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej Erich
Ledsen att höra att du kanske säljer hojen. Men som de andra säger Häng kvar på forumet-du har GURUSTATUS!
När det gäller diodblinkers har jag inte själv provat men en kompis med 2002 Bonnie kopplade två lysdioder, en åt vart håll i sin lampa, för att få det att funka. Ett lastoberoende relä trodde jag bara såg till att blinkfrekvensen blir den riktiga...eller? Om man monterar diodblinkers som tager lite ström tager det väldigt lång tid att värma bimetallen i gammaldags relän och man får långsam blinkfrekvens om än ngn. Men som sagt, jag har inte provat själv. Lycka till! Men det är ju ändå såpass elementär elkunskap så ngn lokal bilmek borde kunna rådge.
Hasse D
Nej Alikzus, jag har inget att mäta med och kan inget om el, tyvärr. Den vanliga lampan lyser ju när den är i så det borde vara ok med ström. Fast då får jag "varningsblinkers", ha ha!! Imorgon ska jag ta tag i det och testa diverse kombinationer. Kollade bara att reläet funkar, blinkningarna alltså.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gårdagens ölmysiga skrotmodd: sadelskruvar av brända ventiler! Ramlade av en i lördags och så hittade jag dom här i en lådda :)
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nej Alikzus, jag har inget att mäta med och kan inget om el, tyvärr. Den vanliga lampan lyser ju när den är i så det borde vara ok med ström. Fast då får jag "varningsblinkers", ha ha!! Imorgon ska jag ta tag i det och testa diverse kombinationer. Kollade bara att reläet funkar, blinkningarna alltså.

Oki doki.

Nu är ju en vanlig glödlampa inte lika kinkig, lite ström och spänning så kommer den att lysa och sedan beror styrkan på hur mycket man drar på. En lysdiod behöver en given spänning för att börja leda (runt 2 V är vanligt, men det beror bland annat av vilken färg den har) och sedan behöver den ha en konstant ström.

Vi vet att det inte är något fel på lysdioden eftersom den fungerar i andra positioner och de som du har köpt ha inbyggda seriemotstånd så det skall bara vara att plugga in.

Jag var nog lite för snabb häromveckan: Det enda som du kan göra med extra motstånd är att sänka spänning och/eller öka lasten till drivaren; inget av det är önskvärt (om det nu inte är så att drivaren behöver en viss last för att "vakna till liv").

Ett bra första steg i felsökningen är med andra ord att mäta spänningen och sedan kanske också strömmen. Om du nu inte har en multimeter och vet hur du skall använda en sådan så måste du väl ändå känna någon som kan hjälpa dig?

Jag har ingen aning om hur trådarna går på våra hojar eller fordonselektronik överhuvudtaget för den delen, så jag behöver nog ta mig en titt på schemat. :p Jag fick problem på min Yamaha RD350 för en si så där tio år sedan när jag bytte till miniblinkers, så fick jag väl lite koll på det just då, men då kom jag även undan med "blotta förskräckelsen": Det räckte att ändra gapet i reläet bara. :D
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Oki doki.

Nu är ju en vanlig glödlampa inte lika kinkig, lite ström och spänning så kommer den att lysa och sedan beror styrkan på hur mycket man drar på. En lysdiod behöver en given spänning för att börja leda (runt 2 V är vanligt, men det beror bland annat av vilken färg den har) och sedan behöver den ha en konstant ström.

Vi vet att det inte är något fel på lysdioden eftersom den fungerar i andra positioner och de som du har köpt ha inbyggda seriemotstånd så det skall bara vara att plugga in.

Jag var nog lite för snabb häromveckan: Det enda som du kan göra med extra motstånd är att sänka spänning och/eller öka lasten till drivaren; inget av det är önskvärt (om det nu inte är så att drivaren behöver en viss last för att "vakna till liv").

Ett bra första steg i felsökningen är med andra ord att mäta spänningen och sedan kanske också strömmen. Om du nu inte har en multimeter och vet hur du skall använda en sådan så måste du väl ändå känna någon som kan hjälpa dig?

Jag har ingen aning om hur trådarna går på våra hojar eller fordonselektronik överhuvudtaget för den delen, så jag behöver nog ta mig en titt på schemat. :p Jag fick problem på min Yamaha RD350 för en si så där tio år sedan när jag bytte till miniblinkers, så fick jag väl lite koll på det just då, men då kom jag även undan med "blotta förskräckelsen": Det räckte att ändra gapet i reläet bara. :D

Idag har jag testat alla tänkbara kombinationer reläer/LED/lampa..resultat negativt. Inga blinkningar på indikator-led..varningsblinkers med lampa..har kontaktat dels Squaredeals där jag handlade, dels http://newbonneville.com/. Får se vad dom säger.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Idag har jag testat alla tänkbara kombinationer reläer/LED/lampa..resultat negativt. Inga blinkningar på indikator-led..varningsblinkers med lampa..har kontaktat dels Squaredeals där jag handlade, dels http://newbonneville.com/. Får se vad dom säger.

Fick ett snabbt svar från newbonneville..dom skickar ny LED direkt..Squaredeals har inte reagerat än.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Råkade hamna på e-bay på lunchen...

Det slutade med att jag beställde hem en ny insats till framlyktan, en sån där med klarglas som dom nyare årsmodellerna har. Vad tycker vi om det, är det ett steg i rätt riktning eller micklar jag för mycket med sånt som är bäst orört? :confused:

Hade en tanke om att det skulle passa på min hoj där gammalt stuk blandas upp med moderna performancebitar. Känner mig dock rätt tveksam just nu.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Råkade hamna på e-bay på lunchen...

Det slutade med att jag beställde hem en ny insats till framlyktan, en sån där med klarglas som dom nyare årsmodellerna har. Vad tycker vi om det, är det ett steg i rätt riktning eller micklar jag för mycket med sånt som är bäst orört? :confused:

Du går alltså inte ut och äter med dina kollegor på lunchen? ;)

Så det är olika insatser i lyktorna? Där ser man.

Eftersom jag har en nyare årsmodell så känner jag mig tvungen att säga att det är ett steg i rätt riktning i sådana fall. ;) Det är väl bara att prova: Om du inte gillar det så får du väl byta tillbaka... :) Jag tänkte dock låta min insats vara tills jag känner att jag behöver bättre ljus eller att LED känns rätt rent stilmässigt.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top