Oki doki.
Nu är ju en vanlig glödlampa inte lika kinkig, lite ström och spänning så kommer den att lysa och sedan beror styrkan på hur mycket man drar på. En lysdiod behöver en given spänning för att börja leda (runt 2 V är vanligt, men det beror bland annat av vilken färg den har) och sedan behöver den ha en konstant ström.
Vi vet att det inte är något fel på lysdioden eftersom den fungerar i andra positioner och de som du har köpt ha inbyggda seriemotstånd så det skall bara vara att plugga in.
Jag var nog lite för snabb häromveckan: Det enda som du kan göra med extra motstånd är att sänka spänning och/eller öka lasten till drivaren; inget av det är önskvärt (om det nu inte är så att drivaren behöver en viss last för att "vakna till liv").
Ett bra första steg i felsökningen är med andra ord att mäta spänningen och sedan kanske också strömmen. Om du nu inte har en multimeter och vet hur du skall använda en sådan så måste du väl ändå känna någon som kan hjälpa dig?
Jag har ingen aning om hur trådarna går på våra hojar eller fordonselektronik överhuvudtaget för den delen, så jag behöver nog ta mig en titt på schemat.
Jag fick problem på min Yamaha RD350 för en si så där tio år sedan när jag bytte till miniblinkers, så fick jag väl lite koll på det just då, men då kom jag även undan med "blotta förskräckelsen": Det räckte att ändra gapet i reläet bara.