Sorry att det blev ett lite långt inlägg men ni kan ju scrolla förbi om ni inte orkar läsa.
Ok, en liten write-up på hur man kan göra om man är petig med hur man vill ha det och inte räds en hel del arbete... Motiveringen till att jag fick för mig att ordna egna krökar istället för att ta the easy way out med köpedelar är flerfaldig.
För det första är det estetiken. Jag har aldrig riktigt gillat att den första böjen på krökarna ligger en bit framför rambenen och viker ut så mycket åt sidan. Jag tycker inte att det är särskilt snyggt och det ser lite spretigt ut (påminner lite om en dam på besök hos gynekologen...). Det bidrar också till att rören i sig ser tanigare ut än när om dom (som nu) harmonerar med de främre rambenen. Allkt ser lite mer kompakt och tajt ut tycker jag och garagepolarna. Flickvännen och gemene man ser ingen skillnad...
Bilder på originalkrökarna som visar hur långt fram och ut den "första böjen" ligger.
För det andra så behövde något ändå göras åt krökarna som var i risigt skick. Det hade säkert gått bra att polera bort möget som blev kvar efter avgasbandaget men hur kul vore det? Jag hade kollat lite på Zards låga 2-1 system som jag gillar men inte riktigt förlikat mig med tanken på att släppa det klassiska stuket som två megafoner bidrar med. Möjligheten att få något vettigt för mina Predators på andrahandsmarknaden bedömde jag också som liten.
För det tredje erbjöd Jörgen Karlsson en deal som jag inte kunde avstå. Om ni inte sett hans kunnande utmynna i ett vansinnigt sportsterbygge rekomenderar jag ett besök bland byggtrådarna ögona böj. För mig som utpräglad kontorsråtta med hobbyambitioner ensam ta sig an tig-svetsande och annat klurigt på så exponerade och funktionellt viktiga delar vore dumt och naivt. En riktigt bra mentor och bollplank att ha med i sånna här sammanhang kort sagt.
Själva byggprocessen är enkel och svår på en och samma gång. Rören och böjar köps och svetsas ihop - klart!
(totalt sett tog det flera veckors kvällsarbete att bli helt klar)
Valde att återanvända muffen (säkerligen fackspråkligt riktig term för infästningen mot avgasporten) och fästöronen som ansluter till fästet i ramen vid fotpinnarna. Såg ingen anledning att fippla med dessa eftersom det gör jobbet bra redan från början. Dessa slaktades därför från originalkrökarna.
Övrigt material betälldes från Burns. Fint rostfritt stål i 304-kvalitet och 18 g godstjocklek. Den första böjen är samma diameter som original men halvvägs ner på framre rambenen hoppade vi upp 1/8" för att få en ett bättre (i vart fall teoretiskt) flöde. Steped headers effekt är ju lite omdebaterat men tanken är hursomhelst att mellanregistret ska gynnas av minskade backpulser.
Att kapa till böjar och längder till exakt rätt mått och få till symmetrin var tidsödande. Skruvade nog av och på systemet hundra gånger innan jag var nöjd... Man måste nog jobba på OCC eller vara rätt rutinerad för att sätta snitten på rätt ställe på första försöket. Ett riktigt 3D-pussel är vad det är.
Byggbilder
Två andra beslut jag tog var att skippa utjämningsröret och svetsa dit uttag för O2-sonder. Utjämningsröret tycks enligt vad jag förstår i första hand göra nytta med originaldämparna, och på låga varv. Min teori är att motorn är så strypt att bägge burkarna behövs för evakuera avgaserna på tomgång och strax däröver. På högre varv tvivlar jag på att det gör någon nämnvärd nytta då avgashastigheten torde minska pulsernas intresse för alternativa vägval. Det är en löst underbyggd tes men jag saknar inte utjämningsröret på något sätt och noterar att flera eftermarknadssystem är rena 1-1. Uttagen för O2 sonderna kommer förhoppningsvis till användning i en bromsbänk relativt snart.
Valet att högglanspolera systemet är väl ingen vetenskap egentligen men däremot ett riktigt terapiarbete. Har fått mer terapi än jag någonsin haft behov av...
Hålborrade och polerade klämman till ljuddämparn också när jag ändå var igång.
Slutresultatet ser ni i inlägget ovanför och jag är supernöjd. Det är helt enkelt kul med sånt som man gjort själv (även om Jörgen höll i svetsen) och som är gjort i redigt material.