Du behöver kammar, öppet avgassystem, annan luftbox, ny mappning..kan ha glömt nått. Triump tillhandahåller det som behövs..tillsammans blir det ungefär + 12 hk..till nästa år finns nog grejer från andra leverantörer. Hur motorn blir vet nog ingen än men troligtvis lite toppigare.
Mjo, det går ju tyvärr inte att trolla fram hästkrafter, det Du vinner på topp lär Du förlora på botten. Med detta filosofiska sagt, reglagen injusterade och en laxmacka, Höga Kusten och Tomatin innanför västen filosoferar jag lite över vad denna hojs karaktär påminner mig om. Yamaha MT-01 - kommer någon ihåg den sjukt underskattade hojen?
MT-01 var en duktigt fet hoj med ett fint och rätt aggressivt måttsatt chassi, hyggliga chassikomponenter och en 1 700 cc twin som den bland annat delade med Warrior powercruiser från samma tillverkare.
En ung kamrat, som för övrigt modererar på detta forum, är nu inne på sin andra MT, jag hade förmånen att låna hans hoj under en utfärd och hade inte några problem att haka på ett par andra rävar på sina sporthojar med mycket guldfärgade chassikomponenter på en sämre, tjälskadad och kurvig norrlandsväg.
Lite så upplever jag Thruxton R - bara att den är sportigare i såväl look som design, har betydligt bättre fjädring och är ca 50 kg lättare. Jämfört med en sporthoj levererar motorn så mycket kraft på de lägre varvtalen med ger inte den där extra knuffen de sista 2-3k RPM. Den knuffen tror jag kommer med trimkitet, till priset av lågvarvsegenskaperna.
Jag är mest imponerad av chassits förmåga att absorbera vägskador - "bump absorption". En kompis som jobbar med fjädring är besjälad av att söka dessa egenskaper hos moderna sporthojar. Här har Triumph/Öhlins gjort ett suveränt jobb med shimsning/förspänning, jag har flera gånger under hemvägen från jobbet och längs kända vägar kommit på mig själv med att tvivla på att fjädringsvägen endast är 120 mm F/B - våra lokala kurviga vägavsnitt är verkligen inte i gott skick...
Så upp till 130-140 km/h är Thruxton R hur trevlig som helst, sedan väljer nog jag att tagga ner något bara för att det börjar blåsa och att fartkänslan räcker till. Precis de egenskaper jag söker hos en sportig hoj för landsväg. Den lär inte alls göra bort sig på bana heller men det vet jag mer om inom ett par veckor...
Men nu är laxmackan slut, glaset tomt och bastun varm - trevlig helg på Er, kamrater!