Triumph Thruxton-tråden

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett par cl olja idag igen efter ytterligare en tur på ett par mil..
Tyckte mig även se små små metallpartiklar, svårt att avgöra om detta sitter i skallen eller är ett verkligt problem.

Jag börjar tröttna på denna jävla misskötta hoj.
Fukkon som ägt denna hoj tidigare.

Blir väl till att göra ett kompprov för att utesluta "blow by"
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ett par cl olja idag igen efter ytterligare en tur på ett par mil..
Tyckte mig även se små små metallpartiklar, svårt att avgöra om detta sitter i skallen eller är ett verkligt problem.

Jag börjar tröttna på denna jävla misskötta hoj.
Fukkon som ägt denna hoj tidigare.

Blir väl till att göra ett kompprov för att utesluta "blow by"

Jag har läst lite i min Haynes och har väl inte hittat något som direkt hjälper dig men det sitter 2 st oljepumpar bakom kopplingen (som måste demonteras för att få tillgång till pumparna) och ett plastdrev som driver dessa. Sitter också ett oljerör med oringstätning där. Kan det vara defekt måntro??
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Inte omöjligt!

Det jag blir orolig över är de finfina metalpartilklarna jag hittade.
Kanske sitter i skallen som sagt, lite metalflisor blir det ju alltid..
Tror du inte att det är den tätningen som jag visade som sitter vid oljeröret?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Inte omöjligt!

Det jag blir orolig över är de finfina metalpartilklarna jag hittade.
Kanske sitter i skallen som sagt, lite metalflisor blir det ju alltid..
Tror du inte att det är den tätningen som jag visade som sitter vid oljeröret?

Jo, du ska naturligtvis byta tätningen i "luftningen" när du tar isär men kolla så allt verkar ok vid drivningen, som jag tror att du kommer åt med fingrarna utan att riva kopplingen, och även att det lilla oljeröret sitter fast ordentligt.
Jag har också varit i kontakt med ett par tyskar med liknande problem och det löstes med byte av oringen som blivit skadad vid tidigare demontage eller helt enkelt "givit upp" ändå. Triumph har eller har haft vissa problem med undermåliga gummidetaljer.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Inte omöjligt!

Det jag blir orolig över är de finfina metalpartilklarna jag hittade.
Kanske sitter i skallen som sagt, lite metalflisor blir det ju alltid..
Tror du inte att det är den tätningen som jag visade som sitter vid oljeröret?

Jag svarar inte för att jag kan det här men kanske du ska kunna få någon liten idé att själv komma vidare.

Jag hade först kopplat loss slangen för vevhusventilation från anslutningen in i transmissionen. Med motorn igång bör man kunna märka om det då är ett högt tryck eller ej.

Vid högt tryck hade jag gjort ett kompprov eller kanske ännu hellre ett "leak down test"

Om det inte verkar vara högt tryck hade jag nog provat att rycka loss transmissionskåpan och byta oljetätningen där du ringade in på en bild.

Har du ställt frågan till Jörgen Karlsson? Om någon ska kunna ge ett bra svar så är det nog han.

Lycka till i alla fall!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen boys! Uppskattar att ni svarar :)
Skall försöka låna ett kompressions instrument, i annat fall blir det att inhandla feltemas.
Kan vara bra att ha ändå.

Beställer en ny o-ring imorn för säkerhetsskull.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Thruxification complete!

Igår fick jag på kåpan. Här kommer lite suddiga bilder på min Thruxville! Får man vara med i gänget nu;-)

På Fredag slänger jag på fetare däck. 3'e maj ska jag bänka och jetta om fuggarna, sen är det bara en liten liten modd kvar men den återkommer jag till. När det är klart så ska jag berätta varför jag gjorde allt dehär med min Bonneville.
 

Bifogat

  • Sudd.jpg
    Sudd.jpg
    23.5 KB · Visningar: 104
  • Suddig.jpg
    Suddig.jpg
    39.8 KB · Visningar: 108
  • IMG_0600.jpg
    IMG_0600.jpg
    32.2 KB · Visningar: 93

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Thruxification complete!

Igår fick jag på kåpan. Här kommer lite suddiga bilder på min Thruxville! Får man vara med i gänget nu;-)

På Fredag slänger jag på fetare däck. 3'e maj ska jag bänka och jetta om fuggarna, sen är det bara en liten liten modd kvar men den återkommer jag till. När det är klart så ska jag berätta varför jag gjorde allt dehär med min Bonneville.

Blev skitsnyggt! Gillar ditt baklyse! Vore kul att se hojen live ngn gång. Vi får ta en tur vid tillfälle!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Lambdasond

Idag fick jag äntligen "tummen ur" och lödde o fixade ihop min LC-1 med cigg-uttaget och displayen för att lätt kunna montera o demontera hela rasket. En snabb test visade ljus i displayen så jag har i varje fall en fungerande strömkrets. Återstår att "rigga" grejerna med tejp o buntband på hojen. Får vi bara ett par dagar skapligt väder nu så blir det förgasartest för hela slanten.
001-8.jpg
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Idag fick jag äntligen "tummen ur" och lödde o fixade ihop min LC-1 med cigg-uttaget och displayen för att lätt kunna montera o demontera hela rasket. En snabb test visade ljus i displayen så jag har i varje fall en fungerande strömkrets. Återstår att "rigga" grejerna med tejp o buntband på hojen. Får vi bara ett par dagar skapligt väder nu så blir det förgasartest för hela slanten.
001-8.jpg

Coolers!

Jag beställde svetsmutterilainen igår, hoppas på att få det innan fredag.
Även hämtat ut hastighetsmätarvajer idag. Det rör på sig.

Btw såg idag i trajja butiken att TPS sensorn på en av hojjarna som stod därinne var monterat 180 grader åt motsatt håll som min.
Har hela tiden misstänkt att den sitter åt "fel håll". Vad styr för övrigt denna på en förgasarhoj? Tändkurvan?
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Thruxification complete!

Igår fick jag på kåpan. Här kommer lite suddiga bilder på min Thruxville! Får man vara med i gänget nu;-)

På Fredag slänger jag på fetare däck. 3'e maj ska jag bänka och jetta om fuggarna, sen är det bara en liten liten modd kvar men den återkommer jag till. När det är klart så ska jag berätta varför jag gjorde allt dehär med min Bonneville.

Ser bra ut!
Inser direkt att jag bör göra något liknande med röven på min.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Thruxification complete!

Igår fick jag på kåpan. Här kommer lite suddiga bilder på min Thruxville! Får man vara med i gänget nu;-)

På Fredag slänger jag på fetare däck. 3'e maj ska jag bänka och jetta om fuggarna, sen är det bara en liten liten modd kvar men den återkommer jag till. När det är klart så ska jag berätta varför jag gjorde allt dehär med min Bonneville.

Skitsnyggt! Ska bli kul att höra motiveringen. :)

Idag fick jag äntligen "tummen ur" och lödde o fixade ihop min LC-1 med cigg-uttaget och displayen för att lätt kunna montera o demontera hela rasket. En snabb test visade ljus i displayen så jag har i varje fall en fungerande strömkrets. Återstår att "rigga" grejerna med tejp o buntband på hojen. Får vi bara ett par dagar skapligt väder nu så blir det förgasartest för hela slanten.

Det är bra! Testa på och rapportera.!:)

Det finns ju att köpa anordning så att man kan sätta sonden bak i ljuddämparen. Därför borde det ju funka där också. Kanske inte optimalt men..... Vet du något om detta?
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej alla, bra fart i tråden nu! Intressant att läsa allt som händer, även om man stönar inombords över Panzaas problem...

Känner att jag inte har så mycket att tillföra, eftersom jag är en så'n där original-putte. Men snart är det resdax för Thrux'an igen och jag hoppas tillföra tråden (eller sänka nivån?:)) några bilder på en landsvägsdammig Thruxton med packväskor. I norsk snö i värsta fall, i norskt solsken i bästa fall!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Skitsnyggt! Ska bli kul att höra motiveringen. :)



Det är bra! Testa på och rapportera.!:)

Det finns ju att köpa anordning så att man kan sätta sonden bak i ljuddämparen. Därför borde det ju funka där också. Kanske inte optimalt men..... Vet du något om detta?

Nej, det vet jag inget om. Denna sensorn kan man inte sätta i baken. Måste ju skickas ganska långt in och då smälter nog kablarna. Dessutom räcker inte kablaget till för att sätta där. Är faktiskt enklare att svetsa dit en svetsmutter som jag har gjort, och som andra med thruxar/bonneville också har gjort. Kommer inte att synas alls om man inte kryper in under hojen. Med hjälp av lite tejp o buntband fäster man allt under testperioden. Tar inte mer än 10 min. att montera/demontera och efteråt pluggar man bara svetsmuttern.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Coolers!

Jag beställde svetsmutterilainen igår, hoppas på att få det innan fredag.
Även hämtat ut hastighetsmätarvajer idag. Det rör på sig.

Btw såg idag i trajja butiken att TPS sensorn på en av hojjarna som stod därinne var monterat 180 grader åt motsatt håll som min.
Har hela tiden misstänkt att den sitter åt "fel håll". Vad styr för övrigt denna på en förgasarhoj? Tändkurvan?

Om TPS:en varit bortmonterad från dina förgasare måste du mäta om du får rätt värden. Annars går det alldeles utmärkt att koppla ur tps:en vid kontakten längre bak, följ kabeln bakåt så hittar du den. Jag har kört med tps:en urkopplad en säsong utan några problem alls, ecun går över automatiskt på "100% kurvan". Jag har visserligen en moddad ecu men original går nog också bra efter vad jag har läst.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Blev skitsnyggt! Gillar ditt baklyse! Vore kul att se hojen live ngn gång. Vi får ta en tur vid tillfälle!
Thx!
Ja vi får väl åka och fika nån dag när solen lyser bättre.

Gissar att du är ute efter att få till den som en efi-thruxton fast med förgasare.
Am I right?

Hehe. Ja jo.. Resultatet blir väl kanske åt det hållet men det är inte det som är historian bakom.

Ser bra ut!
Inser direkt att jag bör göra något liknande med röven på min.

Just do it:)

Imorn lägger jag om till fetare däck och igår fick jag mail att de sista två pinalerna till modden har skickats från Norman Hyde. BY AIR MAIL... Vi får väl se när det kommer fram. När det sista är på plats så kommer det skarpare bilder på en nytvättat hoj samt en liten historia som handlar om Ha-begär
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Hum.. det fick vara med bredare fälgar i år:död det blev lite för dyrt. men det blev ett lite bredare däck iaf. det skall bli lite sönt att åka på något som inte är platt..
Är det någon som skall till Storaholm i Götet i helgen? det är ju stor prova på där i dagarna 3:yoparty. McLive hette det nog..
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej alla, bra fart i tråden nu! Intressant att läsa allt som händer, även om man stönar inombords över Panzaas problem...

Känner att jag inte har så mycket att tillföra, eftersom jag är en så'n där original-putte. Men snart är det resdax för Thrux'an igen och jag hoppas tillföra tråden (eller sänka nivån?:)) några bilder på en landsvägsdammig Thruxton med packväskor. I norsk snö i värsta fall, i norskt solsken i bästa fall!

Ja du är ju en sån där förstörare som kör hojen. :) Å i alla väder och alla väglag dessutom. Fast du kan ju vara glad att alla bygger om, då får ju du en originell hoj utan att behöva göra ett dugg. :yoparty

Fast jag har faktiskt fått ihop 50 mil. Å den går som en dröm! Jag tycker allt funkar perfekt och den är skitkul att köra. Man får dock inte vara blyg när man kör Thruxton. Var man än stannar är folk framme och tittar och frågar. Värst (eller bäst) var det på besiktningen och det det var ju bara en formsak att en sådan kelgris gick igenom med blankt papper.:D

Hum.. det fick vara med bredare fälgar i år:död det blev lite för dyrt. men det blev ett lite bredare däck iaf. det skall bli lite sönt att åka på något som inte är platt..
Är det någon som skall till Storaholm i Götet i helgen? det är ju stor prova på där i dagarna 3:yoparty. McLive hette det nog..

Jag ska inte dit men kompisen åker ner imorn.

Vad blev det för däck?
 
Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top