Triumph Thruxton-tråden

Molotovster

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton 900 EFI
Vad FAN är det som låter???

Plockat ut hojen för säsongen nu. Upptäckte ett konstigt "tjut"-ljud som kom efter man kommit upp i lite hastighet och som sedan försvann när jag saktade ner. Fick först en lat inställning och tänkte att det var något som säkert försvinner efter nån mil. Men ICKE.

Idag på väg hem gjorde jag några enkla felsök när ljudet kom. Karaktären på ljudet förändrades när jag pumpade lite lätt på frambromsen. Lite senare testade jag även med att "vicka" lite på kabeln som går in i varv/hastighetsmätaren och märkte att det hände saker.

Min fråga till alla er experter är om någon av er varit med om detta? Om så är fallet. Vad kan jag göra för att bli av med det? Är det något som måste bytas/smörjas eller nått helt annat? Tacksam för hjälp!

Förresten. Det är en 2008 års modell. Inte för att jag tror det har betydelse, men ändå.

Tack på förhand.
 
Last edited:

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
Vad FAN är det som låter???

Kan mycket väl vara hastighetsmätaren, kolla om ljudet sammanfaller med att nålen på mätaren vibrerar. I så fall kan du testa att koppla bort wiern och se om ljudet försvinner, åk i så fall till din triumph verkstad så dom får lösa det på garantin.
 

Molotovster

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton 900 EFI
Kan mycket väl vara hastighetsmätaren, kolla om ljudet sammanfaller med att nålen på mätaren vibrerar. I så fall kan du testa att koppla bort wiern och se om ljudet försvinner, åk i så fall till din triumph verkstad så dom får lösa det på garantin.

God idé. Tack. Kollar imorn.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Upptäckte ett konstigt "tjut"-ljud som kom efter man kommit upp i lite hastighet och som sedan försvann när jag saktade ner. .... Lite senare testade jag även med att "vicka" lite på kabeln som går in i varv/hastighetsmätaren och märkte att det hände saker.
Känner igen det. Om jag uppfattar dig rätt alltså. Råkade ut för samma sak i höstas och blev mycket konfunderad. Beklagade mig hos grannen som är gammal crossåkare och han upptäckte genast att hastighetsmätarvajen låg emot den lilla "öglan" som skall hålla vajern på plats. Ögla är väl en dålig benämning, men följ vajern nedåt mot skärm/gaffelben så förstår du nog vilken jag menar.

I vilket fall hade den fått en liten törn, kommit en smula snett och låg emot vajern. I lite fart (70-80 och uppåt) åstadkom detta en högfrekvent vibration som blev till ett tjutande läte. Jag böjde till den, och vips så var ljudet borta!
 
Last edited:

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Låter som ett bra val av andra hoj! :tungan Blir nog svårt att mäta sig med andra hojar i endurospåret med tanke på vikt och smidighet och så... Men helt klart macho och inte omöjligt att ta sig runt!



Ah där sa du ngt! Tack för tipset!

4-dagars kan man ta bara för skoj skull, och till och med hoppa över något dyngigt enduroprov. Jag har sett någon "modern" klump av Jawa och det är ett gäng på AfricaTwin som tuffar runt. Så varför inte... ;-)
Men som sagt stötar och gaffel är ju tyvärr inte ens värt namnet...

Vad FAN är det som låter???

Plockat ut hojen för säsongen nu. Upptäckte ett konstigt "tjut"-ljud som kom efter man kommit upp i lite hastighet och som sedan försvann när jag saktade ner. Fick först en lat inställning och tänkte att det var något som säkert försvinner efter nån mil. Men ICKE.

Idag på väg hem gjorde jag några enkla felsök när ljudet kom. Karaktären på ljudet förändrades när jag pumpade lite lätt på frambromsen. Lite senare testade jag även med att "vicka" lite på kabeln som går in i varv/hastighetsmätaren och märkte att det hände saker.

Min fråga till alla er experter är om någon av er varit med om detta? Om så är fallet. Vad kan jag göra för att bli av med det? Är det något som måste bytas/smörjas eller nått helt annat? Tacksam för hjälp!

Förresten. Det är en 2008 års modell. Inte för att jag tror det har betydelse, men ändå.

Tack på förhand.

Jag får något vinande ljud när jag bromsar hård med frambromsen...
Ska kolla dom tipsen du fick.
 
Last edited:

Molotovster

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton 900 EFI
Känner igen det. Om jag uppfattar dig rätt alltså. Råkade ut för samma sak i höstas och blev mycket konfunderad. Beklagade mig hos grannen som är gammal crossåkare och han upptäckte genast att hastighetsmätarvajen låg emot den lilla "öglan" som skall hålla vajern på plats. Ögla är väl en dålig benämning, men följ vajern nedåt mot skärm/gaffelben så förstår du nog vilken jag menar.

I vilket fall hade den fått en liten törn, kommit en smula snett och låg emot vajern. I lite fart (70-80 och uppåt) åstadkom detta en högfrekvent vibration som blev till ett tjutande läte. Jag böjde till den, och vips så var ljudet borta!

Strålande. Tack för tipset!
Återkommer med rapport.
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
En liten hitoria om Ha-begär

1994 tog jag mitt B kort och mitt intresse för MC var stort redan då. Dock visste jag att jag var för vild och galen för att överleva på MC så jag sa till mig själv att jag skulle vänta till jag blev 30.

Sagt och gjort. 2007 Tog jag kortet och hade ingen aning om vad jag ville ha för hoj. Resonemanget gick att jag inte ville ha en plastraket utan jag ville ha en snygg hoj som man kunde ha packväskor på samt att tjejen skulle kunna åka med utan att agera ryggsäck. Utan att ens ha provkört pga att jag inte hade kortet så blev det en speutans ny Bonneville black med läderväskor. Jag gillade verkligen den klassiska looken och kände att det var en hoj jag ville ha.

På efterhand så inser jag att det var bland det dummaste jag har gjort. Mitt ha-begär överlistade mitt förnuft big time. Man SKA ALDRIG köpa en hoj som man inte ens har provkört!

I det här fallet så hade jag en otrolig tur. Körställningen var kanon och den fyllde alla de behov jag kunde önska. Det visade sig att jag sällan åker långtur och mest använder hojen som bruks hoj och tar dagliga korta turer.

I tre år puttrade jag omkring på detta vis och fastnade inte alls för nån annan hoj som jag provkörde. Däremot så reagerade jag på att jag hade haft en sån tur att pricka rätt på första hojen.

Men så i slutet av sommaren så tog min bror sitt MC kort och vi åkte till Ava för att köpa lite ryggskydd osv till honom. Då fick jag syn på en Ducati Sport Classic 1000 monoposto 2007. Poff så började ett habegär växa till sig inombords. Jag började brottas med tanken att be försäljaren dra igång den eller inte. Jag ville ju höra hur den lät... Det fick vänta. Först handla grejer med brollan.

När vi hade shoppat klart så sprang jag in i säljaren som menade på att jag skulle provcykla. Jag ville egentligen inte det efter som jag vet hur svårbotade mina ha-begär kan vara när dom väl har fått fäste, men jag testade den i alla fall.

Tunnelseendet blev ett faktum. Ljudet fick alla sinnen ur ballans och jag kände bara en total jävla lycka i hela kroppen. Jag var helt skakig när jag kom tillbaka. Det var nästan så att jag spontanshoppade den rakt av, men mitt förnuft fick lite fäste. Jag sa åt mig själv att tänka på saken. NOGA! Jag drog till dalarna på semester i 2 veckor och det tog åtminstone 1 vecka innan jag började sova normalt igen. Där uppe så kom jag fram till att jag skulle provköra hojen igen fast utvärdera den mer objektivt.

Det slutade med att när jag kom tillbaka till sthlm så lyckades jag övertala säljaren att få låna hojen en halv dag. Jag körde slingerbulten och den var ju jävligt kul på sånna vägar, men ack så obekväm den var på vägen dit och hem. Stå vid rödljus var inte heller bekvämt nån stans och det är ju mest rödljus och transportåkning som jag pysslar med till vardags.
Jag kom helt enkelt fram till att denhär hojjen är inte gjord för mig, men den är sjukt snygg och den låter förjävla fint.

När jag sen hoppade på min egen så infann sig en fantastisk känsla av "Fy fan vad jag trivs på min Bonneville ändå"
Jag beslutade mig där och då att jag skulle bygga om den med Duccens Café-look som influens. Dvs bra ljud i piporna och en Café Räcig look.
Sen råkade resultatet blir mer Thruxton än Ducati men det gör inget. Jag fick en förändring på ljud och utseénde och det var det som jag ville åt. I alla fall den här gången.

Det jag har lärt mig är att:
* Tänka först, planera och sen göra
* Man behöver inte bara bli utnyttjad när man har kasst poker face framför en försäljare. Man kan faktiskt utnyttja lite också
* Det är jävligt kul att bygga på hojen!
* Det finns fler sätt än 1 att råda bot på Ha-begär

Bild 1 + bild 2 blev i detta fall bild 3 och 4:)

Den sista lilla moden som jag har gjort, är en liten tribute till Duccen. Jag köpte två cromade tutor som jag klämde på gaffeln igår. Tänkte även att det kan passa med ett lite runt tema på hojen efter som det blev två runda bakljus.
 

Bifogat

  • 2007-Ducati-Sport1000Monopostod.jpg
    2007-Ducati-Sport1000Monopostod.jpg
    124.1 KB · Visningar: 117
  • 2007-Triumph-Bonnevillef.jpg
    2007-Triumph-Bonnevillef.jpg
    90.6 KB · Visningar: 122
  • IMG_0610.jpg
    IMG_0610.jpg
    239.3 KB · Visningar: 126
  • Tutan.jpg
    Tutan.jpg
    256.3 KB · Visningar: 104

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fin liten historia! :) Du hade ju tur... på så vis att du hittade rätt hoj för dig från början. Å andra sidan är en Bonnie så charmig så att det är svårt att inte gilla den.

Intressant val mellan traja och Ducati. Måste erkänna att jag hade liknande tankar, både på Ducati Monster och Moto Guzzi Bellagio (naken, Sportsterlikande, fast snyggare och bättre än Sportster.. ).

Hamnade efter ett tag på slutsatsen att alla tre är vackra och sköna hojar, fast på lite olika sätt. Och av alla vackra damer (hojar) så var nog trajan den vettigaste ur ett helhetsperspektiv (skönhet, känsla, tradition, service, försäkring). Och som den såg ut, vacker som en dag!

Låter märkligt att köpa en traja på förnuftsskäl... men nivåerna "under" (dvs skönhet, charm etc) var ju redan avbockade och klara! :)

Du kommer säkert att vara helnöjd med din Bonnie/Thruxton/Ducce-wannabe. En fin kombo i mina ögon!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...när jag blir vuxen skall det kompletteras med en ducce-cafe-räser, jag har resettat mina referensvärden vad som är bekvämt och/eller inte, en sport 1000 är rena touringsoffan. :hihi

Det enda jag inte gillar på din thruxton är däckpennan som varit framme, fruktat epa-traktor, annars ball. :)
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
...när jag blir vuxen skall det kompletteras med en ducce-cafe-räser, jag har resettat mina referensvärden vad som är bekvämt och/eller inte, en sport 1000 är rena touringsoffan. :hihi

Det enda jag inte gillar på din thruxton är däckpennan som varit framme, fruktat epa-traktor, annars ball. :)

Hahaha:) Jag testade däckpennan på mina gamla däck. La om till fetare sulor igår och nya loggan är för liten för att det ska få effekt så nu är det helsvart igen:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hahaha:) Jag testade däckpennan på mina gamla däck. La om till fetare sulor igår och nya loggan är för liten för att det ska få effekt så nu är det helsvart igen:tummenupp

Trevlig historia och en riktigt snygg hoj som resultat, fast Bonneville är ju snygg som den kommer också.

Vad blev det för däck?
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Trevlig historia och en riktigt snygg hoj som resultat, fast Bonneville är ju snygg som den kommer också.

Vad blev det för däck?

Tack!

Körde hojen till Vianor som den var. Tog tuben till jobbet. Åkte till Vianor efter jobbet. Betalade 3600 kr och brände iväg på ett par nya Dunlop Roadsmart 110/80 fram och 150/70 bak samt nya slangar.

Mycket bra service och skönt att slippa röra ett finger själv. Helt klart värt några kronor extra.

Jag har inte pressat däcken ännu efter som jag vill köra in dom lite samt ha bättre temp och mindre damm i asfalten, men hittills så känns det mycket bra!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tack!

Körde hojen till Vianor som den var. Tog tuben till jobbet. Åkte till Vianor efter jobbet. Betalade 3600 kr och brände iväg på ett par nya Dunlop Roadsmart 110/80 fram och 150/70 bak samt nya slangar.

Mycket bra service och skönt att slippa röra ett finger själv. Helt klart värt några kronor extra.

Jag har inte pressat däcken ännu efter som jag vill köra in dom lite samt ha bättre temp och mindre damm i asfalten, men hittills så känns det mycket bra!

Bra däcksval!!!! Jag är mycket nöjd med mina som jag kört ca 500 mil, inkl. 2st bandagar som dom klarar med bravur.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Tack!

Körde hojen till Vianor som den var. Tog tuben till jobbet. Åkte till Vianor efter jobbet. Betalade 3600 kr och brände iväg på ett par nya Dunlop Roadsmart 110/80 fram och 150/70 bak samt nya slangar.

Mycket bra service och skönt att slippa röra ett finger själv. Helt klart värt några kronor extra.

Grymt! Så ska jag med göra inom kort tror jag... Släng upp en bild på hojen bakifrån och från sidan med nya sulorna är du snäll! :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack!

Körde hojen till Vianor som den var. Tog tuben till jobbet. Åkte till Vianor efter jobbet. Betalade 3600 kr och brände iväg på ett par nya Dunlop Roadsmart 110/80 fram och 150/70 bak samt nya slangar.

Mycket bra service och skönt att slippa röra ett finger själv. Helt klart värt några kronor extra.

Jag har inte pressat däcken ännu efter som jag vill köra in dom lite samt ha bättre temp och mindre damm i asfalten, men hittills så känns det mycket bra!

Bra! :)

Efter att ha lyssnat på Thruxtonerich så har jag också bestämt mig för sådana däck. Kul att höra att fler är nöjda. Har varit lite orolig för att däcken egentligen är för breda i a f bakdäcket men det funkar ju uppenbarligen. Fast jag har gett mig fan på att jag ska skaffa grejerna och börja kränga däcken själv.

Sen kommer jag nog att härma Thruxtonerich med att låta gafflarna åka upp i kronorna och sätta clipon ovanpå.

Bra att du tar det lugnt med nya däck akta er för dammet. Det släppte hej vilt för en kompis häromdagen när asfalten såg dammig ut. Dammet visade sig vara salt!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Grymt! Så ska jag med göra inom kort tror jag... Släng upp en bild på hojen bakifrån och från sidan med nya sulorna är du snäll! :)

Så länge kan du titta på sidan tre i denna tråd. Där finns ett par bilder på Thruxtonerichs Dunlop. Ser så vansinnigt mycket bättre ut än original Metzeler så jag skulle kunna köpa dem bara för utseendets skull.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Med risk för att det här blir tjatigt... så kör även jag på Roadsmart. De känns mycket bra. Är betydligt tryggare i väta än de gamla Metz'-däcken - som släppte alltför lätt i regn (jag är ju så'n som i värsta fall kör även i regn :). Har kört 500 mil på framdäcket och 200 mil på bakdäcket.

Har varit lite orolig för att däcken egentligen är för breda i a f bakdäcket men det funkar ju uppenbarligen.
Yes, funkar.

Fast jag har gett mig fan på att jag ska skaffa grejerna och börja kränga däcken själv.
Självplågare! :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Med risk för att det här blir tjatigt... så kör även jag på Roadsmart. De känns mycket bra. Är betydligt tryggare i väta än de gamla Metz'-däcken - som släppte alltför lätt i regn (jag är ju så'n som i värsta fall kör även i regn :). Har kört 500 mil på framdäcket och 200 mil på bakdäcket.


Yes, funkar.


Självplågare! :)
Det är inte alls tjatigt utan det hade jag tydligen förträngt. Bra med ännu en. Nä, inte självplågare :D det är meka som är kul. Köra sliter ju bara på skiten. :huvet:D:D:D
 

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Hej!
Häng mig inte nu, men jag hittar inget forum där jag passar in. Har just sålt allt vad "sportcyklar" heter och köpt mig en Triumph legend TT i nära nog nyskick. Bestyckade förgasare och öppna rör. Ska köra den org. (förutom nytt cross styre) till vintern. Sen hade jag tänkt att bygga om den till lite mer caferäser.

Ganska lika moppar så jag hoppas att jag hittat rätt.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Hej!
Häng mig inte nu, men jag hittar inget forum där jag passar in. Har just sålt allt vad "sportcyklar" heter och köpt mig en Triumph legend TT i nära nog nyskick. Bestyckade förgasare och öppna rör. Ska köra den org. (förutom nytt cross styre) till vintern. Sen hade jag tänkt att bygga om den till lite mer caferäser.

Ganska lika moppar så jag hoppas att jag hittat rätt.

Välkommen, tror nog du hamnat rätt:)
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top