Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Äsh! det blir ju inte roligt när man skojjar till det lite om man måste förklara sig. :(
Försökte ju bara göra mig lustig på andras bekostnad, inget seriöst inlägg alltså.

.....som vanligt.

Det är OK Svin, jag tål att skojjas med!!!! måste förklara mig, blev alltså imponerad av LJUDET från en stor twin, inte själva storleken på hojen.
Kanske dags för ett BB kit till thruxen????
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett 1200 kit skulle ju inte sitta fel :)
En liten kort rapport efter en 2 timmars körning igår:
- Inget oljeläckage! Kan vara bra för er andra om ni råkar ut för samma läckage att det är bussningen i transkåpan som blir dålig.

Framgaffelvobblet är dock kvar i oförändrat skick. Nytt däck är beställt för 3 veckor sedan, men har fortfarande inte anlänt till mig :(
Fortfarande tveksam att det verkligen är detta som är problemet.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Menar du att byta enbart framdäcket?? Jag kan tänka mig att wobblet också kan komma från baken och båda däcken bör bytas för att utesluta den parametern. Andra lite udda grejer som jag kan erinra mig är:
defekt framaxel(krokig), ett defekt lager i svingen som upptäcktes vid demontering!!
Kolla bromsskiva och hållaren för framskärmen??
 
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Sådärja!

Nu har jag slängt på gummibälg och hällt i ny olja. Jag tyckte ju den svampade som fan fram så jag skulle testa att hälla i 15W istället för 10W. När jag plockade isär så var luftpelaren säkert 160mm så det var ju rätt tomt.

Nu fyllde jag på så jag har en luftpelare på 110mm. Kändes jävligt mycket bättre faktiskt. Här är lite bilder på bälgarna och en skitig hoj. Gillar att gaffeln nu är svart från topp till tå:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_0651.jpg
    IMG_0651.jpg
    246 KB · Visningar: 91
  • IMG_0652.jpg
    IMG_0652.jpg
    233.4 KB · Visningar: 73
  • IMG_0653.jpg
    IMG_0653.jpg
    240.4 KB · Visningar: 75

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Måtten på luftpelaren som angavs i ett tidigare inlägg gäller vid fullt komprimerad gaffel. Jag antar du har observerat det!!!

Något helt annat; jag monterade ett 17 T framdrev för några dagar sen och kört lite med det sen dess och jag är väldigt nöjd med lite högre varv på maskinen. Blir naturligtvis lite surrigare på landsväg, men för krokigare vägar med lite mer inspirerad körning är det perfekt.
 

Svin

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
göteborg
Hoj
-06/07, triumph, thruxton 00RR
Det är OK Svin, jag tål att skojjas med!!!! måste förklara mig, blev alltså imponerad av LJUDET från en stor twin, inte själva storleken på hojen.
Kanske dags för ett BB kit till thruxen????

Det var väl det jag trodde. :)
Ja är det kanske dags för BB? Själv satsar jag på lite mindre borr nu 96,5mm tror jag det var. Fick hem grejerna i förrgår, såg bra ut. Med lite tur, blod och svett kanske det blir några mil i år med :gnissla
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det var väl det jag trodde. :)
Ja är det kanske dags för BB? Själv satsar jag på lite mindre borr nu 96,5mm tror jag det var. Fick hem grejerna i förrgår, såg bra ut. Med lite tur, blod och svett kanske det blir några mil i år med :gnissla

Gött!

Skall bli intressant att se hur det blir.
Vilket kit var det du köpte?

Erich:
Yes det blir byte endast av främre däcket då detta var av skitkvalitet/märke.
Märker jag ingen skillnad byter jag även bak. Ju mer jag förflyttade vikten bakåt vid körningen igår, desto mer minskade vobbel tendenserna. Detta gör att jag misstänker att det är ngt galet fram.
Skall försöka riva gaffeln ikväll, fylla på med ny olja (ngt mer) och testa imorn igen.
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
15 mil med Norman Hyde systemet idag

Och visst rör det på sig bättre, en riktigt märkbar skillnad och ljudet tröttnar man aldrig på :yoparty

Nu väntar man på det nya styret, kommer i veckan.
Rearset veckan därpå.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ett par fjädringsfrågor till er som vet:

- Skall man mäta nivån på "luftpelaren" vid komprimerad gaffel till ytterhylsan, eller till hylsan som ligger ovanpå gaffeln?

- Införskaffade ny 10w olja idag då affärn inte hade 15 inne. Är det värt att jaga rätt på 15 olja imorgon eller kan jag köra på 10?

- Kom på att jag hade en gammal Yamaha Dragstar gaffel liggandes från mitt bygge. Rev den och fann att hylsan som placeras ovanpå fjädern hade exakt samma dimensioner som den i trajjan. Denna hylsa är 14 mm kortare än trajjans. Om jag stoppar in den så torde gaffeln bli något mer komprimerad = hårdare? Hojjen sänks också ngt vilket torde göra den lite mer kvickstyrd, å andra sidan mer högfartsinstabil?

- Fjädern i Yamma-gaffeln var 35,5 cm lång, trajjans 31 cm. Yammans var dock progressiv, ngt som jag skulle tycka var trevligt i trajjans. Petar jag in den torde jag höja hojjen 4,5 cm? Om jag använder hylsan från yamman borde skillnaden bli +3 cm högre?

Många frågor.. hoppas att ni fattar :)

Skall tilläggas att olja i vänster gaffelben var mörk som fan, till skillnad från den i högra som hade "normal" färg. Kan kanske ha att göra med hojjen instabilitet?

Edit: En kortare hylsa i gaffeln gör ju att fjädern komprimeras mindre.. feltänk.
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
- Införskaffade ny 10w olja idag då affärn inte hade 15 inne. Är det värt att jaga rätt på 15 olja imorgon eller kan jag köra på 10?

Hojen är rätt underdämpad i standardutförande så jag skulle inte rekommendera en lättare olja.
Däremot så säger tyvärr inte siffran på flaskan inte så mycket om oljans egenskaper, det varierar stort mellan olika tillverkare.
Ta gärna en titt i den här tråden: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4712698

Apropå dämpning så kan jag såhär efter ett par veckor efter installationen varmt rekommendera Ricor Intiminators. :)

- Skall man mäta nivån på "luftpelaren" vid komprimerad gaffel till ytterhylsan, eller till hylsan som ligger ovanpå gaffeln?

Innerröret :)
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hojen är rätt underdämpad i standardutförande så jag skulle inte rekommendera en lättare olja.
Däremot så säger tyvärr inte siffran på flaskan inte så mycket om oljans egenskaper, det varierar stort mellan olika tillverkare.
Ta gärna en titt i den här tråden: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4712698

Apropå dämpning så kan jag såhär efter ett par veckor efter installationen varmt rekommendera Ricor Intiminators. :)



Innerröret :)

Tack för snabbt svar!

Menar du hylsan som ligger ovanpå fjädern?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
En liten tilläggsfråga, är det med fjädern i eller ur som man skall mäta?
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Strålande tack!
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Sådärja!

Nu har jag slängt på gummibälg och hällt i ny olja. Jag tyckte ju den svampade som fan fram så jag skulle testa att hälla i 15W istället för 10W. När jag plockade isär så var luftpelaren säkert 160mm så det var ju rätt tomt.

Nu fyllde jag på så jag har en luftpelare på 110mm. Kändes jävligt mycket bättre faktiskt. Här är lite bilder på bälgarna och en skitig hoj. Gillar att gaffeln nu är svart från topp till tå:yoparty

Snyggt!:tummenupp då är det bara dämparna bak som glänser...
Skall du byta dom med?
 

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Norman Hyde Toga

[YOUTUBE-ID]ezlPsuxgtbQ[/YOUTUBE-ID]

Ljudet inte riktigt rättvist
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
En liten tilläggsfråga, är det med fjädern i eller ur som man skall mäta?

Fjäder ur och komprimerad gaffel. Glöm inte att lugfa den också innan du mäter. Dvs. dra upp den i maxläge, sätt handen på och sen komprimerar du men handen som lock. Släpp hande så ska du se att det kommer upp några bubblor och olja sjunker lite till:) Gör det några ggr.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen!

Det blev fjädern+hylsa från draggen. Ett helsike att sätta ihop sedan, men den kändes avsevärt mycket hårdare mot originalet (jämförde dem bredvid varandra.
Drog iväg på en provtur och hojjen känns stabilare + att dykningstendenserna iaf minskat ngt. En klar skillnad om än gaffeln i sin grund är skräp, men det blev bättre och kostade ingenting :)

Drog även på vid en lämplig raka, men detta förbannade vobblande/slingrande kom tillbaka vid exakt 140. Såg att bussningarna som sitter i mina Hagon dämpare såg sjukt trötta ut. Gummit var sprucket.. Skall testa att slänga påorg. bakdämparna och se om det blir ngn skillnad. Börjar allvarligt tröttna på detta nu..:mad:
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Är det någon av er som monterat led baklyse?
Provade att koppla in ett idag men det vill sig inte riktigt. Eller snarare det lyser inte alls.
Måste man ha något motstånd även på det vanliga lyset? Trodde det bara gälllde blinkarna?

Hilfe!?
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top