Ett par fjädringsfrågor till er som vet:
- Skall man mäta nivån på "luftpelaren" vid komprimerad gaffel till ytterhylsan, eller till hylsan som ligger ovanpå gaffeln?
- Införskaffade ny 10w olja idag då affärn inte hade 15 inne. Är det värt att jaga rätt på 15 olja imorgon eller kan jag köra på 10?
- Kom på att jag hade en gammal Yamaha Dragstar gaffel liggandes från mitt bygge. Rev den och fann att hylsan som placeras ovanpå fjädern hade exakt samma dimensioner som den i trajjan. Denna hylsa är 14 mm kortare än trajjans. Om jag stoppar in den så torde gaffeln bli något mer komprimerad = hårdare? Hojjen sänks också ngt vilket torde göra den lite mer kvickstyrd, å andra sidan mer högfartsinstabil?
- Fjädern i Yamma-gaffeln var 35,5 cm lång, trajjans 31 cm. Yammans var dock progressiv, ngt som jag skulle tycka var trevligt i trajjans. Petar jag in den torde jag höja hojjen 4,5 cm? Om jag använder hylsan från yamman borde skillnaden bli +3 cm högre?
Många frågor.. hoppas att ni fattar
Skall tilläggas att olja i vänster gaffelben var mörk som fan, till skillnad från den i högra som hade "normal" färg. Kan kanske ha att göra med hojjen instabilitet?
Edit: En kortare hylsa i gaffeln gör ju att fjädern komprimeras mindre.. feltänk.