Triumph Thruxton-tråden

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tjena,

Jag har har skummat denna tråden lite under sommaren och varit inne på att antingen köpa en Thruxton eller Scrambler.

Det har varit ganska glest med dessa hojar på beg.marknaden, men slog till på en Scrambler -06 i förrgår som var uttagen dec -08. Fick den för 49pix vilket jag tyckte var bra pris. Inkl tillbehör för 10-tusen.

Måste dock byta dämpare då den låter förjäkla tråkigt med orginal. Tyvärr hade tidigare ägare bytt däck på den till icke offroad modell. Så det blir nog till att byta dessa oxå.

En bild på hur den ser ut nu.. Och en bild på hur jag tänkt mig att den ska se ut framöver..

Såg att några av er köpt Zard-dämparen som jag är intresserad av. Är ni nöjda med den? Går det att köra utan db-killer? Vill att det ska låta rätt mycket :yoparty , men inte så mycket att man blir vräkt av grannarna :)

Nästa fredag drar jag en vecka till Norge med Scramblern, ska bli kul att se vad den går för :)

/Martin
 

Bifogat

  • 9448218119.jpg
    9448218119.jpg
    54 KB · Visningar: 99
  • recent1.jpg
    recent1.jpg
    46.2 KB · Visningar: 116

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nästa fredag drar jag en vecka till Norge med Scramblern, ska bli kul att se vad den går för :)
Välkommen till Triumphträsket! När man väl är här vill man aldrig härifrån. :)

Norge med Scrambler? Låter kanon, blir riktigt avundsjuk. Har lekt med tanken på en Scrambler med 2-1-system, väskor, grusdäck, nätgaller på strålkastaren och mycket attityd.

En Hoj För Män På Resa. Får gärna (bör gärna) vara smutsig och med gott om flugor på strålkastarglaset. Det vore något för alla BMW GS "wimps" att bita i... :)
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tjena,

Jag har har skummat denna tråden lite under sommaren och varit inne på att antingen köpa en Thruxton eller Scrambler.

Det har varit ganska glest med dessa hojar på beg.marknaden, men slog till på en Scrambler -06 i förrgår som var uttagen dec -08. Fick den för 49pix vilket jag tyckte var bra pris. Inkl tillbehör för 10-tusen.

Måste dock byta dämpare då den låter förjäkla tråkigt med orginal. Tyvärr hade tidigare ägare bytt däck på den till icke offroad modell. Så det blir nog till att byta dessa oxå.

En bild på hur den ser ut nu.. Och en bild på hur jag tänkt mig att den ska se ut framöver..

Såg att några av er köpt Zard-dämparen som jag är intresserad av. Är ni nöjda med den? Går det att köra utan db-killer? Vill att det ska låta rätt mycket :yoparty , men inte så mycket att man blir vräkt av grannarna :)

Nästa fredag drar jag en vecka till Norge med Scramblern, ska bli kul att se vad den går för :)

/Martin

Välkommen.

Titta på Norman Hyde sida, han har en hel del till din Hoj, snabba och bra leveranser, har köpt en hel del där till min Bonnie.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bonneville/Thruxtontur

Fick idag hem Ducceklubbens karta senaste utgåvan. Ser att det finns en del rödmarkerade vägar kring sjön Lyngern. Skulle det kunna vara en västkustgrej att vi drar en vända dit någon gång under hösten? Ni är ju många som bor i Göteborg, kanske någon av er är känd där och kan dra upp riktlinjerna. Så ska jag försöka hitta en rutt på dalslandsvägar som vi kan dra till våren. Ska provköra lite vägar under hösten. Så har ju TMax provkört och rapporterat om en del.

Såg förresten ett Dunlop Roadsmart 150/70 17 monterat på en fälg som är avsedd för detta däck. Det ser helt annorlunda ut än på våra hojar. Det var mycket plattare. Så runt som det blir på våra hojar så får vi nog aldrig bort en rand på kanten. Jag har inte haft någon rand kvar på något däck så länge jag kan minnas men hur mycket jag än lägger ner Thruxton med dessa däck så blir det någon centimeter kvar därute.

Många här kör ju just med dessa däck. Vad är er uppfattning? Däcken funkar jäkligt bra i a f enligt min uppfattning. Även om profilen blir helt annorlunda än vad däcket är tänkt för.

Se bilderna och se skillnaden!
 

Bifogat

  • DSC_0010.jpg
    DSC_0010.jpg
    237.5 KB · Visningar: 85
  • DSC_0061cut.jpg
    DSC_0061cut.jpg
    232.8 KB · Visningar: 99

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ser att det finns en del rödmarkerade vägar kring sjön Lyngern. Skulle det kunna vara en västkustgrej att vi drar en vända dit någon gång under hösten?.....

.....Så runt som det blir på våra hojar så får vi nog aldrig bort en rand på kanten. Jag har inte haft någon rand kvar på något däck så länge jag kan minnas men hur mycket jag än lägger ner Thruxton med dessa däck så blir det någon centimeter kvar därute.
Lygnern: Lygnern Runt är en klassiker bland hojåkare i Göteborgstrakten. Eller "Lügnernring" som vissa säger, med en tydlig passning till en känd tysk motorbana.

Kul sträcka, c:a 5 mil tror jag. Den kan enkelt utsträckas till mycket mer än så genom några utvikningar åt olika håll. Har kör en del där och det finns en hel del väggodis i de trakterna.
- Speedtwin, du som bor i Frillesås, detta är ju nästan dina hemtrakter! Kan du ta på dig att vara guide?

Däck: skönt att det är däckens "fel" att fegranden finns kvar. :D Trodde att det var jag som mesade i kurvorna... :D! Har tänkt liknade, hade ingen rand på mina Metzeler men har rand på mina Roadsmart.

Men Erich hade väl ingen rand på sina? Så teorin kanske inte håller ändå? Eller så krävs det att man drar iväg med Erich till Anderstorp för att få till sådana nedlägg att randen försvinner. Det är ju långt ifrån självklart att gå ned riktigt "fotpinnedjupt" på allmän väg (ev grus, mötande trafik, dålig asfalt, bilar som oväntat kör ut, mm mm).
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Lygnern:

Däck: skönt att det är däckens "fel" att fegranden finns kvar. :D Trodde att det var jag som mesade i kurvorna... :D! Har tänkt liknade, hade ingen rand på mina Metzeler men har rand på mina Roadsmart.

Randen har inte så stor betydelse för mig som det kan verka. Fast jag tror att det är himla svårt att få bort den på ett Roadsmart 150/70 på våra fälgar. Jag vet att jag har legat lika lågt med Thruxton som med SV1000 eller XJR1300. På de andra hojarna så var det ingen rand kvar. Original Metzeler på Thruxton kan man ju bara inte ha någon rand på. :) Det är ju nästan helt platt och det var också Dunlop Roadsmart på rätt fälg. Jag har kört en del med honom och jag lägger ner betydligt mer fast han har ingen rand kvar men jag har. Så det är däcken TMax. :D

Bana är en helt annan grej och det jämför vi inte med. Dessutom vågar jag inte köra på bana. Jag har nu ingen hojkompis kvar som inte kört av vägen. Utav dem som varit och kört bana då menar jag. När de har kört bana så vill de ta alla kurvor på vägen likadant och då går det åt helvete. Precis av de anledningar du nämner i ditt inlägg.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
nån som har idé på vad det här kan vara?
Hojen startar fint o bra , men sen när jag rätar upp den från stödet dör den, sen startar den fint igen , men ibland på relativt höga varv så stakar den sig och hostar till , ofta kommer det avgassmällar i samband med det.. va-f kan det vara?

Tjena,

Jag har har skummat denna tråden lite under sommaren och varit inne på att antingen köpa en Thruxton eller Scrambler.

Det har varit ganska glest med dessa hojar på beg.marknaden, men slog till på en Scrambler -06 i förrgår som var uttagen dec -08. Fick den för 49pix vilket jag tyckte var bra pris. Inkl tillbehör för 10-tusen.

Måste dock byta dämpare då den låter förjäkla tråkigt med orginal. Tyvärr hade tidigare ägare bytt däck på den till icke offroad modell. Så det blir nog till att byta dessa oxå.

En bild på hur den ser ut nu.. Och en bild på hur jag tänkt mig att den ska se ut framöver..

Såg att några av er köpt Zard-dämparen som jag är intresserad av. Är ni nöjda med den? Går det att köra utan db-killer? Vill att det ska låta rätt mycket :yoparty , men inte så mycket att man blir vräkt av grannarna :)

Nästa fredag drar jag en vecka till Norge med Scramblern, ska bli kul att se vad den går för :)

/Martin

dB-killern kan du ta ur och i hur du vill.. och visst går det att köra utan dB-killer , beror ju på hur känsliga grannarna är :)
 
Last edited:

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Tjena,

Jag har har skummat denna tråden lite under sommaren och varit inne på att antingen köpa en Thruxton eller Scrambler.

Det har varit ganska glest med dessa hojar på beg.marknaden, men slog till på en Scrambler -06 i förrgår som var uttagen dec -08. Fick den för 49pix vilket jag tyckte var bra pris. Inkl tillbehör för 10-tusen.

Måste dock byta dämpare då den låter förjäkla tråkigt med orginal. Tyvärr hade tidigare ägare bytt däck på den till icke offroad modell. Så det blir nog till att byta dessa oxå.

En bild på hur den ser ut nu.. Och en bild på hur jag tänkt mig att den ska se ut framöver..

Såg att några av er köpt Zard-dämparen som jag är intresserad av. Är ni nöjda med den? Går det att köra utan db-killer? Vill att det ska låta rätt mycket :yoparty , men inte så mycket att man blir vräkt av grannarna :)

Nästa fredag drar jag en vecka till Norge med Scramblern, ska bli kul att se vad den går för :)

/Martin

Kör själv med Arrow 2-1 utan db killers och håller man sig på lite lägre varv är det lugnt, men vrider man rullen så det snurar 5-6000varv är det sån sång att man som racingälskare får halvseg :tuttar

nån som har idé på vad det här kan vara?
Hojen startar fint o bra , men sen när jag rätar upp den från stödet dör den, sen startar den fint igen , men ibland på relativt höga varv så stakar den sig och hostar till , ofta kommer det avgassmällar i samband med det.. va-f kan det vara?



dB-killern kan du ta ur och i hur du vill.. och visst går det att köra utan dB-killer , beror ju på hur känsliga grannarna är :)

WD40 eller på kontakten till stödet kanske kan provas.
Avgassmällar kan ju bli när strömmen bryts vilket ju är det som händer om den kontakten bryter.
Långskott men kostar inte att prova.
 
Last edited:

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
nån som har idé på vad det här kan vara?
Hojen startar fint o bra , men sen när jag rätar upp den från stödet dör den, sen startar den fint igen , men ibland på relativt höga varv så stakar den sig och hostar till , ofta kommer det avgassmällar i samband med det.. va-f kan det vara?



dB-killern kan du ta ur och i hur du vill.. och visst går det att köra utan dB-killer , beror ju på hur känsliga grannarna är :)

Låter bra, då blir det nog till att köra utan DB-killer då :)
Tips på var man beställer Zard systemet till bästa pris?
Ska försöka hitta ett beggat i första hand, men det kanske blir svårt.


Angående din hoj som dör, hade ett liknande problem med min KTM Duke. Det var "brytarfunktionen" till stödet som var problemet för min del, hade inte tid att felsöka just då så jag kopplade ur den om jag inte minns fel. Sen blev hojen stulen så jag hann aldrig lösa problemet. Kanske kan vara nått liknande.

/Martin
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Låter bra, då blir det nog till att köra utan DB-killer då :)
Tips på var man beställer Zard systemet till bästa pris?
Ska försöka hitta ett beggat i första hand, men det kanske blir svårt.


Angående din hoj som dör, hade ett liknande problem med min KTM Duke. Det var "brytarfunktionen" till stödet som var problemet för min del, hade inte tid att felsöka just då så jag kopplade ur den om jag inte minns fel. Sen blev hojen stulen så jag hann aldrig lösa problemet. Kanske kan vara nått liknande.

/Martin

du har mail om Zard och var du hittar bästa pris ;-)

tack för tips , ska kolla det.

WD40 eller på kontakten till stödet kanske kan provas.
Avgassmällar kan ju bli när strömmen bryts vilket ju är det som händer om den kontakten bryter.
Långskott men kostar inte att prova.

tack , ska testa!
 
Last edited:

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Lygnern: Lygnern Runt är en klassiker bland hojåkare i Göteborgstrakten. Eller "Lügnernring" som vissa säger, med en tydlig passning till en känd tysk motorbana.

Kul sträcka, c:a 5 mil tror jag. Den kan enkelt utsträckas till mycket mer än så genom några utvikningar åt olika håll. Har kör en del där och det finns en hel del väggodis i de trakterna.
- Speedtwin, du som bor i Frillesås, detta är ju nästan dina hemtrakter! Kan du ta på dig att vara guide?

Jag har tyvär inte åkt så mycket på dessa vägar, men jag kan höra med kompissen om han kan tänkas guida oss, för han har åkt omkring där lite mer än mig.
Men självklart e jag på när det är dax att köra där. Vi får försöka planera något som passar... Nästa helg kanske 14 eller 15? då är jag barn ledig så då funkar det för mig.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har tyvär inte åkt så mycket på dessa vägar, men jag kan höra med kompissen om han kan tänkas guida oss, för han har åkt omkring där lite mer än mig.
Men självklart e jag på när det är dax att köra där. Vi får försöka planera något som passar... Nästa helg kanske 14 eller 15? då är jag barn ledig så då funkar det för mig.

Skulle funka kanon för mig också den helgen. Jag är på!

Ska som jag skrev reka på en tur häromkring. Ni Göteborgare har väl ca 10 mil hit och det finns ju kanonvägar att ta. Sen har jag de första 7-8 milen klara. Får reka på resten så det blir en bra dagstur för oss alla. Fast det får till till våren.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Låter bra, då blir det nog till att köra utan DB-killer då :)
Tips på var man beställer Zard systemet till bästa pris?
Ska försöka hitta ett beggat i första hand, men det kanske blir svårt.


/Martin

Tjena! Grym hoj du har köpt! Riktigt bra kap med tanke på priset! Grattis! Ang 2-1 system så finns måste jag säga att Arrow systemet är det klart snyggaste på scramblern. Och grymt ljud! Även det med db-killer som du lätt tar bort. Polaren har en på sin scrambler (se nedan)! Älskar att ligga bakom honom när vi är ute och kör och lyssna på mullret. Jag tycker också att hans scrambler är riktigt jävla snygg med det lite lägre styre han har. Kankse ngt att fundera på? :)
 

Bifogat

  • 9627_137236765854_534595854_3095355_3146483_n.jpg
    9627_137236765854_534595854_3095355_3146483_n.jpg
    61.2 KB · Visningar: 118

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tjena,

Jag har har skummat denna tråden lite under sommaren och varit inne på att antingen köpa en Thruxton eller Scrambler.

Det har varit ganska glest med dessa hojar på beg.marknaden, men slog till på en Scrambler -06 i förrgår som var uttagen dec -08. Fick den för 49pix vilket jag tyckte var bra pris. Inkl tillbehör för 10-tusen.

Måste dock byta dämpare då den låter förjäkla tråkigt med orginal. Tyvärr hade tidigare ägare bytt däck på den till icke offroad modell. Så det blir nog till att byta dessa oxå.

En bild på hur den ser ut nu.. Och en bild på hur jag tänkt mig att den ska se ut framöver..

Såg att några av er köpt Zard-dämparen som jag är intresserad av. Är ni nöjda med den? Går det att köra utan db-killer? Vill att det ska låta rätt mycket :yoparty , men inte så mycket att man blir vräkt av grannarna :)

Nästa fredag drar jag en vecka till Norge med Scramblern, ska bli kul att se vad den går för :)

/Martin

Hojen är grymt snygg och priset verkar rena rama vinstlotten. Förstår att du vill ha något annat än originalljud för det är inte kul men ska du verkligen ta bort de dubbla upplagda rören? För mig är det ju det som är just Scrambler. Finns det inga justa dämpare till dessa?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag har tyvär inte åkt så mycket på dessa vägar, men jag kan höra med kompissen om han kan tänkas guida oss, för han har åkt omkring där lite mer än mig.
Men självklart e jag på när det är dax att köra där. Vi får försöka planera något som passar... Nästa helg kanske 14 eller 15? då är jag barn ledig så då funkar det för mig.

Det är lugnt, jag hittar en hel del däromkring... Tänkte bara låta bli att vara "reiseleiter", har varit det några gånger på senare tid. Skulle vara intressant att hänga på 'någon annans vägtips'. Men, som sagt, jag/du/vi hittar bra vägar med gemensamma krafter. Finns gott om bra hojvägar i norra Halland. Inga bekymmer! :)

15/8 passar lite bättre, är ev på STCC 14/8.
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
Det är lugnt, jag hittar en hel del däromkring... Tänkte bara låta bli att vara "reiseleiter", har varit det några gånger på senare tid. Skulle vara intressant att hänga på 'någon annans vägtips'. Men, som sagt, jag/du/vi hittar bra vägar med gemensamma krafter. Finns gott om bra hojvägar i norra Halland. Inga bekymmer! :)

15/8 passar lite bättre, är ev på STCC 14/8.

Låter kanon!
Skall vi träffas vid shell i Fjärås vid 12 tiden?
Men vi får ju bli några fler..
 

casablanca

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
Thruxton - 05
Hej. Här kommer en bild på min hoj, som den ser ut för närvarande. Ska nog lacka bakljusfästet svart senare.

Några thruxtonägare från sthlm här? Har sett ett par stycken. Sen måste jag väl vara yngsta ägaren, 22 bast?
 

Bifogat

  • 38098_10150253044355553_846015552_13738958_4462996_n.jpg
    38098_10150253044355553_846015552_13738958_4462996_n.jpg
    98.4 KB · Visningar: 112
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top