Triumph Thruxton-tråden

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
En liten varning vid kamdemontering !!!! Skruvarna sitter som satan och jag rekommenderar bits av hög kvalite, inte biltemakvalle !!! Dessutom var mina överfallsskruvar på insugsidan överdragna och 2 st gick av. Jag bytte alla för säkerhets skull. Köpte original men det går ju också att byta till sexkant av rätt kvalitet.

Jag ska sticka till Swedol senare idag och köpa en ny momentnyckel som går från 4 Nm-20 Nm kan ju köpa bitsen där då. Det är Torx T30 vad jag har förstått.

En av momentnycklarna jag har går visserligen ner till 8 Nm men den är nästan 40 år och var inte superkvalitet när den var ny så jag vågar inte riktigt lita på den längre när det gäller riktigt små moment.

Jag har en slagskruvmejsel som är suverän när det t.ex. har gällt stjärnskruvar i förgasare. Om torxbitsen passar i den kanske det är en bra idé att lossa med hjälp av den eller vad tror ni?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Specialverktyg

Verktyget för att hålla ihop dreven vid demontering av kamaxlarna ( som Thruxtonerich så fint beskrev hur det kan tillverkas) har jag nu skaffat delar till. Det gick dock inte att köpa lösa skruv och mutternit så jag har väl material till tio kit. Om någon vill köpa för en billig peng ( det blir ca 40 kr med porto skulle jag tro) så har jag grejer. Originalsatsen (som då innehåller ett verktyg till som för mig ser ut som den där plåtblaffan jag har när jag byter rondell på vinkelslipen) kostar 717 kr. Plåtblaffan behövs inte om man man använder det andra verktyget (skruv + gängnit) när man tar av kammen.

Inget jag tänker tjäna pengar på. Mer som ett kompiserbjudande. :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag kan nog gott tänka mig en sån plure! Ska tvinga mig till ventiljustering i vinter tänkte jag, har vart dags ett tag.
Nån gång efter jag rett ut dom hiskeliga kopplingarna i lykthuset. Har funnit att säkringarna inte längre säkrar det dom säkrade från början.. Tror baklyset bränner av om man har helljus på och tutar samtidigt :D terminal nr 10 går ingenstans längre osv.. Drar man ur säkringen till oljetrycklampan funkar plötsligt bromsljuset! Kan se framför mig hur förre ägaren rev sig i huvet och totade ihop kablar för glatta livet, haha. Har ändå funkat ok fram tills nu får jag ju ge honom.
Jaja det här löser sig med lite tålamod och blöta höstkvällar..


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.714978,11.946088
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
@Twintorsk
Såg din hoj stå på Järntorget precis. Ett tips är att ställa den precis på hörnet vid Bishops nästa gång. Där finns mc-parkering, så du slipper dela plats med cyklisterna :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
@Twintorsk Såg din hoj stå på Järntorget precis. Ett tips är att ställa den precis på hörnet vid Bishops nästa gång. Där finns mc-parkering, så du slipper dela plats med cyklisterna :tummenupp
Ja för tusan, ställ dig inte i cykelställ (= p-böter).
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Ja för tusan, ställ dig inte i cykelställ (= p-böter).

Jag tror det är mc-parkring där den stod också, men även fullt av cyklar och passerande människor med smutsiga klåfingriga fingrar.

Vid Bishopshörnet går det mycket mindre folk och det finns inga cykelställ nära. Ett litet tips bara :näsblod
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jeje.. Kommer man från det hållet o bara ska ha sig en latte o en cigarill funkar det fint att stå där :) har ingen lust att ta omvägen runt torget eller köra rakt igenom en massa lågsinta fotgängare bara för att komma till den andra rutan. Parkerade värre i oslo i veckan, blev av med hela bilen. Den är nog i Polen nu..


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.714935,11.946308
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Just nu försöker jag med alla förnuftsargument jag har för att låta bli att köpa den här hojen. jag tycker den är så himla snygg! Å jag har velat ha en Daytona sedan den kom å givetvis en gul.

Har haft en gul -97a och ljudet samt utseendet är det inte många hojar som slår:tummenupp
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har haft en gul -97a och ljudet samt utseendet är det inte många hojar som slår:tummenupp

Nä, visst är det så. Förnuftsmässiga skäl och en snabb ändring av ekonomin fick mig ändå att avstå. Men det är en oerhört vacker sak!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fnulade vidare på felet med min Traja idag. Kollade så att allt kablage, bränsleslag etc satt på och ej i kläm. Hon var lite grinig vid uppstart, men därefter rullade hon på bra. Efter ett par 100 meter började problem med den numera mycket ryckiga gången. Stannade, lade i neutralen och varvade upp till 8000 varv - inga problem. Så fort motorn belastas uppstår problemet. Känns precis som jag har sagt tidigare att hojen inte får bränsle, men jag vette tusan. Emellanåt får jag saftiga avgassmällar. Tidigare uppstod endast problemet på höga varvtal, men nu har det även börjat på lägre.

Lambda mätaren visade konstant ca 13,5 det är det som får mig att bli konfunderad. Om det hade varit bränslerelaterat hade mätaren hoppat fram och tillbaka.

Den ena tändkabeln hade uppmät motstånd på 5k ohm, den andra 5,7k ohm. En mätbar skillnad, men inte enorm.

Finns det någon som har möjlighet att låna ut en tändspole till mig så att jag kan eliminera det problemet nu innan vintern kommer? Skulle vara ytterst tacksam!

En kasse pilsner erbjuds som kompensation :)
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
En liten varning vid kamdemontering !!!! Skruvarna sitter som satan och jag rekommenderar bits av hög kvalite, inte biltemakvalle !!! Dessutom var mina överfallsskruvar på insugsidan överdragna och 2 st gick av. Jag bytte alla för säkerhets skull. Köpte original men det går ju också att byta till sexkant av rätt kvalitet.

Vet du vad som är rätt kvalitet? Funderade lite på om man skulle ta och byta alla skruvarna. Både du och andra vittnar om att det är lite problem med att de sitter hårt och kan gå av för att de överbelastats en gång. Sen hade det inte varit fel att få insex eller sexkant på skallen.

De ska ju dras med 10Nm som stämmer för M6 i 8.8 stål enligt Swebolts tabeller. Vill ju inte chansa att sätta dit något dåligt men att byta ut alla 12 mot original för 72 kr st blir lite dyrt.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
På mina gamla skruvskallar står det 10,8 om jag minns rätt??? på dom nya står det ingenting.
EDIT... jag betalade nog bara runt 300 kr för 12 st.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
På mina gamla skruvskallar står det 10,8 om jag minns rätt??? på dom nya står det ingenting.
EDIT... jag betalade nog bara runt 300 kr för 12 st.

OK! Får kolla lite bättre. Trhundra tycker jag klart att det är värt att börja om med omonterade skruv och dra rätt från början.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fnulade vidare på felet med min Traja idag. Kollade så att allt kablage, bränsleslag etc satt på och ej i kläm. Hon var lite grinig vid uppstart, men därefter rullade hon på bra. Efter ett par 100 meter började problem med den numera mycket ryckiga gången. Stannade, lade i neutralen och varvade upp till 8000 varv - inga problem. Så fort motorn belastas uppstår problemet. Känns precis som jag har sagt tidigare att hojen inte får bränsle, men jag vette tusan. Emellanåt får jag saftiga avgassmällar. Tidigare uppstod endast problemet på höga varvtal, men nu har det även börjat på lägre.

Lambda mätaren visade konstant ca 13,5 det är det som får mig att bli konfunderad. Om det hade varit bränslerelaterat hade mätaren hoppat fram och tillbaka.

Den ena tändkabeln hade uppmät motstånd på 5k ohm, den andra 5,7k ohm. En mätbar skillnad, men inte enorm.

Finns det någon som har möjlighet att låna ut en tändspole till mig så att jag kan eliminera det problemet nu innan vintern kommer? Skulle vara ytterst tacksam!

En kasse pilsner erbjuds som kompensation :)

Kan det här vara till hjälp?
http://www.triumphrat.net/twins-tec...sting-high-speed-operation-08-bonneville.html
http://www.newbonnevilleriders.com/forum/showthread.php?t=8665
 
Last edited:

s3an

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
Speed Triple-00såld Ducati750ss-95såld Honda cb750k6 cafe
Hej!
Är där någon vänlig själ som kan mäta sin sadel UNDERTILL. Original eller gel seat på Thruxton. Fram till mot tank, bredaste stället över sadeln, baktill samt hela längden.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen Erich!

Det märkliga tidigare var ju att hojen har gått som en klocka fram tills nyligen. Först började problemet på höga varvtal, men nu verkar det ha börjat även på lägre. När hojen går obelastad uppstår inga problem alls. Kan "torrgasa" upp till 8k, utan att problem uppstår.
Skall försöka flytta slangen som går ur fuggarna, men jag vette tusan om det kan vara problemet? Men visst fasen känns det nästan bränslerelaterat. Om tändspolen hade varit problemet så hade ju inte problemen uppstått när jag "torrgasar"?

En longshot. Om jag skiftar fuggar till de som sitter på min andra hoj, ett par FCR 39:eek:r.
Vad kör du med för bestyckning? Sitter helt andra munstycken i den cykeln nu, men kan ju vara värt att testa?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
@ Panzaa: Jag har följande bestyckning i FCR 39:eek:rna...

nål: FKR 5:e hacket uppifrån räknat
hmunst: 150
lfmunst: 55
luftm: 200
blskruv: 1.75 varv
luftskr: 1,1 varv
Hojen går lite fett på denna inställning. Luftmunst.(200) ska inte vara mindre annars får du inte största möjliga hm och inte högsta möjliga effekt. Jag provar nog nästa säsong att borra upp Lm till 300 eller större för att försöka få bättre "atomisering" av bränslet över emulsionsröret. Det är viktigt att få till hm först och sedan dom andra parametrarna och det blir ett jävla skruvande o bytande innan man kommer någorlunda rätt. Även avgassystemet har stor betydelse var man hamnar med bestyckningen.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vart ska jag skicka den?

Jättesnällt!

Skall fört utreda klart att problemet inte går att härleda till förgasarna.
Är bannemej säker på att de är de som strular.
Återkommer så fort jag har repat mig efter förkylningen och har hunnit titta till fuggarna :tummenupp
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top