Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Fick hem renoveringsats för gaffeln från triumph för en tid sen och bara lade undan den och idag när jag tittar till den fattas det den nedre bussningen (längst till vänster på bilden) på röret. Efter kontroll på internet och min triumph-handlare så finns den inte med någonstans!!?? Finns inte med på någon sprängbild!? Han skulle kolla med generalagenten så jag frågar väl här om nån har koll på detta?? Var kan jag handla??
PB290138.jpg
Bilden har jag stulit från tyska forumet.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Fick hem renoveringsats för gaffeln från triumph för en tid sen och bara lade undan den och idag när jag tittar till den fattas det den nedre bussningen (längst till vänster på bilden) på röret. Efter kontroll på internet och min triumph-handlare så finns den inte med någonstans!!?? Finns inte med på någon sprängbild!? Han skulle kolla med generalagenten så jag frågar väl här om nån har koll på detta?? Var kan jag handla??
View attachment 372400

Bilden har jag stulit från tyska forumet.

Måste det inte vara nr 18 på den här bilden?

http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=1000031
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nej, 18 är den smalare ovanför (höger om). Jag köpte hela satsen 14-18 och trodde det var allt men bussningen längst ner på röret finns inte.
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nej, 18 är den smalare ovanför (höger om). Jag köpte hela satsen 14-18 och trodde det var allt men bussningen längst ner på röret finns inte.

Väldigt skumt om den inte finns som originaldel. Det är ju en slitdel. En oerhört långsökt förklaring som jag inte tror på själv är att den i så fall skulle sitta med på innerbenet.

RaceTech har väl annars men det är ju inte nästgårds. http://racetech.com/ProductSearch/2/Triumph/Thruxton/2005-09

När jag såg Excelfilen som finns att ladda ner från RaceTech där man kan köpa efter mått så slog det mig att det kanske går att mäta och få köpa från Kumlins eller någon annan firma som håller på med fjädring.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Väldigt skumt om den inte finns som originaldel. Det är ju en slitdel. En oerhört långsökt förklaring som jag inte tror på själv är att den i så fall skulle sitta med på innerbenet.

RaceTech har väl annars men det är ju inte nästgårds. http://racetech.com/ProductSearch/2/Triumph/Thruxton/2005-09

När jag såg Excelfilen som finns att ladda ner från RaceTech där man kan köpa efter mått så slog det mig att det kanske går att mäta och få köpa från Kumlins eller någon annan firma som håller på med fjädring.

Jo, väldigt konstigt, det tyckte Stigefelts också, han skulle ju höra efter. Jag har kontaktat tyskarna så får vi se, annars är RT ett alternativ.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Tjabbas
Nu är ju jag selektivt konservativ men det ser lite billigt ur med splittade bussningar. Trajumf brukade ju ha hela måttanpassade bussningar låsta med en segerring. Nu börjar min tyska polares ide'er om annan gaffel för prestanda verka bättre än att modda originalgaffeln som jag hävdade vid en diskussion i somras. Han kör själv med suzukigaffel på sin trimmade och friskt moddade Buell. Men vad vet jag..?
Hasse D
Jo, väldigt konstigt, det tyckte Stigefelts också, han skulle ju höra efter. Jag har kontaktat tyskarna så får vi se, annars är RT ett alternativ.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Det har löst sig, grabbar!! Som vanligt har tyskarna grejer som passar och som redan är på väg till mig. Tack classicbike-raisch!!
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
tjaa, hoppas ni fått några fina dagar att åka på en annan har plockat isär och försökte ikväll få bort framdrevet, då nytt drivpaket ska på.... vad kan man ta och vart.. kan man skicka in nått som fpärrar så inte drevet snurrar när man försöker snurra av stora muttern, kedja och bakhjul är redan borta så kan inte hänga på bakbromsen, annars hade det varit ett alternativ.... säkert någon som har en eller flera hjärnceller mer än än örebroare,haha.
passar detta på thruxton med förgasare eller är det bara för squirt motorena??..

http://www.solotriumph.com/triumph-bonneville/racing-parts/bonneville-high-flow-aircleaner-kit-fs

Hur stor hylsa behövs till framdrevet?

Kom på att jag kommer mecka bort mitt bakhjul och ska byta drivlina. Bäst att skruva i rätt ordning men jag måste köpa en stor hylsa. Nån som vet storlek och om den muttern är gängad åt rätt eller fel håll?
 

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
Hur stor hylsa behövs till framdrevet?

Kom på att jag kommer mecka bort mitt bakhjul och ska byta drivlina. Bäst att skruva i rätt ordning men jag måste köpa en stor hylsa. Nån som vet storlek och om den muttern är gängad åt rätt eller fel håll?[
/QUOTE]

japp, 36 hylsa och rättgängad. ska låna spta spärrskaftet och hylsa på fredag. nästa inköp blir en kedjebrytare/nitare till nya kedjan.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Det har löst sig, grabbar!! Som vanligt har tyskarna grejer som passar och som redan är på väg till mig. Tack classicbike-raisch!!

Gott att det löste sig men du kan väl meddela vad Triumph säger om det.

Tror nog att det löser sig bra med min ombyggnad av gaffeln också. Nu är delarna isär utan problem. Inget kvastskaft behövdes i år. Endast min elektriska mutterknack. Monteringen verkar rätt rakt på men man vet aldrig vad som kan jävlas.

Borde kanske byta innerben på höger sida. Fast revan har i a f inte fått packboxen att läcka i år. Kanske sitter för högt upp. Får gå med till det behövs bytas packbox nästa gång i a f.

Ni som har tagit bort luftboxen, hur mycket har ni demonterat? Bakhjul, stötdämpare på båda sidor? Såg en anvisning från newbonneville tror jag det var där de tog bort allt detta. Behövs det verkligen?
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Enl. Triumph finns dom inte som reservdel??!!
Lossa stötdämparna och hissa upp hojen högt, ta ut boxen bakvägen.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Uppfattat med boxen!

Det andra är upprörande. Måste skriva till John Bloor om detta.

Håller med dig fullständigt eftersom det är en slitdel..helt obegripligt faktiskt..har också kollat Bikebandit men samma där..jag har plöjt genom ebay men tyvärr inte hittat nått till triumph kayabagaffel..till massa andra hojar, mest mx upponergaffel. Tur att classicbikeraisch och RaceTech har. Med lite planering går det ju att få hem "i tid".
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Då är det dags för steg nr. 2 i moddningen av gaffeln. Steg nr.1 var ju isärmontering. Var iväg till "min verkstad" och svarvade av ca 2mm i nederkant av innerbenet för att få ut den ipressade "grejen" som är i vägen för cartridgekitet. Arbetet tog ca 15 min. och är "lätt som en plätt". "Grejen" sitter ganska hårt ipressad och behövde lite våld för att komma ut. Ett järnrör från andra änden övertygade dock!
P1010078.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Då är det dags för steg nr. 2 i moddningen av gaffeln. Steg nr.1 var ju isärmontering. Var iväg till "min verkstad" och svarvade av ca 2mm i nederkant av innerbenet för att få ut den ipressade "grejen" som är i vägen för cartridgekitet. Arbetet tog ca 15 min. och är "lätt som en plätt". "Grejen" sitter ganska hårt ipressad och behövde lite våld för att komma ut. Ett järnrör från andra änden övertygade dock!

OK! Om du är på steg 2 vad är jag på då som använder dina gamla prylar? Steg minus två kanske?:D

Har i a f monterat ihop det idag. Inte helt utan problem men jag tror ändå att det blev bra till slut.

Fick ta isär ena benet en gång till och då funkade det inte med mutterknack och kvastskaft. Funderade en stund och kom på hur jag gjorde förra gången. En bit trälist till lägenheten spetsade jag med kniv. Skar upp en bit gummislang och trädde på den spetsade delen. Satte fast listen i ett skruvstycke och tryckte ner gaffelbenet så att den spetsade delen med slang kom in i dämprörret. Sen var det inga problem med en elektrisk mutterknack att få loss skruven. Hittade det gamla "verktyget" och sen var det löst på några sekunder. Kanske ett tips då Triumph inte har något verktyg för att hålla fast dämpröret.

Det jag är riktigt glad för är att det gick att sticka upp gaffelbenet i styrkronorna utan att de jävla gummibitarna trilskades. Tur eller har jag lärt mig? Vet inte!

Här är i a f vad jag monterat i dag.

Gaffel.jpg

Bilden från Thruxhtonerich! Hoppas du fortsätter leverera bilder från din nya ombyggnad.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top