Triumph Thruxton-tråden

HojIrene

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Lödöse
Hoj
Triumph Bonneville SE
Tack!
Jepp, det lyckades att lyfta det rakt upp, men det satt ett par plastbitar som skydd framför och bakom, svårt att veta i förväg om de var lösa eller inte, men det var de. Inga problem.

Och jo, det är det med tändstiften som menas (Tack även TMax500!), kruxet är att min INTE kommer att stå i samma temp hela vintern, utan fryser det ute så lär det frysa inne. Dock insåg jag nu att då måste jag ju ta bort hela jävla tanken, och den är ju full. Någon som har en bra lösning på det, utöver att åka till verkstad och be dem fixa?

Hej och välkommen! Du har kommit helt rätt.

När det gäller batteriet så brukar det bara vara det som du har gjort och sen lyfta rakt upp. Eventuellt får man dra i det lite fram och tillbaka om det har häftat fast i botten. Om det är något annat just på den hojen hoppas jag någon som har en hojtar till.

Tändstiften sitter högst upp på motorn, se där den neongula kabeln på bilden går ner. Det du ska göra är nog i så fall att ta ur stiften och droppa lite olja i tändstiftshålet och sen dra runt motorn några varv. Så brukar det stå. Själv gör jag aldrig så numera om den står torrt och varmt och i samma temperatur hela vintern.View attachment 372911
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ta bort tanken?? Men det borde väl bara vara att peta bort tändhattarna, leta fram (eller köpa) en tändstiftsnyckel och skruva bort stiften. Så brukade jag göra på mina moppar! ;)

Viktigt dock att vara försiktig när man skruvar i stiften igen. Man kan dra sönder gängorna i toppen om man tar i för mycket, och då blir det jobbigt (=dyrt)!
Dra fast, men inte för hårt...

Har du någon kompis som har gjort sådant förut? Som kan vara med och visa? En gammal moppe-meckare eller halvhändig bilpulare duger nog bra.

Eller vad säger ni andra som är mera meckare än undertecknad? (jag brukar inte pilla med sådant, det gör Johans MC när det är service ;))


// TMax *f d Puch Dakota och Suzuki K50-ägare*
 
Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack!
Jepp, det lyckades att lyfta det rakt upp, men det satt ett par plastbitar som skydd framför och bakom, svårt att veta i förväg om de var lösa eller inte, men det var de. Inga problem.

Och jo, det är det med tändstiften som menas (Tack även TMax500!), kruxet är att min INTE kommer att stå i samma temp hela vintern, utan fryser det ute så lär det frysa inne. Dock insåg jag nu att då måste jag ju ta bort hela jävla tanken, och den är ju full. Någon som har en bra lösning på det, utöver att åka till verkstad och be dem fixa?

OK! Då är det inte fel att vara på den säkra sidan även om det säkert klarar sig ändå. Jag vill vara säker så jag hade gjort så här:

Fyllt på 0,5 dl tvåtaktsolja i tanken.
Skvalpat runt- startat och kört motorn en stund. Då får man en lite fet hinna på vitala delar.
Tagit ur tändstiften och haft en oljekanna med garanterat ren olja. Tvåtakt eller motorolja spelar ingen roll.
(Precis som TMax säger det behöver du inte ta av tanken för)
Pytsat i ett par rejäla skvättar.
Satt till baka stiften men bara handdragit.
Dragit runt en liten stund med startmotorn och tändhattarna av.
Dragit med en oljig trasa över krom och lite annat
Tagit ur batteri för att underhållsladda.

Inte ska du behöva lämna in på verkstad för detta. Det måste finnas någon i närheten som kan hjälpa dig första gången. Första gången är det mesta svårt. Det har jag all respekt för. Detta är dock inga svårigheter om man bara sett det en gång.

Till våren

Avfettning av hoj och sen tvätt.
Ur med tändstiften och kör runt på startmotorn så att eventuell olja blåser ut.
Kolla om tändstiften är oljiga så de behöver rengöras med lite bensin eller lösningsmedel.
Sätt i stiften och batteriet.

Tja sen är det väl dags att bara njuta , köra å så förståss: Anmäla sig till Vätternturen 2013.:)

Man måste inte göra något av det jag sagt men det blir inte fel om man gör så.

Lycka till!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Har man bara pengar så finns det alltid att köpa

Bifogar bilder på de klart snyggaste hjul jag har sett till en Thruxton. Nu höftar jag mellan tummen och pekfingret men, dessa hjul med däck ( slang behövs inte) dubbla skivor, ett extra bromsok och en ny större bromspump hamnar nog på ca 35k. Kan nog fixa detta ekonomiskt men är det försvarbart?

window-1.jpgwindow.jpg

EDIT: Vi toppar med Öhlins gaffel och dubbla skivor. Då är vi nog uppe i 100k. Å bara 70 hk i motorn!!!!!!

Ohlins_Gabel_a.jpg
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej alla flickor som pojkar!
BJN's goda råd låter jättebra. 'bara en grej som jag reagerade på och det var det här med att dra runt motorn utan att ha tändhattarna anslutna. Det kanske funkar på våra hojar men i regel tycker inte tändboxar om att inte ha en chans att avreagera sig, om man så säga. Jag hade tryckt in dödarknappen, den där röda på höger handtagskontroll först. Ursäkta BJN men det vore synd att skjuta en tändbox.
Förövrigt önskar jag Irene välkommen åxå-Hej Hej!
Hasse D
OK! Då är det inte fel att vara på den säkra sidan även om det säkert klarar sig ändå. Jag vill vara säker så jag hade gjort så här:

Fyllt på 0,5 dl tvåtaktsolja i tanken.
Skvalpat runt- startat och kört motorn en stund. Då får man en lite fet hinna på vitala delar.
Tagit ur tändstiften och haft en oljekanna med garanterat ren olja. Tvåtakt eller motorolja spelar ingen roll.
(Precis som TMax säger det behöver du inte ta av tanken för)
Pytsat i ett par rejäla skvättar.
Satt till baka stiften men bara handdragit.
Dragit runt en liten stund med startmotorn och tändhattarna av.
Dragit med en oljig trasa över krom och lite annat
Tagit ur batteri för att underhållsladda.

Inte ska du behöva lämna in på verkstad för detta. Det måste finnas någon i närheten som kan hjälpa dig första gången. Första gången är det mesta svårt. Det har jag all respekt för. Detta är dock inga svårigheter om man bara sett det en gång.

Till våren

Avfettning av hoj och sen tvätt.
Ur med tändstiften och kör runt på startmotorn så att eventuell olja blåser ut.
Kolla om tändstiften är oljiga så de behöver rengöras med lite bensin eller lösningsmedel.
Sätt i stiften och batteriet.

Tja sen är det väl dags att bara njuta , köra å så förståss: Anmäla sig till Vätternturen 2013.:)

Man måste inte göra något av det jag sagt men det blir inte fel om man gör så.

Lycka till!
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Man lever bara en gång-KÖÖP!
Hasse D
Bifogar bilder på de klart snyggaste hjul jag har sett till en Thruxton. Nu höftar jag mellan tummen och pekfingret men, dessa hjul med däck ( slang behövs inte) dubbla skivor, ett extra bromsok och en ny större bromspump hamnar nog på ca 35k. Kan nog fixa detta ekonomiskt men är det försvarbart?

View attachment 372948View attachment 372949

EDIT: Vi toppar med Öhlins gaffel och dubbla skivor. Då är vi nog uppe i 100k. Å bara 70 hk i motorn!!!!!!

View attachment 372950
 

HojIrene

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Lödöse
Hoj
Triumph Bonneville SE
Tackar!
Har dock läst någon annanstans att jodå, man måste ta bort tankjäveln just på Bonneville SE – och när jag tittade på dem så var det stor skillnad från min gamla Virago, där jag sista tiden knappt gjorde annat än att ta ut och göra rent tändstiften. Här går liksom hatten och … ledningen/slangen som de sitter i rakt upp under tankhuven. Någon som tagit loss tändstift på en modern Thruxton/Bonneville får gärna bekräfta eller säga att jag har fel – vore gôtt att få gjort det själv.

Hej alla flickor som pojkar!
BJN's goda råd låter jättebra. 'bara en grej som jag reagerade på och det var det här med att dra runt motorn utan att ha tändhattarna anslutna. Det kanske funkar på våra hojar men i regel tycker inte tändboxar om att inte ha en chans att avreagera sig, om man så säga. Jag hade tryckt in dödarknappen, den där röda på höger handtagskontroll först. Ursäkta BJN men det vore synd att skjuta en tändbox.
Förövrigt önskar jag Irene välkommen åxå-Hej Hej!
Hasse D
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tackar!
Har dock läst någon annanstans att jodå, man måste ta bort tankjäveln just på Bonneville SE – och när jag tittade på dem så var det stor skillnad från min gamla Virago, där jag sista tiden knappt gjorde annat än att ta ut och göra rent tändstiften. Här går liksom hatten och … ledningen/slangen som de sitter i rakt upp under tankhuven. Någon som tagit loss tändstift på en modern Thruxton/Bonneville får gärna bekräfta eller säga att jag har fel – vore gôtt att få gjort det själv.

Behöver inte ta av tanken på min hoj. Thruxton -04 förgasare så den är ju inte helt modern. Fast ta en tändstiftsnyckel och prova.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Hej alla flickor som pojkar!
BJN's goda råd låter jättebra. 'bara en grej som jag reagerade på och det var det här med att dra runt motorn utan att ha tändhattarna anslutna. Det kanske funkar på våra hojar men i regel tycker inte tändboxar om att inte ha en chans att avreagera sig, om man så säga. Jag hade tryckt in dödarknappen, den där röda på höger handtagskontroll först. Ursäkta BJN men det vore synd att skjuta en tändbox.
Förövrigt önskar jag Irene välkommen åxå-Hej Hej!
Hasse D

Hej Hasse!

Trodde det var mer än 30 år sedan CDI kunde gå sönder utan motstånd men vem vet. Jag kommer att prova men har inte gjort det så
HojIrene, gå på Hasses råd där tills jag vet.

M v h
Björn
EDIT: Provat har jag ju gjort med både min GS1000 under 10 år och min XJR1300. Det hände inget styggt med dem. Har inte provat med Thruxton.
 
Last edited:

TCE

Kawasaki Z900RS
Gick med
8 May 2008
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki Z900RS
Tackar!
Har dock läst någon annanstans att jodå, man måste ta bort tankjäveln just på Bonneville SE – och när jag tittade på dem så var det stor skillnad från min gamla Virago, där jag sista tiden knappt gjorde annat än att ta ut och göra rent tändstiften. Här går liksom hatten och … ledningen/slangen som de sitter i rakt upp under tankhuven. Någon som tagit loss tändstift på en modern Thruxton/Bonneville får gärna bekräfta eller säga att jag har fel – vore gôtt att få gjort det själv.

Är inte alls säker på att du måste ta bort "tankjäveln " på min 2008:a så gick det bra med tändstiftshylsa och spärrhandtag.
Har vägarna förbi Lödöse i mellanåt och drar ett PM när det är på G, så får vi se om tidpunkten passar, då skall vi nog kunna lösa det.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Är inte alls säker på att du måste ta bort "tankjäveln " på min 2008:a så gick det bra med tändstiftshylsa och spärrhandtag.
Har vägarna förbi Lödöse i mellanåt och drar ett PM när det är på G, så får vi se om tidpunkten passar, då skall vi nog kunna lösa det.

Gott TCE du tar dig an det här då kan jag släppa. Bor annars inte så långt från Lödose men har mycket att göra just nu .
 

HojIrene

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2012
Ort
Lödöse
Hoj
Triumph Bonneville SE
Oj, tack!

Hoppla, det var mer än jag förväntade mig!
Har varit sjuk i helgen och inte orkat ens masa mig ut till Bonnyn, men får väl titta en gång till, då. Är mest lite nojig över att klanta mig så att jag måste ta den på kärra till Johans - bättre saker har jag absolut för mig.

Men tack på förhand!

Är inte alls säker på att du måste ta bort "tankjäveln " på min 2008:a så gick det bra med tändstiftshylsa och spärrhandtag.
Har vägarna förbi Lödöse i mellanåt och drar ett PM när det är på G, så får vi se om tidpunkten passar, då skall vi nog kunna lösa det.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Absolut, här hjälps vi åt. Men facebook????:

När jag klickar på länken ovan så ombeds jag att logga in. Hur fan gör man det? Måste man bli med på facebook då? Tänker jag aldrig bli. :D Å så har jag köpt ny telefon oxå. En sån här!!!!doro-phoneeasy-615_360x280.png

Perfekt match to a Thruxton. Ser exakt ut att vara från samma årtionde.
 

ulfmel

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
Triumph Thruxton 2011, Triumph Daytona 675 2007 banracer, Triumph Bonneville T120R 1969
Andreani cartridge

Då är det dags för steg nr. 2 i moddningen av gaffeln. Steg nr.1 var ju isärmontering. Var iväg till "min verkstad" och svarvade av ca 2mm i nederkant av innerbenet för att få ut den ipressade "grejen" som är i vägen för cartridgekitet. Arbetet tog ca 15 min. och är "lätt som en plätt". "Grejen" sitter ganska hårt ipressad och behövde lite våld för att komma ut. Ett järnrör från andra änden övertygade dock!
View attachment 372503

Jag ser att du har kommit en bit på vägen med gaffelmodifieringen.

Jag håller på med motsvarande och försöker nu fästa cartridgen i underbenet. Detta är dock inte helt enkelt eftersom den kona som fästbulten skruvas in i roterar inuti cartridgen. Så även om jag håller fast cartridgen så roterar konan. Det som återstår nu är att försöka låsa fast konan med hjälp av permanent Loctite(2701). Detta kan göras genom att först putta in konan en liten bit och applicera Loctite och därefter dra tillbaks den med bulten så den ”klistras fast i cartridgen. Det känns onekligen lite onödigt att själv behöva fixa detta med en så pass dyr produkt där man vid tillverkningen lätt skulle kunna pressa fast denna. Det gäller bara att vara försiktig så att man inte får permanent Loctite i själva gängan, för då blir det inte så lätt att få av grejorna igen.

Därefter tänkte jag använda en mycket svag Loctite (222) och dra fast bulten med 30 Nm enligt verkstadmanualen.

När jag fäster själva toppen på cartridgen efter att oljan fyllts på så finns inget moment angivet, ej heller hur långt man ska skruva in toppen på stången i cartridgen. Detta brukar annars vara väldigt noga beskrivet i manualer med denna typ av utrustning. Jag förmodar därför att den ska skruvas ned så långt det går och låsas med kontramuttern. Jag tänkte även här använda en svag Loctite och använda samma åtdragningsmoment som på min Daytona 675 där det anges till 22 Nm.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har inte kommit längre eftersom jag dels är sjuk just nu och dels inte kunnat pulverlacka underbenen. Du ska skruva ut den lilla ställskruven helt först och därefter skruva in den 3 1/4 varv därefter skruva dit toppdelen försiktigt tills den bottnar. Se till så du får rätt cartridge i rätt ben.. kompression i vä ben och retur i hö. Jag har instruktionerna på tyska men har inga möjligheter att kopiera. Jag kan fotografera av sidorna om du vill. PM:a din epost till mig så skickar jag!
 
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Åsså vare dehär med att ekra fälg... Jag är ju då glad amatör och jag har sprungit på följande issues med bakfälgen:

Jag är nu inne på mitt tredje försök att trimma in den och nu börjar det bli ganska runt faktiskt :) Problemet är bara att vissa ekrar går helt genom nippeln. Nu har jag inte dragit åt helt ännu men jag kan säga att de flesta ligger rätt nära "gränsen" för att gå igenom. Antingen är fälgen för liten eller så är ekrarna för långa, eller så är det lite halvslarvigt borrat.

Min fråga nr 1 är i alla fall. Hur illa är det att vissa av ekrarna går igenom med 3-4 mm? Hur mycket kommer fälgbandet skydda och kan man bara fila ner dom?

Jag är som sagt blåbär på detta och skulle uppskatta lite input.

Gällande framfälgen har jag inte alls samma problem. Den var inte lika äggformad från början och där jag har nästan motsatt problem. Finns alltså en hel del gänga som tittar fram på andra sidan istället när det är åtdraget...

Tankar?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top