Triumph Thruxton-tråden

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skriv gärna vad ni gillar med era motorcyklar alt det ni inte gillar. Finns det några årsmodeller man bör undvika? Har en budget på runt 100 kakor för gathoj och 60k för banhojen. Med vänlig hälsning, Try
Kärlek kan inte förklaras... :D

Men, allvarligt:
Trivsam hoj, man blir glad när man kör den. Hojåkning i all sin enkelhet. Ser bra ut. Tycker jag. Låter bra (OM man har bytt till annat system). Som en klassisk engelsman ska se ut och låta. OK vägegenskaper (byt stötdämpare dock!) för sin effekt. Man kör inte så fort, det blir blåsigt över 110... Istället väljer man 70-vägar som svänger mycket. Det är där man skall köra. Ren lycka att bullra omkring på en slingrig landsväg! :) Det behöver inte gå fort, 80-110 på "rätt" vägar.

Minus: vissa tycker den har för låg effekt. Andra tycker det är helt ok med effekt. (Vill jag köra fort tar jag min Sprint med 50 hästar extra...) En del tycker att bromsarna inte duger. Medan andra inte ser det som något problem. Opraktisk. Det finns ingenstans att förvara lås och fordonshandlingar eller ev. verktyg. All smuts syns, kräver en del tvättande (gäller ej Twintorsk, han tvättar inte sin... ;)).

Årsmodeller? Fram till 2007 är det lägre styre och förgasare. 2008 och framåt är styret lite högre och den har insprutning. En smaksak. De äldre (t o m 2007) har snyggare instrument, tycker jag (som själv har en 08:a).

EDIT: En helt annan sak, välkommen i "flocken" :), stevie!
 
Last edited:

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
Ingen fara om det bara är tillfälligt men jag tror att även med ett öppnare avgas är du för fet. Mitt tidigare förslag tror jag är närmare "sanningen".


haha, faan vad sköönt det känns att få lite tips och råd, man lär nått varje dag.
pengarna är slut, så nu får hon stå o vila i garaget tills efter jul,lär ju spara nån krona till barnens klappar annars blir det nog liv i luckan,haha. sen får jag försöka hitta nån som kan mäta upp den.. tack för tips erich
 

lennartl

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2006 Triumph T100
Går inte hojen igenom besiktningen med de öppna ljuddämparna ?
Jag har bes de senaste 2 ggr med "original " trimljuddämparna.
 

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
Går inte hojen igenom besiktningen med de öppna ljuddämparna ?
Jag har bes de senaste 2 ggr med "original " trimljuddämparna.

vet inte, men skulle tro att de klagar på db:en :tungan, köpte hojen för två månader sedan och då satt de här, som är så gott som raka rör,haha.

$(KGrHqR,!igFBim2dsC9BQfnoo(o)g~~60_1.JPG
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vadå? jag tvättar visst.. en gång om året, vare sig det behövs eller inte.. ;) en gång polerade jag kromet också. Serru!
 

speedtwin

Min pappa är starkare än din pappa....
Gick med
10 Jun 2009
Ort
frillesås, en bit söder om GBG
Hoj
Triumph thruxton-06 Såld/BMW K1200R -06 Såld/Arctic cat Wildcat
vet inte, men skulle tro att de klagar på db:en :tungan, köpte hojen för två månader sedan och då satt de här, som är så gott som raka rör,haha.

View attachment 373710

Jag har sådana på min, och det låter satan utan dB.killer:rock
Men med ett par dB.dödare låter det mindre. Men det låter satan ändå:tummenupp

Kul att det blir fler o fler riktiga människor här i tråden :D
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
välkommen i "flocken" :), stevie!

Tackar :). Du får exemplifiera det varma mottagandet jag fått här. HojIrene ville se några bilder. Det kan nog bli några sådana under vinterdvalans fixande från "standard" till "åtminstonde lite fräck". Nu har jag inte "hunnit" ta några. Under den lilla tid vi haft tillsammans har vi kört eller bara tittat kärlekskrankt på varandra. Nejdå, inte alls någon osund besjälning eller projicering här inte :kär

Apropå flock. Får man då fråga vem som är Silverryggen i detta illustra sällskap
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tackar :). Du får exemplifiera det varma mottagandet jag fått här. HojIrene ville se några bilder. Det kan nog bli några sådana under vinterdvalans fixande från "standard" till "åtminstonde lite fräck". Nu har jag inte "hunnit" ta några. Under den lilla tid vi haft tillsammans har vi kört eller bara tittat kärlekskrankt på varandra. Nejdå, inte alls någon osund besjälning eller projicering här inte :kär

Apropå flock. Får man då fråga vem som är Silverryggen i detta illustra sällskap

Välkommen stevie...hmmm, om du med "Silverrygg" menar den äldste så är det nog jag..har också varit med i tråden sen början och haft min hoj längst tror jag. Om du läser tråden från början ser du att en del "gubbar" hängt med under lång tid...ingen nämnd, ingen glömd.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Erich är nog äldst(?), BJN är inte heller jätteung och jag har (nog) gråast hår! :D
 
Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har grått skägg. Räknas det? :crash
Kul att det tillkommer nytt folk titt som tätt! Om någon i centrala GBG har en garageplats som vill delas, så hade det nog varit mysigt.

Angående Thruxton, så är det en riktigt skön hoj att köra. Det är ju ingen racer direkt, men med ny fjädring bak, som kanske inte är nödvändigt, så blir väghållningen helt ok. Det fina är som sagt att man inte behöver köra som en dåre för att ha kul, även om jag brukar ligga mellan 100 och 140 på 70-vägarna. :näsblod
Ljudet blir underbart om man byter till öppnare dämpare.

Längtar riktigt mycker efter detta:
DSC_0006_056.jpg
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag har grått skägg. Räknas det? :crash
Kul att det tillkommer nytt folk titt som tätt! Om någon i centrala GBG har en garageplats som vill delas, så hade det nog varit mysigt.

Angående Thruxton, så är det en riktigt skön hoj att köra. Det är ju ingen racer direkt, men med ny fjädring bak, som kanske inte är nödvändigt, så blir väghållningen helt ok. Det fina är som sagt att man inte behöver köra som en dåre för att ha kul, även om jag brukar ligga mellan 100 och 140 på 70-vägarna. :näsblod
Ljudet blir underbart om man byter till öppnare dämpare.

Längtar riktigt mycker efter detta:

Snygg hoj och snygg bild yonsson! :tummenupp

Jag tycker i o f s inte att det är viktigast vad andra tycker utan vad jag själv tycker men det är allt kul när en gammal MC-räv som Robert Lavér skriver så här i Classic Bike:

"Jag var inte speciellt imponerad av hojens prestanda eller uppförande ( gäller Thruxton 2004), men den var härlig att glida fram på i maklig fart och jag kände mig verkligen som en knutte. När jag återigen fick möjlighet att köra modellen (Classic Bike nr1 2012) slog det mig att den verkligen har ett berättigande. Den är lättkörd, har verkligt klassiska linjer och den är charmerande."

Jag håller med om allt och på en kurvig 70-väg ( både TMax och yonsson är inne på samma) så duger prestandan alldeles utmärkt. Om inte jag missuppfattat Thruxtonerich så delar även han denna uppfattning även om det trimmas och moddas av bara satan. :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Snygg hoj och snygg bild yonsson! :tummenupp

Jag tycker i o f s inte att det är viktigast vad andra tycker utan vad jag själv tycker men det är allt kul när en gammal MC-räv som Robert Lavér skriver så här i Classic Bike:

"Jag var inte speciellt imponerad av hojens prestanda eller uppförande ( gäller Thruxton 2004), men den var härlig att glida fram på i maklig fart och jag kände mig verkligen som en knutte. När jag återigen fick möjlighet att köra modellen (Classic Bike nr1 2012) slog det mig att den verkligen har ett berättigande. Den är lättkörd, har verkligt klassiska linjer och den är charmerande."

Jag håller med om allt och på en kurvig 70-väg ( både TMax och yonsson är inne på samma) så duger prestandan alldeles utmärkt. Om inte jag missuppfattat Thruxtonerich så delar även han denna uppfattning även om det trimmas och moddas av bara satan. :)

Bra talat BJN..jag träffade faktiskt RL på mc-mässan i Älvsjö för ganska så många år sedan, och vi pratade lite om Truxen då..trevlig typ.
Jo, det är prestandan som jag tycker är lite för dålig men det har jag ju åtgärdat numera he he!!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Bra talat BJN..jag träffade faktiskt RL på mc-mässan i Älvsjö för ganska så många år sedan, och vi pratade lite om Truxen då..trevlig typ.
Jo, det är prestandan som jag tycker är lite för dålig men det har jag ju åtgärdat numera he he!!

Jo, du har ju det! :D På många punkter också.

Väldigt kul att läsa att du tycker att RL är en trevlig kille. Jag har läst hans skriverier i mer än 30 år och jag tycker han är en oerhört duktig MC-journalist. Har dock aldrig pratat med honom. Det hela blir ju bara ännu bättre om mannen är trevlig också.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag måste bara tillägga en grej när vi ändå är inne på ämnet. När man läser denna tråden, kan man lätt tro att Thruxton är en hoj som BEHÖVER nya bromsar, ny fjädring fram och bak och minst 20hk till för att bli rolig. Så är dock inte fallet, även om alla hojar kan förbättras. Det första jag gjorde när jag fick hem hojen var att byta blinkers, röv och avgassystem. Därefter har allt annat varit bonus.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Du har helt rätt, yonsson...man MÅSTE inte göra något men är man klåfingrig som jag är då blir allt man har lite moddat..hojen duger som den är för dom allra flesta.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag måste bara tillägga en grej när vi ändå är inne på ämnet. När man läser denna tråden, kan man lätt tro att Thruxton är en hoj som BEHÖVER nya bromsar, ny fjädring fram och bak och minst 20hk till för att bli rolig. Så är dock inte fallet, även om alla hojar kan förbättras. Det första jag gjorde när jag fick hem hojen var att byta blinkers, röv och avgassystem. Därefter har allt annat varit bonus.

Just det, den behöver enligt mig endast annat avgas för att bli rolig. En Thruxton med original avgas är inte rolig då riktigt ljud är en stor del av upplevelsen
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Hej och välkomna nya entusiaster, ingen nämnd ingen glömd. Själv kör jag ju T100 -05a och har haft mycket nöje av att följa tråden. Sköna lirare allihopa! Först läste jag igenom alla inlägg från början vilket tog lite tid och sedan tog jag personlig kontakt i våras för lite komsammen och körning m dessa människor. Jag blev inte besviken. Efter att ha saknat sammanhållningen och entusiasmen från 80/90 tal då jag körde gammeltrajer i Göteborgsområdet och runt i riket har jag funnit samma känsla här. Vi försökte optimera den gången och jämförde resultat och erfarenheter, precis som nu. Kul att sånt fortfarande existerar med Triumphemblem på tanken!
'varför man vill ha en sån här retromoppe när man för samma pengar kan köpa dubbelt så många hästkrafter och modern stil kan bara besvaras med alla ovanstående inlägg som uttryckt det så bra. Kanske mest mellan raderna som man säger-Ägarna tycker om sina cyklar.
Lite öppnare avgas, bättre tändbox, öppnad luftburk m ombestyckning och bort med den dumma inluftningen i toppen så sjunger motorerna fint!
Jag har längst bakskärm
Hasse D
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top