Triumph Thruxton-tråden

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Got it!
Nu till nästa fråga. Hur mycket får fälgbanan vingla? I sidled är det inte mycket alls men i höjdled har jag följande scenario:
På vänster sida så varierar vinglet inom 0.5 mm och vid högra delen av fälgen så vinglar det inom 1mm.


Tankar och erfarenheter?

Jag skulle ha mätt lite på den gamla först :)
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Got it!
Nu till nästa fråga. Hur mycket får fälgbanan vingla? I sidled är det inte mycket alls men i höjdled har jag följande scenario:
På vänster sida så varierar vinglet inom 0.5 mm och vid högra delen av fälgen så vinglar det inom 1mm.


Tankar och erfarenheter?

Jag skulle ha mätt lite på den gamla först :)

Jag är ingen expert på ekring men har pratade mycket med "min montör" då vi ekrade mina hjul med ungefär samma problematik som du och han menade att 0,5 mm var helt ok. Inom toleransen så att säga. 1 mm kan vara i mesta laget skulle jag tro.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nån som kan något om ISR-pumpar och grepp?
Funderar på dessa se bild! Blir det rätt? Sen har någon ytterligare paparazzifotograf varit i farten. Hofsnäs herrgård var inte att leka med men ett jäkligt fint ställe. Tack TCE!

EDIT: Ska givetvis ha justerbart på bromsen också men det finns till alla pumpar.
71-004-AA.jpg21-011-OA.jpgLyckyStrike.jpg
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Jahopp. det gick ju snabbare och enklare än jag trodde att få ekrarna och fälgbanorna på plats.
Känner att jag måste beställa däck ASAP!

Vad ska man köra på?
Hellre ett par med grepp som slits snabbt än tvärt om. Tänkte börja köra lite mer bana 2013. Nån som har tips?
Har 17" fram nu btw

View attachment 372722

Jag röstar för Dunlop Sportsmart! Har slitit ut två uppsättningar nu på Speed Tripeln och är fruktansvärt nöjd! De håller längre än vad man tror och greppet är fantastiskt. Jag kör ju ganska mjukt men har ändå piskat bana hela säsongen nu och inte haft mkt tendenser till släpp!

Men du kanske redan köpt däck?
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Nån som kan något om ISR-pumpar och grepp?
Funderar på dessa se bild! Blir det rätt? Sen har någon ytterligare paparazzifotograf varit i farten. Hofsnäs herrgård var inte att leka med men ett jäkligt fint ställe. Tack TCE!

EDIT: Ska givetvis ha justerbart på bromsen också men det finns till alla pumpar.
View attachment 373543View attachment 373544View attachment 373545

Jag kan, jag har och jag bromsar med två fingrar och ett leende på läpparna. Minns inte vad jag har för kolv i men jag kan kolla upp det. Sen får du klura på hur du ska göra med el och lite sånt. Jag fick byta rulle och dra om all el till styret, men det blev svinbra när det blev klart. Tror jag postade bild i somras.

Jag röstar för Dunlop Sportsmart! Har slitit ut två uppsättningar nu på Speed Tripeln och är fruktansvärt nöjd! De håller längre än vad man tror och greppet är fantastiskt. Jag kör ju ganska mjukt men har ändå piskat bana hela säsongen nu och inte haft mkt tendenser till släpp!

Men du kanske redan köpt däck?

Bra tips. Min bror har testat lite allt möjligt och han rekommenderade också dom. Jag har faktiskt inte bestämt mig ännu, men jag tror jag slår till nästa vecka.
 

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
vad säger det här stiftet er som varit med ett tag, har en aning om att den går för snålt....

IMAG0395.jpg

kör med 42 och 140 musstycken, vilket ska jag gå upp på??

enda som är gjort är narkkit och tpusa insug..
sitter orginaldämpare på då den ska besiktas så fort snön smällt :yoparty

vart hittas jag verktyg för att justera luft/bränsle??
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
:hej på er. Jag visste att det var en sådan jag skulle ha. Ändå blev det något annat. Efter ett halvår i förvirringens tecken med en Honda vt750, en förvisso alldeles utmärkt bra å trevlig hoj på alla sätt å vis,... men,... nåja, så blev det en thruxton ändå. Nu känner jag mig hemma. Inköpt så här skarven mellan sen, grå höst och tidig tillika grå vinter har det inte kunnat bli så många mil i sadeln. En lååååång vinter är jag rädd att det kommer att kännas som. Men, den som väntar på nåt gott, ...å yada yada. Så vi kanske ses framåt våren, på ett cafe eller på en tur. Eller både och. Tills dess har jag nog hunnit ordna med thruxtons standard-mod. Bort med bakskärmen. Lite frågor kanske det kommer att bli också. Varför tutan låter när jag försöker använda mina nya blinkers, varför alla mina säkringar går, varför blir jag så blöt på ryggen? Typ.
Om någon undrar, så är det en röd 12:a med Triumphs egna trimdämpare å i övrigt orginal. Än så länge.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
vad säger det här stiftet er som varit med ett tag, har en aning om att den går för snålt....

View attachment 373664

kör med 42 och 140 musstycken, vilket ska jag gå upp på??

enda som är gjort är narkkit och tpusa insug..
sitter orginaldämpare på då den ska besiktas så fort snön smällt :yoparty

vart hittas jag verktyg för att justera luft/bränsle??

Tycker allt att det ser rätt normalt ut. Fast alltid svårt att se exakt på en bild även om den är bra.
Prova att höja nålen med en bricka eller två och se om det blir skillnad.

Jag har moddad luftburk och öppet avgas. Kör med 40,135 och ett shims på nålen. Har fungerat bra för mig.

EDIT: Tror Thruxtonerich beskrev hur man med en liten passande slang kan justera luft/bränsle uta D-tool.

EDIT2:Här är ett par tips
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ton-tr%E5den&p=4960297&viewfull=1#post4960297

http://www.sporthoj.com/forum/showt...ton-tr%E5den&p=4960582&viewfull=1#post4960582
:hej på er. Jag visste att det var en sådan jag skulle ha. Ändå blev det något annat. Efter ett halvår i förvirringens tecken med en Honda vt750, en förvisso alldeles utmärkt bra å trevlig hoj på alla sätt å vis,... men,... nåja, så blev det en thruxton ändå. Nu känner jag mig hemma. Inköpt så här skarven mellan sen, grå höst och tidig tillika grå vinter har det inte kunnat bli så många mil i sadeln. En lååååång vinter är jag rädd att det kommer att kännas som. Men, den som väntar på nåt gott, ...å yada yada. Så vi kanske ses framåt våren, på ett cafe eller på en tur. Eller både och. Tills dess har jag nog hunnit ordna med thruxtons standard-mod. Bort med bakskärmen. Lite frågor kanske det kommer att bli också. Varför tutan låter när jag försöker använda mina nya blinkers, varför alla mina säkringar går, varför blir jag så blöt på ryggen? Typ.
Om någon undrar, så är det en röd 12:a med Triumphs egna trimdämpare å i övrigt orginal. Än så länge.

Välkommen! :tummenupp Å göteborgsligan växer!
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
vad säger det här stiftet er som varit med ett tag, har en aning om att den går för snålt....

View attachment 373664

kör med 42 och 140 musstycken, vilket ska jag gå upp på??

enda som är gjort är narkkit och tpusa insug..
sitter orginaldämpare på då den ska besiktas så fort snön smällt :yoparty

vart hittas jag verktyg för att justera luft/bränsle??

Näää, du kör alldeles för fett..med original avgas kvar så sitter proppen där..byt tillbaka till 40 resp 120/125..när avgaset är bytt till 40 resp 130/135 + ev. shims till nålen.
Skaffa en liten slang som passar på blandskruven, kläm på, skruva ut, såga ett spår (för skruvmejsel) i den och skruva tillbaka..ca 3 varv ut ungefär.
Du kan läsa lite här: http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/90794-air-intake-mods-definitive-results.html
 
Last edited:

sacke6

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
2006, triumph thruxton
tack erich.. min tanke går att slippa behöva byta tillbaka munstyckena, utan bara ställa in blandskruven och åka o besikta, sen mosa på de öppna dämparna., den ska ju bara åkas till o från besiktningen så det borde väl inte göra någon större skada, eller?? ska prova det du skrev om att göra ett spår i skruven, thanx mate:)
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej pojkar och flickor. Är i lite valet och kvalet om jag ska byta hoj. Har tittat lite på Thruxton och gillar stuket. Har dock inte provkört någon. Vill kunna ta de där lugna fikaturerna utan att tredubbla laglig hastighet på vägarna.
Har haft för många vänner som har skadat sig eller avlidit pga hög fart på sina plastraketer. Vill inte bli en pinne i statistiken.

Har funderat länge på detta och kommit fram till att en racehoj på bana och en Caferäser på gata vore perfekt för mig.

Skriv gärna vad ni gillar med era motorcyklar alt det ni inte gillar. Finns det några årsmodeller man bör undvika? Har en budget på runt 100 kakor för gathoj och 60k för banhojen.

Med vänlig hälsning, Try
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ingen fara om det bara är tillfälligt men jag tror att även med ett öppnare avgas är du för fet. Mitt tidigare förslag tror jag är närmare "sanningen".
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top