Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Då är det väl klart för start! Andreani/Öhlins cartridge-kitet är märkt på toppen, botten och på cartridgen med ett "C" för Compression och ett "R" för Rebound. "C" monteras i vä ben (bromssida) och "R" i höger ben. Blanda inte ihop dom!! Mer kommer senare.
P1010100_zps017eae26.jpg

P1010103_zps84c0a469.jpg

P1010102_zps0d131596.jpg
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Olja insidan med gaffelolja och skjut in gummiringen i botten:
P1010104_zps62807cd8.jpg

Fäst "aluminiumbrickan" i nedre änden.
P1010105_zps8fb01d63.jpg

P1010106_zpsc6800a10.jpg

Mer kommer så småningom.
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Tack Thruxtonerich, det här är ju värsta manualen! :tummenupp

Förutsatt att slutresultatet får ett gott omdömme kommer jag titta genom dina bilder väldigt noga och lägga en beställning. Nu när du börjat så fint hoppas jag verkligen att du även delar med dig av den slutgiltiga nöjdhetsfaktorn.

Är det någon som har motogadget instrument på sin Thruxton? Funderar på att göra slag i saken men blir inte klok på om jag även bör slå till på en M-unit. Finns några tips på läsvärda trådar här på Sporthoj eller andra forum?
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Separera toppen och fjädern från cartridgen:
P1010107_zps4ef28c2f.jpg

Montera ihop med underbenet och dra bottenmuttern med 30 Nm:
P1010108_zps74fa0c5f.jpg

P1010110_zpsa70ef667.jpg

Nu återstår att montera ihop gaffeln med nya bussningar men det redovisar jag inte..finns ju i varje handbok.
Däremot återkommer jag med montering av toppmuttern, oljefyll mm.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Snitsigt, snitsigt-när du beskriver det så här verkar det så enkelt. Är det verkligen det?? Jag tackar för den tydliga beskrivningen så jag kan planera in denna mod till nästa vinter!
Vördnadsfullt
Hasse D
Olja insidan med gaffelolja och skjut in gummiringen i botten:
P1010104_zps62807cd8.jpg

Fäst "aluminiumbrickan" i nedre änden.
P1010105_zps8fb01d63.jpg

P1010106_zpsc6800a10.jpg

Mer kommer så småningom.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Jodu Twintorsk, sprätta grus med Vibekes moppe...du känner henne inte!
En gång när jag kom hem och var ovanligt grinig och irriterad. Jag tjatade och blev ved...då fick jag en halvfull ölburk rätt i pannbenet! Bara för att varna dig-annars är hon snäll- HA HA -men jag vill inte byta!
Hasse D

Ja den blev för jäkla fin Hasse! Kommer förbi o sprätter lite grus med den i sommar :)
Lyssna inte på det gamla skäggot i bengalos, lite helicoil har ingen dött av!
Och varför tvätta nya förgasare bjn? Är dom skitiga när man får dom?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jodu Twintorsk, sprätta grus med Vibekes moppe...du känner henne inte!
En gång när jag kom hem och var ovanligt grinig och irriterad. Jag tjatade och blev ved...då fick jag en halvfull ölburk rätt i pannbenet! Bara för att varna dig-annars är hon snäll- HA HA -men jag vill inte byta!
Hasse D

Trodde det var en av dina jag.. bra att hon håller pli på dig! Behövs säkert :)
 

ulfmel

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trelleborg
Hoj
Triumph Thruxton 2011, Triumph Daytona 675 2007 banracer, Triumph Bonneville T120R 1969
Separera toppen och fjädern från cartridgen:
Montera ihop med underbenet och dra bottenmuttern med 30 Nm:
Nu återstår att montera ihop gaffeln med nya bussningar men det redovisar jag inte..finns ju i varje handbok.
Däremot återkommer jag med montering av toppmuttern, oljefyll mm.

Som du vet så har jag gjort samma montering. Tack vare dig så blev det bra. Utan din information hade jag inte klarat det. Jag föreslår att du säljer din "manual" med bilder och allt till tillverkaren.

Men jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter.

1. För att kunna spänna fast cartridgen rekomenderar jag några droppar permanent Loctite för att låsa fast konan längst ned så den inte snurrar när du spännner den. Drar man med mutterdragare kan man lyckas men har ingen bra koll på momentet. Jag använde för övrigt en lösare variant av Loctite till fästbulten och tryckstångens infästning i toppmuttern.

2. Vid oljepåfyllning ska man som jag tolkat det trycka ned tryckstången i botten innan man mäter nivån. Dessutom måste man vara uppmärksam på att dom inre gaffelbenen tätar helt mot gummipackningen i botten på yttre gaffelbenet vilket medför att man måste vara noga med att röra innerbenet upp och ned efter hand som man fyller på. Gör man inte detta riskerar man få olika nivå inuti respektive utanför innerröret. Dessutom måste man givetvis i vanlig ordning pumpa tryckstången fram och tillbaka för attt få ut all luft.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
@ ulfmel..1. jag hade inga problem att få "fäste" direkt men din metod är säkert bra.
2. att röra innerbenet lite upp o ner är ett bra förslag för att utjämna oljenivån. Pumpa tryckstången en självklarhet.
Just nu lite stillestånd eftersom jag ska tillverka ett verktyg för att montera/ slå i övre bussningen o tätningen. Blir typ ett rör med rätt ytter/innerdiameter. Bilder kommer om det funkar så småningom.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Då är det time för slutmontering. Benet ihopsatt med nya bussningar o tätningar. Börja med toppen..skruva ut den lilla insexsen så långt det går sen skruva in den 3 1/4 varv.
Fyll benet med ca 450 ml 2,5W olja, pumpa till all luft är borta, justera oljepelarens höjd till 120 mm från toppen av innerbenet fullt comprimerat. Sätt i fjädern, skruva på toppen till du känner att den bottnar, fäst den med skruven på dragstången, montera ihop resten. Klart!!!!
P1010116 (1024x768).jpgP1010117.jpg
 
Last edited:

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
'Låter spännande att försöka pulverlacka själv BJN. Om ni inte vill utsätta köksugnen för experiment så har jag en ugn i mitt garage som jag använder till vevhushalvor och ´liknande för att inte provocera köksmästarn. den får ni gärna testa att baka grejerna i. Annars skruvar jag Muzaberg för tillfället-OT!
Hasse D
MZ-Husaberg600cc.jpg
Ja det ser riktigt bra ut. Vem har gjort pulverlacken,du själv?

Vi är några stycken här som har funderar på att gå ihop om ett hemmakit.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
'Låter spännande att försöka pulverlacka själv BJN. Om ni inte vill utsätta köksugnen för experiment så har jag en ugn i mitt garage som jag använder till vevhushalvor och ´liknande för att inte provocera köksmästarn. den får ni gärna testa att baka grejerna i. Annars skruvar jag Muzaberg för tillfället-OT!
Hasse D

Tackar! Nä att använda den vanliga ungnen avråder man bestämt ifrån. Har pratat med bilfolket här och de där hemmagrejerna ska ge riktigt bra resultat. Fast man ska ju helst ha tillgång till eget blästerskåp också.Vi är några stycken som vill vara med så kostnaden är inga problem men vi har inte hittat någon bra plats att ha prylarna.

MZ med Husaberg motor verkar ju kul!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jamen va fan, nu har tråden fallit ur 1:a-sidan igen så jag skriver väl lite, inte så viktigt kanske men ändå.

Gaffelbenen är ju färdiga att monteras på hojen men det får vänta lite tills jag har fixat till en del andra grejer. Jag har ju kört hojen i många år med sänkt front, 25 mm, och cliponen monterade på ovansida styrkronan vilket har känts bra, men efter konverteringen till 17" framhjul har fronten "ramlat ner" ytterliggare 12,5 mm. Funderar nu att sätta tillbaka cliponen på "rätt ställe" igen och höja fronten ca 15 mm. Då blir sittställningen inte så bekväm längre och något måste ändras.

Jag har funderat på att ersätta original cliponen med dessa ställbara: http://www.ebay.de/itm/TELEFIX-Lenk...prg=1006&rk=1&sd=270870029300&#ht_2307wt_1163

Är tacksam för några kommentarer kring detta "problem".
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, vi får ju inte trilla ut från förstasidan. Det vore en prestigeförlust. :)
Själv stormoddar jag för fullt. Planerar ett oljebyte och en tvätt. Så det så!:yoparty
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jamen va fan, nu har tråden fallit ur 1:a-sidan igen så jag skriver väl lite, inte så viktigt kanske men ändå.

Gaffelbenen är ju färdiga att monteras på hojen men det får vänta lite tills jag har fixat till en del andra grejer. Jag har ju kört hojen i många år med sänkt front, 25 mm, och cliponen monterade på ovansida styrkronan vilket har känts bra, men efter konverteringen till 17" framhjul har fronten "ramlat ner" ytterliggare 12,5 mm. Funderar nu att sätta tillbaka cliponen på "rätt ställe" igen och höja fronten ca 15 mm. Då blir sittställningen inte så bekväm längre och något måste ändras.

Jag har funderat på att ersätta original cliponen med dessa ställbara: http://www.ebay.de/itm/TELEFIX-Lenk...prg=1006&rk=1&sd=270870029300&#ht_2307wt_1163

Är tacksam för några kommentarer kring detta "problem".

Ingen direkt kommentar men vad är det som du tror inte blir bra? Var inte din hoj sänkt bak också?

Ja, vi får ju inte trilla ut från förstasidan. Det vore en prestigeförlust. :)
Själv stormoddar jag för fullt. Planerar ett oljebyte och en tvätt. Så det så!:yoparty

2-1 till dig TMax. Tvättat har jag gjort men inte bytt olja.

Pratade med "Bra i gasen" nyss och kommer kanske att få förgasarna innan helgen. Han har fått idel bra omdömen i andra trådar och jag kan bara instämma.

Nu har jag i a f en förhoppning att hojen ska gå rent och att den ska återvända till tomgång utan fördröjning.

Nu är vi tillbaka på förstasidan tror jag!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ingen direkt kommentar men vad är det som du tror inte blir bra? Var inte din hoj sänkt bak också?

Jo den VAR sänkt bak, nu är den tillbaka till "originalhöjd". Det jag tänker på är sittställningen med cliponen i originalposition som jag upplevde ganska obekväm och som åtgärdades genom att montera dom över kronan och då blev ju fronten sänkt 25 mm. Nu med det mindre 17" framhjulet fram blir det ytterliggare ca 12,5 mm sänkning vilket jag upplever som lite för mycket. Räknar man till däckens höjdskillnader får man lägga till ytterliggare 5 mm
sänkning. Höjer jag hojen fram med ca 15 mm för att kompensera för det mindre hjulet kan jag inte ha cliponen på ovansidan kronan mer utan måste tillbaka till originalpositionen. Därför tänkte jag ställbara clipon och hittade dom som är i ebaylänken. Kommentarerna jag tänkte mig var väl kanske lite mer utseendemässigt, hur Telefix-cliponen passar in i "retrolooken". Funktionsmässigt har telefixcliponen fått bra betyg. Telefix hs: http://www.telefix-products.de/product.php?id_product=167
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jo den VAR sänkt bak, nu är den tillbaka till "originalhöjd". Det jag tänker på är sittställningen med cliponen i originalposition som jag upplevde ganska obekväm och som åtgärdades genom att montera dom över kronan och då blev ju fronten sänkt 25 mm. Nu med det mindre 17" framhjulet fram blir det ytterliggare ca 12,5 mm sänkning vilket jag upplever som lite för mycket. Räknar man till däckens höjdskillnader får man lägga till ytterliggare 5 mm
sänkning. Höjer jag hojen fram med ca 15 mm för att kompensera för det mindre hjulet kan jag inte ha cliponen på ovansidan kronan mer utan måste tillbaka till originalpositionen. Därför tänkte jag ställbara clipon och hittade dom som är i ebaylänken. Kommentarerna jag tänkte mig var väl kanske lite mer utseendemässigt, hur Telefix-cliponen passar in i "retrolooken". Funktionsmässigt har telefixcliponen fått bra betyg. Telefix hs: http://www.telefix-products.de/product.php?id_product=167

Aha!

Nja, det ser jag inte som något problem med retrolooken. Visst är det väl mycket annat vi byter på våra hojar som då är mer "störande". Även om jag och många gillar det med bredare bakhjul och 17" fram så är det ju inte direkt retro. :)

EDIT: Nu ligger vi överst!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Aha!

Nja, det ser jag inte som något problem med retrolooken. Visst är det väl mycket annat vi byter på våra hojar som då är mer "störande". Även om jag och många gillar det med bredare bakhjul och 17" fram så är det ju inte direkt retro. :)

EDIT: Nu ligger vi överst!

Det har du rätt i, BJN!! Nu har jag i alla fall handlat cliponen ändå, oavsett kommentarer!!
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ingen direkt kommentar men vad är det som du tror inte blir bra? Var inte din hoj sänkt bak också?



2-1 till dig TMax. Tvättat har jag gjort men inte bytt olja.

Pratade med "Bra i gasen" nyss och kommer kanske att få förgasarna innan helgen. Han har fått idel bra omdömen i andra trådar och jag kan bara instämma.

Nu har jag i a f en förhoppning att hojen ska gå rent och att den ska återvända till tomgång utan fördröjning.

Nu är vi tillbaka på förstasidan tror jag!

Jag rekommenderar personligen Braigasen! Det den guben inte vet om förgasare finns inte :)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top