Triumph Thruxton-tråden

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har ingen lust att leva farligt (i det här avseendet), så det blir nog att investera i den mc-lyften som thruxtonerich länkar.

thruxtonerich: Du använder alltså både lyft och framhjulsstöd?

Twintorsk: Jag har en EFI, så jag har köpt TTP tune #11 istället (och förpestat min stackars Mac med en Win7-installation för att kunna köra TuneECU).

Edit: Jag har läst lite på RAT-forumet och istället för att ta bort bakhjulet så kan man tydligen lossa de bakre stötdämparna; oavsett vilket så behöver jag ju dock få upp hojen i luften.

Nä, bara lyften..om du lyfter tillräckligt högt funkar det genom att lossa stötarna, utan att ta bort hjulet, se bara upp med broms/el eller andra ledningar så dom inte sträcks och går av. Jag tror faktiskt jag gjorde så. Lossa stötarna innan du lyfter annars "ramlar" hela paketet med en "smäll"!! Om du känner dig lite osäker om hojen balanserar säkert kan du "binda fast" den med ett par kraftiga buntband/spännband runt ramen o lyften.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Okej. Tack för hjälpen. :)

Det visade sig att min "svärfar" har både Biltemas lyft och depåstöd och eftersom det är där som jag skall meka så är det problemet ur världen.

Jag återkommer med resultat imorgon; förhoppningsvis så har jag då en "trimmad" Thruxton. :p

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir säkert kanon även om det är ett etablerat faktum att förgasarhästar är både starkare och snabbare.. ;)

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Ja, små runda reflexer som är limmade på plastpluggarna. Här en bättre bild.

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Äntligen är hojen ute..i med olja och 5L ny bensin, 3 "drag" på gasen för att flöda förgasarna och tummen på starten.. VROOOOOM direkt efter nästan 7 månaders stillestånd!! Enda smolken i bägaren är att ena barendspegelns infästning pajade vid montering. Hittade dock en annan sort i gummi på Ebay som jag beställde direkt. 5£ (55 kr) fraktfritt från Taiwan!! Hur är det möjligt????
På måndag är det Triumph Roadshow hos Stigefelts, Anderstorp..blir en liten tripp dit.

Så här blev det..

Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Efter 2,5 mils provtur såg däcket inkl. omgivning ut så här..massa kedjevax avslungat..livsfarligt, kunde ha gått riktigt illa!! Jag har inte smörjt kedjan extra mycket, det här är direkt ur paketet!
edit..däcket rent nu och kedjan avtorkad..var nog inte vax utan nån typ av vit-grått fett! Så nästa gång någon byter kedja/drivpaket kolla extra noga före provtur!!!

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Oj... min kedja var nog mindre smord. Fast jag började ju köra runt nollgradigt så vaxet var inte lika flytande..

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
thruxtonerich: Smutt med reflexerna, var kan man hitta sådana? Tur att det gick bra med fettet/vaxet på däcket...

Jag la hela dagen igår på att meka med/trimma min Thruxton (och engagerade min sambos hela familj :p). Det tog lite drygt åtta timmar att demontera och montera hårdvara och sedan ytterligare en timme med mjukvaran. Det som tog längst tid var att läsa ut den gamla programmeringen i backup-syfte, det tog nog 20 minuter eller något i den stilen; att sedan programmera om med den nya tog typ en minut och därefter fick den stå ungefär 10 minuter på tomgång innan TPSen blev grön.

Rovdjuren låter högt, men med öronproppar och min GT-Air så stör det åtminstone inte mig. :p Faktum är att den kombon blev för tyst med originalsystemet, åtminstone om man vill höra vad motorn har för sig. Mullret på tomgång och vrålet vid gaspådrag, som jag har nu, är helt underbart. :banana Annars kan jag väl bara upprepa det som alla andra säger: Gasresponsen är rappare och insprutningens ryck vid lite gas är ett minne blott; det känns även som att den drar bättre över hela registret.

Inga nya bilder än, det dröjer ett par veckor, men jag har börjat att ladda upp bilder på min hemsida nu i alla fall, så kolla in http://www.alikzus.se.

Edit: Btw, för att plocka ur luftburken så hissade vi upp hojen i carporten, istället för att använda en lyft undertill, och jag släppte på stötdämparna; bakhjulet fick med andra ord sitta kvar.

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Då var man officiellt husägare. Inflytt till helgen. Kollade omnejden förra helgen. Ser ju ok ut.

Mötte även en glatt vinkande Thruxton på väg från hamnen.

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
thruxtonerich: Smutt med reflexerna, var kan man hitta sådana? Tur att det gick bra med fettet/vaxet på däcket...

Reflexerna kommer faktiskt från Schweiz..en kille på deras forum köpte o skickade till mej. Och det är länge sedan, säkert 7-8 år sen! Kunde inte hitta liknande här i landet då men nu finns det kanske att hitta på internet.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Reflexerna kommer faktiskt från Schweiz..en kille på deras forum köpte o skickade till mej. Och det är länge sedan, säkert 7-8 år sen! Kunde inte hitta liknande här i landet då men nu finns det kanske att hitta på internet.

Okej. Jag har gjort några snabba sökningar på eBay, Biltema och Mekonomen; utan resultat. Jakten fortsätter således...

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Okej. Jag har gjort några snabba sökningar på eBay, Biltema och Mekonomen; utan resultat. Jakten fortsätter således...

Hör av dig här om du får napp. Det är en bra lösning - är den godkänd också? Min lösning sedan 30 år att ha reflexen på skylten vet jag att den inte är godkänd. Har dock aldrig fått något skit för det vare sig av besiktning eller poliser som stoppat men med mindre skylt kanske reflexen inte får plats och då är det ju bra att ha en alternativ lösning.

EDT: Självklart kommer jag att leta själv och hör av mig här om jag hittar något. Om inget annat finns så går det väl att ta en rektangulär sjävhäftande och skära till en lagom rund.

Last edited:

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
På tal om reflexer

Har ni koll på att det blir femårsjubileum för Vätternturen i år. Vore det inte himla käckt om vi uppmärksammade detta på något sätt. Mitt förslag är att vi låter trycka upp en reflexväst enligt bild. OBS! Jag har försökt att uttrycka mig på engelska. Kanske inte så himla bra men. Det vore väl kul om vi alla hade en sån på oss när vi kör. Då riskerar vi ju liksom inte att tappa bort varandra.

EDIT: Har fått PM och många beställningar redan samt med en undran om det inte kommer att vara tryck även på baksidan. Jo, självklart tryck även på baksidan men Lasses Häst och Sport som ska leverera hade ingen bild på baksidan.

Bifogat

• Skärmavbild 2014-04-28 kl. 20.33.59.jpg
    Skärmavbild 2014-04-28 kl. 20.33.59.jpg
    20.2 KB · Visningar: 51
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Har ni koll på att det blir femårsjubileum för Vätternturen i år. Vore det inte himla käckt om vi uppmärksammade detta på något sätt. Mitt förslag är att vi låter trycka upp en reflexväst enligt bild. OBS! Jag har försökt att uttrycka mig på engelska. Kanske inte så himla bra men. Det vore väl kul om vi alla hade en sån på oss när vi kör. Då riskerar vi ju liksom inte att tappa bort varandra.

EDIT: Har fått PM och många beställningar redan samt med en undran om det inte kommer att vara tryck även på baksidan. Jo, självklart tryck även på baksidan men Lasses Häst och Sport som ska leverera hade ingen bild på baksidan.

1:a april har redan varit..snart 1:a maj. Du måste skämta..ta på sig en sådan styggelse..aldrig!!

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
1:a april har redan varit..snart 1:a maj. Du måste skämta..ta på sig en sådan styggelse..aldrig!!

Snygg sak tycker jag men gömde kanske en Smiley eller två i inlägget ovan.:) Tur för mig att Swedie har tagit bort "Ogilla"-knappen i a f. :D

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj

:rofl

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
Hör av dig här om du får napp. Det är en bra lösning - är den godkänd också?

Jag vet inte om det är en godkänd lösning. Jag skulle inte tro det, men det borde vara bättre än ingenting.

Jag har beställt dessa:
http://www.ebay.com/itm/Sportbike-R...Parts_Accessories&hash=item1c3158cf5a&vxp=mtr
http://www.ebay.com/itm/6pc-Diamond...arts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item23277b68a1

Edit: De översta är mindre, men har skruvinfästning; jag hoppas dock på att kunna ta bort den. Annars är ju ett alternativ att skruva fast plåten med reflexer, som amerikanerna gör; då har man ju åtminstone inte klistrat något på plåten. ;)

Edit 2: De här var ganska läckra: http://www.ebay.com/itm/4-VINTAGE-J...Parts_Accessories&hash=item258d8119ef&vxp=mtr

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...