Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Körde för övrigt en runda igår. Mölnlycke/Eskilsby/Jonsered/hem.
Vägen vid Eskilsby var så jävla a dålig att jag stannade och felsökte hojen. Skitväg.
Gött att få lufta hojen dock. Kopplingsuppgraderingen gjorde susen!
Tjälbruten och många års fusklagningar.. körde den med xs'en för några dar sen, den gamla knarren skumpade friskt! Hittade ett par rejäla sprickor i ramen innan dess, dom borde ha växt av den misshandeln.. tur att man är svetsare.. :)
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Friska fläktar av den nya generationen-Härligt!
Hasse D
Ps Gammeltrajerna gav sig alltid en smula mer i svängarna än man ville men det lärde man sig att leva med DS
Tjälbruten och många års fusklagningar.. körde den med xs'en för några dar sen, den gamla knarren skumpade friskt! Hittade ett par rejäla sprickor i ramen innan dess, dom borde ha växt av den misshandeln.. tur att man är svetsare.. :)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Däck?

Vilka däck är det som gäller till Thruxton för tillfället? Det börjar att dra ihop sig för byte både fram och bak.

Jag har inget emot att ha ett bredare däck bak som ger fel profil om det medför att jag får ett modernare och bättre däck (rent utseendemässigt så tycker jag att originalbredden är tillräcklig).

Om det finns flera alternativ så gör det heller inget, för jag inte vet var jag kommer lämna in den och därför ej heller vilka tillverkare som finns tillgängliga (har ingen lust att bröta med det själv).

700 mil någonting har originaldäcken förresten rullat nu och jag har 2 mm mönster kvar mitt på slitbanan.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Finns många svar på den frågan... och den kommer upp med jämna mellanrum! :)
Jag kör på Dunlop Sportmax Roadsmart II sedan flera år, 110/80 fram och 150/70 (EDIT: 150/70, inte 150/740... :)) bak. BJN kör samma. Erich kör (körde) något annat, yonsson likaså.

Jag får ut c:a 1000 mil bak och mer än 2000 mil fram innan det är dags för byte.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Stämmer ganska bra, TMax500..Roadsmart i nämnda dimensioner och senare P.Diablo Rosso 2. Roadsmart är ett riktigt bra däck fast 150/740 finns inte, ha ha..ska vara 150/70 förstås.
 

Hasse D

Medlem
Gick med
14 May 2012
Ort
Fjällbacka-på landet...
Hoj
2005, Triumph T100
Tjabbas! Så vart man hemma efter Trajumfklubbens årliga träff. Den var skittrevlig som vanligt. Flera Thruxton på plats och andra Hinkley Bonnies. Det mesta med träffen var organiserat bra förutom en pissig orkester på fredag kväll. Tråkigt för er som missade men det blir en ny träff nästa år...
Hasse D
 

Hejsangubbar

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Thruxton -04
Hoj hoj! Får man vara med? Har läst denna tråd till och från under några månader och beslutade mig tillslut (inspirerad av er) för att byta min Fireblade mot en Thruxton. Har kört 200 mil med min svarta 04:a nu och är helt såld. Körde idag Strömstad - Halden - Eidskog - Charlottenberg - Gräsmark - Sunne - Kil - Åmål - Dals Långed - Dals Rostock - Brålanda - Uddevalla - hem till GBG och undrar om det bara finns fina vägar helt plötsligt? nej, det är såklart hojen ! :)

Vad ville jag säga med detta förutom att min röv har spruckit? Tack till er för att ni fick in mig på den rätta vägen! Ha de gött!!
Kalle
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tjabbas! Så vart man hemma efter Trajumfklubbens årliga träff. Den var skittrevlig som vanligt. Flera Thruxton på plats och andra Hinkley Bonnies. Det mesta med träffen var organiserat bra förutom en pissig orkester på fredag kväll. Tråkigt för er som missade men det blir en ny träff nästa år...
Hasse D
Nån gång ska jag åka på det där rallyt. Kanske när skägget vitnat och trajan matas med kompressor.. helst innan!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det var ett tag sen jag tittade in här!
Men jag har en lite fråga som jag tänkte ni garanterat kan svara på. :)

Vad skiljer en Legend 900 TT mot en Thunderbird sport?

Råkade snubbla över den här när jag surfade!
http://www.blocket.se/jamtland/Triumph_Thunderbird_Sport_54852109.htm?ca=13&w=3
Den verkar ju rätt ovanlig.
Medans Legend TT verkar riktigt vanlig.

Gillade den här!:yoparty
https://www.youtube.com/watch?v=P2FMF3IW22g&index=5&list=LLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA
Står en fin thunderbird sport på johans mc nu annars. Hade jag inte varit så sugen på en t595 och så fäst vid thruxtonen...
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kör på Dunlop Sportmax Roadsmart II sedan flera år, 110/80 fram och 150/70 (EDIT: 150/70, inte 150/740... :)) bak. BJN kör samma. Erich kör (körde) något annat, yonsson likaså.

En föjdfråga på det: Du har originalbredd på fälgarna och känner dig nöjd med den kompromissen som det innebär?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, det funkar bra. Man får en liten fegrand på bakdäcket, men jag bryr mig inte om det. Hellre en lite fegrand än att lägga tusenlappar på en bredare fälg. På pappret (i tabellerna) är däcken fälgen för smal/däcken för breda (eller i vart fall på gränsen). Men i verkligheten går det hur bra som helst. Om man kan leva med fegranden... ;) Har kört över 3000 mil (sedan 2009? 2010?) med "fel" bredd på däcken.
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top