BJN: Sant.
Men då låter det nästan som att det kanske inte är något problem med fälgarna i alla fall.
Edit: Allt kändes åtminstone bra när jag körde hem; bättre än med mina slitna originaldäck.
Inga problem att köra med det. Du kommer att klara även 2015 års Vätternrunda med det däcket. Bara jag slipper ligga bakom dig i fall de lossnar.
Hur skall du då kunna njuta av tonerna från mina rovdjur?
BJN: Killen på däckfirman tyckte att det var mycket för en motorcykel; jag har inget att jämföra med. Det satt en hel del vikter tidigare också, men de var mer utspridda då.
Twintorsk: Där ser man. Jag får ta mig en titt på hur det ser ut och om det inte stämmer så provar jag nog en annan däckfirma nästa gång. Men de var trevliga att ha och göra med i alla fall. Och bortsett från att det kanske hade varit onödigt och att det ser muppigt ut så skall det väl gå bra att köra med?
Edit: Jag har tusenmilaservicen om en si så där 150 mil så jag kan ju alltid be Hojcenter fixa det då.
Det här med standardisering har visst nått långt, men inte ända hem hos däcktillverkarna.. har satt mina med ringarna motsatt ventilen och sluppit blyklossar. Fast på trajan har 'proffs' skött krängningen(pga pungbråck hos ägaren och andra otrevligheter) och där sitter en himla massa oprydliga vikter här och där.Ja och den betyder olika för olika däcksfabrikat och vissa tillverkare har ingen för att deras däck är så jämna så det behövs inte. Bullshit! Dunlops gula prick lär betyda att den ska sitta vid ventilen och de gånger jag gjort så har det krävts minimalt med vikter så utan att veta exakta fakta så tror jag ändå på detta.
Såg inte detta först men "utspridda"? Hur tänker man då? Det finns ju bara en "tyngsta punkt" som alltid hamnar nederst och en lättaste som alltid hamnar överst. Man sätter vikter på lättaste punkten tills hjulet väger jämnt. Stannar var man än ställer det. Då förstår jag inte hur man kan få vikterna utspridda? Jo i o f s men inte från ett proffs.
... har jag aldrig varit o lär inte bli det längs vägen med dessa små trattar "made by Twintorsk"
... har jag aldrig varit o lär inte bli det längs vägen med dessa små trattar "made by Twintorsk"
Igår när jag monterat alla fyra och skulle testa så blinkar det på båda sidor samtidigt.
Letade runt lite och fann att den troligaste förklaringen är att det går ström genom indikeringslampan på instrumentpanelen.
En lösning är att koppla bort denna fast det gillar jag inte. Kanske gör det som test men vill inte ha det som permanent lösning.
En annan lösning är att byta denna lampa mot LED. Biltema har en del LED men jag kan inte hitta vilken typ av fattning våra panellampor har. Någon som vet.
En tredje lösning är att koppla en diod i serie med indikatorlampan.
En fjärde att köpa ett DIN-relä från Biltema och koppla om lite.
Kan dock säga att för varje som lyckats med något av ovanstående så finns det en det inte fungerat för.
Något tips?
EDIT: Med resistorer lär det också kunna fungera men vill helst inte ha dessa varma och utrymmeskrävande klumpar.
Igår när jag monterat alla fyra och skulle testa så blinkar det på båda sidor samtidigt.
Letade runt lite och fann att den troligaste förklaringen är att det går ström genom indikeringslampan på instrumentpanelen.
En lösning är att koppla bort denna fast det gillar jag inte. Kanske gör det som test men vill inte ha det som permanent lösning.
En annan lösning är att byta denna lampa mot LED. Biltema har en del LED men jag kan inte hitta vilken typ av fattning våra panellampor har. Någon som vet.
En tredje lösning är att koppla en diod i serie med indikatorlampan.
En fjärde att köpa ett DIN-relä från Biltema och koppla om lite.
Kan dock säga att för varje som lyckats med något av ovanstående så finns det en det inte fungerat för.
Något tips?
EDIT: Med resistorer lär det också kunna fungera men vill helst inte ha dessa varma och utrymmeskrävande klumpar.
Vilket sammanträffande - igår kväll stod jag med exakt samma problem! Installerat klart mina nya LED blinkers och nya Lucasbaklyset, kopplat in snyggt och prydligt - så vid sluttest visar det sig att samtliga blinkerslampor blinkar när man slår på blinkersen. Efter att undersökt det hela lite nogrannare kan man se att den "rätta" blinkersen lyser lite starkare än den andra. OK - som gammal elektroingenjör inser man ju då att man har någon form av "cross-talk" på elektronikspråk. En titt på hur det hela är kopplat ger att indikatorlampan i instrumentpanelen är kopplad över både höger och vänster blinkers. Enligt detta schema: http://www.google.com/imgres?imgurl...CVZCgHMezoQTE-IKABA&tbm=isch&ved=0CCUQMygEMAQ
Så när vänster blinkers slås på matas indikatorlampan från vänster krets men använder höger krets som jord och motsvarande när man blinkar höger. Alltså går det en liten ström genom indikatorlampan in i motstående blinkerskrets. Detta är inget problem med vanliga glödtrådslampor eftersom strömmen är väldigt liten och dina gamla blinkerslampor av glödtrådstyp behöver avsevärt mer kräm för att tända! MEN - med LED lampor blir detta ett problem eftersom de behöver väsentligt mindre kräm för att lysa - så den lilla strömmen genom indikatorlampan är tillräcklig för att tända motstående LED blinkers, visserligen med lite svagare ljus men fullt tillräckligt. Altså har vi nu fått en julgran - vilket ju inte var meningen.
För att testa teorin så plockade jag bort indikatorlampan - och givetvis så funkar det ju klockrent då! Lamporna blinkar på korrekt sätt och med full effekt.
OK - vad göra?
Tre alternativ:
1) Köra utan indikatorlampa - Nja, känns inte OK (fast lite old-school vore det ju!)
2) Koppla in två dioder i kretsen till indikatorlampan (i princip leda strömmen från resp. hö/vä-krets via en diod till indikatorlampan och sen till jord (t.ex. via huvudbelysningens jordledare) - kopplingsschema finns här: http://i289.photobucket.com/albums/ll224/decosse01/Misc/LED_Indicator_Triumph.jpg
Lämpliga dioder finns på Kjell&Co - t.ex. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/dioder/diod-1n4001-50v-1a-p90028
3) Skaffa en anpassad LED lampa som är bipolär (dvs. klarar polvändning). Vanliga LED lampor är inte det och kommer bara fungera i ena riktningen (eller gå sönder). En lösning är att köpa New Bonnevilles Idiot Light LED Conversion Kit (tror jag - har inte riktigt kunnat få det helt verifierat!)
Skall experimentera lite med diodlösningen i helgen - återkommer med resultat.
PS. Kan nämna att jag använder Motogadgets M-Flash relä.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |