Jag får dra upp bågen på kynnefjäll och pumpa i högvärdig bohusluft för hand helt enkelt!Det där med vår/ vinter-luft, fjäll/bohus-luft osv har visat sig klart överdrivet. Ny forskning föreskriver att handpumpad luft är klart överlägset oavsett ursprung.
Annars twintorsk beror ju alltid det problem du skriver om att två svängningstal överensstämmer så att resonans uppstår. Förr hette det wobbel och uppstod av att de små ändringarna man hela tiden gör av styrrikting överensstämmer med ramens egenfrekvens. Då uppstår resonans.Ramen börjar svänga okontrollerat. Jag har upplevt det i så låg fart som 160 med en GS1000G med packväskor på.
Nu kallas det väl chatter på Motogphojarna och uppstår av att svängningstal i motor överensstämmer med svängningstal i ram.
Ändra något är enda lösningen.
Jag är helt seriös nu även om det kan verka annorlunda. Att som jag byta 10 skruvar i ramen mot hitflugna kromade dito i 12.9 kvalitet skulle kunna vara den förändring som behövs. Nu kan det ju i mitt fall som inte hade egensvängniing innan innebära att jag får det i och med modden. Men om det svänger så ändra något och lättast är att göra något stummare. Som att flytta en liten klämma på gaffelbenet till en stämgaffel. Då får den en helt annan egenfrekvems.