Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ringde igen för att berätta att jag kunde beställa däcket online och då sa de att de visst kunde beställa det. Jag hade tydligen pratat med fel gubbe. :tummenupp
Jaja, hoppas de är billiga och att de löser det smidigt. Vore ju jäkligt gött att ha en däckfirma så nära.

Edit: Gick inte alls att få tag på. :D Det fick bli ett Bridgestone BT45 istället. Säkert skitbra.
Sålänge du inte köper ett Avon... :D
Edit: var det samma däck du fick punka på i kungälv?
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
hej på er från ett regnigt sandviken, har lite funderingar ang den berömda 20 minuter,s tomgång återställning återanpassning för efi cyklar. sett på the rat att en del gör det för varje liten grej dom gjort, typ open intake, ai bort, o2-bort, annat filter, byte ljuddämpare. kollat lite vad pålästa killar som tex forchetto, britfan mm kunnigt folk skrivet och dom har inte protesterat när folk gör anpassning bara dom bytt till open intake tex. har inga problem med att låta hojen stå och dunka tomgång 20 minuter om det är det rätta, men som jag har förstått behövs det inte föränn man mappar om, tex när jag går för ttp-låt i höst-vinter. hur har ni andra efi-killar gjort ? när ni moddat, anpassning för varje grej lr först när ni rörde bränslekartan ?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Sålänge du inte köper ett Avon... :D
Edit: var det samma däck du fick punka på i kungälv?
Jepp, samma däck sitter på än. Framdäcket är i princip OS-litet, men har ett "jack" i sig. Brukar besktningen gnälla på sådant?

- - - Updated - - -

hej på er från ett regnigt sandviken, har lite funderingar ang den berömda 20 minuter,s tomgång återställning återanpassning för efi cyklar. sett på the rat att en del gör det för varje liten grej dom gjort, typ open intake, ai bort, o2-bort, annat filter, byte ljuddämpare. kollat lite vad pålästa killar som tex forchetto, britfan mm kunnigt folk skrivet och dom har inte protesterat när folk gör anpassning bara dom bytt till open intake tex. har inga problem med att låta hojen stå och dunka tomgång 20 minuter om det är det rätta, men som jag har förstått behövs det inte föränn man mappar om, tex när jag går för ttp-låt i höst-vinter. hur har ni andra efi-killar gjort ? när ni moddat, anpassning för varje grej lr först när ni rörde bränslekartan ?

Jag har alltid trott att det är en myt. Varför skulle hojen ens känna av att den gått på tomgång i 20min?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
hej på er från ett regnigt sandviken, har lite funderingar ang den berömda 20 minuter,s tomgång återställning återanpassning för efi cyklar. sett på the rat att en del gör det för varje liten grej dom gjort, typ open intake, ai bort, o2-bort, annat filter, byte ljuddämpare. kollat lite vad pålästa killar som tex forchetto, britfan mm kunnigt folk skrivet och dom har inte protesterat när folk gör anpassning bara dom bytt till open intake tex. har inga problem med att låta hojen stå och dunka tomgång 20 minuter om det är det rätta, men som jag har förstått behövs det inte föränn man mappar om, tex när jag går för ttp-låt i höst-vinter. hur har ni andra efi-killar gjort ? när ni moddat, anpassning för varje grej lr först när ni rörde bränslekartan ?
Har för mig Alikzus sa för några sidor sen att detta sprutet inte alls fungerar så.
Dessutom låter det ju lite flängt. Hur ska insprutet, förutsatt att det ens är adaptivt kunna få några vettiga värden att justera enbart på tomgång? Hela registret bör ju läsas av med belastning om sensorerna ska få nåt input?
Nu är jag rätt värdelös på insprutning men..
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
Har för mig Alikzus sa för några sidor sen att detta sprutet inte alls fungerar så.
Dessutom låter det ju lite flängt. Hur ska insprutet, förutsatt att det ens är adaptivt kunna få några vettiga värden att justera enbart på tomgång? Hela registret bör ju läsas av med belastning om sensorerna ska få nåt input?
Nu är jag rätt värdelös på insprutning men..

jadu twintorsk inte vet jag :( , fullt klart verkar iaf vara att både om du byter karta hos återförsäljaren lr laddar en ny mapp från tune ecu lr ttp ska cyckeln ha sin anpassning på tomgång. gör du det hos återförsäljaren går det betydligt fortare med deras verktyg än om du gör den så kallade anpassningen på egen hand. en påläst kille som forchetto har flera inlägg om anpassning efter kartbyte på the rat och den första som hade en lång artikel om detta när det blev känt. sen att han är med i trådar när folk endast bytt till ttp,s open intake och kör anpassning efter det och inte kommenterar detta gör mig lite förbryllad. själv har jag invalidserat ai, snorkel bort, kn-filter samt nu senast avgassystemet. plockar o2 och gör fullständig ai bort efter att jag fått min arrowmapp vid första servic (efter det servar jag själv) luftbaffel bort och ladda i lämplig mapp från ttp (troligen 4:an) tänkte jag göra efter säsongen. riktigt luddigt det här när anpassning behövs lr inte tycker jag, så här långt är det då ingen skillnad i gången på min hoj iaf, stabil och jämn tomgång samt svarar fint och utan ryckningar på gasen upp till dom väldigt korta stunder jag går upp mot 5000 varv (snart 40 mil på mätaren)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
yonsson: Den skulle ju kunna ha en räknare eller så är det en viss motortemperatur som man vill uppnå medelst tomgång eller så är det helt enkelt så att man har kommit fram till en tid för de som saknar en annan indikator. Jag skulle dock våga påstå att det är en myt att man kan ersätta en ommappning men den där övningen.

Twintorsk: Jag har för mig att syftet men den övningen skall vara att den anpassar sig till det rådande atmosfäriska trycket. Det kan också vara så att den funderar över TPSen. Att den sätter en baseline så att säga. Våra EFI må vara oadaptiva, men de har åtminstone lite mer "intelligens" än en förgasare. ;)

swingmaster: Jag har gjort den där anpassningen indirekt i samband med ommappning eftersom man då rekommenderas att återställa TPSen och sedan så skall den stå på tomgång tills en indikator blir grön i TuneECU och det kan ta sin lilla stund. Jag är inte så bekväm med att ha en luftkyld motor ståendes på tomgång i onödan så kan jag undvika det så gör jag det.
 

swingmaster1959

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
sandviken
Hoj
2003 HD softtail de luxe 2005 HD heritage, 2014 bmw s1000r, 2015 triumph thruxton, 2016 triumph tiger 800 xcx.
yonsson: Den skulle ju kunna ha en räknare eller så är det en viss motortemperatur som man vill uppnå medelst tomgång eller så är det helt enkelt så att man har kommit fram till en tid för de som saknar en annan indikator. Jag skulle dock våga påstå att det är en myt att man kan ersätta en ommappning men den där övningen.

Twintorsk: Jag har för mig att syftet men den övningen skall vara att den anpassar sig till det rådande atmosfäriska trycket. Det kan också vara så att den funderar över TPSen. Att den sätter en baseline så att säga. Våra EFI må vara oadaptiva, men de har åtminstone lite mer "intelligens" än en förgasare. ;)

swingmaster: Jag har gjort den där anpassningen indirekt i samband med ommappning eftersom man då rekommenderas att återställa TPSen och sedan så skall den stå på tomgång tills en indikator blir grön i TuneECU och det kan ta sin lilla stund. Jag är inte så bekväm med att ha en luftkyld motor ståendes på tomgång i onödan så kan jag undvika det så gör jag det.
gillar inte och skriva på telefon, men håller med dig ang att plåga hojen varje gång du gjort någon liten grej verkar korkat. väntar nog med det jag tills jag laddat ny ttp låt (karta) om den fortfarande går bra tills dess. blir en anpassning hos återförsäljaren när dom laddar på arrowmappen. fattar fortfarande inte vitsen med dom som gör anpassning i tid och otid ???
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
yonsson: Den skulle ju kunna ha en räknare eller så är det en viss motortemperatur som man vill uppnå medelst tomgång eller så är det helt enkelt så att man har kommit fram till en tid för de som saknar en annan indikator. Jag skulle dock våga påstå att det är en myt att man kan ersätta en ommappning men den där övningen.

Twintorsk: Jag har för mig att syftet men den övningen skall vara att den anpassar sig till det rådande atmosfäriska trycket. Det kan också vara så att den funderar över TPSen. Att den sätter en baseline så att säga. Våra EFI må vara oadaptiva, men de har åtminstone lite mer "intelligens" än en förgasare. ;)

swingmaster: Jag har gjort den där anpassningen indirekt i samband med ommappning eftersom man då rekommenderas att återställa TPSen och sedan så skall den stå på tomgång tills en indikator blir grön i TuneECU och det kan ta sin lilla stund. Jag är inte så bekväm med att ha en luftkyld motor ståendes på tomgång i onödan så kan jag undvika det så gör jag det.
Näe.. förgasare är helt beroende av injusterarens intelligens!
Det är nog det som gör dom så himla tjuriga ibland..
Som tur är är dessa cvhistorier ganska enkla när man lärt sig dom.
Har bara ett litet område runt 2-3000 varv som är lite oroligt, men det ska gå att få till med labbande runt insugens längd och utformning.
Har stött på en idé om att kombinera podfilter och velocity stacks som verkar intressant!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Näe.. förgasare är helt beroende av injusterarens intelligens!

Har stött på en idé om att kombinera podfilter och velocity stacks som verkar intressant!

Funderade jag väldigt länge på eftersom jag körde 70mm vs på mina FCR39:eek:r..insuget blir dock väldigt långt och får inte riktigt plats..slutade med att jag trädde på skumfilter över vs:arna och det funkade bra!
 

Fridens

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2014
Ort
Solna
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Hej på er! Är helkass på allt som rör el så hoppas nån här kan hjälpa mig i en förhoppningsvis lättare fråga än vad jag tror.. Vred om tändningen nu i eftermiddags och inget hände förutom framlyktan som tändes. Mätarna brukar ju vanligtvis gå upp i topp och tillbaka, men inget alls hände på instrumenten, inga lampor, inget. Startknappen var helt död. Blinkers, bromsljus mm funkade och batteriet är fulladdat. Har kollat att alla sladdar verkar vara på plats och hojen funkade i morse som vanligt.
Några idéer någon?
//Ville inte vänta till verkstan öppnar imorn :)
 

drMac

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Lund
Hoj
15 - Triumph Thruxton Ace
Hej på er! Är helkass på allt som rör el så hoppas nån här kan hjälpa mig i en förhoppningsvis lättare fråga än vad jag tror.. Vred om tändningen nu i eftermiddags och inget hände förutom framlyktan som tändes. Mätarna brukar ju vanligtvis gå upp i topp och tillbaka, men inget alls hände på instrumenten, inga lampor, inget. Startknappen var helt död. Blinkers, bromsljus mm funkade och batteriet är fulladdat. Har kollat att alla sladdar verkar vara på plats och hojen funkade i morse som vanligt.
Några idéer någon?
//Ville inte vänta till verkstan öppnar imorn :)

Du har inte kommit åt motorstoppsknappen, den röda ovan startknappen. Den bryter allt utom strömmen till belysningen. Lätt hänt om man inte har för vana att använda den.
 

Fridens

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2014
Ort
Solna
Hoj
Triumph Thruxton 2013
Du har inte kommit åt motorstoppsknappen, den röda ovan startknappen. Den bryter allt utom strömmen till belysningen. Lätt hänt om man inte har för vana att använda den.

Tänkte också på den men den var i rätt läge. Även om nån pillat på den fram och tillbaka räcker det väl ändå att den är i rätt läge, eller behöver man återställa på nåt sätt..? Hittar inget om nåt liknande i handboken. Tutan funkade f.ö. om det skulle vara nån ledtråd - dvs allt på vänster handtag funkar, men höger handtag samt mätare och lampor på mätarna är döda...
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tänkte också på den men den var i rätt läge. Även om nån pillat på den fram och tillbaka räcker det väl ändå att den är i rätt läge, eller behöver man återställa på nåt sätt..? Hittar inget om nåt liknande i handboken. Tutan funkade f.ö. om det skulle vara nån ledtråd - dvs allt på vänster handtag funkar, men höger handtag samt mätare och lampor på mätarna är döda...

Normalt kanske man börjar med att kolla säkringarna men jag tror inte att det är någon mening i det här fallet. Även om du känner dig osäker på el så är det lätt att kollat rutan för säkringarna 1-11 och se om dina fel stämmer överens med någon säkring.

Annars skulle jag börjat med att kolla tändningslåset. Ett antal här i tråden har haft problem med detta och utan att fundera i detalj så låter det ändå som att felet kan ligga där. I de fall detta har orsakat problemet har det inte varit svårt att konstatera. Direkt man lossat låset och tittat där kablarna går in så har det synts ärg och man har fattat att detta inte är OK.
 

Bifogat

  • Triumph-Bonneville-T100-Thruxton-Scrambler-Wiring-Diagram.jpg
    Triumph-Bonneville-T100-Thruxton-Scrambler-Wiring-Diagram.jpg
    1.2 MB · Visningar: 45

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag skall ut och köra imorgon. Clutch-out runt lunch kanske, för jag är ganska förkyld och lär nog sova länge. Sedan så behöver jag vara hemma till halv fem, fem. Den som vill haka på skriver här och hör av sig via PM. Jag håller mig på norra sidan av Stockholm om ingen drar mig åt något annat håll (mindre söder-slödder där ;)).
 
Nyheter
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

Top