Triumph Thruxton-tråden

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vi ska inte börja köra vestlandet runt då? Som komplement till vätternrundan liksom..
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det går lätt 4 dagar (eller mer) om man skall fara runt på Vestlandet. Och då blir det många mil per dag.
 

Thruxton 2014

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2014
Ort
Värnamo
Hoj
BMW R75/5,Triumpf Thruxton, Norton Commando
Tjena gentlemen i äran och hjältars skara!
Dags för en klassikerfråga: vilka däck rekas nu när det är dags att byta lasertec puckarna?

Finns säkert info i tråden men då får man ju inte möjlighet att språkas vid med eliten av motorcyklisterna:tummenupp

En liten bonusfråga också - går i tankarna om ev. clip-ons (lämpligt vintermodprojekt) är det "bra eller anus"? Coolhetsfaktorn är inte att underskatta men om man känner sig som en perstorpsplatta efter 3 mils körning kanske det inte är en god idé...

Ser framemot svar späckade med TT åkares visdom och erfarenhet:)

/F
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blev lite nyförälskad i min hoj när jag slängde på bridgestone bt45 bak för ett tag sen. Känns fantastisk mycket tryggare, stabilare och lättsvängdare.
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Kan inte med egen erfarenhet säga att dom är bättre än något annat, förutom original Metzeler då, men Michelin Pilot Road 3 känns stabila och förutsägbara både i vått o torrt. Men, det är inte dom snyggaste däcken.
Vad det gäller clip-ons, bra eller anus, så har jag själv brottats med samma frågeställning. Slutade med att jag slängde på ett klassiskt clubman-styre. Coolare look än original, i mitt tycke, men mindre fällkniv och inte fullt lika jobbigt för handlederna. Mindre jobb också. Vilket naturligtvis kan vara både ett plus eller minus, beroende på vilka luckor vintermoddandet behöver fylla i ett annars torftigt liv. Eller inte.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Nu är ju inte jag fortköraren som frestar däcken till max men Michelin Pilot Road har jag kört i många år och de har funkat skitbra till min körning.

Nu har jag gått över till Dunlop Roadsmart2 på båda hojarna och de funkar minst lika bra.

Läser man däcktest numera så finns det inga direkt dåliga däck.

När det gäller clipon har jag blivit tveksam. Får väldigt ont i armbågar/underarmar av Thruxton nu. SV fungerar bättre då den har en bredare tank som jag kan greppa om med knäna.

Ett högre bredare styre är inte lösningen. Provsatt kompisens nya Kawa ER 650 F. Den kändes jättebra förutom att det gjorde ont i armbågarna bara av att hålla i styret och då var det ändå rätt bra bakåtvinklat.

Det jag funderar på nu är att låta gaffelbenen sticka upp såpass mycket i övre kronan att jag kan sätta clipon överst. Thruxtonerich hade så och det fungerade bra fast jag har med mina Öhlinare redan höjt bakdelen 15 mm så det kan bli lite väl mycket framstupa. Testa ska jag dock göra.

Kom gärna med tips på andra lösningar.

Bifogar bild på däck som visar att en gång i tiden så använde jag faktiskt hela däckytan.:)
 

Bifogat

  • DSC_0009.JPG
    DSC_0009.JPG
    1.5 MB · Visningar: 55

iFKH

Medlem
Gick med
7 Feb 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton
Tänkte dekaltrimma hojen lite så den går fortare. letar efter snygga siffror, nån som vet var det finns ett hyfsat utbud?
Tar även gärna emot tips om snygga klassiska dekaler som kan funka, typ STP..
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag hade stp dekaler... vart fasen dom tog vägen.. och vart fick jag dom?
Indien tror jag.
Min hoj blev minst 10km snabbare med k&n klibba på sidokåpan! Även utan filtren!?
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
ICA, Preem, COOP o dylikt, typ, funkar det också? Eller det kanske bara går långsammare då?

JorBarTeam och Öhlins är de snabbaste klibborna jag provat. Skulle nog tro att ICA, Preem och Coop slöar ner en del. Har dock inte testat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hånflinande björnen kan inte vara positiv men om det står ICA FASTBIKE på hojen så borde det ge föraren lite mental styrka att hålla stumt liiite längre och bromsa liiite senare för att få bättre varvtid.
(Gäss, här får ni som fortfarande använder gammaldags svenska tänka till lite... :tungan)

En dekal från Sportbil utan MC som sitter uppochner kan också få en förare av en SportHoj att vilja ta i lite till! :D
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tjena gentlemen i äran och hjältars skara!
Dags för en klassikerfråga: vilka däck rekas nu när det är dags att byta lasertec puckarna?

Finns säkert info i tråden men då får man ju inte möjlighet att språkas vid med eliten av motorcyklisterna:tummenupp

En liten bonusfråga också - går i tankarna om ev. clip-ons (lämpligt vintermodprojekt) är det "bra eller anus"? Coolhetsfaktorn är inte att underskatta men om man känner sig som en perstorpsplatta efter 3 mils körning kanske det inte är en god idé...

Ser framemot svar späckade med TT åkares visdom och erfarenhet:)

/F

Den här säsongen har jag kört på Dunlop Sportmax Roadsmart II, precis som flera andra, och jag är nöjd. Framförallt framdäcket var en rejäl uppgradering mot originalet; det ingav förtroende.

Jag har inga problem med clip-ons, men brukar å andra sidan vara en valp i det här sällskapet. ;) Innan semestern så höjde jag det dock 2" vilket gav mig lite mer rörelseutrymme; annars så är mitt egentliga problem med clip-ons att det hamnar längre fram än ett rörstyre och jag är bara 170 cm lång så det blir lite mer stretch. Clubman-styre är ju coolt det också annars.

Jag tänker återigen slå ett slag för Woodcrafts clip-on. Jag tror att de är lite billigare än LSL, men de består av flera delar så man kan till exempel byta risers (förutsatt att man köper någon modell med risers från början) och man slipper lyfta styrkronan. AlienMoto i Skåne är importör men det har blivit konstigheter båda gångerna som jag har beställt via dem medans det var helt smärtfritt (och snabbt) direkt från Woodcraft i USA. Och att beställa från USA är ofarligt: :p frakten är dyrare, det kan ta lite längre tid och har man otur så får man betala svensk moms och tullavgift.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
När det gäller clipon har jag blivit tveksam. Får väldigt ont i armbågar/underarmar av Thruxton nu. SV fungerar bättre då den har en bredare tank som jag kan greppa om med knäna.

Ett högre bredare styre är inte lösningen. Provsatt kompisens nya Kawa ER 650 F. Den kändes jättebra förutom att det gjorde ont i armbågarna bara av att hålla i styret och då var det ändå rätt bra bakåtvinklat.

Det jag funderar på nu är att låta gaffelbenen sticka upp såpass mycket i övre kronan att jag kan sätta clipon överst. Thruxtonerich hade så och det fungerade bra fast jag har med mina Öhlinare redan höjt bakdelen 15 mm så det kan bli lite väl mycket framstupa. Testa ska jag dock göra.

Kom gärna med tips på andra lösningar.

Byt dina clip-ons till ett högt som McThrux (och Twintorsk?). Woodcraft har i halvtumssteg från 1" till 3" och LSL har ju med olika, fast fasta, risers också. :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag har Raask clipons, 7cm högre och 2cm längre bakåt än original.
Gör gott för min brutna höger handled, den brukade somna in efter 15 min innan, nu håller den sig vaken hela dan..
 

bgojan

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Triumph Thruxton EFI Jet Black
Tjena gentlemen i äran och hjältars skara!
Dags för en klassikerfråga: vilka däck rekas nu när det är dags att byta lasertec puckarna?

Finns säkert info i tråden men då får man ju inte möjlighet att språkas vid med eliten av motorcyklisterna:tummenupp

En liten bonusfråga också - går i tankarna om ev. clip-ons (lämpligt vintermodprojekt) är det "bra eller anus"? Coolhetsfaktorn är inte att underskatta men om man känner sig som en perstorpsplatta efter 3 mils körning kanske det inte är en god idé...

Ser framemot svar späckade med TT åkares visdom och erfarenhet:)

/F

Satte på LSL Offset-High Clip-ons på min Thruxton i våras och kan inte klaga på körställningen. Känns riktigt bekvämt för mig i alla fall! Och det är definitivt ett lyft för caferacer looken! Inte speciellt svårt jobb heller - lite meckigt att driva ut bussningarna ur hålen för hållarna till styret. Men om du vill ha detaljer så säg till - min metod (som jag läste om på TRAT forumet) funkar bra. Du kan kolla mitt inlägg från i våras. http://www.sporthoj.com/forum/showt...ton-tr%E5den&p=6171476&highlight=#post6171476
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Byt dina clip-ons till ett högt som McThrux (och Twintorsk?). Woodcraft har i halvtumssteg från 1" till 3" och LSL har ju med olika, fast fasta, risers också. :)

Har kollat på Woodcraft men hittar inget om hur mycket de lutar nedåt. Verkar heller inte gå att montera med original lykthållare. Nån som vet.

Satte på LSL Offset-High Clip-ons på min Thruxton i våras och kan inte klaga på körställningen. Känns riktigt bekvämt för mig i alla fall! Och det är definitivt ett lyft för caferacer looken! Inte speciellt svårt jobb heller - lite meckigt att driva ut bussningarna ur hålen för hållarna till styret. Men om du vill ha detaljer så säg till - min metod (som jag läste om på TRAT forumet) funkar bra. Du kan kolla mitt inlägg från i våras. http://www.sporthoj.com/forum/showt...ton-tr%E5den&p=6171476&highlight=#post6171476

Har sett att det finns två varianter på Squaredeals. Den du har plus en Match Tour High som är högre. För denna säger de 5° "down angle" medan LSL påstår 2° "down angle". Just gradtalen säger mig inget men det får absolut inte luta mindre nedåt än original och här verkar det som de rätat på dem jämför med original och då är det kört. När det gäller den andra Offset High så anger LSL 5° och närmare föraren. Squaredeals säger också att man måste ha LSL lykthållare fast du har väl original kvar?

Jag har Raask clipons, 7cm högre och 2cm längre bakåt än original.
Gör gott för min brutna höger handled, den brukade somna in efter 15 min innan, nu håller den sig vaken hela dan..

Raask har inte så mycket info på sidan men jag har skrivit och frågat om vissa av ovanstående. De ser ju ut att luta rätt mycket nedåt och som att pinnen bara flyttas uppåt. Varken framåt eller bakåt. Fast det står 30 mm rise. Har du specialbyggda?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har kollat på Woodcraft men hittar inget om hur mycket de lutar nedåt. Verkar heller inte gå att montera med original lykthållare. Nån som vet.



Har sett att det finns två varianter på Squaredeals. Den du har plus en Match Tour High som är högre. För denna säger de 5° "down angle" medan LSL påstår 2° "down angle". Just gradtalen säger mig inget men det får absolut inte luta mindre nedåt än original och här verkar det som de rätat på dem jämför med original och då är det kört. När det gäller den andra Offset High så anger LSL 5° och närmare föraren. Squaredeals säger också att man måste ha LSL lykthållare fast du har väl original kvar?



Raask har inte så mycket info på sidan men jag har skrivit och frågat om vissa av ovanstående. De ser ju ut att luta rätt mycket nedåt och som att pinnen bara flyttas uppåt. Varken framåt eller bakåt. Fast det står 30 mm rise. Har du specialbyggda?
Specialbyggda i den meningen att hojen har kanat på dom och böjt upp dom ja! :D
Kanhända gubben raask menar 30mm högre än originalhandtagen?
Köpte dom för rätt många år sen, kanhända specen har ändrats..
Nu måste jag hem och mäta bara för det..
Innan jag vurpade var dom hursom rakt ut från styret, inga vinklar och sånt exter.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top