Det går alldeles utmärkt att dela på. Behåll den delen som man skruvar fast för att hålla luftfiltret på plats. Ringen med 3 skruvhål i.
Jag åkte ju på att byta baknav för några år sen då ekrarna började gå.. har för mig att triumph diskret bytte design på baknaven runt 2008-9 utan att erkänna att dom gamla var en felaktig design.Hej alla,
Någon mer än jag som råkat ur för att ekrar gått av på bakhjulet? I samband med byte till nya däck uppmärksammade verkstaden att inte mindre än två ekrar gått av. En av varje på motstående sidor, alltså inte bredvid varandra. Typ en uppe och en nere.
Har läst om det (på RAT-forumet, tror jag) men har inte koll på om någon av oss i tråden har råkat ut för samma.
Varför går de av? För låg kvalitet från underleverantören? Stor belastning? (Kört ned i potthål? Skjutsar aldrig någon på hojen.) Annat?
För våra nyare deltagare här i tråden kan jag tillägga att det förstås rör sig om min gamla trotjänare från 2008 med 4800 mil på mätaren. Redan en reparation efter 9 säsonger??
Japp det är den gamla designen. Du kan ju roa dig med att försöka få det utbytt av Triumph du som besitter talets gåvaJag har inte samma nav som de nyare hojarna.
Samma som du har/hade, Twintorsk?
View attachment 434153
Hmm, jag hade ju också det gamla navet men inga problem med ekerbrott varken på org.fälg eller med den bredare fälgen bak jag satte på. På den bredare fälgen bak bytte jag till andra ekrar så även fram till 17" fälgen. Det verkar som många har haft ekerbrott, även i tyska forumet, medan andra inte har det minsta problem. Tror mer på variationer i ekerkvalitet än navets utformning.
Jag har inte samma nav som de nyare hojarna.
Samma som du har/hade, Twintorsk?
View attachment 434153
Hej
Jag gissar att det är ekrarna som är av låg kvalité. Ev även dålig ekring, dvs ojämn spänningsfördelning mellan ekrarna. Jag har inte behövt efterspänna en enda eker mitt 40-ekrade bakhjul med ISR-baknav, med rostfria höghållfasta vinklade ekrar. Ekrar och fälg är från Central Wheel . Hjulet är ekrat av Sigge Ehrling, 4-korsekring. Det har ca 2000mil på sig och har körts på strippen och i bromsbänk många gånger. Sportstern är också tvåcylindrig, 1.1 liter större än en Thruxton och har ca 100 rwhp mer än en Thruxton. En Thruston har också större/mjukare gummielement i sin ryckutjämnare än de stummare polyuretanelement som sitter i min ryckutjämnare. Så jag tror att om du låter en mäster ekra hjulet med kvalitetsekrar så ska det inte vara några problem.
Bild på mitt baknav:
View attachment 372910
Inget fel på ekrar med vinklar, men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att den övre ekern på bilden, med den långa vinkeln, är en dålig design ???? kan omöjligt gå att få den att hålla spänningen. Varannan eker på denna typen av nav har längre vinkel, endast dom gick av på min hoj. Anekdotiskt, javisst. Men jag tror det är där felet ligger.
Så sjukt impad av din cykel Jörgen. Vilket hantverk och vilken kunskap. Och vilken vilja till ständig förbättring. Hatten av. Hoppas att jag får se henne live till våren/sommaren.
Inget fel på ekrar med vinklar, men jag hävdar fortfarande med en dåres envishet att den övre ekern på bilden, med den långa vinkeln, är en dålig design ???? kan omöjligt gå att få den att hålla spänningen. Varannan eker på denna typen av nav har längre vinkel, endast dom gick av på min hoj. Anekdotiskt, javisst. Men jag tror det är där felet ligger.
Jag håller med dig om att designen inte är optimal men trots allt har inte alla problem med ekerbrott så jag tror fortfarande att det också är skillnader i kvalitet på materialet och, som Jörgen säger, ekerspänningen. I det tyska thruxton-forumet har det beskrivits många gånger och vid byte till kvalitetsekrar med samma design och med en skicklig hjulbyggare har problemet försvunnit.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |