Triumph Thruxton-tråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev en flaska Motul 10W gaffel olja i dag då jag var till Luleå. Får bli ett vinter projekt att byta gaffeloljan, tänkte också byta bromsoljan då jag inte vet om eller när den är bytt .
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag kom TEC tidy tailen men jag bara packade upp den och kollade på den, jäklar vad lätt den var. Ska borra ur hålen lite för skruvarna och kabelgenomföringen så jag får dit en Lucas 525 lampa som ligger i garaget för "rätt" stuk på det hela.

Trixton, du verkar köra med TEC LED-lampan så hur gör du med skyltbelysning? Lampan som jag fick med har helt röd lins vilket ju gör att skyltbelysningen kommer att vara röd och den ska ju vara vit. Har du besiktat med den lampan?
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Idag kom TEC tidy tailen men jag bara packade upp den och kollade på den, jäklar vad lätt den var. Ska borra ur hålen lite för skruvarna och kabelgenomföringen så jag får dit en Lucas 525 lampa som ligger i garaget för "rätt" stuk på det hela.

Trixton, du verkar köra med TEC LED-lampan så hur gör du med skyltbelysning? Lampan som jag fick med har helt röd lins vilket ju gör att skyltbelysningen kommer att vara röd och den ska ju vara vit. Har du besiktat med den lampan?

Jag har inte besiktigat med den på. Det är några dioder som pekar ned på skylten, innan jag köpte den så trodde jag att den skulle vara vit undertill. Jag besiktigade hojen med gamla tidy tailen i våras så jag tar tag i det där om ett par år. Funderar lite på att skaffa sådan där belysning som sitter i skruvarna man fäster skylten med. Eller om man tejpar fast ett värmeljus eller nåt innan man åker till besiktningen nästa gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Idag kom TEC tidy tailen men jag bara packade upp den och kollade på den, jäklar vad lätt den var. Ska borra ur hålen lite för skruvarna och kabelgenomföringen så jag får dit en Lucas 525 lampa som ligger i garaget för "rätt" stuk på det hela.

Trixton, du verkar köra med TEC LED-lampan så hur gör du med skyltbelysning? Lampan som jag fick med har helt röd lins vilket ju gör att skyltbelysningen kommer att vara röd och den ska ju vara vit. Har du besiktat med den lampan?
Min är också röd vid skyltbelysningen och besiktningen brydde sig inte. Jag tror att man skall vara mer orolig för flygande besiktning, förutom att det knappt finns några trafikpoliser idag. :S
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle tro att man som Alikzus skriver att man mer ska oroa sig för en flygande besiktning. Jag ska kolla upp hur LED-lampan ser ut invändigt och är det vita dioder innanför det röda glaset, är dom vita eller att dom går att byta ut hyfsat lätt bör man kunna passa in en vit plast bit i det röda lyktglaset.

Jag kommer att ha ett Lucas baklyse med vit skyltbelysningen enda nackdelen med det är att det saknar E-märkning vilket LED-lampan har.

Hoppas få tid att montera tidy tailen i helgen då jag har jour och inte kan jaga älg.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Den gröna är väl inte helt fel den heller men jag irriterar mig på racingstripen som är i guld, varför inte haft den i sliver istället så det matchat resten av hojens aluminium detaljer. Små detaljer men jag irriterar mig på sånt ;)

I morgon drar jag till Luleå, hur ska man göra med gaffeloljan? Är det 10W som gäller eller ska man gå upp till 15W? Eller ska man ha 10W och sen tjocka ut lite med motorolja eller hydraulolja till traktorn?
Tjockare olja är bara korkat sett från dina önskemål, det gör enbart gaffeln mindre känslig och långsammare i reaktionen. Vill du att den ska sluta bottna så ha möjligen lägre viskositet eller "tröghetsfaktor" (eller samma) och fyll i mer istället. Då rör den sig lättare men den större mängden ökar progressiviteten så den dämpar mer vid stora rörelser (som bottning vid broms).

Du kan ju även helt enkelt öka förspänning så den jobbar lite högre. Det är det normala sättet.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hittade detta lyktglas till lilla Lucas lampan https://www.kickstartershop.de/en/t...il-ligts-smaler-version-e-marked#lg=1&slide=1, kanske kan den funka och det är ju E-märkt så man i alla fall ha nån text på glaset. Är väl ända inte lagligt om man hård drar det men man kanske kan klara med lite tur vid en flygande besiktning, ser ut att vara klart glas nedåt men det är nog säkrast att maila kolla innan man köper.

Blev W10 oljan till gaffeln, då kanske man skulle fylla på liter mer olja för attuppnå det jag vill, vill ha gaffeln som den är nu men utan att den bottnar då man bromsar hårt.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hittade detta lyktglas till lilla Lucas lampan https://www.kickstartershop.de/en/t...il-ligts-smaler-version-e-marked#lg=1&slide=1, kanske kan den funka och det är ju E-märkt så man i alla fall ha nån text på glaset. Är väl ända inte lagligt om man hård drar det men man kanske kan klara med lite tur vid en flygande besiktning, ser ut att vara klart glas nedåt men det är nog säkrast att maila kolla innan man köper.

Blev W10 oljan till gaffeln, då kanske man skulle fylla på liter mer olja för attuppnå det jag vill, vill ha gaffeln som den är nu men utan att den bottnar då man bromsar hårt.
Nä, skall man hård dra det så får man ju inte ändra något. Jag tror inte att snuten bryr sig heller i första taget så länge som man är trevlig, nykter, inte har kört som en fullkomlig idiot och brölar på tok för mycket. Har ni ens poliser där uppe?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är nog som du säger är man 40+ och om några månader närmare 50 än 40 så är det nog lungt om man beter sig som folk, tyvärr gick vår staionära polis nyligen i pension så nu är det bara såna som kommer hit nån gång i veckan på gott och ont.

Gjorde en mockup av TEC tidy tailen mätte vinkeln på plåten på R&G:n som satt på och bockade till den med träklossar och slägga i skruvstycket dock var dte betydligt lättare att bocka denna mot den rostfria R&G:n, behöll dock distanserna från R&G:n då bakänden kommer ca 5-6 mm högre upp mot ramen då. Inget att klaga på då det gäller passform och liknande, dock fick jag borra ut samtliga hålen till baklyktan men det beror ju på att jag inte använder den medföljande LED-lyktan utan en nytillverkad Lucas 525 kopia, i ovrigt är det stor skillnad på vikten mellan den rostfria R&G och TEC i aluminium. Enda funderingen jag har är jordningen av baklampan då den sker via fästskruven men jag tror jag drar dit en enkom jordkabel med taggbricka för att vara på säkra sidan

Så här ser den ut nu med fast tejpad nummerplåt för att kolla vinkeln, gillar Lucas lyset då det är mer stilenligt än än LED-lyset som R&G har.



 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu sitter grejerna på hojen, får revidera detta med passformen. Vet inte riktigt vad som är galet men nåt stämmde inte hundra så baklyset och bliners hamnade snett, nu var detta inte nåt större problem att fixa genom att slipa ut de främre hålen i sidled och sen ha lite större brickor. Tack och lov är ju aluminiumen lätt att bearbeta så det var inga problem att fixa till men lite bättre kunde det ha varit.

En bild på sneheten innan hålen fixades, lite väl jäkligt även om man inte ser mycket av detta med sadeln på.


Så här blev det då allt var klart.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Nu sitter grejerna på hojen, får revidera detta med passformen. Vet inte riktigt vad som är galet men nåt stämmde inte hundra så baklyset och bliners hamnade snett, nu var detta inte nåt större problem att fixa genom att slipa ut de främre hålen i sidled och sen ha lite större brickor. Tack och lov är ju aluminiumen lätt att bearbeta så det var inga problem att fixa till men lite bättre kunde det ha varit.

En bild på sneheten innan hålen fixades, lite väl jäkligt även om man inte ser mycket av detta med sadeln på.


Så här blev det då allt var klart.

Snyggt!

Hur menar du snett?
Distanserna man fick med var olika. Dom längre bak och tom kortare fram. (Eller var det tvärtom?) Fast det hade du nog koll på. Det kanske var något annat som gjorde den sne.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
Snyggt!

Hur menar du snett?
Distanserna man fick med var olika. Dom längre bak och tom kortare fram. (Eller var det tvärtom?) Fast det hade du nog koll på. Det kanske var något annat som gjorde den sne.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ah!
Nu såg jag på bilden vad du menade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Distansera som följde med vår alla lika, dock behöll jag diatanserna från R&G:n just för att dessa var olika så jag fick bakänden lite högre. Kanske är det lite olika hur det är med distanserna mellan olika tillverknings serier.

Är nöjd nu men ska fixa till reflexen bak på samma sätt som tidigare under regskylten, lite mer klassiskt stuk nu och mycker snyggare sken från baklyktan jämfört mot LED-lampan.
 
Last edited:

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Tjena,

Länge sedan jag gjorde något inlägg här, men följer tråden frekvent från och till iaf :)

Spenderade vintern/våren med att bygga om min Scrambler från 2006. Det har varit ett pågående bygge sedan 2010 när jag köpte den, men gjorde den största uppdatering hittills i vintras.

Jag kanske gör ett mer ingående inlägg framöver om vad exakt som är gjort med bilder osv, ev kanske det får bli en byggtråd i efterhand.

I stora drag så gjordes detta.

EL-systemet
Rev ut all el och Installerade en Motogadget M-Unit blue, inkl pushbuttons(Motone) på styret.
Ny framlykta/baklykta och blinkers
Firestarter Igniter från TTP
Mosfet RR
Innovate Lambda-mätare

Bromsar
Pretech 6-kolvsok + bromsslangar

Chassi mm
Nytt styre / handtag(broms+koppling) / backspeglar
Bakstänka
Sidokåpor

Motor / förgasare
Keihin FCR-39 förgasare
DNA luftfilter
Omslipade kammar (813-grind)
TEC Tracker 2-1 helsystem

Stötdämpare fram och bak bytta sedan tidigare år.

Det är fler saker gjorda som jag inte kommer på just nu, men som sagt kanske gör ett mer omfattande inlägg framöver om intresse finns.

Måste säga att M-uniten med bluetooth-kopplingen är riktigt smidig. Har en app i telefonen kopplad till hojen som gör att jag kan starta utan tändningsnyckel när jag kommer inom två meter från hojen.

Effektmässigt går hojen sjukt bra nu med nya FCR-förgasare, kammar och avgassystem. Jag hade läst många kommentarer om att FCR förgasarna gjorde stor skillnad. Men trodde faktiskt inte att det skulle bli så jäkla stor skillnad som det blev. Jag håller fortfarande på att tuna in förgasarna med munstycken och nålar osv, har inte fått det att lira helt 100 än.

Några bilder från när jag köpte Scramblern fram till hur den ser ut nu.

2010 när jag köpte den
Scramble_1.jpg

2016 efter diverse uppdateringar
Scrambler_2.JPG

2018
Scrambler_3.JPG

/Martin
 

Middleton

Medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2006, Triumph Thruxton
Kul, stiligt!:yoparty

Vem hjälpte dig med kammarna? Jag har gjort en del (904cc, större ventiler, portat, FCR39, ECU och avgas) men inte rört kammarna. Känns som ett naturligt nästa steg.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kul, stiligt!:yoparty

Vem hjälpte dig med kammarna? Jag har gjort en del (904cc, större ventiler, portat, FCR39, ECU och avgas) men inte rört kammarna. Känns som ett naturligt nästa steg.
Behöver man hjälp med kammarna när man pluttat dit så mycket annat mysigt trim? Brukar ju bara vara att montera dom. Tror din hade mått gött av ett par vassare kammar

Skickat från min Pixel via Tapatalk
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top