Triumph Thruxton-tråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan väl förtydliga att jag inte missar nerväxlingar om jag tar en växla i taget men om jag ska växla ner två eller fler på en gång måste man se till att trampa distinkt. På övriga hojar Hondan 250:in, KLR:en och GSX:en är detta betydligt lättare.

Vi får väl se hur röven känner sig i morgon eftermiddag, ska köra drygt 70 mil i eftermiddag och imorgon förmiddag. King and Queen sadel blir det då inte så det är lungt?

Nu har jag inte kollat så mycket på grejer till Thruxton då jag är ganska nöjd med min hoj just nu men har för mig att det finns eller har funnits att köpa själva plastbotten till sadeln för att tillverka egen sadel, det vore kanske nåt finns en kille här som är duktig på att sy som skulle kunna göra överdraget åt mig. Frågan är i sånt fall med vad man ska stoppa sadeln för att få den bekväm? Är nog läge att i sånt fall testköra utan överdrag till man hittat rätt.
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Jag kan väl förtydliga att jag inte missar nerväxlingar om jag tar en växla i taget men om jag ska växla ner två eller fler på en gång måste man se till att trampa distinkt. På övriga hojar Hondan 250:in, KLR:en och GSX:en är detta betydligt lättare.

Vi får väl se hur röven känner sig i morgon eftermiddag, ska köra drygt 70 mil i eftermiddag och imorgon förmiddag. King and Queen sadel blir det då inte så det är lungt?

Nu har jag inte kollat så mycket på grejer till Thruxton då jag är ganska nöjd med min hoj just nu men har för mig att det finns eller har funnits att köpa själva plastbotten till sadeln för att tillverka egen sadel, det vore kanske nåt finns en kille här som är duktig på att sy som skulle kunna göra överdraget åt mig. Frågan är i sånt fall med vad man ska stoppa sadeln för att få den bekväm? Är nog läge att i sånt fall testköra utan överdrag till man hittat rätt.
70 mil på Thruxen är banne mig respekt! ??
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev bara drygt 40 mil idag, återstår ca 30 mil imorgon. Där emot är hemresa tänkt att köra i ett sträck, 723 km är det då som gäller.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Känner jag att det är för tungt art köra 72 mil i ett så bryter jag och stannar och sover, så viktigt är det inte att jobba?

Blev 77 mil totalt med lite felkörningar, lite benvärmare sadel skulle inte skada?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
40-45 mil tycker jag går bra utan problem på Thruxtonen om man bara stannar till och sträcker på sig var tionde, femtonde mil. Jag brukar försöka tanka vid ca 15 mil så man har lite marginaler för felnavigeringar och sånt.

Har googlat och kollat efter komfortsadel men det verkar svårt att hitta, säljs dessa nya till den äldre luftkyld Bonneville och Thruxton modellerna? Skulle jag köpa en komfortsadel kan jag mycket väl tänka Bonneville limpan.

Nån som vet om och i sånt fall var man kan hitta en komfortsadel? King and Queen sadel blir det inte där går gränsen?

Vad tror ni om alternativet att köpa en beggad sadel och byta stoppning ut stoppningen? Annars så får man ju köpa en lös bottenplattan och göra allt annat själv men att låta sy överdrag är ju inte billigt om det ska se ut bra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är lite inne på att köpa en beggad originalsadel och modda den, med lite tur kan man säkert lossa överdraget och montera tillbaka det efter att stoppat om dynan. Kan tänka mig att man också får betala ganska bra om man hittar en original komfortsadel.

Är det nån i Sverige som säljer geldynor eller är det eBay, Wish och Amazon som gäller?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har följt dina försök att hitta en bekvämare sadel. Hittade beteckningen på "min" sadel, den heter "single seat" och var ett originaltillbehör, ifall du vill googla vidare. Den är rätt mycket bekvämare än original-limpan av trä. :) Det är inte samma som Triumphs gelsadel, som såldes samtidigt.

Har du hört med de större återförsäljarna, t ex Johans Mc?

Annars tror jag att du är på rätt spår med att modda en originalsadel. En sadelmakare kan göra underverk. (Fast du är ju en gör-det-självare, så det alternativet går kanske bort...? ;) )
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är inne på att göra själv, men i sånt fall blir det på nån annan sadel inte original. Kanske det också blir nån egen kuts för att få lite mer personlig hoj, men löstagbar som originalet för att enklare få fast en sadelväska.

I morgon är tanken att köra 723 km på en dag så då lär det bli en ordentlig utvärdering av original sadeln ?
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Jag är inne på att göra själv, men i sånt fall blir det på nån annan sadel inte original. Kanske det också blir nån egen kuts för att få lite mer personlig hoj, men löstagbar som originalet för att enklare få fast en sadelväska.

I morgon är tanken att köra 723 km på en dag så då lär det bli en ordentlig utvärdering av original sadeln ?
Det finns två sadlar till Bonneville på Blocket i skrivande stund, i Sundbyberg. Go for it!! Men kom ihåg att rapportera sedan.
 

Kungneptun

Medlem
Gick med
18 Nov 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Thruxton 900, -05
Bytte förresten bakdäck idag. Det gamla var bara ett år och ca 500 mil, men visst var det dags att byta? Passade på att gå upp en storlek också, 140/80 blev det. Fett va? ?B8DB2F51-3A49-417E-9EC5-4E447C862E93.jpeg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då kommer en redogörelse 847 km på under 12 tim och 9 min (fotot då jag startade 07.00 och då jag kom hem 19.09) är möjligt på en Thruxton 900 med original sadel. Alltså nån form av halv Ironbutt men jag kan säga att jag inte känner mig speciellt sugen att fortsätta i drygt 75 mil till på 12 timmar?

Helt klart blir det en annan sadel på denna hoj för det är sadeln som varit bekymmret i övrigt har kroppen klarat det väldigt bra trots att jag har nåt tjorv med höger axel.

Ska kolla blocket vad som finns beggat så får det nog bli ett litet vinterprojet på Thruxtonen med.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Laddar upp inför en torsdagstur (alltså i morgon) i norra Bohuslän/sydvästra Dalsland.
Någon som som befinner sig i närheten och vill hänga på?
Jag startar nog vid 10-draget från strax syd om Strömstad.

1628061290623.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollar på sadlar men är det nån som har koll på vilka sadlar som passar på en 2013 Thruxton 900? Har hittat en komfortsadel till en Bonneville T120 men den misstänker jag är för ny och till modellerna från 2016 och framåt.

Hur är det med Boneville modellen finns det T100 av både nyare och äldre slag eller är T100 samma hela tiden? Brytet mellan modellerna är väl 2015 och 2016?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En lite sadel uppdatering, en ny sadel är köpt i Luleå då det fanns en på Lindroths på utförsäljningen efter att dom slutat med Triumph. Dock så var det lite tveksamt vad för sadel det är för de två nummer som finns på sadeln stämmer inte, ena säger en gelsadel och det andra en standard Thruxton sadel. Det andra alternativet en original sadel tror jag tyvärr mest på men priset var några hundringar dyrare än för en beggad sadel på blocket och då finns ändå ingen finns ändå ingen gelsadel på blocket som passar på min hoj och detta är en Thruxton sadel med skruvfästet för kutskåpan.

Tanken är nu att ta av klädsen på den gamla original sadeln och kolla hur tjock stoppningen är och om en 2 cm tjock geldyna får plats eller om man måste ha en tunnare 1 cm tjock geldyna.

Är lite sugen på att göra om sadel i bakkant och låta sy överdrag för att få en egen designad sadel men gör man en upphöjning på sadeln längst bak som ser ut bra så lär man ju ha sämre med att få dit en sadelväska mot att ha originalets platta dyna efter att kutskåpan lossats.

Nån som har tips på om man kan hitta geldynor på närmare håll än Kina, för annars verkar det vara eBay, wish och amazon men då från Kina.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
1628753321541.png

Min "upphöjda" sadel (se inlägg 12357 https://www.sporthoj.com/forum/threads/triumph-thruxton-tråden.185151/page-618#post-6532183) funkar med min Jofamaväska. Den väskan är ju mjuk undertill så puckeln är inget större problem. Se gammal bild från 2015:

1628752535354.png


När jag vill använda mina Triumphväskor däremot så blir puckeln en komplicerande faktor. Därför har jag kört med originalsadeln på mina längre turer i sommar. Se foto från häromveckan.
1628752850744.png
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
IMG_20210821_191132.jpgIMG_20210821_191115.jpg

Fyndade mig ett par gamla ljudförstärkare på veteranmarknaden i Uddevalla imorse, passade som skräddarsydda märkligt nog! Kommer inte grannarna klaga nu är dom nog avlidna! :D
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top