TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
@TMax500, har du gått och dödat tråden? Från SHs hetaste tråd till stendöd på 10 år-ish.
Jag skulle behöva ett större kabelskoskydd till pluspolen på mitt batteri. Någon som vet vad man kan finna det för mc-batterier? Problemet är att jag utöver hojens elsystem har hakat på en PDM60 vilket precis fick plats (det var många år sedan). Nu skulle jag vilja haka på en fast sladd för batteriladdaren också, och d' gaur inte.
Jag har ju kämpat för att hålla tråden vid liv och hålla fanan högt för våra kära Thruxton-hojar, ju. Inte mitt fel!@TMax500, har du gått och dödat tråden? Från SHs hetaste tråd till stendöd på 10 år-ish.
Har inte kollat,men går det inte att sätta dit den i andra änden, vid startmotorn?Nu skulle jag vilja haka på en fast sladd för batteriladdaren också, och d' gaur inte.
@TMax500, har du gått och dödat tråden? Från SHs hetaste tråd till stendöd på 10 år-ish.
Jag skulle behöva ett större kabelskoskydd till pluspolen på mitt batteri. Någon som vet vad man kan finna det för mc-batterier? Problemet är att jag utöver hojens elsystem har hakat på en PDM60 vilket precis fick plats (det var många år sedan). Nu skulle jag vilja haka på en fast sladd för batteriladdaren också, och d' gaur inte.
Ni får kanske göra som de gjorde i det av två fora som inte dog, släppte in andra än de med "rätt" motorcykel. Det höll visserligen några år men sedan var det ändå slut.Jag har ju kämpat för att hålla tråden vid liv och hålla fanan högt för våra kära Thruxton-hojar, ju. Inte mitt fel!
De verkliga trafikmotorerna i tråden under flera år var Thruxtonerich, som började köra trippel istället och BJN som tyvärr lämnade oss i förtid. Jag vet inte var alla andra håller till numera. Instagram och Tiktok? Facebook, kanske?
Nu tror jag att du hänger upp dig på de två (2) dagar på året som vi körde Thruxtontrådens sommarrunda runt Vättern. En sommarträff för oss som skrev i tråden samt för trådens andra läsare, som kanske inte skrev något men som ändå hängde med här. För utom de två (2) dagarna som vi såg som en sorts "twinträff" för Thruxton-, Bonneville- och Scrambler-nördar finns det ju 363 andra dagar.Ni får kanske göra som de gjorde i det av två fora som inte dog, släppte in andra än de med "rätt" motorcykel. Det höll visserligen några år men sedan var det ändå slut.
Nu kör jag "fel" motorcykel så jag kan inte ha åsikter i eran tråd.
Men vi har träffats och vi kan väl vara överens om "rätt" tillverkare även om jag kör en trippel?
Nu har jag inte kört en Thruxton. MCM tog den till IoM och när jag var förbi Triumph i Kungens Kurva var det pyspunka på den så det blev en vecka med en Rocket III istället.
Oavsett tycker jag du ska kämpa på.
Ingen kompressormatning ännu? Ingen turbo?Jag har bara kört med min Thruxton och inte gjort nåt med hojen, igår efter jobbet blev det en sväng till Korpilombolo och Kainulasjärvi.
Vad styr du med den där PDM60 modulen?
Min Thruxton vid det lilla vattenfallet Brudslöjan igår kväll
View attachment 498870
Ingen kompressormatning ännu? Ingen turbo?
Inte så mycket. Jag har fördröjt tillslag (30 s) till navigatorns kablage. Den dra väl inte så mycket ström att det spelar någon roll, det var mer för att jag kunde. En PDM60 tar lika mycket plats som en extra säkringsbox från till exempel Eastern Beaver (SFW). Planen är (sedan länge) att driva ett kompressorhorn med den (Nautilus?) utan att behöva blanda in några elektromekaniska reläer. Jag har ett horn liggandes där jag har separerat pump och tuta. Det skall "bara" monteras och fixas slang emellan, men det kom barn innan jag hann klart. Nu är yngsta 2,5 år så det börjar att lätta, men vi hunnit med att skaffa oss ett 70-tals hus också. Årets premiärtur står fortfarande i kön. Behovet av en välljudande tuta försvann dessutom av någon anledning när vi flyttade från Stockholm. XDFrän pryl.
Vad styr du med den?
Ja, dessa dagens ungdomar. BJN saknar jag, ja Thruxtonerich och flera andra också, men de lever förhoppningsvis, om än äldre. Jag stannade vid Facebook och sedan la jag ner även det.Jag har ju kämpat för att hålla tråden vid liv och hålla fanan högt för våra kära Thruxton-hojar, ju. Inte mitt fel!
De verkliga trafikmotorerna i tråden under flera år var Thruxtonerich, som började köra trippel istället och BJN som tyvärr lämnade oss i förtid. Jag vet inte var alla andra håller till numera. Instagram och Tiktok? Facebook, kanske?
Jag kan rekommendera en TuneECU-mappning med lite öppnare andningsvägar. Den blir inte nödvändigtvis snabbare, men det blir bättre respons i motorn, och därmed roligare och mer lättkört. Med 30 års (ish) underhållsskuld på det svenska vägnätet så räcker effekten gott till.Nä jag bara kör, fast viss skulle det vara kul att hitta på nåt sånt även med denna hoj dock vet jag inte när jag skulle utnyttja den effekten, jag är så gammal och feg att effekten i en original Thruxton 900 hittills räckt till.
En blöt Thruxton på väg hem från jobbet.
View attachment 498951
Jag kan rekommendera en TuneECU-mappning med lite öppnare andningsvägar. Den blir inte nödvändigtvis snabbare, men det blir bättre respons i motorn, och därmed roligare och mer lättkört. Med 30 års (ish) underhållsskuld på det svenska vägnätet så räcker effekten gott till.
Jösses vad du komplicerar (hoj-)livet!Inte så mycket. Jag har fördröjt tillslag (30 s) till navigatorns kablage. Den dra väl inte så mycket ström att det spelar någon roll, det var mer för att jag kunde. En PDM60 tar lika mycket plats som en extra säkringsbox från till exempel Eastern Beaver (SFW). Planen är (sedan länge) att driva ett kompressorhorn med den (Nautilus?) utan att behöva blanda in några elektromekaniska reläer. Jag har ett horn liggandes där jag har separerat pump och tuta. Det skall "bara" monteras och fixas slang emellan...
Barnen flyttar snart hemifrån. Då får du lugn och ro och tid att köra hoj. Jag körde årets första tur 31 januari....men det kom barn innan jag hann klart. Nu är yngsta 2,5 år så det börjar att lätta, men vi hunnit med att skaffa oss ett 70-tals hus också. Årets premiärtur står fortfarande i kön.
Behovet av en välljudande tuta försvann dessutom av någon anledning när vi flyttade från Stockholm. XD
Erich är på benen! Ser honom då och då på Facebook.Ja, dessa dagens ungdomar. BJN saknar jag, ja Thruxtonerich och flera andra också, men de lever förhoppningsvis, om än äldre. Jag stannade vid Facebook och sedan la jag ner även det.
Ja, för TuneECU ändrar även tändningskurvan. Ger du full gas så kommer den att kompensera för det genom att avancera tändningen. Annars finns det bara crusing-läge på rullen. Triumphs tilltänkta målgrupp och verkligheten matchade inte. De med förgasare kan byta tändningsmodulen, som Thruxtonerich med fler gjorde. Jag vet inte vad TuneECU kostar idag (jag gav nog runt 1000 SEK i alla fall, kanske mer), och jag är fullt medveten om att man har olika ekonomiska förutsättningar, men i sammanhanget så /tycker jag/ att det är småpengar. Mappa om bör du göra i alla fall om du har helt standard.Jag har till och från funderat på mapparna, jag har rensad luftburk, snorkeln ersatt mot ett insugsgummi från Polaris (tror jag) bortplockade lambdasonder och SAI och TOR ljuddämpare. Frågan är det vilken av standard mapparna är bäst? Den för "Arrow 2-2 dämpare" eller dem för "aftermarket sliencer", kommer inte ihåg vilka nummer dom har. Är Tune ECU värt pengarna och blir det stor skillnad mot de andra "standard mapparna"?
Det är därför vi har projektledare för att bromsa oss. Privat får jag leka. Frugans enda krav när det kommer till hemautomationen är att lamporna skall gå att tända och släcka.Jösses vad du komplicerar (hoj-)livet!
(Dessa civilingenjörer asså, de måste hållas i mycket strama tyglar för att inte fara i väg och hitta på en massa hyss.)
Barnen flyttar snart hemifrån. Då får du lugn och ro och tid att köra hoj. Jag körde årets första tur 31 januari.
Ja, för TuneECU ändrar även tändningskurvan. Ger du full gas så kommer den att kompensera för det genom att avancera tändningen. Annars finns det bara crusing-läge på rullen. Triumphs tilltänkta målgrupp och verkligheten matchade inte. De med förgasare kan byta tändningsmodulen, som Thruxtonerich med fler gjorde. Jag vet inte vad TuneECU kostar idag (jag gav nog runt 1000 SEK i alla fall, kanske mer), och jag är fullt medveten om att man har olika ekonomiska förutsättningar, men i sammanhanget så /tycker jag/ att det är småpengar. Mappa om bör du göra i alla fall om du har helt standard.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |