Triumph Thruxton-tråden

Jag fattar! :giggle:

Men spännande att höra hur det gick sen. Är den skarpa versionen i PLA eller ABS eller kanske något annat material?

Jag är också spännd på att se vilket resultat locket ger om det blir kännbart med rövdyno men som sagt lär minst ta en månad till om det blir en normal vår.

Den är nya delen är också utskriven i PLA, kompisens skrivare klarar inte ABS. Tycker det borde funka med PLA men jag funderar på att borra ur hålen och svarva till och montra mässingbussningar i hålen så att skruvarna inte kan kompirmera plasten.

Ser att det verkar finnas utskrivna lock i ABS på eBay för en dryg tre hundring, misstänker starkt att det det är locket jag fått utskrivet https://www.ebay.com/itm/166776070883

Blir väl runt en tredje del av priset eller mer mot att köpa aluminium locket från Ultimate Twin Performance https://ultimatetwinperformance.co.uk/product/ttp-breathe-airbox-intake-cover/
 
Är väl knappast kul att leva på en lön och sen har vi flackat runt Norr och Västerbotten nästa varje helg på skyttetävlingar men detta har gjort att jag håller igen ekonomiskt så det blir inte nån Maxxecu till Hondan i vinter men då är det ju bra att passa på att fixa saker som bara tar tid och inte kostar och det finns såna saker att göra med.

Idag tog jag tag och flyttade geldynan på Thruxtonen, den hamnade för lång bak då jag monterade den och hamnade helt fel om jag har på Lindstrands väskan på hojen.

Har lagt i en bit av hårt skum som jag fått av en som håller på med bilsäten till gammelbilar i hålet som blev så det borde funka, har annars en till helt ny sadel som jag köpte billigt då jag gjorde första inlägget av geldynan att använda för kortkörning om sadeln skulle bli jäkligt ful och "sätta sig" efter ett tag . Är röven som jag har problem med vid långkörning på Thruxtonen när man kommer upp i över 50 mil på en dag gillar jag inte sadeln men hoppas att den nu ska bli lite bättre med geldynan på rätt ställe.

Dock är jag jäkligt sugen på att riva av original stoppningen från stommen och sen forma fram en egen sadel med eget överdrag men då jag vill ha kvar knölen bak blir det en dålig sadel att ha geldynan i för den knölen skulle bara vara ivägen för packväskan. I sånt fall skulle det vara att göra en ny sadel och gjuta en egen avtagbar kuts men det blir då inte närmaste åren.

20250329_170940.jpg20250329_175419.jpg
 
Tja, mina två Thruxton 900 har stått några år nu, men med bra insatser från Braigasen och Johans MC är de driftklara. Återstår utmaningen med besiktningar. Dock - största utmaningen lär vara att få tummen ur och börja åka på dem. Ett nytt hinder har dykt upp - grannen har haft någon ljus ide' om bra vägbeläggning och varvid jag fått 100 m makadam som start- o slutsträcka. Alltid är det något som gör en gammal man ännu tröttare... 😂
 
Tja, mina två Thruxton 900 har stått några år nu, men med bra insatser från Braigasen och Johans MC är de driftklara. Återstår utmaningen med besiktningar.
Jag besiktigade både idag och igår. Det gick bra. *avsett att funka som uppmuntran*

Dock - största utmaningen lär vara att få tummen ur och börja åka på dem.
Tänk inte för mycket. Gör. Uppdragstaktik, du vet. :)

Ett nytt hinder har dykt upp - grannen har haft någon ljus ide' om bra vägbeläggning och varvid jag fått 100 m makadam som start- o slutsträcka.
Tänk på fördelarna. Varje gång du byter däck så kan du slita in dem direkt och börja skava bort det yttersta hala lagret. *avsett att funka som uppmuntran*

PS. Kul att se dig här i tråden igen! Får vi kanske skåda den snygga "silverpilen" på vägen i år?
Häng med på Triumphklubbens körningar i väst i sommar. Dels en kvällstur den 4 juni, dels en dagstur i Halland den 28 juni. Sedan har TOMCC ett antal andra övningar man kan hänga på. Nämner detta för att ibland krävs en förevändning för att komma iväg på en tur... Något att skylla på inför sig själv och andra.


Notera att BJNs Mean Yellow Machine är med på ett av fotona.
 
Jag besiktigade både idag och igår. Det gick bra. *avsett att funka som uppmuntran*


Tänk inte för mycket. Gör. Uppdragstaktik, du vet. :)


Tänk på fördelarna. Varje gång du byter däck så kan du slita in dem direkt och börja skava bort det yttersta hala lagret. *avsett att funka som uppmuntran*

PS. Kul att se dig här i tråden igen! Får vi kanske skåda den snygga "silverpilen" på vägen i år?
Häng med på Triumphklubbens körningar i väst i sommar. Dels en kvällstur den 4 juni, dels en dagstur i Halland den 28 juni. Sedan har TOMCC ett antal andra övningar man kan hänga på. Nämner detta för att ibland krävs en förevändning för att komma iväg på en tur... Något att skylla på inför sig själv och andra.


Notera att BJNs Mean Yellow Machine är med på ett av fotona.
Bra tips - särskilt det i sprängstenen T-Max😂 Har allt sett BJN:s hoj. Kul att den rullar - det hade han gillat! Om turerna - I'll be back - som någon vältalig skådis uttryckte det en gång i tiden...
 
Bra tips - särskilt det i sprängstenen T-Max😂 Har allt sett BJN:s hoj. Kul att den rullar - det hade han gillat! Om turerna - I'll be back - som någon vältalig skådis uttryckte det en gång i tiden...
Fast fotot är urgammalt. Från den tiden Björn själv körde den. Statusen för hans hoj idag har ingen koll på, tyvärr. :(
 
Har tagit en premiärtur på ca 11.5 mil idag blev ca fyra mil längre sväng då jag fegade ur att köra isväg, inte pga vikten (2 ton) utan underlaget då det verkade nog så halt med vatten på isen för Michelin Road Classic så här körde runt vilket blir ca fyra mil extra från där jag bor.

Då det gäller det 3D printade lock till luftburken så tror jag faktiskt att det gör skillnad, kändes ut som att hojen var varvvilligare men dock så är röv dynon inte kalibrerar då den senast användes nån gång i oktober ifjol så det kan också vara inbillning att hojen går bättre. Dock så är det ju märkbart större hål i den nya locket och utan att räkna kan jag tänka mig att Ätran på hålet ökar med ca 30%. Geldynan behöver 50 mil till för att visa om den ger bra resultat så utvärderingen av den får bli längre fram på nån lång är sväng på plus 50 mil.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top