Triumph Thruxton-tråden

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag fattar! :giggle:

Men spännande att höra hur det gick sen. Är den skarpa versionen i PLA eller ABS eller kanske något annat material?

Jag är också spännd på att se vilket resultat locket ger om det blir kännbart med rövdyno men som sagt lär minst ta en månad till om det blir en normal vår.

Den är nya delen är också utskriven i PLA, kompisens skrivare klarar inte ABS. Tycker det borde funka med PLA men jag funderar på att borra ur hålen och svarva till och montra mässingbussningar i hålen så att skruvarna inte kan kompirmera plasten.

Ser att det verkar finnas utskrivna lock i ABS på eBay för en dryg tre hundring, misstänker starkt att det det är locket jag fått utskrivet https://www.ebay.com/itm/166776070883

Blir väl runt en tredje del av priset eller mer mot att köpa aluminium locket från Ultimate Twin Performance https://ultimatetwinperformance.co.uk/product/ttp-breathe-airbox-intake-cover/
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är väl knappast kul att leva på en lön och sen har vi flackat runt Norr och Västerbotten nästa varje helg på skyttetävlingar men detta har gjort att jag håller igen ekonomiskt så det blir inte nån Maxxecu till Hondan i vinter men då är det ju bra att passa på att fixa saker som bara tar tid och inte kostar och det finns såna saker att göra med.

Idag tog jag tag och flyttade geldynan på Thruxtonen, den hamnade för lång bak då jag monterade den och hamnade helt fel om jag har på Lindstrands väskan på hojen.

Har lagt i en bit av hårt skum som jag fått av en som håller på med bilsäten till gammelbilar i hålet som blev så det borde funka, har annars en till helt ny sadel som jag köpte billigt då jag gjorde första inlägget av geldynan att använda för kortkörning om sadeln skulle bli jäkligt ful och "sätta sig" efter ett tag . Är röven som jag har problem med vid långkörning på Thruxtonen när man kommer upp i över 50 mil på en dag gillar jag inte sadeln men hoppas att den nu ska bli lite bättre med geldynan på rätt ställe.

Dock är jag jäkligt sugen på att riva av original stoppningen från stommen och sen forma fram en egen sadel med eget överdrag men då jag vill ha kvar knölen bak blir det en dålig sadel att ha geldynan i för den knölen skulle bara vara ivägen för packväskan. I sånt fall skulle det vara att göra en ny sadel och gjuta en egen avtagbar kuts men det blir då inte närmaste åren.

20250329_170940.jpg20250329_175419.jpg
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Tja, mina två Thruxton 900 har stått några år nu, men med bra insatser från Braigasen och Johans MC är de driftklara. Återstår utmaningen med besiktningar. Dock - största utmaningen lär vara att få tummen ur och börja åka på dem. Ett nytt hinder har dykt upp - grannen har haft någon ljus ide' om bra vägbeläggning och varvid jag fått 100 m makadam som start- o slutsträcka. Alltid är det något som gör en gammal man ännu tröttare... 😂
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tja, mina två Thruxton 900 har stått några år nu, men med bra insatser från Braigasen och Johans MC är de driftklara. Återstår utmaningen med besiktningar.
Jag besiktigade både idag och igår. Det gick bra. *avsett att funka som uppmuntran*

Dock - största utmaningen lär vara att få tummen ur och börja åka på dem.
Tänk inte för mycket. Gör. Uppdragstaktik, du vet. :)

Ett nytt hinder har dykt upp - grannen har haft någon ljus ide' om bra vägbeläggning och varvid jag fått 100 m makadam som start- o slutsträcka.
Tänk på fördelarna. Varje gång du byter däck så kan du slita in dem direkt och börja skava bort det yttersta hala lagret. *avsett att funka som uppmuntran*

PS. Kul att se dig här i tråden igen! Får vi kanske skåda den snygga "silverpilen" på vägen i år?
Häng med på Triumphklubbens körningar i väst i sommar. Dels en kvällstur den 4 juni, dels en dagstur i Halland den 28 juni. Sedan har TOMCC ett antal andra övningar man kan hänga på. Nämner detta för att ibland krävs en förevändning för att komma iväg på en tur... Något att skylla på inför sig själv och andra.


Notera att BJNs Mean Yellow Machine är med på ett av fotona.
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Jag besiktigade både idag och igår. Det gick bra. *avsett att funka som uppmuntran*


Tänk inte för mycket. Gör. Uppdragstaktik, du vet. :)


Tänk på fördelarna. Varje gång du byter däck så kan du slita in dem direkt och börja skava bort det yttersta hala lagret. *avsett att funka som uppmuntran*

PS. Kul att se dig här i tråden igen! Får vi kanske skåda den snygga "silverpilen" på vägen i år?
Häng med på Triumphklubbens körningar i väst i sommar. Dels en kvällstur den 4 juni, dels en dagstur i Halland den 28 juni. Sedan har TOMCC ett antal andra övningar man kan hänga på. Nämner detta för att ibland krävs en förevändning för att komma iväg på en tur... Något att skylla på inför sig själv och andra.


Notera att BJNs Mean Yellow Machine är med på ett av fotona.
Bra tips - särskilt det i sprängstenen T-Max😂 Har allt sett BJN:s hoj. Kul att den rullar - det hade han gillat! Om turerna - I'll be back - som någon vältalig skådis uttryckte det en gång i tiden...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bra tips - särskilt det i sprängstenen T-Max😂 Har allt sett BJN:s hoj. Kul att den rullar - det hade han gillat! Om turerna - I'll be back - som någon vältalig skådis uttryckte det en gång i tiden...
Fast fotot är urgammalt. Från den tiden Björn själv körde den. Statusen för hans hoj idag har ingen koll på, tyvärr. :(
 
Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Top