Tror du på gud?

Tror du på gud?


  • Antal röstningar
    0

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Henken skrev:
SATAN is my lord



.
.
.
.
.
.
..............
.
.


Det var ett mindre helvete att göra det där korset!
Edit: HORA, det gick sönder. :gråta :4skrika
Det blir eldsjön för dig :arsele
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
Ja, de fick de. De får de. Det finns ett liv efter det här jordliga livet, och där lever de fortfarande. Och kommer fortsätta leva där.

Jag var oklar där, tänkte på Kain i det fallet han fick väl vara kvar i det jordliga livet för evigt.
Jag har aldrig läst bibeln får jag erkänna.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Silwer skrev:
jag kan hävda att tomtarna svara mig om jag frågar om saker.
Du frågade ju efter bevis tidigare, det var det jag ville få fram.

Klart du kan hävda att tomtarna svarar dig, men innerst inne vet du ju sanningen. Och man märker vad som är sanning när man stöter på den, jag lovar. Enorm skillnad.
Bevis för att Gud finns existerar inte, i u med att bevis grundar sig på det naturvetenskapliga. Gud är inte naturvetenskap, och kan vare sig mätas, vägas eller liknande.

Silwer skrev:
Jag var oklar där, tänkte på Kain i det fallet han fick väl vara kvar i det jordliga livet för evigt.
Jag har aldrig läst bibeln får jag erkänna.

Snabb historia:
Kain och Abel är bröder. Mamma o pappa heter Eva och Adam, de första människorna.
Kain dödade Abel, för att han var avundsjuk på sin bror.
Det står visserligen inte att/när/hur Kain dog i Bibeln, men det innebär ju inte att han fortfarande lever här på jorden.

Eller hur?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
saken är att straffet var väl att vandra på jorden som fredlös tycker jag mig ha hört.


Du kan heller inte bevisa för mig att Gud finns, det finns mycket man inte kan bevisa som sagt.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Bingo, din gamla gubbastrutt!
Du är bara för überjävligt asarolig. Skrattar så jag pinkar ner mig...
Utnämner dig härmed till husgud, trots risken att hamna i eldsjön. :hihi
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Silwer skrev:
saken är att straffet var väl att vandra på jorden som fredlös tycker jag mig ha hört.

Korrekt. Citat: "Kringflackande och hemlös skall du vara på jorden."
Men det står inte att han skulle vara det i evighet. Bara att han skulle vara det på jorden.

En tid efter denna inträffar syndafloden med Noa och hela det köret. Det står att enbart Noa, hans fru, 3 söner och deras fruar överlevde floden.
Detta måste ju innebära att om inte Kain dog tidigare, så dog han då.

Silwer skrev:
Du kan heller inte bevisa för mig att Gud finns, det finns mycket man inte kan bevisa som sagt.

Helt rätt. Jag kan inte bevisa för dig att Gud finns. Det är där tro kommer in i bilden.
Ungefär som att ledas genom en skog med ögonbindel på sig. Man vet inte vad som kommer härnäst, men man går ändå, och litar på vägledaren.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ankan skrev:
Bingo, din gamla gubbastrutt!
Du är bara för überjävligt asarolig. Skrattar så jag pinkar ner mig...
Utnämner dig härmed till husgud, trots risken att hamna i eldsjön. :hihi
Jepp det blir raka vägen till eldsjön för dig också :D
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
Korrekt. Citat: "Kringflackande och hemlös skall du vara på jorden."
Men det står inte att han skulle vara det i evighet. Bara att han skulle vara det på jorden.

En tid efter denna inträffar syndafloden med Noa och hela det köret. Det står att enbart Noa, hans fru, 3 söner och deras fruar överlevde floden.
Detta måste ju innebära att om inte Kain dog tidigare, så dog han då.



Helt rätt. Jag kan inte bevisa för dig att Gud finns. Det är där tro kommer in i bilden.
Ungefär som att ledas genom en skog med ögonbindel på sig. Man vet inte vad som kommer härnäst, men man går ändå, och litar på vägledaren.

i vart fall måste han ha vandrat länge, det fanns ju bara 3 människor på jorden och så Adam och Eva måste fått en jäkla massa fler barn som bildade nya länder osv.
Det är en besynnerlig historia det där.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Silwer skrev:
i vart fall måste han ha vandrat länge, det fanns ju bara 3 människor på jorden och så Adam och Eva måste fått en jäkla massa fler barn som bildade nya länder osv.
Det är en besynnerlig historia det där.

Javisst. Eva och Adam fick nog en väldig, väldig massa barn. Och likaså fick nog Kain en väldig massa barn.

Om man tar Eva och Adam som exempel. De levde i ca 900 år.

Det är ganska normalt att få barn var 3:e år, det ger lagom med återhämtningstid för mamman.

Det skulle innebära att:
De skulle hinna få ca 300 barn under sin levnadstid. Dyrt med födelsedagspresenter?
De skulle få ca 38000 barnbarn under sin levnadstid. "Morfar, jag vill ha glass!"
De skulle få ca 7 miljoner barnbarnsbarn under sin levnadstid. :banana
Och så vidare... dessa 7 miljoner barnbarnsbarn skulle nog inte vara helt sterila dom heller..

Såå...ja. De skulle innebära att de bildade nya länder och sånt. Troligtvis. :3freak
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Jarle

Kör alltid för fort!
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Sv 650s -02 (vill ha en Hayabusa)
John skrev:
Javisst. Eva och Adam fick nog en väldig, väldig massa barn. Och likaså fick nog Kain en väldig massa barn.

Om man tar Eva och Adam som exempel. De levde i ca 900 år.

Det är ganska normalt att få barn var 3:e år, det ger lagom med återhämtningstid för mamman.

Det skulle innebära att:
De skulle hinna få ca 300 barn under sin levnadstid. Dyrt med födelsedagspresenter?
De skulle få ca 38000 barnbarn under sin levnadstid. "Morfar, jag vill ha glass!"
De skulle få ca 7 miljoner barnbarnsbarn under sin levnadstid. :banana
Och så vidare... dessa 7 miljoner barnbarnsbarn skulle nog inte vara helt sterila dom heller..

Såå...ja. De skulle innebära att de bildade nya länder och sånt. Troligtvis. :3freak
Innavel? Det måste ha varit en del missbildade ungar i början:crash
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
John skrev:
Javisst. Eva och Adam fick nog en väldig, väldig massa barn. Och likaså fick nog Kain en väldig massa barn.

Om man tar Eva och Adam som exempel. De levde i ca 900 år.

Det är ganska normalt att få barn var 3:e år, det ger lagom med återhämtningstid för mamman.

Det skulle innebära att:
De skulle hinna få ca 300 barn under sin levnadstid. Dyrt med födelsedagspresenter?
De skulle få ca 38000 barnbarn under sin levnadstid. "Morfar, jag vill ha glass!"
De skulle få ca 7 miljoner barnbarnsbarn under sin levnadstid. :banana
Och så vidare... dessa 7 miljoner barnbarnsbarn skulle nog inte vara helt sterila dom heller..

Såå...ja. De skulle innebära att de bildade nya länder och sånt. Troligtvis. :3freak


Och under tiden vandrade Kain omkring, för om han nu fick barn i ett annat land måste det ju ha hunnit bildas av hans föräldrars ättlingar.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Bingo skrev:
Var det de som hette Ham, Sem och Jafet?

Japp, det var dom det.

Jarle skrev:
Innavel? Det måste ha varit en del missbildade ungar i början:crash

Varför skulle det varit missbildade ungar? Nu, många tusen år senare, har sjukdomar kommit in i våra gener. Då blir det missbildade ungar vid inavel, men när generna var perfekta, då hände inte något sådant.


Silwer skrev:
Och under tiden vandrade Kain omkring, för om han nu fick barn i ett annat land måste det ju ha hunnit bildas av hans föräldrars ättlingar.

Japp, under tiden vandrade Kain omkring, och fick en massa barn han också.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
John skrev:
Kreationist - javisst.

Evolution kan delas in i två olika delar. Macroevolution och microevolution.

Macroevolution är utveckling mellan olika arter. Alltså, exempelvis att apan utvecklades till rasen människa.
Den evolutionen är aldrig bevisad/dokumenterad, och är således fortfarande enbart en teori. En tanke, en idé.

Microevolution är utveckling inom en viss art. Att fjärilar anpassar sig efter omgivningen för att undgå att ätas upp, att polarhundar har mer päls för att tåla kylan bättre osv.
Den evolutionen är bevisad och dokumenterad, och Bibeln säger inte att det är fel. Klart att varelserna ska kunna anpassa sig för att överleva.


Men, som du säger, att det skulle vara bevisat att vi och primaterna har samma förfader, det är enbart dravel. Teorier finns det massvis av, men inga bevis.

Ja du John du verkar iallafall tillhöra en liberal form utav kretionismen, men likväl är du kreationist.

Mikroevulotionen är vi överens om. Den är dessutom verifierad i laboratorium.
Att macroevulotion inte skulle existera, bara för att ingen sett det, är nys. Det är som att säga att Rommarriket inte existerat, för ingen idag levande person har sett det.

Läran om makroevulotionen är en historisk vetenskap. Vi gräver upp olika lämningar av olika arter, daterar dem och sen ser vi hur det passar in i de förutsägelser som vi ställt i våra teorier Idag kan vi även ta DNA prover och jämföra likheter i genuppsättning mellan olika arter.

Så länge ingen lyckas falsifiera evolutionen, antingen genom en mera solid teori eller genom fynd som inte platsar i teorin, så håller jag mig till den.

Hellre teori än övertro.

gladh
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Jag sitter här och kokar för stunden. Normalt sett brukar jag kunna göra mig förstådd och orden brukar sällan sina. Just nu är det dock en tämligen svavelstinn vokabulär som muttras på min sida bildskärmen och jag känner mig inte representativ nog språkligt sett för att föra en diskussion i detta ämne. Jag vet att skulle Gustav se mig nu skulle han antagligen småflina lite förtjust då han vet hur jag går i gång just angående detta ämne. Men, det kommer bli för blodigt, så jag ska försöka hålla mig borta från tråden. Försöka.

Har av olika anledningar och tillika med stor entusiasm deltagit i en mångfald liknande diskussioner sedan högstadiet och det brukar bli ungefär samma utgång varje gång. Det är en suck fylld av empirisk erfarenhet som ljuder genom rummet och tillika är det känslan av vanmakt och meningslöshet vilket får mitt blod att koka då man försöker göra sig förstådd i vissa läger. Goddag Yxskaft, s a s.

Chrille sammanfattar det hela ganska bra och jag beundrar hans tålamod, vilket är en dygd. Att det klankas på dennes bruk av ord som "dj*vla" är väl ett tecken på oförståelse för oss obildade bonndj*vlar som inte är så fina i kanten. Valet av ordet ifråga gjordes förmodligen i egenskap av ett förstärkningsuttryck och intet annat. Att pudeln ifråga ser ut som en dyrkare av den svansbeklädde behöver ju inte betyda att han är det. För vi som känner Chewie vet att han är en rättskaffens man, även om han super som en kärring. Men folk i gemen, särskilt de gemena, är tämligen kvicka med att döma folk efter kläder, titlar eller utseende. Nåväl, att inte det uppfattades, ordvalets syfte, är märkligt då ämnet ifråga f ö kräver bra mycket mer av tråddeltagarnas små grå. Måhända är det så att när man inte har resurser att bemöta kärnfrågan får man istället gå på de små ovidkommande detaljerna, annars skulle ju tystnaden bli påtagligt pinsam.

Förutom "dj*vlar" är även uttryck som "oh herregud" användbara i vissa situationer. Med detta menas inte att man för ens en bråkdel av en sekund tror på skämtfiguren ifråga. Själv är jag en paradoxal kombination av en ateist med buddhistiska influenser och Arne Anka som ledstjärna.

Arne vet dessutom när det är läge att slänga sig med uttrycken...
 

Bifogat

  • arne2.jpg
    arne2.jpg
    133.2 KB · Visningar: 50

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
abstruse skrev:
Jag sitter här och kokar för stunden. Normalt sett brukar jag kunna göra mig förstådd och orden brukar sällan sina. Just nu är det dock en tämligen svavelstinn vokabulär som muttras på min sida bildskärmen och jag känner mig inte representativ nog språkligt sett för att föra en diskussion i detta ämne. Jag vet att skulle Gustav se mig nu skulle han antagligen småflina lite förtjust då han vet hur jag går i gång just angående detta ämne. Men, det kommer bli för blodigt, så jag ska försöka hålla mig borta från tråden. Försöka.

Har av olika anledningar och tillika med stor entusiasm deltagit i en mångfald liknande diskussioner sedan högstadiet och det brukar bli ungefär samma utgång varje gång. Det är en suck fylld av empirisk erfarenhet som ljuder genom rummet och tillika är det känslan av vanmakt och meningslöshet vilket får mitt blod att koka då man försöker göra sig förstådd i vissa läger. Goddag Yxskaft, s a s.

Chrille sammanfattar det hela ganska bra och jag beundrar hans tålamod, vilket är en dygd. Att det klankas på dennes bruk av ord som "dj*vla" är väl ett tecken på oförståelse för oss obildade bonndj*vlar som inte är så fina i kanten. Valet av ordet ifråga gjordes förmodligen i egenskap av ett förstärkningsuttryck och intet annat. Att pudeln ifråga ser ut som en dyrkare av den svansbeklädde behöver ju inte betyda att han är det. För vi som känner Chewie vet att han är en rättskaffens man, även om han super som en kärring. Men folk i gemen, särskilt de gemena, är tämligen kvicka med att döma folk efter kläder, titlar eller utseende. Nåväl, att inte det uppfattades, ordvalets syfte, är märkligt då ämnet ifråga f ö kräver bra mycket mer av tråddeltagarnas små grå. Måhända är det så att när man inte har resurser att bemöta kärnfrågan får man istället gå på de små ovidkommande detaljerna, annars skulle ju tystnaden bli påtagligt pinsam.

Förutom "dj*vlar" är även uttryck som "oh herregud" användbara i vissa situationer. Med detta menas inte att man för ens en bråkdel av en sekund tror på skämtfiguren ifråga. Själv är jag en paradoxal kombination av en ateist med buddhistiska influenser och Arne Anka som ledstjärna.

Arne vet dessutom när det är läge att slänga sig med uttrycken...

Jag väntar lite respons på mitt svar på hans inlägg. Eftersom du nu redan har skrivit i tråden e det försent att dra sig ur.... :rolleyes:
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Macho Woman skrev:
Varför har Martin och John fått uppfattningen att de flesta tror på något? Har ni frågat folk?
Människan har kanske evolverat fram just på grund av sin nyfikenhet, sin benägenhet att gå och grubbla på allting och ständigt söka svar. Varför faller äpplet när jag släpper det, varför regnar det? osv...

"Tro" och "gud" är bara meningslösa laddade ord som jag gärna inte beblandar mig med. Just i de grundläggande existentiella frågorna finns inga svar. Men frågorna är fortfarande intressanta.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top