Trummor

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Tjena visste inte vars jag skulle fråga så jag frågar här :D Ni verkar veta allt å lite till på sporthoj :tungan

Vet någon vars man kan köpa ett relativt bra å billigt trummset?

Spelade trummer några gånger på skolan och jag lyssnar på hård musik så det skulle va kul å lära sig spela trummer :yoparty

/Headbanger Ralle utan långt hår
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Inte begagnade skulle jag kanske ha skrivit :näsblod

Seriöst jag kan inte ett jota om trummer förutom att man kan slå på dom så gör dom ljud ifrån sig...
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Wolfen skrev:
....jag kan inte ett jota om trummer förutom att man kan slå på dom så gör dom ljud ifrån sig...

Det första man ska lära sig är att använda hörselskydd. Det gjorde inte jag, så nu har jag tinnitus.:huvet
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Wolfen skrev:
2623071 Inte begagnade skulle jag kanske ha skrivit :näsblod

Seriöst jag kan inte ett jota om trummer förutom att man kan slå på dom så gör dom ljud ifrån sig...

Du får bra mycket mer för pengarna om du köper ett fint beggat. Kolla www.musikborsen.se annars, de brukar ha hela set från ungefär femtusen och uppåt.

För 13 tusen får du en Bonhamreplika tillverkad av Maxtone....:)
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Chris Ash skrev:
2623125 Du får bra mycket mer för pengarna om du köper ett fint beggat. Kolla www.musikborsen.se annars, de brukar ha hela set från ungefär femtusen och uppåt.

För 13 tusen får du en Bonhamreplika tillverkad av Maxtone....:)


Lika jävla dyrt ändå :p Men ska kolla ändå
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
KÖP BEGGAT! ok om du vill lägga 20-80k på ett sätt men annars så får du bara trumsettet plexus från taiwan i plexi med plåtcymbaler.
det allra bästa om du ska ha ett bra sett till lite pengar är att köpa Yamaha, typ recording. De är skitbra trummor och kostar inte fan. DW är bäst men kostar där efter.
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Teo skrev:
2623592 KÖP BEGGAT! ok om du vill lägga 20-80k på ett sätt men annars så får du bara trumsettet plexus från taiwan i plexi med plåtcymbaler.
det allra bästa om du ska ha ett bra sett till lite pengar är att köpa Yamaha, typ recording. De är skitbra trummor och kostar inte fan. DW är bäst men kostar där efter.


Okej får kolla efter begagnade då, men vad ska man kolla efter då?? :va
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad vill du har för setup och för vilka pengar? Jag kan leta fram det Jag tycker är bäst i så fall.
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Teo skrev:
2623681 Vad vill du har för setup och för vilka pengar? Jag kan leta fram det Jag tycker är bäst i så fall.

Jadu jag vet inte riktigt, jag lär ju inte ska spela i nått band ändå:) Typ någe för nybörjare
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Wolfen skrev:
2623017 Tjena visste inte vars jag skulle fråga så jag frågar här :D Ni verkar veta allt å lite till på sporthoj :tungan

Vet någon vars man kan köpa ett relativt bra å billigt trummset?

Spelade trummer några gånger på skolan och jag lyssnar på hård musik så det skulle va kul å lära sig spela trummer :yoparty

/Headbanger Ralle utan långt hår

Själv har jag ett digitalt set (Roland TD-6KV) och det rekommenderar jag starkt. Tar liten plats, bor du i lägenhet kan du ändå spela hemma samt att man tröttnar helt enkelt inte på alla möjliga konfigurationer som finns. Det finns betydligt billigare på marknaden än mitt set men vill man ha kvalitét så kostar det lite mer förstås.
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Valen skrev:
2623784 Själv har jag ett digitalt set (Roland TD-6KV) och det rekommenderar jag starkt. Tar liten plats, bor du i lägenhet kan du ändå spela hemma samt att man tröttnar helt enkelt inte på alla möjliga konfigurationer som finns. Det finns betydligt billigare på marknaden än mitt set men vill man ha kvalitét så kostar det lite mer förstås.

Digitalt? vaaa?:tungan
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Wolfen skrev:
2623764 Jadu jag vet inte riktigt, jag lär ju inte ska spela i nått band ändå:) Typ någe för nybörjare

Varför ska du inte spela i ett band? Det är fånigt roligt...

Köp ett billigt digitalt set då, som valen säger, så kan du sitta och spela in dig själv i burken hemma och följa dina framsteg.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Wolfen skrev:
2623797 Digitalt? vaaa?:tungan

Kolla på blocket: http://www.blocket.se/li?q=*digit*+*trum*&ca=12_s&c=30&w=3

Idag är samplingarna så pass bra så de överträffar (alla billigare) akustiska trummor. Dessutom, om du ska spela i band, behöver inte alla andra anpassa volymen efter trummorna. Man kan t.o.m. repa i en lägenhet med anpassad volym. Om man spelar in mycket (som jag gör i min hemstudio) är det i princip omöjligt att få ett akustiskt set att låta bra. Mitt trumset går ner i en flyttkartong inklusive trumpall. Försök med samma sak med ett akustiskt. ;)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ska man bara lira lite på skoj är ett digitalt helt ok faktiskt! Kulatt lajja runt bland ljuden med och sen på nyare roland så finns det lite groove att lira till vilket är bra för att bli tajt.

Dock har digi trummer lite till över att önska i jämnförelse med ett bra accset. Det är en sak om du ska spela pantera då allt ändå är triggat men vill man ha bra trumljud är det bra mickade trummor + protools:D som gäller.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Teo skrev:
2623820
Dock har digi trummer lite till över att önska i jämnförelse med ett bra accset. Det är en sak om du ska spela pantera då allt ändå är triggat men vill man ha bra trumljud är det bra mickade trummor + protools:D som gäller.

Där håller jag inte med. Har en polare som har Ddrum4 med semiskinn & det är ingen som helst skillnad mellan dessa & aktustiska trummor. Mer än att hans ljud förstås är helt oslagbara i jämförelse. Sen kostar de förstås en slant (+ att de tyvärr inte tillverkas längre). Men TD-20 är i så fall ett mycket bra alternativ.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Valen skrev:
2623832 Där håller jag inte med. Har en polare som har Ddrum4 med semiskinn & det är ingen som helst skillnad mellan dessa & aktustiska trummor. Mer än att hans ljud förstås är helt oslagbara i jämförelse. Sen kostar de förstås en slant (+ att de tyvärr inte tillverkas längre). Men TD-20 är i så fall ett mycket bra alternativ.

Jag har själv Ddrum4 som Jag haft på vissa rep med ett coverband då Jag inte haft tillgång till mina andra trummor. Det går inte att jänföra med ett accset. där är skillnaden mellan ett bra sett och ett dåligt. Steve Smith körde endast en kaggemick och 2 overhead på siljianday i koncerhuset för ett gäng år sen och det är det bästa ljudet Jag någonsin har hört. (sonor designer)
dynamiken är värdelös i d-drum och crashkomp är omöjliga men de funkar till dansband och så´nt antar Jag.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Teo skrev:
2623845 Jag har själv Ddrum4 som Jag haft på vissa rep med ett coverband då Jag inte haft tillgång till mina andra trummor. Det går inte att jänföra med ett accset. där är skillnaden mellan ett bra sett och ett dåligt. Steve Smith körde endast en kaggemick och 2 overhead på siljianday i koncerhuset för ett gäng år sen och det är det bästa ljudet Jag någonsin har hört. (sonor designer)
dynamiken är värdelös i d-drum och crashkomp är omöjliga men de funkar till dansband och så´nt antar Jag.

Nu är jag överhuvudtaget inte ens trummis (trots att jag är rätt hygglig på att hålla takt) men om man ska se Wolfen's behov tror jag både du & jag svävar iväg ordentligt. Grabben ska ha ett enklare digitalt set som han kan lajja med. Akustiskt i motsvarande prisklass är inge bra, håller du med om det iaf?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det jag inte riktigt gillar med ett digitalt set är att eftersom nästan hela ljudet sitter i stockarna på trummisen så dödar man en hel del av det med digitala samplingar.

Men för Wolfens behov känns det klockrent, absolut.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top