Gustav O skrev:
2635547 Det beror på vilket sound d u menar
Ian Paices trumljud på "Stormbringer"-plattan enades vi om att ha som referensljud, det är sas vår "Holy Grail of sound".
Gustav O skrev:
2635547
men när du skriver snustorrt så blir ju rummet som du spelar in i superviktigt, det är det iofs alltid eftersom de bästa trumsounden får du med få mickar som du har antingen i en X formation strax bakom trummisens öron eller 2-4 m från setet. Sedan gäller det att ha en riktigt bra rörkompressor och komprimera skiten ur ljudet för att få det riktigt köttigt. Kan kompletteras med en mik på baskagge vid behov.
Här är lite av problemet, det är inte Abbey Road vi ska spela in i, utan en billig enkel demostudio, utrustningen som finns där är hursomhelst fullt tillräcklig med 70-talets mått mätt förutom just kompressorerna är jag rädd, de gamla rörhäckarna de hade då blåser bort det mesta, rummet är nog hyggligt torrt men inte supertorrt, kan man åtgärda isf med typ dämpande ytskikt? Tyvärr är det också ganska litet. Blir närmickning det enda vettiga alternativet?
Mickarna är bra grejor så där ska vi nog inte ha några problem.
Teo skrev:
2635824 sant, och ska man verkligen ha det där Thinlizzy-ljudet ska man nog satsa på antik inspelningsutrustning. Vi har digitaliserat sönder ljudet nu (även om Jag gillar cleant ljud). samma fenomen som att det låter sjuukt fläskigt med en LP i jämnförelse med CD, Allt "skit" är bortklippt på cd,n.
Åhh Brian Downey hade verkligen ett helt sanslöst trumljud, och vilken trummis sen, dagens trummisar verkar i mångt och mycket ha glömt vad dynamik betyder.
Antik inspelningsutrustning har vi lite, och lite är nyare, det blir liksom lite "tager vad man haver". Orgeln kommer tex inte vara en Hammond B3 stereokopplad till två gamla leslie som roterar med olika hastighet, utan en Nord Electro 73 linad rätt in i bordet(så mycket för 70-talet där) fast det låter jävligt bra och jävligt 70-tal ändå, så det finns alltid sätt som är bra utan att för den skull vara tidstypiska.