Trummor

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Alltså, en triggmick är egentligen inte en mikrofon utan en mojäng som talar om för midimodulen vilket ljud som ska spelas upp när man slår på trumman som är "mickad". Dvs du kan få det att låta som att någon skriker varje gång du slår på trumman, har inget med det riktiga ljudet att göra.

Triggers är trumljudets fördärv enligt mig, det har fan inte spelats inte mycket bra trumljud sen 1970-talet då Paice, Bonham,Powell och grabbarna mickade upp sina gamla Ludwig, Mapex och allt vad det var i gamla slott och trappuppgångar....
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Chris Ash skrev:
2625831 Alltså, en triggmick är egentligen inte en mikrofon utan en mojäng som talar om för midimodulen vilket ljud som ska spelas upp när man slår på trumman som är "mickad". Dvs du kan få det att låta som att någon skriker varje gång du slår på trumman, har inget med det riktiga ljudet att göra.

:gråta :gråta

Det var det jag misstänte.

Är ju uppväxt med Pantera, trodde dom var "äkta".
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lezo skrev:
2625596 Det att läxa upp alla noobs härinne...

hehe

Lezo skrev:
2625596
motta.bmp


Nu ser man iof bara halva setet hade 2 hängpukor och 1 golvpuka mer än vad som syns på bilder + en jäääääääävla massa cymbaler. Setet är ett Pearl EX limited edition som kostar 16.000 nytt dock lyckades jag pruta ner det till 10k helt nytt. Och du behöver ju bara ett litet set så du kan kanju komma undan runt ca 5k om du inte kommer hit och köper mitt nya sett :)

Ett beggat Yamaha är det bästa du kan få för lite pengar, hög kvalle, bra ljud, helt ok priser. Hade själv ett metalset som Jag sålde i våras. Sonor DesignerSeries 8,10,12,13,14 pukor squaresize, dubbla 20x18 kaggar, 4" plåtvirvel och 8" trävirvel, Det gick på närmare 85.000 när det var nytt. Nu siktar Jag på DW som är det bästa som finns.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
General E skrev:
2625840 :gråta :gråta

Det var det jag misstänte.

Är ju uppväxt med Pantera, trodde dom var "äkta".

Dom ÄR (var) äkta på många sätt :tummenupp

Paice är fan världens bästa trummis! fillet i strange kind of woman slår allt!

flockatatatata-fullededatta-fullededatta:yoparty
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Teo skrev:
2625841 Nu siktar Jag på DW som är det bästa som finns.

Fast det där är ju en fråga om smak, det är som att säga att "Gibson gör de bästa gitarrerna som finns", ja de är dyra och bra, men vissa föredrar säkert ett antikt Slingerland eller Akrylset från 1972...;)
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Så om man köper ett billigt digitalset så kan man få dubbeltramp (eller tom fyrdubbeltramp eftersom man bara har en pedal) ?

Spelade en del hel när jag var mindre, men hade aldrig dubbelpedal så jag kunnde inte köra dom riktigt snabba låtarna.


Edit: Och kan man koppla in en vanlig musikCD till hörlurarna som man hör samtidigt som man spelar?
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Teo skrev:
2625846 Dom ÄR (var) äkta på många sätt :tummenupp

Paice är fan världens bästa trummis! fillet i strange kind of woman slår allt!

flockatatatata-fullededatta-fullededatta:yoparty

Gah...Ian Paice är ständig källa till att jag och mina bandpolare skriker rätt ut i extas på våra fyllemöten.

Alla som är ens lite intresserade av trumlir, lyssna på "Lay Down, Stay Down", han är fan inte klok...
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
General E skrev:
2625856 Så om man köper ett billigt digitalset så kan man få dubbeltramp (eller tom fyrdubbeltramp eftersom man bara har en pedal) ?

Spelade en del hel när jag var mindre, men hade aldrig dubbelpedal så jag kunnde inte köra dom riktigt snabba låtarna.


Edit: Och kan man koppla in en vanlig musikCD till hörlurarna som man hör samtidigt som man spelar?

Japp, det kan man (alltså dubbelpedal och inkoppling av extern ljudkälla). Ytterliggare argument till varför digitala är bättre, åtminstone när det gäller möjligheten att öva var & när man vill.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Chris Ash skrev:
2625854 Fast det där är ju en fråga om smak, det är som att säga att "Gibson gör de bästa gitarrerna som finns", ja de är dyra och bra, men vissa föredrar säkert ett antikt Slingerland eller Akrylset från 1972...;)


inte riktigt sant. DW är de enda trummor tär de sätter ihop beställningarna (setten) med matchande hårdhet i stommarna mellan pukorna. Dvs träd som växt i utkanten av en odlig = porröst trä, innuti en odling =tätt trä. Vilket gör att man inte får tex en 14" puka som bara låter bra om den stäms högre än en 12" osv.

General E skrev:
2625856 Så om man köper ett billigt digitalset så kan man få dubbeltramp (eller tom fyrdubbeltramp eftersom man bara har en pedal) ?

Spelade en del hel när jag var mindre, men hade aldrig dubbelpedal så jag kunnde inte köra dom riktigt snabba låtarna.


Edit: Och kan man koppla in en vanlig musikCD till hörlurarna som man hör samtidigt som man spelar?

Det går inte att spela pantera med enkelpedal. alla balla grejjer är ju med dubbla.
 
Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Teo skrev:
2625879
Det går inte att spela pantera med enkelpedal. alla balla grejjer är ju med dubbla.

Någon som jobbar hårt med dubbelpedalen är trummisen i Dragonforce. Där går det undan.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Valen skrev:
2625876 Japp, det kan man (alltså dubbelpedal och inkoppling av extern ljudkälla). Ytterliggare 2 argument till varför digitala är bättre, åtminstone när det gäller möjligheten att öva var & när man vill.

Uj uj uj :yoparty Hur bra som helst om man bor i lägenhet och inte har tid för ett band!
Shit va gött och lattja på till Strength beyond strength, you could be mine, roots bloody roots, boots collins etc! :banan


Edit: A det e iofs klart att det kan bli svårt att köra dubbeltramp med enkelpedal iom att man vill ha ett enkelt tramp ibland också.
Jaja, får tjöpa dubbel till digitalsettet isf.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Valen skrev:
2625892 Någon som jobbar hårt med dubbelpedalen är trummisen i Dragonforce. Där går det undan.

ruskigt överreklamerade såsom det andra drakbandet, vadheterdomnuigen... Rapsody hehe. Ni skulle höra dessa live. Det finns bara ett sådant metalband Jag lystnar på nu mera och verkligen respekterar. Brasilianska "Angra" Satan vad de är bra. fast det är ju klart, visst sitter de och trampar kaggar, det kan man ju inte förneka.
 
Last edited:

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Den gången jag vet om jag ska köpa digitalt lr vanligt trumset kommer jag försöka lira till black å death metal... inte det lättaste skulle jag tro :/
 

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Teo skrev:
2625841 hehe



Ett beggat Yamaha är det bästa du kan få för lite pengar, hög kvalle, bra ljud, helt ok priser. Hade själv ett metalset som Jag sålde i våras. Sonor DesignerSeries 8,10,12,13,14 pukor squaresize, dubbla 20x18 kaggar, 4" plåtvirvel och 8" trävirvel, Det gick på närmare 85.000 när det var nytt. Nu siktar Jag på DW som är det bästa som finns.



Ett Sonor collector serien lr ett paerl mmx ska vara klart jämnför bart med Dw setten förutom då custom.
Det ultimata skulle ju va ha ett äkta Dw custom. Handbyggt, där du väljer vilka stommar du vill ha vilken tjocklek o.s.v det går lös på några hundre tussen så jag antar att du siktade på dom lite mer regionala setten som jag sa var jämnför bara med dom jag nämde ovan.

Ang yamha serju jag ingen andledning till att köpa kass och osmidig upphängning och alltmänt bökig hardwere. Pearl patenterade I.S.S system ärju det ultimata dock är det ju bara 2 krokar på Export series serien som den här killen sikta på. Sen finns det fler fördelar t.e.x att pearl har riktiga stommar i sina budget serier, medans yamha kör på pressad blandträ.


Hit me med ett svar.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lezo skrev:
2626486 Ett Sonor collector serien lr ett paerl mmx ska vara klart jämnför bart med Dw setten förutom då custom.
Det ultimata skulle ju va ha ett äkta Dw custom. Handbyggt, där du väljer vilka stommar du vill ha vilken tjocklek o.s.v det går lös på några hundre tussen så jag antar att du siktade på dom lite mer regionala setten som jag sa var jämnför bara med dom jag nämde ovan.

Ang yamha serju jag ingen andledning till att köpa kass och osmidig upphängning och alltmänt bökig hardwere. Pearl patenterade I.S.S system ärju det ultimata dock är det ju bara 2 krokar på Export series serien som den här killen sikta på. Sen finns det fler fördelar t.e.x att pearl har riktiga stommar i sina budget serier, medans yamha kör på pressad blandträ.


Hit me med ett svar.

Tyvärr är DW i en klass för sig. Alla har sina toppserier mmx,collector, starclassic, mm men Alla DW setten håller den höga standarden, faktiskt lite högre i och med stom-matchningen de är unika om. Jag har provat runt en hel del och Ljudmässigt går alla att fixa till men man förvånas över hu sjukt bra DW låter. Deras virvlar är helt sjuka. Utan jämförelse! Sonor har sina 20 tusenkronors kopparvirvlar med det är inte samma sak. en klassisk 5x14" trä låter helt underbart och är så jäkla dynamisk. Jag har alltid spelat Sonor och sista settet lät skitfint och Jag älskade min 4" plåtvirvel men efter att ha spelat ordentligt en gång på ett DW så sålde Jag mitt Designer Series.

Pacifictrummorna tillverkas av DW och med deras stommar, skillnaden är att MR DW himself inte personligen granskar stommarna.
 
Last edited:

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Teo skrev:
2627455 Tyvärr är DW i en klass för sig. Alla har sina toppserier mmx,collector, starclassic, mm men Alla DW setten håller den höga standarden, faktiskt lite högre i och med stom-matchningen de är unika om. Jag har provat runt en hel del och Ljudmässigt går alla att fixa till men man förvånas över hu sjukt bra DW låter. Deras virvlar är helt sjuka. Utan jämförelse! Sonor har sina 20 tusenkronors kopparvirvlar med det är inte samma sak. en klassisk 5x14" trä låter helt underbart och är så jäkla dynamisk. Jag har alltid spelat Sonor och sista settet lät skitfint och Jag älskade min 4" plåtvirvel men efter att ha spelat ordentligt en gång på ett DW så sålde Jag mitt Designer Series.

Pacifictrummorna tillverkas av DW och med deras stommar, skillnaden är att MR DW himself inte personligen granskar stommarna.



Okej. Du har inte checkat ludwig virveln på mb stora trum affär i sthlm? :brynad Aja hur som helst. Du är inte sugen av att köpa en piccolo virvel? :D
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Till syvende och sist handlar det ju om ens egna uppfattning om välljud. Det spelar ingen roll om ett instruments tillverkning varit övervakad av gud fader själv och träslagen varit från Mars om man inte tycker det låter bra.

Därför är det helt omöjligt att säga vilket märke trummor, gitarr eller whatever är bäst mer än för sig själv.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lezo skrev:
2627599 Okej. Du har inte checkat ludwig virveln på mb stora trum affär i sthlm? :brynad Aja hur som helst. Du är inte sugen av att köpa en piccolo virvel? :D


Ludvigs Ian paice signaturvirvel låter skitbra! Djup och i plåt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
2625831 Alltså, en triggmick är egentligen inte en mikrofon utan en mojäng som talar om för midimodulen vilket ljud som ska spelas upp när man slår på trumman som är "mickad". Dvs du kan få det att låta som att någon skriker varje gång du slår på trumman, har inget med det riktiga ljudet att göra.
Det är iofs en mikrofon men signaler förstärks inte utan går till den digitala enheten och används för att spela upp olika samplade ljud.

Chris Ash skrev:
2625831Triggers är trumljudets fördärv enligt mig, det har fan inte spelats inte mycket bra trumljud sen 1970-talet då Paice, Bonham,Powell och grabbarna mickade upp sina gamla Ludwig, Mapex och allt vad det var i gamla slott och trappuppgångar....
mapex spelade de nog inte eftersom det märket är ett budgetmärke som kom på 90-talet.
Ludwig, Slingerland, Rogers och Gretsch var the shit på den tiden.

Teo skrev:
2627455 Tyvärr är DW i en klass för sig. Alla har sina toppserier mmx,collector, starclassic, mm men Alla DW setten håller den höga standarden, faktiskt lite högre i och med stom-matchningen de är unika om. Jag har provat runt en hel del och Ljudmässigt går alla att fixa till men man förvånas över hu sjukt bra DW låter. Deras virvlar är helt sjuka. Utan jämförelse! Sonor har sina 20 tusenkronors kopparvirvlar med det är inte samma sak. en klassisk 5x14" trä låter helt underbart och är så jäkla dynamisk. Jag har alltid spelat Sonor och sista settet lät skitfint och Jag älskade min 4" plåtvirvel men efter att ha spelat ordentligt en gång på ett DW så sålde Jag mitt Designer Series.

Pacifictrummorna tillverkas av DW och med deras stommar, skillnaden är att MR DW himself inte personligen granskar stommarna.
Tycker inte man kan säga att DW alltid är bäst. Det är grymma trummor som funkar till mycket men ska man spela Jazz eller ett mer vintageljud så är de inte optimala.

Saknar fortfarande mitt Gretsch Silver Sparkle från 63. Iofs ett rött på bilden men det var såååå fint. :gråta.

Gretschredsparkle2.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top