Trummor

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Valen skrev:
2623874 Nu är jag överhuvudtaget inte ens trummis (trots att jag är rätt hygglig på att hålla takt) men om man ska se Wolfen's behov tror jag både du & jag svävar iväg ordentligt. Grabben ska ha ett enklare digitalt set som han kan lajja med. Akustiskt i motsvarande prisklass är inge bra, håller du med om det iaf?

Helt klart!

Chris Ash skrev:
2623942 Det jag inte riktigt gillar med ett digitalt set är att eftersom nästan hela ljudet sitter i stockarna på trummisen så dödar man en hel del av det med digitala samplingar.

+cymbaler, mm där ljudet "börjar om" varje gång man slår på dom vilket gör att det blir lite örnigt ljud. Man skulle ha en pad för varje nytt slag och en för slag på slag för att få till det någorlunda helt. Måste säga att rolands ljud på de nyare setten är klart bättre än mina D-Drums.
 
Last edited:

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Okej tackar för alla svar, för att försöka säga vad jag vill ha så vill jag inte ha nått jävla kasst skit, utan jag vill ha ett bra ljud så man kan lajja lite :D Digitala kanske är bra men hur pass bra??

/Ralle
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Wolfen skrev:
2623981 Okej tackar för alla svar, för att försöka säga vad jag vill ha så vill jag inte ha nått jävla kasst skit, utan jag vill ha ett bra ljud så man kan lajja lite :D Digitala kanske är bra men hur pass bra??

/Ralle

Du kommer tycka dom är heeelt ok! kolla på sådana med skinn i stället för gummipads. De är så nära riktiga trummor man kan komma.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Wolfen skrev:
2623981 Okej tackar för alla svar, för att försöka säga vad jag vill ha så vill jag inte ha nått jävla kasst skit, utan jag vill ha ett bra ljud så man kan lajja lite :D Digitala kanske är bra men hur pass bra??

/Ralle

Till viss del är det ju så att du får vad du betalar för och som sagt att mycket av ljudet sitter i trummisen, du kan inte lägga tretusen på ett trumset och förvänta dig att du kommer låta som Ian Paice direkt. Men vill du ha så bra ljud som möjligt för jättelite pengar så är digitalt bäst.

Teo skrev:
2623973



+cymbaler, mm där ljudet "börjar om" varje gång man slår på dom vilket gör att det blir lite örnigt ljud. Man skulle ha en pad för varje nytt slag och en för slag på slag för att få till det någorlunda helt. Måste säga att rolands ljud på de nyare setten är klart bättre än mina D-Drums.

Det är precis som digitala gitarrstärkare eller keyboards, det blir bättre och bättre samplingar och emuleringsalgoritmer hela tiden men ändå är det nåt som saknas hela tiden. Jag tror aldrig analoga och akustiska original kommer att kunna återskapas till 100% digitalt.

Men visst har det sina fördelar med digitala musikprylar, jag har dem själv, men jag har analoga old schoolprylar också, de kompletterar varandra sas.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Chris Ash skrev:
2624048
Det är precis som digitala gitarrstärkare eller keyboards, det blir bättre och bättre samplingar och emuleringsalgoritmer hela tiden men ändå är det nåt som saknas hela tiden. Jag tror aldrig analoga och akustiska original kommer att kunna återskapas till 100% digitalt.
.

Man kan jämnföra det med fuggar vs sprut. Ingen av mina nyare hojar (R1-04, cbr1000-04, gsxr1000-02 eller gsxr1000-03) har haft samma sköna gasrespons som min gamla hederliga R1-01 med fuggar.
:yoparty
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Okej då får det bli digitala då, men några tips på digitala som man ska kolla på då?
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Wolfen skrev:
2625388 Alla var ju svindyra :gnissla Lr det kanske är det dom går på?

TD-8 går direkt bort för din del - såvida du inte är en ny John Portnoy. TD-3 var riktigt högt pris på i blocketannonsen, kolla på http://www.slagverkskompaniet.se/ så ser du vad de kostar nytt. Jag kan rekommendera något enklare Yamaha-set, vad du däremot ska undvika är Medeli. Vet inte vilken prisnivå du tänkt dig men om du har lågt tak så får du heller inte särkilt bra akustiska trummor för den pengen. Tänk oxå på att allt är prutbart; har en annons funnits länge på blocket kan du tokpruta.
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Valen skrev:
2625489 TD-8 går direkt bort för din del - såvida du inte är en ny John Portnoy. TD-3 var riktigt högt pris på i blocketannonsen, kolla på http://www.slagverkskompaniet.se/ så ser du vad de kostar nytt. Jag kan rekommendera något enklare Yamaha-set, vad du däremot ska undvika är Medeli. Vet inte vilken prisnivå du tänkt dig men om du har lågt tak så får du heller inte särkilt bra akustiska trummor för den pengen. Tänk oxå på att allt är prutbart; har en annons funnits länge på blocket kan du tokpruta.

Okej ska kolla där då tackar :yoparty

Edit: Tips på digitala på blocket för under 4000 kr ? Tror inte jag kommer lägga ut mer än 4000 så det blir nog tak... Helst under 3500 :yoparty
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Valen skrev:
2625489 TD-8 går direkt bort för din del - såvida du inte är en ny John Portnoy

menar du DT´s trummis Mikes okände brorsa?:D Det är svårt att veta hur kräsen du är, vart du ska spela på dom osv. 4k kan du hitta hyfsade beggade acctrummor för men som sagt köp INTE nya saker för de pengarna vad du än ska ha.
 

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Det att läxa upp alla noobs härinne. The one and only om du ska trummor är www.slagverkskompaniet.se sköna killar med grymma priser. Och skadu börja lira KÖP INTE ett digitalt då tröttnar efter en vecka och sen så sjunker dom som allt annat digitalt nå sjukt i priser. Och att hitta hyfsade pearlset nytt/beg är inte så dyrt.
Kan langa 1 bild på mitt förra set

motta.bmp


Nu ser man iof bara halva setet hade 2 hängpukor och 1 golvpuka mer än vad som syns på bilder + en jäääääääävla massa cymbaler. Setet är ett Pearl EX limited edition som kostar 16.000 nytt dock lyckades jag pruta ner det till 10k helt nytt. Och du behöver ju bara ett litet set så du kan kanju komma undan runt ca 5k om du inte kommer hit och köper mitt nya sett :)
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Teo skrev:
2625576 menar du DT´s trummis Mikes okände brorsa?:D Det är svårt att veta hur kräsen du är, vart du ska spela på dom osv. 4k kan du hitta hyfsade beggade acctrummor för men som sagt köp INTE nya saker för de pengarna vad du än ska ha.

Ah, fick lite hjärnsläpp där. James LaBrie heter ju John & sen har vi även John Myang. Men naturligtvis heter kungen Mike & ingenting annat. :yoparty
 

Wolfen

Racer
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Vilhelmina
Hoj
Aprilia AF1 125 Sport -90
Okej nu fattar jag inte riktigt, ska jag köpa digitalt lr inte? Enligt de flesta (förutom lezo) så är ju digitalt bra..

Edit: Om inte digitalt så hittade jag ett på slagverkskompaniet,"Basix Classics", ett nybörjarset för typ 4000inkl frakt. Verkar vara bra lr har jag helt fel? :yoparty
 
Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Teo skrev:
2623820
Dock har digi trummer lite till över att önska i jämnförelse med ett bra accset. Det är en sak om du ska spela pantera då allt ändå är triggat men vill man ha bra trumljud är det bra mickade trummor + protools:D som gäller.

Kan du översätta accset och triggat till svenska?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top