Trummor

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Nån som har koll på att spela in trummor? Hur får man till 70-talets ljudideal? Alltså snustorrt och organiskt. Stämma ner setet till det i princip inte sjunger alls och använda få mickar, 2-3 stycken, är vad jag tror en bra början. Behöver man dämpa och vikta skinn och sånt?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
2634030 Nån som har koll på att spela in trummor? Hur får man till 70-talets ljudideal? Alltså snustorrt och organiskt. Stämma ner setet till det i princip inte sjunger alls och använda få mickar, 2-3 stycken, är vad jag tror en bra början. Behöver man dämpa och vikta skinn och sånt?
Det beror på vilket sound d u menar men när du skriver snustorrt så blir ju rummet som du spelar in i superviktigt, det är det iofs alltid eftersom de bästa trumsounden får du med få mickar som du har antingen i en X formation strax bakom trummisens öron eller 2-4 m från setet. Sedan gäller det att ha en riktigt bra rörkompressor och komprimera skiten ur ljudet för att få det riktigt köttigt. Kan kompletteras med en mik på baskagge vid behov.

Åter till rummet. ska det blir snustorrt måste rummet vara torrt för att det ska funka. Är rummet inte det så blir det närmickning men då får du en annan "Torrhet" i ljudet och det tror jag inte du är ute efter.

Angående trummorna kan du ju testa klassikern att inte ha underskinn. Slagskinnet är ju också viktigt. tex ä r dagens pin-stripe BAJS jämfört med för 10-20 år sedan. Skulle nog sikta in mig på tjocka coated skinn.

Gustav O skrev:
2635547 Det beror på vilket sound d u menar men när du skriver snustorrt så blir ju rummet som du spelar in i superviktigt, det är det iofs alltid eftersom de bästa trumsounden får du med få mickar som du har antingen i en X formation strax bakom trummisens öron eller 2-4 m från setet. Sedan gäller det att ha en riktigt bra rörkompressor och komprimera skiten ur ljudet för att få det riktigt köttigt. Kan kompletteras med en mik på baskagge vid behov.

Åter till rummet. ska det blir snustorrt måste rummet vara torrt för att det ska funka. Är rummet inte det så blir det närmickning men då får du en annan "Torrhet" i ljudet och det tror jag inte du är ute efter.

Angående trummorna kan du ju testa klassikern att inte ha underskinn. Slagskinnet är ju också viktigt. tex ä r dagens pin-stripe BAJS jämfört med för 10-20 år sedan. Skulle nog sikta in mig på tjocka coated skinn.
EDIT. Mikrofonerna ska vara bra rörmikrofoner, kondensatorer elelr bandmikrofoner. Dynamiska duger till närmikning men inte till det ni är ute efter.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gustav O skrev:
EDIT. Mikrofonerna ska vara bra rörmikrofoner, kondensatorer elelr bandmikrofoner. Dynamiska duger till närmikning men inte till det ni är ute efter.

sant, och ska man verkligen ha det där Thinlizzy-ljudet ska man nog satsa på antik inspelningsutrustning. Vi har digitaliserat sönder ljudet nu (även om Jag gillar cleant ljud). samma fenomen som att det låter sjuukt fläskigt med en LP i jämnförelse med CD, Allt "skit" är bortklippt på cd,n.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
2635547 Det beror på vilket sound d u menar

Ian Paices trumljud på "Stormbringer"-plattan enades vi om att ha som referensljud, det är sas vår "Holy Grail of sound".

Gustav O skrev:
2635547
men när du skriver snustorrt så blir ju rummet som du spelar in i superviktigt, det är det iofs alltid eftersom de bästa trumsounden får du med få mickar som du har antingen i en X formation strax bakom trummisens öron eller 2-4 m från setet. Sedan gäller det att ha en riktigt bra rörkompressor och komprimera skiten ur ljudet för att få det riktigt köttigt. Kan kompletteras med en mik på baskagge vid behov.

Här är lite av problemet, det är inte Abbey Road vi ska spela in i, utan en billig enkel demostudio, utrustningen som finns där är hursomhelst fullt tillräcklig med 70-talets mått mätt förutom just kompressorerna är jag rädd, de gamla rörhäckarna de hade då blåser bort det mesta, rummet är nog hyggligt torrt men inte supertorrt, kan man åtgärda isf med typ dämpande ytskikt? Tyvärr är det också ganska litet. Blir närmickning det enda vettiga alternativet?

Mickarna är bra grejor så där ska vi nog inte ha några problem.

Teo skrev:
2635824 sant, och ska man verkligen ha det där Thinlizzy-ljudet ska man nog satsa på antik inspelningsutrustning. Vi har digitaliserat sönder ljudet nu (även om Jag gillar cleant ljud). samma fenomen som att det låter sjuukt fläskigt med en LP i jämnförelse med CD, Allt "skit" är bortklippt på cd,n.

Åhh Brian Downey hade verkligen ett helt sanslöst trumljud, och vilken trummis sen, dagens trummisar verkar i mångt och mycket ha glömt vad dynamik betyder.

Antik inspelningsutrustning har vi lite, och lite är nyare, det blir liksom lite "tager vad man haver". Orgeln kommer tex inte vara en Hammond B3 stereokopplad till två gamla leslie som roterar med olika hastighet, utan en Nord Electro 73 linad rätt in i bordet(så mycket för 70-talet där) fast det låter jävligt bra och jävligt 70-tal ändå, så det finns alltid sätt som är bra utan att för den skull vara tidstypiska.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är väl bara att testa. Ett bra sett är att en person går runt i rummet med mikrofonerna och ni andra lyssnar i kontrollrummet och ser var ni hittar ett bra sound. Jag skulle inte dämpa trummorna för mycket utan kanske titta på att dämpa rummet lite mer med tyger tex, du vill ju ha en viss respons i basen vilket är det svåraste att ta bort men det vill du ju ha kvar.

Teo skrev:
2635824 sant, och ska man verkligen ha det där Thinlizzy-ljudet ska man nog satsa på antik inspelningsutrustning. Vi har digitaliserat sönder ljudet nu (även om Jag gillar cleant ljud). samma fenomen som att det låter sjuukt fläskigt med en LP i jämnförelse med CD, Allt "skit" är bortklippt på cd,n.
Det är lätt att skruva bort sig när det gäller ljud. Ofta är den enklaste lösningen den bästa.
Läste en intervju med en känd ljudtekniker om vilket som var hans bästa inspelning och han svarade när han spelade in Frank Sinatras sång. Eftersom Frank hade en perfekt mikrofonteknik så var miken kopplad till en rörförstärkare och sedan rakt ner på 2 tums bandet. Det blri inte bättre än så.

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
2635869 Det är väl bara att testa. Ett bra sett är att en person går runt i rummet med mikrofonerna och ni andra lyssnar i kontrollrummet och ser var ni hittar ett bra sound. Jag skulle inte dämpa trummorna för mycket utan kanske titta på att dämpa rummet lite mer med tyger tex, du vill ju ha en viss respons i basen vilket är det svåraste att ta bort men det vill du ju ha kvar.

Okej, tack för tipsen, ska bli kul att experimentera lite, det kryllar ju inte av ljudtekniker som är hemma på hur man gjorde 1972....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
2635896 Okej, tack för tipsen, ska bli kul att experimentera lite, det kryllar ju inte av ljudtekniker som är hemma på hur man gjorde 1972....
Jag vet ju inte hur de gjorde 1972, även om jag är gammal.
Så enkelt som möjligt och med så bra mikrofoner som möjligt - helst rör - är nog grunden. Jag skulle börja med att sätta mikrofonerna bakom/över trummisens huvud i en X/Y position. Då frå man ju det som trummisen hör så att säga. Komplettera med en baskaggemikrofon och fetingkompressor så har du ett bra utgångsläge. Fast är det Mapex funkar det nog inte ändå. ;)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
2636047 Jag vet ju inte hur de gjorde 1972, även om jag är gammal.
Så enkelt som möjligt och med så bra mikrofoner som möjligt - helst rör - är nog grunden. Jag skulle börja med att sätta mikrofonerna bakom/över trummisens huvud i en X/Y position. Då frå man ju det som trummisen hör så att säga. Komplettera med en baskaggemikrofon och fetingkompressor så har du ett bra utgångsläge. Fast är det Mapex funkar det nog inte ändå. ;)

Haha det är inte ett Mapex, fast jag vet inte riktigt vad det blir, något ihopplockat från olika set som låter bra. I grunden blir det nog mest ett Pearl Masters.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det bästa trumljud Jag har fått när Jag spelat in var hör och häpna men ett par isärplockade koss-hörlurar som mickar in till en stereoingång på en minidiskrecorder. den har inbyggd kompressor och ljudet blev helt otroligt. panorerat och världens fläsk i kaggen.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Teo skrev:
2636140 Det bästa trumljud Jag har fått när Jag spelat in var hör och häpna men ett par isärplockade koss-hörlurar som mickar in till en stereoingång på en minidiskrecorder. den har inbyggd kompressor och ljudet blev helt otroligt. panorerat och världens fläsk i kaggen.
:)

Vi fick kanonljud när vi mickade med två billiga ryska mikrofoner i replokalen. Genom en DBX166 kompressor rakt ner på band. Lät kanon.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Vi fick rätt sjysst ljud tycker jag, fast virveln var av piccolokaraktär så den fick vi köra lite EQ på, annars var det kaggemick på nån meters håll och överhäng.

Får se hur det låter efter mixning och mastring.....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
2642348 Vi fick rätt sjysst ljud tycker jag, fast virveln var av piccolokaraktär så den fick vi köra lite EQ på, annars var det kaggemick på nån meters håll och överhäng.

Får se hur det låter efter mixning och mastring.....
Då hade han stämt virveln fel då. ;)
Man kan nästan inte komprimera för mycket om man har en bra rörkompressor vid mixning.
Lycka till.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
2643081 Då hade han stämt virveln fel då. ;)
Man kan nästan inte komprimera för mycket om man har en bra rörkompressor vid mixning.
Lycka till.

Hehe, ja virveln var lånad, en sån där tunn sak i ögonlönn, väldigt rapp men mer metal än 70-tal. Fast den hade säkert gå att få rätt på med lite stämning, vår trummis kan iaf inte stämma ett trumset....:);)

Tyvärr hann vi inte med allt vad vi skulle så det blir en runda till i studion innan mixning.

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
none
Är de nån som har erfarenhet av Premier Artist serien??
är de bra grejjor??

Finns ju i lönn och björk , men björk gerväl ett mörkare schysstare ljud ;)

MVH
Björkman

Kessel

Finne (Jeppisbo)
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
mitt mellan två...
...999... skrev:
2645136 Är de nån som har erfarenhet av Premier Artist serien??
är de bra grejjor??

Finns ju i lönn och björk , men björk gerväl ett mörkare schysstare ljud ;)

MVH
Björkman

Stommarna är helt ok. Däremot har Premier tyvärr gått ifrån att använda stativ/hardware som i grunden var yamaha. Deras egna är av väldigt låg kvalitet, gängpaj och spruckna plastkulor till toms osv...

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
none
kollat lite mer på premier känns ungefär som de skulle va i stil me de ja hade innan.. kan ha fel men får de intrycket...

så ja fick funderingar på ett ludwig set iställe.. från 60 talet.. nån som vet nått om dom??

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Wolfen skrev:
2623017 Tjena visste inte vars jag skulle fråga så jag frågar här :D Ni verkar veta allt å lite till på sporthoj :tungan

Vet någon vars man kan köpa ett relativt bra å billigt trummset?

Spelade trummer några gånger på skolan och jag lyssnar på hård musik så det skulle va kul å lära sig spela trummer :yoparty

/Headbanger Ralle utan långt hår

Jag lirade trummor i 9år ... Körde på ett set som va kopierat av TAMA.s halv bra trummor... Funkade perfekt tror jag gav 9500kr för det. Bytte bara skinn och köpte en grymmare hi hat samt 2st cymbaler av märket zidjan...

ROCKADE FETT :yoparty

///Micke

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
...999... skrev:
2645620 kollat lite mer på premier känns ungefär som de skulle va i stil me de ja hade innan.. kan ha fel men får de intrycket...

så ja fick funderingar på ett ludwig set iställe.. från 60 talet.. nån som vet nått om dom??

Ludwig har ju i princip alla de stora spelat på. Bara det rättfärdigar ju ett köp. Fast sen beror det ju på vad du ska ha dem till, vill du efterlikna Ringo Starr eller någon annan 60-talstrummis ljudmässigt är de nog perfekta. Fast såna gamla trumset brukar vara ganska tysta, vilket iofs jag inte ser som något problem, bara jobbigt att skruva upp för att överrösta en högljudd trummis i en replokal.

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Jag sitter faktiskt med ett Ludwigset och en hög med Zildjian cymbaler. Jag har ju tänkt sälja grejorna men det svider i hjärtat att göra detta.....

//spenk

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Hoj
none
jao de e en riktig jungel med trummor måste ja säga...
...ja har då konstaterat att ja inte ska stress köpa.. utan lyssna runt å titta om ja fassnar för något.. men vem vet.. de första ja lyssnar på kan vara de ja faller för på en gång =P

spenk om du ska sälja...hör av dig ;)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...