TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2394956eller Jåke som kör utan bromsar :va
App, app....jag har visst bromsar.

Korta stunder emellanåt... :crash

Det går ju så bra att ta stöd mot diverse 750 & 900:eek:r som står å skräpar när man ska runt böjarna, så vad ska man egentligen med separata hejdare till
:D
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
t-rex skrev:
2394981 Det går onekligen fortare om man inte bromsar så förbannat hela tiden.
Visst, vågar man lita 100% på att de inte tjuvnyper när man drar handtaget i botten kan man slappna av lite mer också :tomten




Jag ska ta å byta luft i bromsarna ikväll så får vi se om det blir bättre, annars återkommer jag väl med inköpslista.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
www.kedo.de har en mycket smidig luftningsgrunka. Komemr inte ihåg vad den heter på tyska men den är en handpump med slangar etc för att lufta bromssystem. Funkar klockrent!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Gustav O skrev:
2395016 www.kedo.de har en mycket smidig luftningsgrunka. Komemr inte ihåg vad den heter på tyska men den är en handpump med slangar etc för att lufta bromssystem. Funkar klockrent!
Japp, kan tänkas bli en sån till vintern. Kostar ungefär 56 euro om jag inte minns fel. :tummenupp

Just nu får det nog bli manuellt luftbyte, förmodligen sitter det kvar i anslutningen vid pumpen. OM jag nu inte måste byta för pumpen är sliten, vilket jag inte utesluter med tanke på hur den ser ut...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Maestros...lite oljesnack! ...igen

När jag köpte henne så drack hon mycket olja...men som man lärde sig fort...dom gör det helt enkelt.
Nu är det dock som så att det går knappt åt ett skit längre! :confused:

Vet att det var 99% stads/finåkning innan mig...nu är det sällan som den luftas utan att klocka 180 iaf....kan det göra skillnad!?

Vet att jag läste att en snubbe på engelska hade lyckats pilla dit oljefiltret fel men hon gick ändå....??

Sen en fråga, den renade oljan går allra först till kopplingen va??

Glömde nämligen en liiiiiten bit originalpackning på kåpan vid lamellbytet vilket gjorde att det sipprade lite där vid hård körning....newbee! :D
Och den oljan var ljus o fin....medans den i "fönstret" är hyffsat brun/svart...

Ja vell, lite tankar och idéer vid tillfälle! :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2396812
...Oljefunderingar...
Jo, lite märkligt är det med oljeförbrukningen på våra traktorer. Jag märkte tidigare, och fick nog medhåll av Jåke (?), att de drar mer vid konstant varv, exempelvis långfärd i 130-140, än annars. Såg någon förklaring på det tyska forumet, varierande tryck/mottryck i vevhus/förbränningsrum skulle vara bättre för tätningen. Jag är nog inte helt med på resonemanget, men det kan stämma.

Oljan kommer nog inte först till kopplingen, det bör vara kammar och vev som får oljan först, men den landar ju "sist" i oljetanken, dvs det du ser i fönstret. Iofs borde väl oljan blandas relativt snabbt :va.

Froven skrev:
2394956 ...det vet ju alla att det går fortare med nya prylar.:tungan
...//P
Djefla tur att jag kontinuerligt investerar då, tänk så sakta det skulle gått annars :tungan
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2397167Jag märkte tidigare, och fick nog medhåll av Jåke (?), att de drar mer vid konstant varv, exempelvis långfärd i 130-140, än annars.
Mmm, märkte den tendensen klart. Men nu vete fanken längre, hade halvfullt vid koll i lördags, nu har jag kört 50 mil varav ungefär 16 på bana och jag har fyllt på 1 liter :va

Så mycket för att den drar mer vid jämn gas. Eller räknas "på" som jämn gas?

Jag har gett upp funderingarna kring det där och konstaterar bara att den drar olja, punkt slut. Det är bara att ha en flaska med sig om man ska längre sträckor.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2397262 Mmm, märkte den tendensen klart. Men nu vete fanken längre, hade halvfullt vid koll i lördags, nu har jag kört 50 mil varav ungefär 16 på bana och jag har fyllt på 1 liter :va

Så mycket för att den drar mer vid jämn gas. Eller räknas "på" som jämn gas?

Jag har gett upp funderingarna kring det där och konstaterar bara att den drar olja, punkt slut. Det är bara att ha en flaska med sig om man ska längre sträckor.
Väderberoende kanske :va, kolla med SMHI för att se hur mycket olja man ska ha med sig:hihi Nej, jag blir inte heller riktigt klok på det där, lika bra att skita i det. Vad ska man göra liksom, köra oljebesparande?

Har du luftat bromsarna nudå :7peta
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2397320Har du luftat bromsarna nudå :7peta
Nä, det sket sig. Hann inte med, jag blev kvar hos en kund till efter kl 19, sen var det dags att äta och fota lite nya bilder på salu-objektet osv... Samma gamla luft kvar, tyvärr betyder det att jag inte blir nåt snabbare heller då jag inte får köpa nya grejer förrän jag luftat enligt Mästermeken(TM) :D
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Min teori om oljeförbrukningen är att höga varv och mkt motorbroms drar mkt olja.

Alltså bankörning eller inspirerad landsvägskörning äter betydligt mer än touringfisande. Tom farsans R1150GS drog ohemult mkt olja på de norska serpentinvägarna och den brukar inte dra olja annars.

Eller om man säger det på ett annat sätt; om den drar mkt soppa drar den mkt olja oxå.

//P
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2398115 Min teori om oljeförbrukningen är att höga varv och mkt motorbroms drar mkt olja.
Förmodligen alldeles sant, men jag tycker inte 9000 rpm är så fastligt höga varv. Olle's MV Agusta 750 varvar 14000 utan att dra nämnvärt med olja. Juh.. :tomten

Apropå varv så hade jag en aha-upplevelse häromdagen. Har ni upplevt att hojen vägrar acca fast ni gasar och gasar? Förutom det vanliga alltså...
Tyckte hojen sackade fast jag vred på rullen och var väldigt fundersam till jag insåg att jag växlat ner en växel extra innan böjen, för att nån parkerat en Honda där, och nu i utgången inte hade mer varvräknare kvar på just den växeln :dummer

Vad krävs det för fart för att en Yamahakolv ska gå i omloppsbana?
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Froven skrev:
2398115 Min teori om oljeförbrukningen är att höga varv och mkt motorbroms drar mkt olja.

Alltså bankörning eller inspirerad landsvägskörning äter betydligt mer än touringfisande. Tom farsans R1150GS drog ohemult mkt olja på de norska serpentinvägarna och den brukar inte dra olja annars.

Eller om man säger det på ett annat sätt; om den drar mkt soppa drar den mkt olja oxå.

//P

Ännu mer märklisch då eftersom jag nästan BARA motorbromsar....
Temp ligger bra....och går pumpen så gör den.... :gnissla

Ett tips till tråden:
Köpte precis ett 3-slangs goodrich stålomspunnet på evilbay för strax under 50 pundare....fanns 3 kit kvar. Fast ni kanske vill höra om det är skit först eller inte! :D
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Killerwhale skrev:
2398166 Ännu mer märklisch då eftersom jag nästan BARA motorbromsar....
Temp ligger bra....och går pumpen så gör den.... :gnissla

Ett tips till tråden:
Köpte precis ett 3-slangs goodrich stålomspunnet på evilbay för strax under 50 pundare....fanns 3 kit kvar. Fast ni kanske vill höra om det är skit först eller inte! :D

Vad skall du med stålomspunnet till om du bara använder motorbromsen ?????

Goodrich är bra grejor.

//P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2398115 ...farsans R1150GS drog ohemult mkt olja på de norska serpentinvägarna och den brukar inte dra olja annars.
...
//P
Fast det beror väl på motorkonstruktionen, oljan rinner ju ner i cylindrarna när det lutas som det görs på Norges serpentinvägar... :tungan
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2398325 ....såg ett par keihin 39:eek:r på ebaj nyss, du gillade ju Peders video! :7peta
...visserligen för monster men TPS "fixen" verkar ju funka!
Tyvärr lever man i en starkt begränsad ekonomisk situation (om man säger) och just nu ligger jag i övertalning av mig själv om att jag har behov av nya bromsar. Så förgaseriet får vänta, men tack för tipset :)

Om jag lyckas få lite fler webbsajter gjorda under vintern och kanske bygga nåt nätverk nånstans kommer det att bli intressant igen. Eftersom jag insett att motorn måste isär ligger en trimning nära tillhands under de mörka månaderna...

Har inte du ett FP-kit till std-knasarna liggande förresten?


Killerwhale skrev:
2398402 ....är ju tvärkass och verkar inte komma upp.
Nån som sparat eller kommer ihåg TPS-modden?
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top