Jag var på väg att göra modden för några månader sen, men avstod, då jag saknade en kabelanslutning (VTA i skissen om jag inte missminner mig...). Jag tolkade också skissen som KW, att man skulle behålla alla anslutningar, men koppla på jordkabel. Engelsmannen slet helt enkelt bort den lilla anslutningen, och jordade stiften från CDI:n. Jag har för mig att hans sidostödsbrytare fortfarande funkade efter detta. I skissen står det ju att vissa stift i den stora kontakten ska lämnas "open", kanske därför?
Jag gjorde en "kaputtreparieren", då jag mekade med TPS:en, som fick till följd att den gick sönder. Enl. manualen så skall en trasig TPS innebära att tändningen förställs max. Under den perioden hade jag hojen på bänkning, och då såg kurvorna mer än bra ut. Varvräknaren var dock till mindre nytta.
Jag har inga som helst egna belägg för vad det ska göra, men det antas ge mer toppeffekt, och den kändes något rappare (inbillning?). Tändningen förställs vid ökade varv för att "hinna med", för mycket förtändning är ju å andra sidan kontraproduktivt. Tror inte att vår CDI gör några tokigheter för att passera några utsläpps- eller bullerbestämmelser vid olika växlar, eftersom det inte finns någon växellägeskoppling (som jag tror TDM:en faktiskt har?) Däremot kan det ju vara en lite speciell kurva för att åtgärda buller/utsläpp vid ett visst varvtal, och då borde man kunna vinna lite. Nackdelen med mer förtändning borde vara lite råare gång på lägre varv, och ev. lite mer svårstartad.
Jag har ännu inte fått tummen ur och bänkat, men när jag gör det ska jag efter att fuggarna är optimerade, be honom köra en provrepa med TPS:en urkopplad, så får vi svart på vitt.
Edit: KW, när du bänkar kan du väl göra samma sak, dvs ta en repa med TPS:En urkopplad?
Logiskt att modden ger störst ändring på lägre varv, eftersom den på högre varv ändå har max förtändning. Att den skulle gå mjukare låter dock lite galet, eller?