TRX-tråden

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Killerwhale skrev:
2392960 ...iaf i min zon....

Behöver inte bli så mycket mer pengar. Sålde min TRX för 42.000kr, Köpte min CBR 900RR-98, 2700 mil för 42.000kr. Försäkringen för TRXn kostade 3500kr hel/Hel när den stod på farsan. CBRn kostar på mig 6.500kr Hel/Hel genom Folksam/SMC försäkringen

Så matematiken säger att jag dubblat effekten nästan samt försäkringspremien, det är det värt :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jåke skrev:
2398464
Har inte du ett FP-kit till std-knasarna liggande förresten?


Nån som sparat eller kommer ihåg TPS-modden?

Jopps, jag har ett splirrans FP kit+deras nicklade e-rör...funderade på att lägga ut på evilbay men är det av intresse så är det ju bättre att grejjerna går runt här inne!


Jag har dom flesta bilderna sparade, det skumma är att snubben på engelska kopplade ur 2 kontakter och satte dom på minuspolen medans 2 snubbar i frankrike har gjort modden som kom från början så att säga.....lägga TILL 2 ledare till minus!
Bilderna som engelsmannen lade ut precis innan det forumet dök har jag på hemmaburken....kan lägga ut den i afton!
 

Bifogat

  • IgModTRX2.jpg
    IgModTRX2.jpg
    105.4 KB · Visningar: 71

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
one4fun skrev:
2398488 Behöver inte bli så mycket mer pengar. Sålde min TRX för 42.000kr, Köpte min CBR 900RR-98, 2700 mil för 42.000kr. Försäkringen för TRXn kostade 3500kr hel/Hel när den stod på farsan. CBRn kostar på mig 6.500kr Hel/Hel genom Folksam/SMC försäkringen

Så matematiken säger att jag dubblat effekten nästan samt försäkringspremien, det är det värt :)

Då får vi hoppas att du ligger före alla TRX:er på banan nästa säsong, allt annat kan ju bli penibelt....50hk är ju 50hk! :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Man får ha trimmat rätt friskt innan man får glädje av de extra 500 rpm eller ?

Vilken positiv effekt får man av att sätta fram tändningstimingen fullt ?

Vilken negativ effekt får man av att sätta fram tändningstimingen fullt ?

//P som är rätt nöjd med stödswitchen
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Froven skrev:
2398513 Man får ha trimmat rätt friskt innan man får glädje av de extra 500 rpm eller ?

Vilken positiv effekt får man av att sätta fram tändningstimingen fullt ?

Vilken negativ effekt får man av att sätta fram tändningstimingen fullt ?

//P som är rätt nöjd med stödswitchen

Jag har ju inte testat....än....men det jag läst mig till är att dom flesta tycker gången blir mjukare, den går bättre på låga varv. Dom flesta låter stödswitchen vara....behöver ju inte koppla ur den också.
Nackdelen verkar vara att den går lite varmare....
Får ta och testa nästa vecka.....frågan är bara på vilken av dom 2 versionerna man skall gå på! :confused:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2398513 Man får ha trimmat rätt friskt innan man får glädje av de extra 500 rpm eller ?

Vilken positiv effekt får man av att sätta fram tändningstimingen fullt ?

Vilken negativ effekt får man av att sätta fram tändningstimingen fullt ?

//P som är rätt nöjd med stödswitchen
Tror inte de gör nån skillnad alls, förutom att man vid tävling får lite mer utrymme att välja växel/utväxling.

Ingen, förutom att varvräknaren funkar som den ska trots att man tagit bort TPS:en.

Hojen går dassigt på tomgång och tappar möjligen lite under 3000 rpm.
Edit: Vilket är tvärt emot var Orca här ovanför påstår :va

Japp, den är bra. Jag har använt den ofta på senare tid :tummenupp
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag var på väg att göra modden för några månader sen, men avstod, då jag saknade en kabelanslutning (VTA i skissen om jag inte missminner mig...). Jag tolkade också skissen som KW, att man skulle behålla alla anslutningar, men koppla på jordkabel. Engelsmannen slet helt enkelt bort den lilla anslutningen, och jordade stiften från CDI:n. Jag har för mig att hans sidostödsbrytare fortfarande funkade efter detta. I skissen står det ju att vissa stift i den stora kontakten ska lämnas "open", kanske därför?

Jag gjorde en "kaputtreparieren", då jag mekade med TPS:en, som fick till följd att den gick sönder. Enl. manualen så skall en trasig TPS innebära att tändningen förställs max. Under den perioden hade jag hojen på bänkning, och då såg kurvorna mer än bra ut. Varvräknaren var dock till mindre nytta.

Jag har inga som helst egna belägg för vad det ska göra, men det antas ge mer toppeffekt, och den kändes något rappare (inbillning?). Tändningen förställs vid ökade varv för att "hinna med", för mycket förtändning är ju å andra sidan kontraproduktivt. Tror inte att vår CDI gör några tokigheter för att passera några utsläpps- eller bullerbestämmelser vid olika växlar, eftersom det inte finns någon växellägeskoppling (som jag tror TDM:en faktiskt har?) Däremot kan det ju vara en lite speciell kurva för att åtgärda buller/utsläpp vid ett visst varvtal, och då borde man kunna vinna lite. Nackdelen med mer förtändning borde vara lite råare gång på lägre varv, och ev. lite mer svårstartad.

Jag har ännu inte fått tummen ur och bänkat, men när jag gör det ska jag efter att fuggarna är optimerade, be honom köra en provrepa med TPS:en urkopplad, så får vi svart på vitt.

Edit: KW, när du bänkar kan du väl göra samma sak, dvs ta en repa med TPS:En urkopplad?

Logiskt att modden ger störst ändring på lägre varv, eftersom den på högre varv ändå har max förtändning. Att den skulle gå mjukare låter dock lite galet, eller?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jaha, då var det luftat igen. Inte f-n blev det bättre, snarare sämre. :mad: Ändå har jag gjort enligt konstens regler. Har aldrig haft såna här problem förr, inte ens när man var ung och grön och bytte slangar på sin gamla GPz1100 nån gång i forntiden :rolleyes:

Får jag köpa andra grejer nu?

Ni som har/har haft både original och R1-pump, är det samma behållare?
Killen här på SH som hade prylar häromdagen säljer pumpen men den var utan behållare...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jåke skrev:
2399998 Jaha, då var det luftat igen. Inte f-n blev det bättre, snarare sämre. :mad: Ändå har jag gjort enligt konstens regler. Har aldrig haft såna här problem förr, inte ens när man var ung och grön och bytte slangar på sin gamla GPz1100 nån gång i forntiden :rolleyes:

Får jag köpa andra grejer nu?

Ni som har/har haft både original och R1-pump, är det samma behållare?
Killen här på SH som hade prylar häromdagen säljer pumpen men den var utan behållare...

Jag har helt klart för mig att R6:ans jag har var både mindre och vinklad annorlunda....borde ju dock inte spela ngn större roll.

Bara en tanke...du ser ju ingen olja någonstans...kan det inte vara så att trycket går ur där uppe....alltså i din behållare? Vore ju trist och byta allt och sedan samma!
Hoppas du hittar felet för nu är jag nyfiken! :va
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2400218 Jag har helt klart för mig att R6:ans jag har var både mindre och vinklad annorlunda....borde ju dock inte spela ngn större roll.

Bara en tanke...du ser ju ingen olja någonstans...kan det inte vara så att trycket går ur där uppe....alltså i din behållare? Vore ju trist och byta allt och sedan samma!
Hoppas du hittar felet för nu är jag nyfiken! :va
Nja, burken är ju ansluten med en slang till pumpen, så jag inbillar mig att det inte kan ha nån betydelse, men man vet ju aldrig hur det är med fästena.

Visst, ingen vätska nånstans. Min misstanke från början var ju som du säger att pumpen är otät i packningarna och trycket går bakvägen tillbaka till vätskabehållaren istf ner i oken. Då är problemet löst med en ny pump oavsett om behållaren är med eller inte.

Det hoppas jag med, men jag är inte just nyfiken... :mad:

Lagom roligt ringa runt på Gixxer-annonser samtidigt som den egna hojen står i garaget utan broms. :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Killerwhale skrev:
2398501 Jag har dom flesta bilderna sparade, det skumma är att snubben på engelska kopplade ur 2 kontakter och satte dom på minuspolen medans 2 snubbar i frankrike har gjort modden som kom från början så att säga.....lägga TILL 2 ledare till minus!
Bilderna som engelsmannen lade ut precis innan det forumet dök har jag på hemmaburken....kan lägga ut den i afton!

Här är engelsmannens TPS mod!
 

Bifogat

  • tpsmod.jpg
    tpsmod.jpg
    139.3 KB · Visningar: 62

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jåke skrev:
2400236 Nja, burken är ju ansluten med en slang till pumpen, så jag inbillar mig att det inte kan ha nån betydelse, men man vet ju aldrig hur det är med fästena.

Visst, ingen vätska nånstans. Min misstanke från början var ju som du säger att pumpen är otät i packningarna och trycket går bakvägen tillbaka till vätskabehållaren istf ner i oken. Då är problemet löst med en ny pump oavsett om behållaren är med eller inte.

Det hoppas jag med, men jag är inte just nyfiken... :mad:

Lagom roligt ringa runt på Gixxer-annonser samtidigt som den egna hojen står i garaget utan broms. :)

Förstår det!
Frågar dock nyfiket vidare...du får ALDRIG stopp i handtaget eller? ...det bara sjunker in?
Annars har du ju den där med en stripe runt handtag/clipon över natten...
Har sökt lite google, det jag hittat är att detta är det mest ovanliga felet :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2400310 Förstår det!
Frågar dock nyfiket vidare...du får ALDRIG stopp i handtaget eller? ...det bara sjunker in?
Nja, när jag tar tag i handtaget är det som det ska. Det två-tre första sekunderna. Håller jag sedan jämnt tryck sjunker det in tills det tar i gasrullen. Om jag pressar mer eftersom, sjunker det fortfarande in men det dröjer lite längre än om jag bara håller i greppet.

Så jag klämde fast handtaget med buntband när jag gick från garaget men jag är rätt säker på att det inte tog många sekunder innan det var utan tryck.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2399998 Jaha, då var det luftat igen. Inte f-n blev det bättre, snarare sämre. :mad: Ändå har jag gjort enligt konstens regler. Har aldrig haft såna här problem förr, inte ens när man var ung och grön och bytte slangar på sin gamla GPz1100 nån gång i forntiden :rolleyes:

Får jag köpa andra grejer nu?

Ni som har/har haft både original och R1-pump, är det samma behållare?
Killen här på SH som hade prylar häromdagen säljer pumpen men den var utan behållare...
Jag har för mig att jag köpte min pump utan behållare också, och bara bytte. (Sorry KW, känns som jag säger emot dig i allt, inte illa menat :))

Jag hade otroliga problem när jag skulle byta vätska första gången, men det du beskriver låter orimligt. Vore det bara luft så ska ju den ta emot någon gång också, inte fortsätta att sjunka :va

Och för guds skull, om du köper R6/R1 pump, du måste ha deras handtag också. Trots att det är näst intill omöjligt att se någon skillnad, så kommer din handbroms att nypa efter några inbromsningar!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
...nån som behöver en uppsättning stålomspunnet till TRX:en? 500,- inkl alu-bultar och brickor :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2400348Och för guds skull, om du köper R6/R1 pump, du måste ha deras handtag också. Trots att det är näst intill omöjligt att se någon skillnad, så kommer din handbroms att nypa efter några inbromsningar!
Jo, jag har förstått det. Går det inte bara att ta fram filen och modda TRX-greppet lite (ja, jag vet att det är snikigt men jag måste ha belägg åxå)?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2400441 Jo, jag har förstått det. Går det inte bara att ta fram filen och modda TRX-greppet lite (ja, jag vet att det är snikigt men jag måste ha belägg åxå)?
Just så jag gjorde, funkar finfint. Men materialet är mjukt, så ta inte för mycket på en gång...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top