TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
2404920 Det låter ju intrestant tycker jag.
Tja, maja efterfrågade det i år. Nu har hon ju bytt ner sig hojmässigt men ska det bli nåt nästa år så tänkte jag det var lika bra att ta i lite mer...
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Killerwhale skrev:
2398507 Då får vi hoppas att du ligger före alla TRX:er på banan nästa säsong, allt annat kan ju bli penibelt....50hk är ju 50hk! :tummenupp


ja det får man ju hoppas.....Får jag bara köra in mig på hojen så kommer det nog gå bra, ska byta däck sitter bakelitpuckar på, känns inte helt hundra.....
Får börja tänka om nu när man kan varav mer än 8000..:tungan

Jåke skrev:
2398524 .. om rakan är tillräckligt lång, ja :tungan

Behövs väl inte så jätte lång raka för att komma ikapp och om en TRX....:D
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Så sitter åxå en annan i träsket.

Det kom en låda med posten häromdagen som visade sig innehålla diverse delar från en R1. Klockan 0935 i morse var det mekdags och 1,5 timme senare var hojen klar för avfärd, nu något blåare och alltså en hel del snabbare :D
 

Bifogat

  • 01.jpg
    01.jpg
    97.9 KB · Visningar: 60
  • 02.jpg
    02.jpg
    65.3 KB · Visningar: 53
  • 03.jpg
    03.jpg
    68.3 KB · Visningar: 61
  • 04.jpg
    04.jpg
    92.3 KB · Visningar: 66
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
2410524 Så sitter åxå en annan i träsket.

Det kom en låda med posten häromdagen som visade sig innehålla diverse delar från en R1. Klockan 0935 i morse var det mekdags och 1,5 timme senare var hojen klar för avfärd, nu något blåare och alltså en hel del snabbare :D

Träsket verkar ju ha lurat ner dig mkt tidigare med tanke på de oerhört blingblingaktiga gula stripesen.

Utlåtande ??

Varför behöll du inte de stålomspunna slangarna ??

//P
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2410687 Träsket verkar ju ha lurat ner dig mkt tidigare med tanke på de oerhört blingblingaktiga gula stripesen.

Utlåtande ??

Varför behöll du inte de stålomspunna slangarna ??

//P
Ja, jo den gula tejpen ja...:rodnar

Så här långt tycker jag bromsarna suger. De tappar visserligen inte verkan som det gjorde tidigare, men initialt bett var bättre innan bytet. Ingen definitiv bromspunkt nu och tveksam verkan i början. Väldigt långt "slag" i greppet. Jag har dock mina aningar om att det egentligen hör samman med:

  1. Beläggen är inte slitna med skivan och greppar inte optimalt
  2. Jag har kvar TRX-greppet (nerfilat) så stigningen stämmer inte
  3. "Gräsklipparbeläggen"
  4. Kan finnas luft kvar

Jag tog bort allt i ett slag för att minimera skruvandet, på det sättet behövde jag bara spilla bromsvätska när jag bytte behållaren och vi kunde åka en sväng innan det blev dags att vara hemma för annat.
Funderade på om jag skulle slänga på stålomspunna slangarna i vinter, men de blir så jäkla långa. Tycker de är i överkant längdmässigt med originalbromsar och på dessa ok sitter infästningen ännu högre... vi får se.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
2410727 Ja, jo den gula tejpen ja...:rodnar

Så här långt tycker jag bromsarna suger. De tappar visserligen inte verkan som det gjorde tidigare, men initialt bett var bättre innan bytet. Ingen definitiv bromspunkt nu och tveksam verkan i början.

Är det Hasses belägg är jag inte förvånad ärligt talat. Men TRXhandtaget eller R1handtaget ger likartade bromsar. Personligen gillar jag R1varianten bättre då den kommer närmare handtaget, så mina korta fingrar når fram.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
t-rex skrev:
2394352 Lufta igen.


Och igen.


Och köp nytt sedan.
Look who said it first... :hihi

Nytt i det här fallet lär väl vara nya belägg då...

Slaget blir ju längre iom mindre huvudcylinder, samma mängd olja (eller t.om mer?) som ska flyttas med mindre kolv. Det där med handtagsprofilen funderar jag på lite oxå, men nytt grepp är inte gratis heller, och känns inte såå bling. Skulle vara nåt nytt vikbart då...

Alltså, det känns ju skönt, på Monzta var jag långsam eftersom jag hade taskiga bromsar, på Mantorp för att jag hade nya bättre bromsar. Skönt med materialsporter, alltid nåt att skylla på :hihi
 

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 996S -01
Jåke skrev:
Tja, maja efterfrågade det i år. Nu har hon ju bytt ner sig hojmässigt men ska det bli nåt nästa år så tänkte jag det var lika bra att ta i lite mer...

Bytt ner mig....:smasha , den va inte snäll...

Jag håller mig iallafall till samma märke och eftersom jag JÄTTE-gärna åker till Montza igen så är du ursäktad :Bugar

/TRX kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat, den hojen lärde mig mycket/


:kär i (T) R6
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2411241

Alltså, det känns ju skönt, på Monzta var jag långsam eftersom jag hade taskiga bromsar, på Mantorp för att jag hade nya bättre bromsar. Skönt med materialsporter, alltid nåt att skylla på :hihi


You rock :yoparty :yoparty

Allvarligt, jag o Trex bytte handtag efter min lilla incident på Mantorp, det är/skall inte vara någon skillnad i slag/utväxling mellan TRX/R1, utan det är mer hur inställningarna passar handen. Jag upplever att TRX-handtaget tar längre ut än R1-ditot.

Eftersom jag lyckades smita från Belgien till Mantorp så kommer straffet nu. Avfärd 0500 imorgon till pommesfriteshelvetet..........
Tillbaka på fredag.

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2413618 Jag upplever att TRX-handtaget tar längre ut än R1-ditot.
//Peter
Oki, då bör det passa mina långa (klå)fingrar bättre med TRX-greppet :tummenupp

maja38 skrev:
2412969 Bytt ner mig....:smasha , den va inte snäll...
Hehe, den var kanske lite väl lättillgänglig. :)

Du får väl komma upp på sporthojskurs till våren istället nu när du kör "äkta" sporthoj :tummenupp
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det var tyst och lugnt på den här fronten, får väl försöka liva upp stämningen lite :tungan

Bänkade hojen i början på veckan. Jag trodde ju att den gick snålt, då jag kollat stiften efter konstens alla regler, men jag fick tji. Vi gick tillbaka till storlekarna som Topham rekommenderade efter förgasarrenoveringen... Kanske t.o.m. kunde ha gått ned något ytterligare i storlek för att få upp effekten än mer, men det avstod jag från, dels för att jag inte hade mindre munstycken, och dels för att det är skönt att ha lite marginal.

Tyvärr hade plsaten som smetats in i insugsrören delvis släppt, så den rev vi bort. Fin kant mellan toppen och insugsrören nu... Fixas i vinter, får väl svetsa upp rören.

Inga diagram att visa tyvärr, printern hade torsk på färg. Var lite missnöjd med resultatet trots att jag var förvarnad att bänken visar mycket konservativa värden (konstaterat 5-8% jmf med MC-handlare,). Runt 89 hkr som topp, och sämre vrid än vid bänkningen hos MC-varuhuset förra året. Sen den bänkningen har jag monterat helsystemet, tagit bort luftburken, satt dit trattar, bytt kolvringar, bytt till 520 kedja och plastat/portat insug- och svetsat och portat avgassidan på toppen. Bänkningen hos MC-varuhuset gav 85,6 :rolleyes: Skulle vara kul att åka dit och bänka för att se vilka glädjesiffror deras bänk skulle visa... Nåja, det viktigaste var att få air/fuel något sånär riktigt, och det är den nu. Nästa bänkning efter vinterns övningar kommer att göras på samma ställe.

Det värsta var att killen har en del goda idéer, vi diskuterade bl.a. att göra en ny megaluftburk med ram-air funktion :D En sån burk skulle byggas helt från scratch, och vara så stor så att fuggarna sitter inne i den. Får väl se, låter som mycket jobb, men visst, några kusar till vid toppfart skulle ju inte skada.

Sen har jag fått nys på en R7 gaffel (Öhlins) :yoparty. Frågan är vad det kräver för övriga delar, tänker framför allt på fälg, styrstamm lär få bytas i vilket fall som helst... Någon som vet om R1 fälgar passar, eller kanske t.o.m. original?

Var f.ö. på Sviestad i torsdags, helt otroligt, vi var 4 stycken som var där och körde mellan 9 och 16 :) Antingen har min stretching gett resultat, eller så har jag faktiskt blivit snabbare, jag kan numer stoltsera med ett skrapmärke på vänstra pucken :D (Mycket litet, men ändock...) Har planerat in säsongsavslutningen på Sviestad, då Jåke ska vara instruktör, hoppas kunna upprepa bravaden då...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2428687 Antingen har min stretching gett resultat, eller så har jag faktiskt blivit snabbare, jag kan numer stoltsera med ett skrapmärke på vänstra pucken :D (Mycket litet, men ändock...) Har planerat in säsongsavslutningen på Sviestad, då Jåke ska vara instruktör, hoppas kunna upprepa bravaden då...

En får änna gratulera..... E d säkert att herrn inte snubblat i gruset ????

När du nu väl fått i knät så kommer du snart att spana efter nya.....

Ärligt talat så tyckte jag inte att din gick så värst mkt bättre än en otrimmad dinosaur.... Tror det är ganska ineffektivt investerade pengar att försöka utöka effekten om man inte går Jocces väg med roterande ljuddämpare....

Men när man fått upp farten och kört om sin först GSCBXRZYFTZZZRRRRYFRRRCCZZ21111111100000000 så älskar man TRXen.

//Peter
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2429129 En får änna gratulera..... E d säkert att herrn inte snubblat i gruset ????

När du nu väl fått i knät så kommer du snart att spana efter nya.....

Ärligt talat så tyckte jag inte att din gick så värst mkt bättre än en otrimmad dinosaur.... Tror det är ganska ineffektivt investerade pengar att försöka utöka effekten om man inte går Jocces väg med roterande ljuddämpare....

Men när man fått upp farten och kört om sin först GSCBXRZYFTZZZRRRRYFRRRCCZZ21111111100000000 så älskar man TRXen.

//Peter
"Jag blev lika förvånad själv jag skulle bara rapa...". Målet har ju inte varit att skrapa, utan att köra snabbare, men lite kul var det ju.

Höll faktiskt en gammelblade och en nyare R1:a bakom mig (och lyckades till och med köra ifrån bladen i utgången på långa rakan och hålla honom bakom mig hela vägen :)), och det är ju alltid kul, särskilt som de båda hade slipade puckar :va Fast R1:an körde bättre och bättre under dagen och höll nog jämnt tempo vid slutet av dagen, och den 4:e piloten körde ifrån mig duktigt på en ZX9:a och även gammelbladen som han lånade. :rolleyes:

Trimning kostar, men det är kul. Visst, 10-15 kusar mer känns nog inte om man inte kör head to head i ren accelerationstest (med samma förarvikt, jag har ju lite handicap...), det är ju inte så att man baxnar när man vrider på rullen... Bättre att lära sig köra, och investera i kurser, men om man som jag har obegränsat med kapital, så varför inte göra båda :D Nån gång om en sådär 20 år blir jag kanske farlig, om jag inte fått demens innan dess...

Bästa investeringen skulle väl vara att lacka om den i blått, de är ju skitsnabba :rolleyes:
 
Last edited:

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Nu så...

...är Dino såld och Boris har flyttat in.

Dino och jag har haft långa samtal om det här med separation och till slut kommit fram till att vi ska gå skilda vägar. Vi har kört nästan 6.000 mil ihop. Ibland har jag trilskats och ibland Dino men mesta tiden har vi haft extremt roligt.

Boris är en GSXR 750-00, blå/vit. Vi har sedan i fredags lunch kört ca 100 mil (mesta delen i regn) och vi kommer bra överrens. Boris har några egenheter som jag försöker bemästra: Rör man gasen så går det fort som f-n på stört ...iallafall om man jämför med Dino...:confused: Dessutom har jag märkt att Boris svänger exakt där man säger att man vill svänga, konstigt.

displayimage.php


Nu får jag ju inte köra på Thunder Day nästa år men risken är stor att jag flaggvaktar :D Ni ska inte tro att ni blir av med mig så lätt :)
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Laila skrev:
2433024 ...är Dino såld och Boris har flyttat in.
...
Du ser klädsamt sorgsen ut på bilden. ;) Antar att du ler när hjälmen sitter på istället. Grattis till en snygg hoj, men som sagt, passa dig så inte du blir passerad av en grön humla!
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
HansJ skrev:
2433169 Du ser klädsamt sorgsen ut på bilden. ;) Antar att du ler när hjälmen sitter på istället. Grattis till en snygg hoj, men som sagt, passa dig så inte du blir passerad av en grön humla!


Humlor kan inte flyga men det har visst ingen talat om för den gröna :tungan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top