TRX-tråden

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Laila skrev:
2433024 ...är Dino såld och Boris har flyttat in.

QUOTE]

Tråkigt att höra men samtidigt roligt att du fortsätter med ditt liv >>framåt>> Inget fel på TRX men det finns annat i livet också.m.a.o sekundrar att tjäna på banan, lite mer fart på rakan (inga R1 som kör om rakan för att sedan korka i kurvan. Sålänge min är hel så kör jag något år till eller två Men det jag gillar med Touring hojen är att den står sig tätt på banan.:tummenupp
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Ang. Hastighetsmätaren

Hejsan

Mätte min hastighetsmätare med GPS i går, konstant visades hastigheten 8km för fort i förhållande till GPS:en, inte undra på att en del bakomvarande bilister blinkar med helljuset när man åker i 50km/h då verklig fart är 42....

Dessutom så la jag märke till något jag inte uppmärksammat tidigare, mellan siffrorna på hastighetsmäteren så finns det, som det ser ut, små fönster.
Dessa små fönster är lite olika i sin form, lite längre rektangulära i lägre hastighet, och så minskar de i sin storlek upp i hastighets området, tills det blir små, och den ovanför 140 ligger som en romb. Är det någon som vet vad dessa har för funktion

Jag inbillar mig att de skall lysa tex grönt, gult och rött för att visa när det är dags att växla, men jag vet inte. Jag sökte i handboken och i Hynes men hittade inget om dessa. Någon här som vet?

mvh NLX567
 

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 996S -01
Laila skrev:
2433024 ...är Dino såld och Boris har flyttat in.

Dino och jag har haft långa samtal om det här med separation och till slut kommit fram till att vi ska gå skilda vägar. Vi har kört nästan 6.000 mil ihop. Ibland har jag trilskats och ibland Dino men mesta tiden har vi haft extremt roligt.

Boris är en GSXR 750-00, blå/vit. Vi har sedan i fredags lunch kört ca 100 mil (mesta delen i regn) och vi kommer bra överrens. Boris har några egenheter som jag försöker bemästra: Rör man gasen så går det fort som f-n på stört ...iallafall om man jämför med Dino...:confused: Dessutom har jag märkt att Boris svänger exakt där man säger att man vill svänga, konstigt.

displayimage.php


Nu får jag ju inte köra på Thunder Day nästa år men risken är stor att jag flaggvaktar :D Ni ska inte tro att ni blir av med mig så lätt :)

Grattis Laila!!

Så det blev en GSXR...:tummenupp
Du och jag får väl turas om att flagga då...så kanske vi kan få lov att köra på söndagen:)

Min kära Berra och jag hade, vad det ser ut att bli, en kort men intensiv romans:näsblod (Han får domen på tisdag av Försäkringsbolaget :gråta ).
Bilar som kör vänstertrafik i dolda kurvor är inte att leka med, men tack vare all bankörning satt reflexerna där de skulle.

Lycka till med Boris!
:yoparty
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
maja38 skrev:
2436709 ...
Min kära Berra och jag hade, vad det ser ut att bli, en kort men intensiv romans:näsblod (Han får domen på tisdag av Försäkringsbolaget :gråta ).
Bilar som kör vänstertrafik i dolda kurvor är inte att leka med, men tack vare all bankörning satt reflexerna där de skulle.
...
Men vad 17? Antar (och hoppas) att det gick hyfsat för dig, eftersom du i alla fall kan skriva här? Nu har du ju chansen att köpa dig en ny TRX i stället...

nlx567 skrev:
...
Dessutom så la jag märke till något jag inte uppmärksammat tidigare, mellan siffrorna på hastighetsmäteren så finns det, som det ser ut, små fönster.
...
mvh NLX567
Aldrig sett eller tänkt på, men jag ska kolla i morgon! Ang. hastighetsmätaren, tänkl på att 60 eller 70 profil gör skillnad, vet inte vad du kör med.
 
Last edited:

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
HansJ skrev:
2437098 tänkl på att 60 eller 70 profil gör skillnad, vet inte vad du kör med.

60 profil, Jag tittade lite extra i dag på hastighetsmätaren och det kanske inte är förnster utan bara målat/färgat, det finns liknande sträck men inbördes symetriska i sin storlek på varvräknaren, om det ni inte är fönster utan bara målat/färgat, varför finns symbolerna alls på hastighetsmätaren?

Att det finns på varvräknaren kan väl kanske vara att det skall vara lättare att hålla koll på vart varvräknaren är eller så tyckte dom att det så snyggt ut

Men på hastighetsmätaren? varför lägga ned jobb på att ta fram en sådan
layout om det inte skall va till någon nytta?

mystiken tätnar, eller har någon ett bra svar?

nlx 567

Jo en sak till

Är det någon här som lämnat in sin TRX på någon verkstad och därefter blivit missnöjd med jobbet? altså är det någon verkstad man skall undvika.
Nu vill jag veta av er egna upplevda erfarenheter, inte hörsägen

Nu är det motormekaniska arbeten som avses, inte byta däck.....

mvh nlx 567
 
Last edited:

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 996S -01
HansJ skrev:
2437098 Men vad 17? Antar (och hoppas) att det gick hyfsat för dig, eftersom du i alla fall kan skriva här? Nu har du ju chansen att köpa dig en ny TRX i stället...


Jo, tack Hans!
:tummenupp och :tuttar , still going strong...

Provade på att känna hur det var att vara "blåögd" ett tag, men att de ska göra så jäkla ont...:tungan

Hm..kommer alltid att hålla TRX varmt om hjärtat men min kärleksaffär med
R6:eek:r är inte riktigt över än...så jag får väl vara flaggvakt på Thunderday:)
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
maja38 skrev:
2436709 Grattis Laila!!

Så det blev en GSXR...:tummenupp
Du och jag får väl turas om att flagga då...så kanske vi kan få lov att köra på söndagen:)

Min kära Berra och jag hade, vad det ser ut att bli, en kort men intensiv romans:näsblod (Han får domen på tisdag av Försäkringsbolaget :gråta ).
Bilar som kör vänstertrafik i dolda kurvor är inte att leka med, men tack vare all bankörning satt reflexerna där de skulle.

Lycka till med Boris!
:yoparty

Glad att det var hojen som fick mest stryk och inte du :pannkyss


Boris och jag har varit på Monzta idag. Kul? Japp!!

min.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Om man flaggvaktar på T-Day kanske man kan få vara med på nån av de andra dagarna extra billigt :tungan Förutsatt att det blir nån körning där uppe nästa år och jag hinner med att boka helg.

Se nu till att ta hand om Berra under vintern, maja :tummenupp

@Hans: Ähum, bromsar..... :D
Du minns de där beläggen jag fick av dig? Du trodde att deras tveksamma verkan kanske berodde på tröga kolvar i dina ok? Tror inte du har några problem med dina ok... Blev trots brist i kassan tvungen att köpa nya belägg nu efter Ronneby-resan i helgen. :gnissla

Var ner till SMC årsmöte, en resa på ca 130 mil t-o-r. Bromsverkan var rätt tveksam så länge det var torrt men det stannade åtminstone. Vilket ju är bättre än inte alls som jag hade innan...
På vägen hem var det blött konstant och regnade emellanåt. Det tyckte inte Lucas-beläggen om, minst sagt. Trots att jag tog i så det knakade i grejerna var det sämre än att bromsa med farsans BMW R90 från 74. Som en enkel kromad skiva med enkolvsok alltså :död

Så vi var upp till Monzta idag för att Laila skulle få känna på Boris och jag testa de nya bromsbeläggen. Laila och jag hade f.ö. hela banan för oss själva... :D

normal_P9060006.JPG


Nu snackar vi bromsar! Klar förbättring mot original, kanske inte så mycket i känslan som i hur de greppar med C-L beläggen. Med originalgaffel blir bromsarna nästan för mycket och hojen vill mest slå knut på sig själv, men visst kan man numer börja bromsa efter 50-metersskylten i slutet på älvrakan :yoparty

Har nog inte blivit skrämd av att det bromsat förut... :näsblod
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Keihins äntligen på....

Fem..!! ...timmar efter påbörjat skruvande kunde jag åka hem i regnet!

Problemen:
TPS:en satt helt överjävligt hårt och med torxskruv...med en pigg i! Vem fanken har sådana?
WD40 och banka in en mejsel efter WD´n verkat en stund....

Fattade inte hur man skulle få till gasvajrarna, helt plötsligt säkert 5cm för långa. Står på firman på eftermiddagen...inget annat färdmedel.... :näsblod

Fick modifiera dragavlastare i plast som vi har till en del kablage!
Blir till att försöka hitta rätt storlek på nipplar med skruv i så man kan korta ner dom.

Nåväl...spann runt som fanken i blötan på vägen hem trots nya qualifiers...pullar som jag de belluet instängd bland kallblod! :tuttar
Låter som.....ja...domedagen!

TPS fixen och upp på dynon så man får allt som det ska och detta blir RIKTIGT trevligt!! :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Killerwhale skrev:
2440397Fattade inte hur man skulle få till gasvajrarna, helt plötsligt säkert 5cm för långa.

Nåväl...spann runt som fanken i blötan på vägen hem trots nya qualifiers...pullar som jag de belluet instängd bland kallblod! :tuttar
Låter som.....ja...domedagen!
För långa wirar är väl ändå ett mindre problem? Bättre än för korta... Funkar det inte med att bara låta dem sticka upp i en extra stor krok vid styret eller dra dem en lite annan väg under tanken?

Låter bra, det ger ett rejält tillskott i andningen på hojen alltså :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
@NLX:
Jag kikade på hastighetsmätaren igår. Jag tycker det ser ut som utsmyckning, dvs en tjock linje som är en cirkel, och sen genombruten av siffrorna. Att markeringarna har olika storlek beror npg bara på att hastighetsangivelserna är olika stora. Men visst är det mysko, hur ofta tittar man inte på hastighetsmätaren, och ändå ser man inte egentligen hur den ser ut. Ett kul test, titta inte på ditt armbandsur, och försök komma ihåg om du har siffror, romerska eller arabiska, eller streck eller andra symboler?

Har du 60 profil så blir missvisningen ännu värre med 70 profil...

Ang. verkstäder, enda erfarenheten jag har är E&D MC i Stockholm, och jag var väl inte riktigt nöjd med hur en person där hanterade mig som kund. Arbetet och priset var annars OK. När du letar verkstad, tänk på att många MC-verkstäder lämnar bort arbetena till "riktiga" mekaniska verkstäder. Det lönar sig förmodligen att prata direkt med dessa istället för att gå omvägen via MC-verkstaden...

@Maja:
Gott att det gick bra ändå, viktigaste är ju att det gick förhållandevis bra och att du fortfarande kan och vill köra hoj!

@KW "jag de belluet" :va Är det bra eller dåligt? En kuse eller? (nej, har ingen koll öht :hihi) Som sagt, vi kollade på bänken om TPS fixen gav något, och det gjorde den (2-3 kusar), i vart fall på delgas och mellanregister. Det vi inte kollade var om det gav något på fullgas och mellanregister, testa gärna det när du kör din i bänk. En kul detalj, när vi bänkat klart, körde vi en sista repa då vi sprutat lite smörj på packboxar och kedja, och fick 3 häst till :hihi. Och då smörjer och rengör jag ändå min kedja hyfsat ofta. Scottoiler är kanske en vettig mod, åtminstone för gatåka...

@Jåke:
Undrar vad som hänt beläggen, kan inte tänka mig att Lucas gör så vansinnigt mycket sämre belägg. Om de blivit glasade, borde det inte bara vara ytskiktet, eller sätter det sig genom hela materialet? Jag hade bort beläggen och smärglade ytan för att försöka förbättra bromsverkan, men märkte ingen större skillnad. Får dock inte till några justa stoppies än, ska renovera oken i vinter tänkte jag. (Men det kanske är förarfel snarare än materialfel...) CL beläggen i kombination med R1 pumpen tycker jag annars ger mycket bra känsla!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2440964Om de blivit glasade, borde det inte bara vara ytskiktet....Jag hade bort beläggen och smärglade ytan för att försöka förbättra bromsverkan, men märkte ingen större skillnad. CL beläggen i kombination med R1 pumpen tycker jag annars ger mycket bra känsla!
Jo, det är ytan som blir hård. Men det sägs ju att då är de bara att slänga sen. Jag filade av dem jag med utan märkbart resultat. Det kan vara så enkelt att de inte passar med materialet i skivan.

Visst är det bra känsla! Hade rätt OK feeling i mina tidigare bromsar men detta är ju bättre såklart. Just nu är jag dock för impad av greppet för såpass lite ansträngning för att riktigt känna efter hur man kan finjustera, ska fundera på det lite mer de närmaste dagarna. En reflektion nu är att tidigare har framhjulet låst/studsat lite när jag bromsat sent, det gjorde det inte igår. Har förmodligen att göra med de stabilare oken.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Då jag ännu inte har förmånen(?) att köra en HD eller liknande skapelse är min begreppsvärl måhända inskränkt, men om HansJ och Jåke pratar om de detaljer som satt monterade på HansJ:s hoj på Thunderday i syfte att skydda skivorna från alla upptänkliga former av slitage förklädda till bromsbelägg, är dessa slagna på min bottenranking endast av farsans R69S med ChengChong-däck.

@HansJ
Knip om tanken, titta rakt fram, och framförallt släpp tanken på att du skall slå över. Om du skulle kunna se dig själv när du tror du skall slå över hade du fått åka ambulans till SÖS för akut skratttkramp/genant ångest.

En ganska kul övning är att åka rakt fram (på ett säket ställe förstås) och låsa framdäcket medvetet. Man kan köra LÅNGT med ett rykande framdäck. Aldrig testat med Rennsport/Racetech eller dess konkurrenter iofs.

//P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Såå djefla kass tyckte jag inte de var. (Min polare med GSX från 81 har varit mest imponerad av mina bromsar när han provkört :hihi, och jag har i lika mån varit minst imponerad av hans...) Jag vet att jag lyckades låsa framhjulet i slutet på Atorp-rakan med dem, så nog gick det att bromsa med dem, även om man fick ta i. Sen hör ju SBK3 beläggen till en annan värld...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jåke skrev:
2440911 För långa wirar är väl ändå ett mindre problem? Bättre än för korta... Funkar det inte med att bara låta dem sticka upp i en extra stor krok vid styret eller dra dem en lite annan väg under tanken?

Låter bra, det ger ett rejält tillskott i andningen på hojen alltså :tummenupp

Nej, "trissan" satt både högre upp och var mindre i omkrets vilket gjorde att det bara blev en massa mer vajer...hylsan är dock i bra längd fortfarande. Kapa o nippla så blir det fin fint....går lite trögt nu med mitt hemmabygge!

Porta, kammar o Zorst rör så andas det nog som det ska! ....fattar bara inte hur man skall lura besiktningen 2007! :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Icke prestandahöjande mod. Ingen aning om det blivit bättre, har inte kört med passagerare ännu... 3 cm högre, lite mjukare, och lite fattigare. 350:- för jobbet, och en begagnad passagerarsadel från ebay. Blev inte såå pjåkigt, eller?
 

Bifogat

  • DSCN7060.JPG
    DSCN7060.JPG
    57.8 KB · Visningar: 58
  • DSCN7061.JPG
    DSCN7061.JPG
    57.3 KB · Visningar: 61

maja38

Garanterat tjejkörd ;))
Gick med
19 Mar 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati 996S -01
Laila skrev:
2439406 Glad att det var hojen som fick mest stryk och inte du :pannkyss


Boris och jag har varit på Monzta idag. Kul? Japp!!

View attachment 161471

Tack Laila!

Jag blir bara såååå...avundsjuk av bilderna på banan....det ser ju grymt kul ut:yoparty

Han är riktigt snygg, Boris!! Gillar särskilt de vita fälgarna, de är läckra:tummenupp


Jåke/
Om man flaggvaktar på T-Day kanske man kan få vara med på nån av de andra dagarna extra billigt Förutsatt att det blir nån körning där uppe nästa år och jag hinner med att boka helg.

Se nu till att ta hand om Berra under vintern, maja

Hoppas verkligen det blir körning, nästa år! Det är väl inte så illa att byborna vill stoppa det??!!

Verkar som Berra kommer gå till de sälla jaktmarkerna:gråta
Men klart att de ska stå någon R6:a i garaget i vinter,
som jag får pussa på när suget blir för starkt.....:kiss
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej hej!

Hoppas det är ok med en TDM fråga här i TRX-forumet.

Var och testade en TDM igår som Farsan antagligen kommer att köpa till sig. Satt en Shark dämpare på. Alltså bara en dämpare. Orginal har väl TDM:en och TRX:en två dämpare? Var det något slags helsystem 2-1? Antagligen inte körd i bänk då jag tyckte det kändes som den hade nån liten svacka i registret. Annars fin motor.:tummenupp

Hur mkt skrämmer man upp motorn med blås, K/N och bänkning eller gör det inte så stor skillnad på paralelltwinen? Lite bättre gassvar hade inte heller varit fel tycker jag. Kräver det en portning av toppen?

Edit: årsmodell 99
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
matte_mannen skrev:
2448457 Hej hej!

Hoppas det är ok med en TDM fråga här i TRX-forumet.

Var och testade en TDM igår som Farsan antagligen kommer att köpa till sig. Satt en Shark dämpare på. Alltså bara en dämpare. Orginal har väl TDM:en och TRX:en två dämpare? Var det något slags helsystem 2-1? Antagligen inte körd i bänk då jag tyckte det kändes som den hade nån liten svacka i registret. Annars fin motor.:tummenupp

Hur mkt skrämmer man upp motorn med blås, K/N och bänkning eller gör det inte så stor skillnad på paralelltwinen? Lite bättre gassvar hade inte heller varit fel tycker jag. Kräver det en portning av toppen?

Edit: årsmodell 99
Visst är det OK! Jag har inte nån större koll på TDM:en tyvärr, men Jåke här har haft en tidigare, och borde veta lite mer. Det skiljer lite grann mellan TRX och TDM motorn, tror det är lite lägre komp. Liten svacka i mellanregistret låter normalt.

Att gissa på effektökning är svårt, då man ser många olika diagram, med tanke på att jag fick 3 hkr extra då vi smorde kedjan, så kan man ju fundera på hur MC-firmornas före/efter körningar görs... PM:a Jåke så får du nog bättre svar vad man "bör" göra på en TDM. Sen finns det visst ett TDM forum, har för mig att det heter nåt i stil med carpetdm?

/Hasse

@KW:
Har du hittat några stift till CDI-modden? Tänkte ta tag i det nu...

Hur har det gått med bänkningen? Nyfiken i en strut...

Kammar, har du undersökt mer, läste nåt på Max's forum. Vilka kammar ska man köpa för bäst mos i mellanregistret? Hur är det med lyft, måste man modifiera kolvar/ventilsäten för att få plast med original alt. 878-kolvarna?
/Hasse
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top