TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2451144
@KW:
Har du hittat några stift till CDI-modden? Tänkte ta tag i det nu...

Hur har det gått med bänkningen? Nyfiken i en strut...

Kammar, har du undersökt mer, läste nåt på Max's forum. Vilka kammar ska man köpa för bäst mos i mellanregistret? Hur är det med lyft, måste man modifiera kolvar/ventilsäten för att få plast med original alt. 878-kolvarna?
/Hasse

Neh, jag jobbar borta i 10 dagar nu så allt sånt ligger lågt...skall ju först och främst fixa till vajrar och den tillfälliga lösning jag gjorde på kylvattenreturen.

I mitt fall kommer det högst sannolikt bli att jag skickar till kentcams då deras ger mest mellan....dom nya fuggarna är något "tröga" mellan 3-6000....efter det kommer det massivt med kräm. ....därav är nog en bänkkörning på schemat också! ...skall se när snubben i F-berg kommer tillbaks från sina tävlingar, han har riktigt goda vitsord!
Har inte fått några indikationer att dom som kör med kent har gjort något annat än det vanliga...portning....borrning etc.

ps. "tröga" menas då jämfört med toppeffekten vilken är hemsk...men det bästa är nog dock att man kan gå ner på riktigt låga varv och sedan vrida rulle utan att det hoppar o hostar!!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
matte_mannen skrev:
2448457Orginal har väl TDM:en och TRX:en två dämpare? Var det något slags helsystem 2-1? Antagligen inte körd i bänk då jag tyckte det kändes som den hade nån liten svacka i registret. Annars fin motor.:tummenupp

Hur mkt skrämmer man upp motorn med blås, K/N och bänkning eller gör det inte så stor skillnad på parallelltwinen? Lite bättre gassvar hade inte heller varit fel tycker jag. Kräver det en portning av toppen?
Ja, bägge hojarna har 2 dämpare original, men TDM:en har en stor klump under motorn som sköter den egentligen dämpningen. Med singelburk är den borta då man kopplar mellanröret direkt på originalkrökarna under motorn.

Nej, knappast ett helsystem. Bilder på ett sånt finns här: http://www.r2d2.se/coppermine/thumbnails.php?album=16

Rätt gjord injustering med slipon, öppen luftburk kanske 2 hkr på topp men en grymt bättre effektkurva. Original går de för fett och andas alldeles för dåligt. Svackan går att justera bort om ni tar den till en bänkning. Då kommer ni antagligen att få ett riktigt gassvar åxå, för det ska det egentligen inte vara nåt fel på även om det inte är att jämföra med flatslide's...

Portning av toppen är naturligtvis roligt, men börja med att få bestyckningen rätt :tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Killerwhale skrev:
2451847 Neh, jag jobbar borta i 10 dagar nu så allt sånt ligger lågt...skall ju först och främst fixa till vajrar och den tillfälliga lösning jag gjorde på kylvattenreturen.

ps. "tröga" menas då jämfört med toppeffekten vilken är hemsk...men det bästa är nog dock att man kan gå ner på riktigt låga varv och sedan vrida rulle utan att det hoppar o hostar!!

Det skrivs för dåligt här nu!! :tuttar

Jahapp, då får man se hur länge skruvnipplarna håller...blev locktite på skruvar och "perma bond" på vajrar....bara att hålla tummarna!
Misstänker att man kan måttbeställa i framtiden!?

Hittade TPS diagnostiken i Haynes och mycket riktigt stod den fel....3000 ungefär. Ändrade och nu går den MYCKET bättre på lågt/mellan.

Skall man satsa på R1 gaffel o Öhlins bakdämp under "vintervilan" tro...

....jo förresten, vart håller alla hus?? ...eller är det bara så att allas bågar går fin fint för tillfället!? :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Killerwhale skrev:
2464519

Skall man satsa på R1 gaffel o Öhlins bakdämp under "vintervilan" tro...

....jo förresten, vart håller alla hus?? ...eller är det bara så att allas bågar går fin fint för tillfället!? :tummenupp

R1gaffeln är mest blingbling. Den är bättre helt klart men du uppnår samma effekt med riktiga fjädrar och olja.

Öhlinare bak är :yoparty :yoparty

(Fast R1gaffeln syns mer).

Inte för att vara tyken eller dryg, men har du kört din TRX överhuvudtaget ?
Lägg pengarna på däck och bandagar istället. Hojen blir aldrig snabbare än dess förare......

//Peter
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Froven skrev:
2464790 R1gaffeln är mest blingbling. Den är bättre helt klart men du uppnår samma effekt med riktiga fjädrar och olja.

Öhlinare bak är :yoparty :yoparty

(Fast R1gaffeln syns mer).

Inte för att vara tyken eller dryg, men har du kört din TRX överhuvudtaget ?
Lägg pengarna på däck och bandagar istället. Hojen blir aldrig snabbare än dess förare......

//Peter

Det är lugnt, tanken är att börja så smått på falken nästa säsong.
En av dom stora anledningarna till byte av gaffel fram är att något inte är helt rätt. Snubben som hade den innan hade lagt den på vänstersidan (i stort sett stillastående) men iom att det bara var liiiite skrap på ytterkant kåpa samt en femkrona på vänster dämp såg jag det som ok.
Svagt missljud fram och enligt vad jag kommit fram till med Haynes så är benet förmodligen något böjt på vänstersidan.

Billigare (och lättare) med thundercat och fjädrar med andra ord! Det skall helt klart övervägas!

....och jo, drygt 600 mil sedan slutet på april....utan att lämna storGBG! :va
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
...
Hojen blir aldrig snabbare än dess förare......
...
Humbug!






:hihi


apropå gaffel, racetech emulatorerna är att rekommendera, billigare och enklare med dessa, olja och fjädrar än R1-gaffel. Är gaffelbenen sneda så är valet iofs enklare...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2469990 @Jåke :

Jasså, nu är det dags ???
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=40445
//Peter
Fan vet... ångest är det iaf. Kom på häromdagen varför TRX:n är så skoj, motorn gör det till en fantastisk grushoj som man kan sladda ohämmat med utan att varva sig skitnödig!!! Dessutom varvar den juh närmare 1000 rpm in på rött på högsta växeln, vilket är rätt coolt...

Tyvärr börjar jag dock tröttna på av/på-läget vid bankörning, så alternativet kanske är att dra ner på den biten?

Är nog ganska riskfritt ändå, åtgången på TRX är ju inte så stor. Men det är byte eller trimma känns det som, och det senare brukar bli mycket dyrare än man tänkt :rolleyes:

Blev avrådd från tidiga Gixxers (pre -00), men tänkte att Blade borde gå...
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Froven skrev:
2469990 @Jåke :

Jasså, nu är det dags ???
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=40445
//Peter

Det var tråkigt, hoppas att du ångrar INNAN du sålt den, jag tycker i.o.f.s att hojen räcker ganska länge vid bankörning.
Man blir kanske omkörd på rakorna vid 200 km/h sen så kör man om alla igen.
rolig fight tycker jag.
det är inte tävling, det är inte ens träning som vi kör, det är nöje och vilken hoj har med känsla än en TRX?
Jag kör tätt med 748 och en sådan går fort, det beror mest på banan.
rätt bana så är TRX BÄST..............
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
2480837 Det var tråkigt, hoppas att du ångrar INNAN du sålt den...
Nu är frågan lite irrelevant helt plötsligt. Jag har gjort en s.k. ofrivilligt vikttrimmning av den, riktigt fort gick det alltså inte att köra en TRX runt Monzta på gat-däck... :crash

Inga stora skador, min utrusting värst utsatt egentligen men silvertejp räddade dagen. Hojen reste jag upp och körde vidare med, bara aningen bullrigare. :tummenupp


normal_DSC00216.JPG


@Anehall: Det måste varit nåt fabrikationsfel på de kraschpuckar jag fick, titta så den ena ser ut efter bara en liten stunds användning. Får man en ny på garanti? :D

normal_DSC00221.JPG
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ja, vi skall alla den vägen vandra....

Men jag håller med om Jocces kraschpuckar, de verkar mest vara blingbling :) :) .

Skämt åsido verkar de gjort sitt jobb och hojen verkar ha klarat sig hyfsat ?

//P
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2483437Skämt åsido verkar de gjort sitt jobb och hojen verkar ha klarat sig hyfsat ?

//P
Ljuddämparen har den värsta skadan, resten är bara skrapmärken. Utan kraschpucken hade det nog inte varit mycket kvar av oljepumpen med mera, som det är nu klarade jag mig med att slipa ner locket över pumpen nån millimeter :bow

http://www.r2d2.se/coppermine/thumbnails.php?album=20&page=2

Sensmoral: Försök inte byta spår för att ta en snabb hoj på insidan medan du ger fullt ut ur kurvan :rolleyes:
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jåke skrev:
2482318 Nu är frågan lite irrelevant helt plötsligt. Jag har gjort en s.k. ofrivilligt vikttrimmning av den, riktigt fort gick det alltså inte att köra en TRX runt Monzta på gat-däck... :crash

Inga stora skador, min utrusting värst utsatt egentligen men silvertejp räddade dagen. Hojen reste jag upp och körde vidare med, bara aningen bullrigare. :tummenupp


@Anehall: Det måste varit nåt fabrikationsfel på de kraschpuckar jag fick, titta så den ena ser ut efter bara en liten stunds användning. Får man en ny på garanti? :D

Den där var SERIÖST nerslipad!! :brynad
Bara du inte såg :angel flyga förbi så...
Trist när annonsen precis satts in!
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jåke skrev:
2482318 Nu är frågan lite irrelevant helt plötsligt. Jag har gjort en s.k. ofrivilligt vikttrimmning av den, riktigt fort gick det alltså inte att köra en TRX runt Monzta på gat-däck... :crash



Coolt! Nu ser den ut som min, samma sida fast jag har lagt min två gånger MED Jockes puckar, och jag glad för att dom satt där annars hade det blivit dyrt.
Köp nya puckar och kör vidare.

P.S tråkigt men kör man bana så skall man testa lite gränser, kunde varit värre;)

Edit: nu kollade jag på bilderna och din klarade sig betydligt bättre, dina delar sitter åtminstone kvar där dom skall vara, det mesta av blinkers och broms var bara skit och motorkåpan fick ett hål.
men lite meck så blev den som ny...
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top