TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ripnilpor skrev:
2508682 Hur lång tid efter det att man tömt förgasarna tar det att det rinner till igen så att man kan starta.

jag har bytt munstycken och försökte starta men batteriet togo slut.
Håller inte med Jåke, det borde gå rätt snabbt om allt är som det ska. (Hur mycket soppa rinner igenom förgasarna per minut när man kör 200 km/h?) Låter som något har blivit knas när du monterat ihop hojen...
Luktade det obränd bensin från ljuudämparen, tände den någon gång? Hade du plockat ur stiften? Alla slangar på plats?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
2509839(Hur mycket soppa rinner igenom förgasarna per minut när man kör 200 km/h?)
Inte samma sak, då sugs den ner av pumpen. När allt står stilla saknas suget. Ett par timmar var kanske att ta i, men det tar en liten stund för soppan att rinna ner genom pumpen och fylla förgasarna. Tror att CV är känsligare på detta än FCR :va

Iom att pumpen är tom på soppa drar den inget annat än luft heller under en bra stund, därav det trötta batteriet. Har varit med om det själv några gånger.

Det utesluter inte en glömd vacuumslang eller nåt annat som ställer till det... :mad:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2509886 Inte samma sak, då sugs den ner av pumpen. När allt står stilla saknas suget. Ett par timmar var kanske att ta i, men det tar en liten stund för soppan att rinna ner genom pumpen och fylla förgasarna. Tror att CV är känsligare på detta än FCR :va

Iom att pumpen är tom på soppa drar den inget annat än luft heller under en bra stund, därav det trötta batteriet. Har varit med om det själv några gånger.

Det utesluter inte en glömd vacuumslang eller nåt annat som ställer till det... :mad:
Visst fan, vi har ju soppapump också :rodnar Fast den borde ju fyllas rätt snabbt i PRI läget? Jmf när man får soppatorsk under körning, och slår på PRI/reserven? Jag har inte haft några såna bekymmer, annat än när jag klantat till det med någon slang som blivit felkopplad eller vikt sig. Tror nog att flatslidefuggarna är lika känsliga för tomt i flottörhusen som CV?

Kan ju vara en massa saker, kan kanske räcka att knacka till på förgasarna lite ingenjörsmässigt, flottörerna kan ju ha hängt sig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Undrar hur många som läser den här tråden egentligen, det verkar iaf vara bara några få inbitna som inte begriper bättre :rolleyes:

Sitter och funderar lite på hur många dagar/helger på Monzta jag ska boka nästa år, och eftersom jag i ett förvirrat ögonblick lyckades lova HansJ en till Thunder Day är det väl bäst jag preliminärfrågar lite bland de få stackare som fortfarande finns i tråden:

Finns det faktiskt nåt intresse för en Thunder Day 2007?

Det skulle i så fall vara samma helg, den första i juli (vet ej datum just nu)... vad jag däremot vet är att det kräver minst 20 deltagare och att decibelgränsen kommer att bli 96dB.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jåke skrev:
2513877 Undrar hur många som läser den här tråden egentligen, det verkar iaf vara bara några få inbitna som inte begriper bättre :rolleyes:

Sitter och funderar lite på hur många dagar/helger på Monzta jag ska boka nästa år, och eftersom jag i ett förvirrat ögonblick lyckades lova HansJ en till Thunder Day är det väl bäst jag preliminärfrågar lite bland de få stackare som fortfarande finns i tråden:

Finns det faktiskt nåt intresse för en Thunder Day 2007?

Det skulle i så fall vara samma helg, den första i juli (vet ej datum just nu)... vad jag däremot vet är att det kräver minst 20 deltagare och att decibelgränsen kommer att bli 96dB.

96dB och jag får agera dokumentärfilmare/pitcrew! ...men det blir nog bara sköj det med! :yoparty
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
HansJ skrev:
2509839 Håller inte med Jåke, det borde gå rätt snabbt om allt är som det ska. (Hur mycket soppa rinner igenom förgasarna per minut när man kör 200 km/h?) Låter som något har blivit knas när du monterat ihop hojen...
Luktade det obränd bensin från ljuudämparen, tände den någon gång? Hade du plockat ur stiften? Alla slangar på plats?
Det är nog bara så att sag har klantat arslet av mig.

Nu fungerar hojen med de nya styckerna, skrämmer lätt skiten ur folk som står vid busshållplatser om dom är i närheten av någon rondell eller rödljus.
den smäller och skjute avgasknallar då man motorbromsar, särkillt med lite pysgas, PANG.

Jo, klantet är att då kranen står ner (normal) eller upp (reserv) så kommer ingen soppa alls men är den i mitten som Jåke sa så går den.
Problemet kvarstår alltså, vilka slangar kan jag ha förväxlat?


Vem svarar först.........
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ripnilpor skrev:
2514448
Jo, klantet är att då kranen står ner (normal) eller upp (reserv) så kommer ingen soppa alls men är den i mitten som Jåke sa så går den.
Problemet kvarstår alltså, vilka slangar kan jag ha förväxlat?


Vem svarar först.........

Om du menar att det inte kommer nån sopp när du har tanken löst i läge ON/RES är det precis som det skall vara.

Har du kopplat in den slangen som sitter "bakom" kranen ? *Den sitter väldigt lurigt till tycker jag.

//P

Edit: Jag var först......

Jåke skrev:
2513877
Finns det faktiskt nåt intresse för en Thunder Day 2007?

Det skulle i så fall vara samma helg, den första i juli (vet ej datum just nu)... vad jag däremot vet är att det kräver minst 20 deltagare och att decibelgränsen kommer att bli 96dB.[/FONT]

Ja, intresse finns. Då kanske jag inte blir ensam om att ha orginalpiporna på nästa år ?????????

Får man vara med även om man inte har en dinosaur? Planer finns på något 4cylindrigt 600/1000 från samma tillverkare.

//P
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Froven skrev:
2514478 Om du menar att det inte kommer nån sopp när du har tanken löst i läge ON/RES är det precis som det skall vara.

Har du kopplat in den slangen som sitter "bakom" kranen ? *Den sitter väldigt lurigt till tycker jag.

//P

Edit: Jag var först......



Ja, intresse finns. Då kanske jag inte blir ensam om att ha orginalpiporna på nästa år ?????????

Får man vara med även om man inte har en dinosaur? Planer finns på något 4cylindrigt 600/1000 från samma tillverkare.

//P
Nej, det kommer ingen sopp då jag kör, jag har startat och kört iväg på mittenläget (PRI) och testar sedan med ON och RES och det lirar INTE (den dör). slangen bakom för jag kolla, jag har pluppat i alla slangar tror jag.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jåke skrev:
Finns det faktiskt nåt intresse för en Thunder Day 2007?

...


På a svarar vi b, och på b svarar vi jajjemän, helt klart.

På c måste vi dock slänga in en liten varning för hur många cylindrar som skall användas nästa år :-(. Vi får väl se vad som händer, men är det körning av så kommer jag såvida jag inte är död.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ripnilpor skrev:
2514500 Nej, det kommer ingen sopp då jag kör, jag har startat och kört iväg på mittenläget (PRI) och testar sedan med ON och RES och det lirar INTE (den dör). slangen bakom för jag kolla, jag har pluppat i alla slangar tror jag.

Min hoj är hos RN service för lite kosmetisk uppgadering så jag kan inte kolla, men det är väl 4 slangar på tanken ?

En till pumpen direkt från kranen, en bakom som suger vakuum från insuget nånstans tror jag, och 2 helt överflödiga slangar som går neråt och slutar under svingen.

Om du skulle växlat pump och vakuumslangen borde den inte gå alls.
Tror stenhårt på vakuumslangen.
//P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kan vara så enkelt att du klämt/vikt vakuumslangen, dvs den slangen som kommer från insuget och går till soppapumpen...

Thunderday är klart på!

@KW, det löser du med lite klur!

@De ofrälse: banvakter är ju alltid efterfrågade... :arsele
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2515178
@KW, det löser du med lite klur!

Jorå, vi får väl se vad som händer när jag svetsar dit "super cans" grejjen från motospeed....skall ju minska vibrationer OCH ljudnivå.
IOFS så har jag frågat rörkrökaren som skall göra nya pipor om en dB killer insats....typ...

....fast jag är nog alldeles för rädd att lägga ner den, kommer vara nylackad då ju! :näsblod
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2516712 Jorå, vi får väl se vad som händer när jag svetsar dit "super cans" grejjen från motospeed....skall ju minska vibrationer OCH ljudnivå.
IOFS så har jag frågat rörkrökaren som skall göra nya pipor om en dB killer insats....typ...

....fast jag är nog alldeles för rädd att lägga ner den, kommer vara nylackad då ju! :näsblod
Super Cans? :va Vad är det för något?

dB killer är bra att ha, mycket smidigare än att byta system. Fick ett tips om att styra ned avgaserna i backen, så slås bullret sönder ytterligare. Jag har en halvmeter flexibelt ventilationsrör, som jag haft med på någon bankörning, som jag i nödfall skulle dra fast med slangklämmor och vika ned öppningarna mot backen. Lär ju inte se klokt ut, men vad gör man...

Kör du efter mig så kommer du inte att klota, det går så lugnt och fint när jag tourar runt :hihi. Annat med de andra hetsporrarna...

Har idag fått Performance Bike numret med Honk's fixade TRX i. Typiskt nog så var numret försenat, det enda som jag verkligen suktat efter... Fanns ute i handeln här i Stockholm i går. Jag har i alla fall scannat in 4 sidor till PDF dokument. Ingen idé att försöka lägga upp dem här, blir alldeles för dålig kvalitet, men om nån vill ha dem, så kanske Jåke är snäll och hostar dem? (Men jag har i vanlig ordning ätit upp UID och PWD...)

@Jåke:
Vad då, dumma idéer? Säger man A så...
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke ansåg att vikt/effekt-ratiot var felaktigt på hans hoj så han efterlyste dumma idéer för att lätta den.
Tyvärr kom jag inte på något som var ens semirealistiskt att genomföra.

@Hasse: Vi skall alla äta grus.........


//P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2517319 Jåke ansåg att vikt/effekt-ratiot var felaktigt på hans hoj så han efterlyste dumma idéer för att lätta den.
Tyvärr kom jag inte på något som var ens semirealistiskt att genomföra.

@Hasse: Vi skall alla äta grus.........


//P
Jo, det är möjligt, men i min utvecklingsplan som snabbåkare, så är det inplanerat först sisådär 2012...

Lättning, jo det vore intressant :tummenupp. Det värsta är väl att det kostar, samt att för vissa av oss så skulle kanske fokus riktas på det egna jaget i första hand, en personlig lättning skulle nog vara nyttig ur många aspekter :rolleyes:

På min önskelista står ett par lättare fälgar i alla fall, positiv effekt på fjädring, gyrokrafter och vikt/effekt... Var det Max som hade satt i ett betydligt lättare batteri, som mot all förmodan funkade i dagligt bruk också? Finns nog mycket att göra om man börjar fundera, vad heter Ducatitysken, Durban eller nåt, som har koll på varje grams viktminskning på sina hojar. Lagom besatt :hihi
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
HansJ skrev:
2517405 Jo, det är möjligt, men i min utvecklingsplan som snabbåkare, så är det inplanerat först sisådär 2012...

Lättning, jo det vore intressant :tummenupp. Det värsta är väl att det kostar, samt att för vissa av oss så skulle kanske fokus riktas på det egna jaget i första hand, en personlig lättning skulle nog vara nyttig ur många aspekter :rolleyes:

På min önskelista står ett par lättare fälgar i alla fall, positiv effekt på fjädring, gyrokrafter och vikt/effekt... Var det Max som hade satt i ett betydligt lättare batteri, som mot all förmodan funkade i dagligt bruk också? Finns nog mycket att göra om man börjar fundera, vad heter Ducatitysken, Durban eller nåt, som har koll på varje grams viktminskning på sina hojar. Lagom besatt :hihi

På tal om vikt, så va jag och vägde min med nästan full tank och vågen stannade på 189 kg.
Någon som har koll på vad en TRX väger med alla vätskor? torrvikt uppges som 188 kg.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Peder Rosberg skrev:
2518419
Någon som har koll på vad en TRX väger med alla vätskor? torrvikt uppges som 188 kg.
Har ingen uppmätt siffra, men en kvalificerad gissning landar i trakterna runt 210-212 kg.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2517405

På min önskelista står ett par lättare fälgar i alla fall, positiv effekt på fjädring, gyrokrafter och vikt/effekt... Var det Max som hade satt i ett betydligt lättare batteri, som mot all förmodan funkade i dagligt bruk också? Finns nog mycket att göra om man börjar fundera, vad heter Ducatitysken, Durban eller nåt, som har koll på varje grams viktminskning på sina hojar. Lagom besatt :hihi

Läste ett test av kolfiberfälgar i PB för några år sedan. De kostade 30´och vägde i princip 0.

Enligt testarna var det värt varenda krona och gav betydligt mer "effekt" än att plöja ner det dubbla i motorn.
Mycket mer svängvillig hoj,mer acc och lättare att bromsa.

Fast coolfaajbeerfälgar verkar lite sköra att använda till vardags.

Du får lägga in om högre veckopeng hos regeringen.....

//P

Jåke skrev:
2518587 Har ingen uppmätt siffra, men en kvalificerad gissning landar i trakterna runt 210-212 kg.

Antar att du menar med de Japanska kvalitetsstålsljuddämparna monterade.
Man sparar ju lätt 15 kg på att byta dem mot cooolfaajberburkar, och om man dessutom kör enkelpipigt som vissa lär det bli något kilo till.

Peders hoj är grymt snygg, riktigt j**la snygg. Men så värst mkt lättare än någon annan med slipon tror jag inte den är.

//P
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2517036 Super Cans? :va Vad är det för något?

http://www.motospeed.se/fs_.asp?htt...p?web_benamn=Tuning&varugrnr=303&webmeny_nr=1

....smart det där med att rikta ljudet neråt faktiskt!! :tummenupp
....fast det låter rätt bra under tanken också med keihin 41orna! :yoparty

HansJ skrev:
2517405 Jo, det är möjligt, men i min utvecklingsplan som snabbåkare, så är det inplanerat först sisådär 2012...

Lättning, jo det vore intressant :tummenupp. Det värsta är väl att det kostar, samt att för vissa av oss så skulle kanske fokus riktas på det egna jaget i första hand, en personlig lättning skulle nog vara nyttig ur många aspekter :rolleyes:

På min önskelista står ett par lättare fälgar i alla fall, positiv effekt på fjädring, gyrokrafter och vikt/effekt... Var det Max som hade satt i ett betydligt lättare batteri, som mot all förmodan funkade i dagligt bruk också? Finns nog mycket att göra om man börjar fundera, vad heter Ducatitysken, Durban eller nåt, som har koll på varje grams viktminskning på sina hojar. Lagom besatt :hihi

Jag har lite kommunikation med dessa:
http://www.hyperplates.com/
Minska gyrot i motorn är nog ett rätt bra sätt att få billiga hk....
Tyvärr så fattade dom inget när jag nämnde TRX, men nu har jag svarat att TDM är samma skit så vi får se vad dom kan få till....
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top