TRX-tråden

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Froven skrev:
2518941 Läste ett test av kolfiberfälgar i PB för några år sedan. De kostade 30´och vägde i princip 0.

Enligt testarna var det värt varenda krona och gav betydligt mer "effekt" än att plöja ner det dubbla i motorn.
Mycket mer svängvillig hoj,mer acc och lättare att bromsa.

Fast coolfaajbeerfälgar verkar lite sköra att använda till vardags.

Du får lägga in om högre veckopeng hos regeringen.....

//P



Antar att du menar med de Japanska kvalitetsstålsljuddämparna monterade.
Man sparar ju lätt 15 kg på att byta dem mot cooolfaajberburkar, och om man dessutom kör enkelpipigt som vissa lär det bli något kilo till.

Peders hoj är grymt snygg, riktigt j**la snygg. Men så värst mkt lättare än någon annan med slipon tror jag inte den är.

//P

Tackar för dom orden:tummenupp och jag tror att du har rätt i att den största viktvinsten ligger förmodligen i att byta rykrören.
Vad det beträffar mina fälgar så är dom inte mycket lättare än original, men dom är lätta på rätt ställe (gyro) dom är jävligt tunna i fälgbanan.

Annars skulle ju ett par smidda magnesium från PVM smakat gött:drool
 

Bifogat

  • pvm.JPG
    pvm.JPG
    37.8 KB · Visningar: 61

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jag har lite kommunikation med dessa:
http://www.hyperplates.com/
Minska gyrot i motorn är nog ett rätt bra sätt att få billiga hk....
Tyvärr så fattade dom inget när jag nämnde TRX, men nu har jag svarat att TDM är samma skit så vi får se vad dom kan få till....[/QUOTE]

Kom att tänka på att TRX:en har nog aldrig sålts till USA.
Så det skulle kunna vara därför som dom inte fatta något:va
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Peder Rosberg skrev:
2520576 Jag har lite kommunikation med dessa:
http://www.hyperplates.com/
Minska gyrot i motorn är nog ett rätt bra sätt att få billiga hk....
Tyvärr så fattade dom inget när jag nämnde TRX, men nu har jag svarat att TDM är samma skit så vi får se vad dom kan få till....

Kom att tänka på att TRX:en har nog aldrig sålts till USA.
Så det skulle kunna vara därför som dom inte fatta något:va[/QUOTE]

Jopp, det var ungefär så dom sa, "har inga dokument på en TRX i USA"....
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
2518941Antar att du menar med de Japanska kvalitetsstålsljuddämparna monterade.
Man sparar ju lätt 15 kg på att byta dem mot cooolfaajberburkar, och om man dessutom kör enkelpipigt som vissa lär det bli något kilo till.
Jepp, med bojsänken monterat. Får väl ta å ställa min på vågen innan snön kommer så får vi se. Jag vet att TDM:en blev åtminstone 8 kg lättare :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2519750 http://www.motospeed.se/fs_.asp?htt...p?web_benamn=Tuning&varugrnr=303&webmeny_nr=1

....smart det där med att rikta ljudet neråt faktiskt!! :tummenupp
....fast det låter rätt bra under tanken också med keihin 41orna! :yoparty



Jag har lite kommunikation med dessa:
http://www.hyperplates.com/
Minska gyrot i motorn är nog ett rätt bra sätt att få billiga hk....
Tyvärr så fattade dom inget när jag nämnde TRX, men nu har jag svarat att TDM är samma skit så vi får se vad dom kan få till....
På A säger jag: fattar ingenting, har du lite mer detaljinfo, är det nån extra burk som sitter på rören, eller hur funkar de?
På B säger jag, låter lite som nys. Kan inte tänka mig att lättare kopplingslameller ska ge något mätbart. Lättade svänghjul, kanske, men då är det rätt mycket som man tar bort, och jag är tveksam till hur mycket det ger. Många grejor som snurrar på en hoj som bromsar... Vi kan ju plocka bort balansaxlarna, men jag tror inte man vill köra utan dom...

Peder Rosberg skrev:
2520563 Tackar för dom orden:tummenupp och jag tror att du har rätt i att den största viktvinsten ligger förmodligen i att byta rykrören.
Vad det beträffar mina fälgar så är dom inte mycket lättare än original, men dom är lätta på rätt ställe (gyro) dom är jävligt tunna i fälgbanan.

Annars skulle ju ett par smidda magnesium från PVM smakat gött:drool
Sluta med ditt porrande, jag blir ju galen av ha-begär :huvet
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2521492 På A säger jag: fattar ingenting, har du lite mer detaljinfo, är det nån extra burk som sitter på rören, eller hur funkar de?

Jupps, man borrar 2st 10mm hål på ett specificerat avstånd från blåsen och svetsar på dessa burkar.
Om det överhuvudtaget funkar på en twin får vi se....men jag fick ju krökar för 18€ på evilbay så det är ingen större förlust! :D
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2521492
På B säger jag, låter lite som nys. Kan inte tänka mig att lättare kopplingslameller ska ge något mätbart. Lättade svänghjul, kanske, men då är det rätt mycket som man tar bort, och jag är tveksam till hur mycket det ger. Många grejor som snurrar på en hoj som bromsar... Vi kan ju plocka bort balansaxlarna, men jag tror inte man vill köra utan dom...

Har fått svar nu, är tydligen samma plattor som till R6 så jag kanske testar ett gäng....och då får vi helt enkelt ett svar.
Varför köpa nya möbler o grejjer när man kan plöja ner $ i bågen!? :D :näsblod
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2526546 Har fått svar nu, är tydligen samma plattor som till R6 så jag kanske testar ett gäng....och då får vi helt enkelt ett svar.
Varför köpa nya möbler o grejjer när man kan plöja ner $ i bågen!? :D :näsblod
Bänkningen då? :7peta Så kan vi ju få svart på vitt med innan och efter!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2526655 T-Day är förhandsbokad till 30/6 2007. Nån som vill ha ett par originalljuddämpare?
Topp!
Fast det får väl inte heta Thunderday längre då :gnissla Jag har originaldämparna och krökarna, får väl krypa till korset då. Om jag inte får ned ljudet med en Flåklypa GP lösning vill säga...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2526639 Bänkningen då? :7peta Så kan vi ju få svart på vitt med innan och efter!

Skall se om jag/firman hinner i nästa vecka, sitter pa hotell i Krefeld nu och sedan bär det av till damen i helgen...men visst hade det varit lite najs att ha en siffra att ga pa innan andra modifieringar!!

(varför har inte tyskarna a med ring över när dom ända har äö!) :va
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Sluta med ditt porrande, jag blir ju galen av ha-begär :huvet[/QUOTE]

Sorry! kunde inte låta bli:tungan
Det är ju själva f*n att man aldrig är nöjd:mad:
Jag tror aldrig att jag har köpt något färdigt, någon gång:gnissla

Ripnilpor skrev:
2530950 En fråga.

fungerar R1ans gaffelfjädrar i TRXens gaffel?

Tvivlar starkt på det. Iom innerbenen är grövre så är fjädrarna likaså.
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag behöver nya skivor fram till min, vilka skivor kan passa om jag skall leta efter "bättre beg" eller om jag skall beställa nya
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ripnilpor skrev:
2532475 Jag behöver nya skivor fram till min, vilka skivor kan passa om jag skall leta efter "bättre beg" eller om jag skall beställa nya
Hittade det här på gamla TRXforumet, don't shoot the messenger... Klippte in texten och tog bort lite oviktigt, vet ju inte om siten kommer att finnas kvar, så ofta som den varit nere på sistone.


Yup, FZR750,600+400 as well as "89" TZR250 and non ABS FJ1200 all fit.
Ducati 900ss (up till "97") discs are supposed to fit as well but can't confirm that.
CYA, Kev.

tz250w

I think early FZR750s used a larger diameter, but I could be wrong.

TZR250 (1KT), YZF750, FZR1000 and virtually all Ducatis run discs that will fit but are the wrong diameter... i.e 320mm. Later Jap spec TZR250's run smaller (280mm??) discs. FZR400 & 600 are the only options.... (I think)
_________________
NEVER EAT ANYTHING BIGGER THAN YOUR HEAD

Well apparently these FZR400 discs are 280mm. So no good im afraid as the TRX are closer to 295mm, The serach continues.
honkdawillydahonk


.... Show's how much I know!
_________________
NEVER EAT ANYTHING BIGGER THAN YOUR HEAD


You aint that wrong, apparently earlier FZR400 had 280mm discs and later one bigger.
_________________
BE SEEING YOU


I went through all this disc searching recently. I ran an FZR400RR disc for while, so the 298mm dia versions do fit (is it the 3TA model?) But I found that although 400 disc is better (full floating) they are so hard to get as to be not really worth persuing. I found a local manufacturer who makes discs to fit your old carrier (Planet Discs in Melbourne) but at $AU260 plus pads the new ones I paid $AU349 inc pads for seem ok.
2nd hand the best I found we 1/2 worn for $AU250.
I guess what I'm saying is that discs are consumable, and I believe it's better to replace them with new (aftermarket) parts and then not worry about them for a long time.
As an interesting aside, I found the disc mounting surface on my wheel was not running true and creating run-out at the disc. An easy machining job if you have acess to lathe with a large enough swing but I recommend checking first and worrying about repair only if required.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ripnilpor skrev:
2532475 Jag behöver nya skivor fram till min, vilka skivor kan passa om jag skall leta efter "bättre beg" eller om jag skall beställa nya
så här skrev jag tidigare i tråden när jag själv sökte:

Anehall aka "mr. know it all" skrev:
Yamaha :
XV535 89-94
FZS600 98-01
FZR600 94-95 (troligen även 89-93)
TDM850 92-99
FJ1200 88-95

Baserar detta på art.nr. från lelles katalog.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Vikt

Hejsan

Jag hittar ingen som vill ta hand om min motor så nu är nästa ide följande, jag försöker få vinterplats någonstans, skruvar där bort motorn ( något speciellt att tänka på där?) Tar mortorn med hem, skruvar i sär den i (kall)-förrådet, får loss cylindrarna och lämnar in dem till tex MC proffsen i Hägersten. Medans dom hornar byter jag klovringar, när horningen är klar stoppar jag på cylindrarna igen, Hur gör man med kolvringarna? är det "bara" att klämma ihop dem med fingrarna medans man lirkar på cylindern?, efter det att cylindrarna är på plats så tar jag resten av delarna och motorn och lämnar in till någon för resten av ihopskruvandet inkl, ventiljustering, ventiltätning, och ventilstyrning och så lagom till vår-vinter skruvar jag motor på plats igen.

Tror ni detta skulle fungera??

Vet någon av er vad vårt motorpaket väger? klarar man av att lyfta den på två? utan att vara någon Magnus Samuelsson

NLX 567
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
nlx567 skrev:
2539351Tror ni detta skulle fungera??
1. Du behöver inte plocka motorn ur ramen för den där manöver.
2. Om du klarar att skruva isär den själv såpass att du får bort cylinderblocket kan du lika gärna skruva ihop den igen.
3. Toppen är rätt enkel att skicka till någon när den väl är lossad. Om ingen lokal firma vill ta i det verkar det som att flera i tråden har bra erfarenheter av RG Motor... Själv har jag goda erfarenheter av EMP, men det är en bit att skicka grejerna.
4. Det är lite pilligt att montera tillbaka cylindrarna, men med mycket olja och en kolv i taget går det hyggligt smidigt. Cylinderna är konformad i underkant så får man bara in ringarna korrekt i loppet sköter kompressionen sig själv nästan.

Hade tänkt göra nästan allt detta själv på min hoj i vinter (gjorde det på Laila´s för ett par år sedan), men nu blev det ny utrustning istället... :huvet

Jag tror nog att det går att lyfta motorn själv. Har lyft en Kawa-fyra och det var en klump. Detta bör vara lite lättare, men du ska nog inte gå några långa sträckor :rolleyes:
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Jåke skrev:
2539391 1. Du behöver inte plocka motorn ur ramen för den där manöver.
2. Om du klarar att skruva isär den själv såpass att du får bort cylinderblocket kan du lika gärna skruva ihop den igen.
:rolleyes:

Men kruxet är att jag inte har plats för hojen utan den måste till en vinterförvaring, vill inte lämna bilen ute och skrapa snö och is hela vintern från bilen. men motorn får plats på bänken i vårt lilla 3kvm trädgårds förråd (vi bor i radhus) och MC-verkstaden vill inte låna låna ut nycklarna till mig under helgerna, konstigt..

Saken med att låta någon annan skruva ihop eländet igen är ju slippa tänka på hur det sitter ihop när man skruva isrär det, det är bara att lossa allt man kommer åt och lägga det i en burk, dessutom så saknar jag verktyg och shims
för att ställa ventilerna, och utan på det har jag min fru som har MS och hon har liksom inte förståelse till varför jag skulle ägna ett antal helger i förrådet åt motorn när hon behöver ha hjälp med diverse vardagliga saker. och sedan så tror jag hon skulle ledssna på att äta mackor och gröt bara för att jag inte har tid att fixa käk. näe för husfriden skull så är det nog bäst om någon med kunskap fixar ihop motorn.

Är det någon här som kanske vill tjäna en extra slant i vinter??

mvh
nlx 567
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Någon som vet hur mkt ventilspelet skall ligga på ?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top