Ujujuj... Pandoras ask
Men en "enkel" förklaring är att du genom att höja bakändan, alternativt skjuta upp gaffelbenen i styrkronan (och därmed sänka fronten), så lutar cykeln mera framåt. Då ändras gaffelvinkeln i förhållande till backen. Brant gaffelvinkel ger mindre försprång, försprång är enkelt uttryckt avståndet mellan en tänkt linje genom gafflarna sett från sidan, och lodlinjen från framhjulsaxeln. Resultatet är att du får en hoj som är mer snabbstyrd, men som om man överdriver, kan kännas fladdrig och instabil.
Optimalt är helt upp till föraren, och det är väldigt olika. Jag t.ex. har iofs skjutit upp gafflarna så att ca 25 mm (18mm original) av gaffelrören syns ovanför styrkronan. Jag har 70-profil på framdäcket (som i och med det blir lite högre) och att jag har 5,5 " bakfälg med 180/55 däck, som också höjer baken lite. Jag hade tidigare hundben som höjde bakan med 4 cm har jag för mig, och för mig blev det för mycket, jag trivs mer med stabilitet än snabbstyrning, andra tycker annorlunda. Man får testa helt enkelt, och det enklaste är att laborera med gaffelbenen. Skjut upp dom så långt tills dess att du inte tycker det är skönt längre (och se upp så du inte skjuter upp dem för långt, då kan saker börja att ta i när du svänger... max 5 mm åt gången är en bra början, sen finjusterar du.