TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Föresten, Jag har inte inskaffat mig någon hjälm ännu, bara kört med en gammal moppehjälm hittils. men jag är ute efter en integralhjälm.
Ska man satsa på glasfiber och komposit hjälm eller duger plast lika bra?
Alla är väl godkända eller hur är det med sånt? :va

Vill ju gärna klara knoppen om man snaskar i backen. :huvet

Satsa på komposit!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag hoppas det iaf..
Bara vädret som fattas, Hörde här om dagen att dom befara väldigt kallt hela februari..
Uppåt 20-30 minus i örebro regionen. :gnissla

Föresten, Jag har inte inskaffat mig någon hjälm ännu, bara kört med en gammal moppehjälm hittils. men jag är ute efter en integralhjälm.
Ska man satsa på glasfiber och komposit hjälm eller duger plast lika bra?
Alla är väl godkända eller hur är det med sånt? :va

Vill ju gärna klara knoppen om man snaskar i backen. :huvet

Det tror jag på när jag ser det, men kallt är det fan...

Själv kör jag med plasthjälm. Den största skillnaden är väll att man måste byta en sån hjälm oftare eftersom plast åldras. Ett för hårt skal kan ge värre skador än ett som är lagom mjukt eftersom hjärnan hänger "löst" innanför skallbenet. Köp en hjälm som sitter bra.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Föresten, Jag har inte inskaffat mig någon hjälm ännu, bara kört med en gammal moppehjälm hittils. men jag är ute efter en integralhjälm.
Ska man satsa på glasfiber och komposit hjälm eller duger plast lika bra?
Alla är väl godkända eller hur är det med sånt? :va

Vill ju gärna klara knoppen om man snaskar i backen. :huvet

Satsa på kolfiber, billigare än vad man kan tro och vikten är GULD!
Om du har tur och har M i storlek väger dom runt 900g.
Har en HJC HQ-1 själv....ok...inte tyst alls men som sagt vikten är kanon! (har mask också) :yoparty
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Ett för hårt skal kan ge värre skador än ett som är lagom mjukt eftersom hjärnan hänger "löst" innanför skallbenet. Köp en hjälm som sitter bra.
Samtidigt som ett mjukt skal i plast ger efter om det t ex slår i backen och ger en studs-effekt med flera smällar... Men det är rätt att plastskalet åldras fortare än ett fiberskal. Däremot tror jag inte det är största problemet i någon hjälm, det är snarare att inredningen åldras och trycks ihop så att den dämpande förmågan sakta går förlorad samtidigt som den blir för stor.

Mitt tips är en hjälm som sitter skönt och som den ska, inte väger mer än typ 1400 gr och kostar så mycket att man precis tycker att man har råd.

Jåke via Laila's dator :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ingen som har ett par 4cm som kan mäta längden så kan ja göra mig ett par? :tummenupp

Föresten en mek handbok eller liknande. Är det något som går att få tag i gärna på svenska? :va

Kedo +40mm =
200mm långa
6,5mm tjocka
170mm centrum-centrum

Fast du kan ju ge ett bud på dom, kan inte ha dom med R1:ans korta framgaffel ändå! :)
 

Nipejo

2 hjul=2 cylindrar. 4 hjul=4 cylindrar
Gick med
7 Sep 2004
Ort
i det röda radhuset till höger
Hoj
Vtr -03
Idag startade jag min TRX och alla ungarna i hela kvarteret kom springande för att kolla vad det var som lät.

Tog en liten runda till macken för att pumpa däcken (en bra ursäkt, eller hur?).

Kallt och halt och alldeles underbart...

Jag tror att jag kommer att bli riktigt nöjd med mitt köp, bara ljudet får mig att le som en fåne i hjälmen...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Idag startade jag min TRX och alla ungarna i hela kvarteret kom springande för att kolla vad det var som lät.

Tog en liten runda till macken för att pumpa däcken (en bra ursäkt, eller hur?).

Kallt och halt och alldeles underbart...

Jag tror att jag kommer att bli riktigt nöjd med mitt köp, bara ljudet får mig att le som en fåne i hjälmen...

Körde 5mil idag med 3 släpp på bakan, tog en timme att tina upp men det var det värt!
Vad har du för pipor på trixen?
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Satsa på kolfiber, billigare än vad man kan tro och vikten är GULD!
Om du har tur och har M i storlek väger dom runt 900g.
Har en HJC HQ-1 själv....ok...inte tyst alls men som sagt vikten är kanon! (har mask också) :yoparty

Det är inte BARA vikten som gör det jobbigt, det är aerodynamiken också, jag hade vissa problem med det också innan jag tejpade fast en elkabel över hjälmen... Om hjälmen är helt slät som en flygplansvinge upptill så kommer den troligen att uppföra sig som en sån.:)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag måste erkänna att jag vet inte. Jag har inte kollat så noga, det finns ingen tydlig logga...men de är blanka och fina...:hihi

Inte original iaf! ...hoppas jag, fast iofs....då har du ngt att se fram emot när du byter! :tummenupp

@ Hasse

Kan du förklara lite vad ni gjorde med squishbandet på din topp...
Har ställt en fråga i mekforumet och inser att jag inte är bevandrad i ämnet! :D
 
Last edited:

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Satsa på kolfiber, billigare än vad man kan tro och vikten är GULD!
Om du har tur och har M i storlek väger dom runt 900g.
Har en HJC HQ-1 själv....ok...inte tyst alls men som sagt vikten är kanon! (har mask också) :yoparty

En komposit då,

Vilka märken finns det att tillgå som gör bra hjälmar kring 2-3000kr?
Tittade lite på HJC, Nitro Verkar ju va skapliga grejjer iaf. till bra pris.

Kedo +40mm =
200mm långa
6,5mm tjocka
170mm centrum-centrum

Fast du kan ju ge ett bud på dom, kan inte ha dom med R1:ans korta framgaffel ändå! :)

Blir bara att ja skambjuder. :3freak
Ge mig ett bra pris så kanske jag slår till, sparar jag nån timme i verkstan som ja kan spendera med dottern istället :banana
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Inte original iaf! ...hoppas jag, fast iofs....då har du ngt att se fram emot när du byter! :tummenupp

@ Hasse

Kan du förklara lite vad ni gjorde med squishbandet på din topp...
Har ställt en fråga i mekforumet och inser att jag inte är bevandrad i ämnet! :D

Som jag fattat det, men som vanligt, ingen garanti...

Om du kikar på toppen, så är inte förbränningsrummet lika runt som cylindern. Kolvarna i sin tur, är på ovansidan i ytterkant flata. Avståndet mellan kolven i ytterkant, till den flata delen av toppen, är klämspalten. Det spelar ingen roll för squishen om du planar toppen, eftersom du tar av den redan plana delen av toppen. Är inte squishen riktig, måste du plana av ovansidan av cylindern i stället.

Frågan om kompet som du ställde i mekforumet är svårare att räkna ut. Kompressionsförhållandet är enkelt uttryckt; volymen i förbränningrummet plus slagvolymen, dividerat med volymen i förbränningsrummet. Tänk så här, fyll cylindrarna med luft/vätska när kolven står som lägst (och stängda ventiler, det är ett tankeexperiment bara, svårt att göra i praktiken :)), den volymen ska delas med volymen om du fyller cylindrarna när kolven står som högst. Det går praktiskt att mäta volymen i toppen genom att hålla den upp och ned, ha en plexiskiva med ett hål i och fylla med lite vätska och mäta hur mycket det är. Sen måste man göra samma sak med cylindern när kolven är som högst, men JE-kolvarna har ju en dom i mitten, vilket gör det skitlurigt (har för mig att den sticker upp över cylindern, så att du inte kan lägga på en plexiskiva). Det går att ta fram måtten, men det är fippligt, man får försöka mäta hur mycket volym som domen tar upp av det som du mätt fram som volym i toppen. Rent teoretiskt kan man nog få fram kompförhållandet med en kompmätare också, men felmarginalen blir nog för stor för att det ska ge någoot rent praktiskt. (I nedre vändpunkten är trycket 1 atm, om allt är tätt och man mäter riktigt, så borde trycket i övre vändpunkten motsvara kompförhållandet) Jag har dock aldrig sett/hört någon beräkna kompression på det sättet, så det är säkert alldeles för osäkert mätesätt.

Blev du något klarare vad som är vad?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Som jag fattat det, men som vanligt, ingen garanti...

Blev du något klarare vad som är vad?

Det var väl en bra sammanfattning med det jag fick från andra tråden + Google. En sak som dom flesta reagerat på är hur långt ner kolvarna på en TRX är i TDC...
Får ta och köra lite lera på kolvarna när jag ändå skall shimsa om så jag vet om ventilfickorna måste fixas och vad jag ligger på för avstånd. Tornado lyfter ju mer än Kentas.
Om det blir för bökigt så går ju faktiskt bågen som ett skollat efter Boost gjort sitt! Var ute en sväng i går och jisses...då är ändå det långt ifrån rätt shimsat.
Apropå kammar så var det ett par megacycle på ebay i dagarna, dom lyfter som fan för där MÅSTE man fixa kolvarna...
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Visst det vart inte kallt, men en jäkla massa snö istället.. Säkert hela 10 cm snö hehe inte direkt bättre.
Vill ju ut och köra lite, Får väl åka till storstan och gå på ikea äta köttbullar. Köpa hjälm och ställ på Handelsboden kanske..
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Cheer up, våren är ju här! (Är inte Februari en vårmånad?) I varje fall är det nära nu. vilket raskt för mig in på att jag inte gjort något åt hojen sen den ställdes in innan vintern.

Tänkte höra här om det är någon som sitter på lite delar som han/hon vill bli av med. Söker därför följande:

-motorkåpa höger sida, den lilla över oljepumparna
-höger blinkers, främre
-kuts, röd helst, och hel
-frontkåpa, helst röd, men ffa hel

motorkåpan är "need", det övriga är "nice". Min plast är inte så dålig, går att laga eller behålla som det är och använda som banplast, därför söker jag bara hela schyssta prylar
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
Var på handelsboden och handlade lite kläder och skydd idag..
Blev ett par allväder byxor, jacka och handskar.. Blev det som passade då dom flesta allväders kläder sitter dåligt på mig. 195cm 110kg smal runt magen och långa armar.. :hihi Va en enda jacka som fanns där ärmarna räckte till.

Bara hjälmen kvar.. lurade lite på en Lazer hjälm som satt bra, "Vertigo" och "nång annan modell".. men dom va i plast så jag tvekar lite. Eller duger dom hjälmarna bra?
Hade blivit bästa köp i Motorrad Nån gång. :gnissla
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
hjälm, jag tycker det är som allt annat, en j-kla kompromiss. Den ska vara tyst, lätt, skydda bra, ha urtagbart (=tvättbart) innanmäte och ffa sitta skönt, inte läcka vatten, ha hyfsade im-egenskaper samt inte minst, kosta precis lagom för ens plånbok... Och sen finns det de som menar att den ska se bra ut också...

Det beror ju på vad för typ av hojåkning det kommer att bli, längre "touring-liknande" pass, eller korta 20-minuters bankörningar... Med kortare pass intensivare pass, så är inte komforten lika avgörande, men sitter man ett par timmar på hojen så blir det viktigare. För att krångla till det lite, vindbrus/turbulens är helt individuellt, det märker man först när man sitter på sin egen hoj. Jag lånade olika hjälmar hos försäljningsställena, och fastande till sist för en BMW-kruka. Inte snyggast, men tyst och bekväm. Men vi har alla olika huvudform, sittställning osv.

Mitt råd är att testa när du kan köra med din hoj. Ingen idé att spara några hundralappar nu, för att sen ångra dig när du sitter på väg hem i mörker och dimma och har ett par timmars körning framför dig. Plast, komposit eller kolfiber, det finns olika teorier om vad som är bäst, och beror nog på vad för typ av krasch det är.

(Fast när nästa hjälm ska inhandlas så ska jag testa Arais värsting, marknadsföring funkar på mig med...)
 

kremro

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2009
Ort
Motala
Hoj
TRX 850
hjälm, jag tycker det är som allt annat, en j-kla kompromiss. Den ska vara tyst, lätt, skydda bra, ha urtagbart (=tvättbart) innanmäte och ffa sitta skönt, inte läcka vatten, ha hyfsade im-egenskaper samt inte minst, kosta precis lagom för ens plånbok... Och sen finns det de som menar att den ska se bra ut också...

Det beror ju på vad för typ av hojåkning det kommer att bli, längre "touring-liknande" pass, eller korta 20-minuters bankörningar... Med kortare pass intensivare pass, så är inte komforten lika avgörande, men sitter man ett par timmar på hojen så blir det viktigare. För att krångla till det lite, vindbrus/turbulens är helt individuellt, det märker man först när man sitter på sin egen hoj. Jag lånade olika hjälmar hos försäljningsställena, och fastande till sist för en BMW-kruka. Inte snyggast, men tyst och bekväm. Men vi har alla olika huvudform, sittställning osv.

Mitt råd är att testa när du kan köra med din hoj. Ingen idé att spara några hundralappar nu, för att sen ångra dig när du sitter på väg hem i mörker och dimma och har ett par timmars körning framför dig. Plast, komposit eller kolfiber, det finns olika teorier om vad som är bäst, och beror nog på vad för typ av krasch det är.

(Fast när nästa hjälm ska inhandlas så ska jag testa Arais värsting, marknadsföring funkar på mig med...)

Jaha man kan låna hem så pass att man kan prova dom vid körning. hm är inte en hjälm klassad som använd då?
Får ta och göra så.. hålla mig lite i skinnet lite hehe snön ligger ju fortfarande här i stan så det är ju ingen brådska.

Vad för krav och tester ska hjälmen klarat för att vara en bra hjälm? Blir inte klok på alla paragrafer och standarder.. :va

Iofs provade jag ju arai och jämförde med den lazer och den satt ju helt klart bättre men en bättre prislapp därtill. men om man provar runt lite och beställer en med samma storlek från fcmoto.de så är det väl samma storlek i tysklnad som sverige det skiljer inget på dom?
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tvättbart foder är ju bara så överskattat. En omgång med duschen och lite schysst mjällschampoooooo så är den som ny sedan, luktar gott gör den med.
Det som imponerat mest på mig efter varje tvätt är att den sitter "tightare" på skallen än vad jag mindes det innan. Kanske placeboeffekt men luktar gott gör det.
Prio för landsvägsåka enl mig:
#1 Optiskt korrekt. Bla brorsans KBC lämnar en del i övrigt att önska där. Om man tittar på en fast punkt och vrider på huvudet så "flyttar" sig punkten närmare och rör sig bort beroende på hur man rör huvudet.
#2 Passform.
#3 Tyst. Även med öronproppar är det jobbigt med oljud kring öronen.
#4 Ventilation.
#5 Dubbel D-ring.
#6 Säker? I min värld är inte den hjälmen uppfunnen än som kan skydda mot det våld som den billigaste hjälmen på feltema skulle misslyckas med. Alltså om våldet mot huvudet är så grovt att alla hjälmar utom Araiiiii RX7000000000666777545443523 skulle fallera att rädda mitt liv vet jag inte om jag skulle vilja fortsätta livet som Araien skulle "rädda" mig till.

//P
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top