hjälm, jag tycker det är som allt annat, en j-kla kompromiss. Den ska vara tyst, lätt, skydda bra, ha urtagbart (=tvättbart) innanmäte och ffa sitta skönt, inte läcka vatten, ha hyfsade im-egenskaper samt inte minst, kosta precis lagom för ens plånbok... Och sen finns det de som menar att den ska se bra ut också...
Det beror ju på vad för typ av hojåkning det kommer att bli, längre "touring-liknande" pass, eller korta 20-minuters bankörningar... Med kortare pass intensivare pass, så är inte komforten lika avgörande, men sitter man ett par timmar på hojen så blir det viktigare. För att krångla till det lite, vindbrus/turbulens är helt individuellt, det märker man först när man sitter på sin egen hoj. Jag lånade olika hjälmar hos försäljningsställena, och fastande till sist för en BMW-kruka. Inte snyggast, men tyst och bekväm. Men vi har alla olika huvudform, sittställning osv.
Mitt råd är att testa när du kan köra med din hoj. Ingen idé att spara några hundralappar nu, för att sen ångra dig när du sitter på väg hem i mörker och dimma och har ett par timmars körning framför dig. Plast, komposit eller kolfiber, det finns olika teorier om vad som är bäst, och beror nog på vad för typ av krasch det är.
(Fast när nästa hjälm ska inhandlas så ska jag testa Arais värsting, marknadsföring funkar på mig med...)