TRX-tråden

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Rikta gaffelben.....

Som ni vet så vurpade jag ju lite för en månad sen och det värsta på hojen är sönderskrapad motorkåpa så att oljan rinner ut och en krökt framgaffel. Jag tror att gaffelbenen kröktes när hojen stannade mot en Audis bakhjul och kofångare...

Det börjar att bli dags att få ihop hojen nu känner jag, och igår när jag hämtade hem min extra motor (som jag ska plocka en kåpa ifrån) samt kollade pris på ny gaffel så fick jag höra att Mitonga i Malmö riktar gaffelben.
Jag trodde inte att man gjorde det!
Slog en signal ner till dom och kollade lite hur dom gör och hur noga det är, jag var helt säker på att det var skitnoga med rakheten på benen. Med max en hundradels kast eller så. Killen jag pratade med sa att dom riktar in benen på en tiondel och att även nya gaffelben är krokiga (inom en tiondel alltså)

Så nu ska jag prova att rikta gaffelbenen :)
Har tillgång till utrustning på jobb som jag dessutom är grym på att använda ;)
Och att rikta in något inom en tiondel, "det gör man genom en knäck över knäet" som jag brukar säga ;)
Normalt riktar vi in härdade axlar och kulskruvar inom 1-2 hundradelar (upp till en längd av ca 2 meter, sen börjar det bli riktigt jobbigt)

Återkommer nästa vecka med hur det går, det hänger lite på hur krökta benen är om det ska gå bra eller inte (plus att jag aldrig jobbat med sånt material förr)

Någon som har erfarenhet av att rikta gaffelben eller hört talas om det tidigare??
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ben Pool skrev:
Återkommer nästa vecka med hur det går, det hänger lite på hur krökta benen är om det ska gå bra eller inte (plus att jag aldrig jobbat med sånt material förr)

Någon som har erfarenhet av att rikta gaffelben eller hört talas om det tidigare??

Lycka till med riktandet :tummenupp !!

Går det bra har du en given annons att lägga upp i din signatur.

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Satt å pulade lite med PS i natt...
Fick lite inspiration till vinterprojekt 05/06 :)
Provade ju att svärta ner aluminiumen tidigare, men nu tog jag även ram och fälgar.
Blev helt övertygad om att jag lackade fälgarna i fel färg i våras...
Tycker den blev riktigt elak så här.
(de är inte helt idenstiska på bilderna)
 

Bifogat

  • svärtad-för-webben-sida.jpg
    svärtad-för-webben-sida.jpg
    134 KB · Visningar: 122
  • svärtad-trx-bak.jpg
    svärtad-trx-bak.jpg
    124.1 KB · Visningar: 102

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
TRX-joCCe skrev:
Satt å pulade lite med PS i natt...
Fick lite inspiration till vinterprojekt 05/06 :)
Provade ju att svärta ner aluminiumen tidigare, men nu tog jag även ram och fälgar.
Blev helt övertygad om att jag lackade fälgarna i fel färg i våras...
Tycker den blev riktigt elak så här.
(de är inte helt idenstiska på bilderna)

fan du är ju grym på PS, kanske man kan få hjälp av dig med lite lackförslag till vintern :tummenupp
Är du duktig på klipp&klistra oxå??
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Marksyning

lider med er, nu är jag oxå med i klotarklubben...Halka omkull när jag skulle göra en garagesväng i typ 3km/h, satte framhjulet på mossa och sen blev det klackarna i taket :kocko

Kan säga att krachpuckar e guldvärda :Bugar , trasig backspegel, lite ärr på toppkåpan och ett lite märke på sliponet. kul att hojen var färdig en hel vecka :död
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
one4fun skrev:
fan du är ju grym på PS, kanske man kan få hjälp av dig med lite lackförslag till vintern :tummenupp
Är du duktig på klipp&klistra oxå??
Klipp å klistra är det sämre med. Har inte provat det så mycket.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
one4fun skrev:
lider med er, nu är jag oxå med i klotarklubben...Halka omkull när jag skulle göra en garagesväng i typ 3km/h, satte framhjulet på mossa och sen blev det klackarna i taket :kocko

Kan säga att krachpuckar e guldvärda :Bugar , trasig backspegel, lite ärr på toppkåpan och ett lite märke på sliponet. kul att hojen var färdig en hel vecka :död
Det är as-trist när sånt sker. La min förra året i en korsning. Hastighet = max 5 km/h...

Sker det på bana är det inte så farligt. Det är ju sånt man får räkna med.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Satt å pulade lite med PS i natt...
Fick lite inspiration till vinterprojekt 05/06 :)
Provade ju att svärta ner aluminiumen tidigare, men nu tog jag även ram och fälgar.
Blev helt övertygad om att jag lackade fälgarna i fel färg i våras...
Tycker den blev riktigt elak så här.
(de är inte helt idenstiska på bilderna)
Kör! Skitrått! :tummenupp
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hasse!!

Tror denna passar? Stora ringen dia 54mm. Röret ca: dia 30mm, längd?? 70mm??

Kom inte ihåg vad vi kom fram till :va ...
 

Bifogat

  • muffler-copy.jpg
    muffler-copy.jpg
    10.3 KB · Visningar: 80

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Hasse!!

Tror denna passar? Stora ringen dia 54mm. Röret ca: dia 30mm, längd?? 70mm??

Kom inte ihåg vad vi kom fram till :va ...
Jag mätte lite nyss:
Stora röret, ytterdiameter 54 mm, maxlängd 30 mm
Innerröret funkar med 30 mm men kan vara grövre också, och blir det max 62 mm långt (totallängd stora plus lilla=62 mm) så kan det sitta centrerat i det stora röret. Om du tror innerröret måste vara längre så kan det bli någon/några cm längre om det inte sitter centrerat. Men sitter det centrerat så ser det kanske mer "seriemässigt" ut, så kanske inte SBP och farbror blå höjer på ögonbrynen?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Då måsta jag nog vinkla det lilla röret. 32mm långt räcker inte.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Då måsta jag nog vinkla det lilla röret. 32mm långt räcker inte.
Låter dyrt :hihi

Allvarligt, blir det för komplicerat så avbryt, men då måste jag veta lite innan besiktningen i så fall :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Luftburksmod

Nu har jag fotat av luftburken. Snorkel har jag aldrig haft, den är borttagen av förre ägaren. Jag har plockat bort skumgummit runt burken, som ska täta mot tanken, samt tagit upp ett rektangulärt hål i under/framkant. Man ser på bilden rakt ovanifrån ett aluminiumnät som jag satt dit. Har inte bänkat eller omjusterat sen jag gjort de modifieringarna, så om det ger något är svårt att säga, men låter gott gör det... Jag behöver aldrig använda choken, så den går lite fett fortfarande på låga varv. Får väl se om det blir lite mer modifieringar under vintern, och ev. kosta på bänkning till våren
 

Bifogat

  • DSCN5564.JPG
    DSCN5564.JPG
    84.5 KB · Visningar: 69
  • DSCN5565.JPG
    DSCN5565.JPG
    92 KB · Visningar: 59
  • DSCN5566.JPG
    DSCN5566.JPG
    104.7 KB · Visningar: 67

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jocke:
Om du gör en vinklad db-killer, det bakre grova röret kan då vara ca 62 mm långt i överkant, och ca 50 mm i underkant, dvs som det ser ut måste det vara fasat i "framkant".
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
HansJ skrev:
Om det inte är för sent så kan jag vara intresserad av passagerarsitsen, har lovat tjejen att bygga något komfortablare, blir nog fult som stryk, men vad gör man inte för husfridens skull...

Du kan få mailadressen till killen i England om du vill. Vi lade ner affären eftersom killen ångrade sej och lade ut allt på blocket istället. Spinning Wheel hade lite beggade grejjer till TRX hemma, du kan ju kolla om dom har. Frakten från England är ju 400 kr, så du tjänar kanske inte på att köpa därifrån.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
HansJ skrev:
Nu har jag fotat av luftburken. Snorkel har jag aldrig haft, den är borttagen av förre ägaren. Jag har plockat bort skumgummit runt burken, som ska täta mot tanken, samt tagit upp ett rektangulärt hål i under/framkant. Man ser på bilden rakt ovanifrån ett aluminiumnät som jag satt dit. Har inte bänkat eller omjusterat sen jag gjort de modifieringarna, så om det ger något är svårt att säga, men låter gott gör det... Jag behöver aldrig använda choken, så den går lite fett fortfarande på låga varv. Får väl se om det blir lite mer modifieringar under vintern, och ev. kosta på bänkning till våren

Be Jåke lyfta på tanken och ta en bild på luftburken ;) Jag kapade upp lite, men fortfarande så att det ska kunna bygga upp övertryck tack vare fartvinden. Bakre delarna av skumgummit är kvar t.ex. Knepigt som tusan att få en optimal öppning som inte skapar turbulens eller minskar övertrycket (i de fall man kunnat bygga upp ett sådant). Kolla på de stora sportmaskinernas luftburkar och hur de är designade (ta bort lyktan och ersätt med ram-air-strut ? :D ).
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Ben Pool skrev:
Så nu ska jag prova att rikta gaffelbenen :)

Rev lite i framgaffeln i fredags och såg att där var lite för mycket skada på ena benet, precis vid kronan
Går alldeles säkert att rikta, men det är lite vanskligt med tanke på evntuell sprickbildning och så........så jag låter bli det.

Var istället idag uppe hos TRX-Jocce och befriade honom från hans utbytta framgaffel :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top